DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 17.11.2009.

13. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Ako ne, na član 20. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Buha.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnica predlagača želi da da završnu reč, na osnovu člana 144. Poslovnika Narodne skupštine? (Ne.)
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ORGANIZACIJI I NADLEŽNOSTI DRŽAVNIH ORGANA ZA BORBU PROTIV VISOKOTEHNOLOŠKOG KRIMINALA (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Petar Jojić, Mirko Munjić, Sreto Perić, Zoran Krasić i Boris Aleksić, kao i amandman Odbora za pravosuđe i upravu.
Primili ste izveštaj Odbora za pravosuđe i upravu i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Mirko Munjić.

Mirko Munjić

Srpska radikalna stranka
Podneo sam amandman na član 2. gde sam tražio da se posle reči „polne slobode“ dodaju reči „trgovine ljudima, dečije pornografije“.
U članu 2. predviđeno je da se ovaj zakon primenjuje radi otkrivanja, krivičnog gonjenja i suđenja za: 1) krivična dela protiv bezbednosti računarskih podataka određena Krivičnim zakonikom, 2) krivična dela protiv intelektualne svojine, imovine, privrede i pravnog saobraćaja kod kojih se kao objekat ili sredstvo izvršenja krivičnog dela javljaju računari, računarski sistemi, računarske mreže i računarski podaci, kao i njihovi proizvodi u materijalnom ili elektronskom obliku, ako broj primeraka autorskih dela prelazi 2.000 ili nastala materijalna šteta prelazi iznos od milion dinara, 3) krivična dela protiv sloboda i prava čoveka i građanina, polne slobode, javnog reda i mira i ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije, koja se zbog načina izvršenja ili upotrebljenih sredstava mogu smatrati krivičnim delima visokotehnološkog kriminala, u skladu sa članom 2. stav 1. ovog zakona.“
Tražio sam da se u tački 3) ovog člana 2. posle reči „polne slobode“ dodaju reči „trgovine ljudima i dečije pornografije“. Tražio sam to iz razloga što SRS smatra da krivična dela trgovine ljudima i krivična dela dečije pornografije predstavljaju krivična dela koja su u ogromnoj ekspanziji u poslednje vreme. To su krivična dela koja se mogu svrstati u red onih krivičnih dela koja se možda najviše izvršavaju ili su bar među pet krivičnih dela koja u poslednje vreme imaju zaista visok stepen izvršenja. Zbog toga smo tražili da se decidirano u ovom zakonu predvide i krivična dela trgovine ljudima i dečije pornografije.
Naravno, Vlada nije prihvatila ovaj moj amandman. U obrazloženju kaže da je krivično delo dečije pornografije sadržano u glavi Krivičnog zakonika koja se odnosi na krivična dela protiv polne slobode, a za koja je već predviđena nadležnost specijalizovanih državnih organa za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, u skladu sa članom 2. Predloga zakona.
Međutim, tražio sam da decidirano ovo bude krivično delo, i krivično delo trgovine ljudima. Vlada se nije osvrnula na ovo delo trgovine ljudima, iako smatram da je ovo delo takođe jedno od krivičnih dela koja se u znatnoj meri vrše. Svi smo svedoci koliko su naša policija i policija zemalja iz okruženja na našim i drugim državnim granicama sprečile izvršilaca ovih krivičnih dela u izvršenju ovakvih i sličnih krivičnih dela.
Upravo iz tog razloga smatrali smo da je trgovina ljudima jedno od krivičnih dela koja je neophodno staviti u odredbu člana ovog zakona. Vlada to nije prihvatila. Smatram da je to velika greška i da bi trebalo prihvatiti ovaj amandman. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Zahvaljujem. Minut i četrdeset sekundi je iskorišćeno vremena poslaničke grupe.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Sreto Perić.
...
Srpska radikalna stranka

Sreto Perić

Srpska radikalna stranka
Podneli smo amandman na član 2, a u vezi sa članom 3, zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa za borbu protiv visokotehnološkog kriminala. Svesni smo i poznata nam je činjenica da u Srbiji nema veliki broj sudija koji se tačno stavlja u nadležnost određenim sudovima, postupanje po ovim krivičnim delima i ovde smo želeli da pomognemo, da damo doprinos da se ovaj zakon završi, da bude primenjiv.
U članu 3. se kaže: „Ovaj zakon primenjuje se radi otkrivanja, krivičnog gonjenja i suđenja za: 1) krivična dela protiv bezbednosti računarskih podataka određena Krivičnim zakonikom...“.
Naša intervencija ovim amandmanom odnosi se na član 3. tačku 2): „krivična dela protiv intelektualne svojine, imovine, privrede i pravnog saobraćaja, kod kojih se kao objekat ili sredstvo izvršenja krivičnih dela javljaju računari, računarski sistemi, računarske mreže i računarski podaci, kao i njihovi proizvodi u materijalnom ili elektronskom obliku, ako broj primeraka autorskih dela prelazi 2.000“, to je Predlog zakona, „ili nastala materijalna šteta prelazi iznos od milion dinara“. Mi smo amandmanom predložili da se kaže: „ako broj primeraka autorskih dela prelazi 500.“ Takvu situaciju smo imali u važećem zakonu.
Vas bih, gospođo ministre, zamolio da posle mog obrazloženja, ukoliko ste u situaciji, iznesete šta je vas motivisalo da pokušavate da promenite ovaj član. Smatramo da bi ovakvim predlogom kao što je u našem amandmanu bio zaštićen veći broj onih na koje se odnosi primena ovog zakona.
Ili: „...nastala materijalna šteta koja prelazi iznos od milion dinara“; predložili smo da taj iznos bude 500.000. Smatramo da bi na ovaj način veći broj ljudi bio zaštićen, odnosno oni koji ostvaruju određena prava po ovim pronalascima, veći broj nego što je u Predlogu ovog zakona. Na taj način pokazali bismo svim eventualnim budućim počiniocima da ćemo se odlučno suprotstavljati izvršenju ovakvih krivičnih dela. Jer, poznato nam je da je ovo nešto što je nastalo u nekom kasnijem periodu, ovo nisu krivična dela koja datiraju unazad ne znam ni ja koliko godina, nego su dela novijeg datuma. Zahvaljujem se.