DRUGA SEDNICA DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.11.2009.

16. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 18. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O CEVOVODNOM TRANSPORTU GASOVITIH I TEČNIH UGLjOVODONIKA I DISTRIBUCIJI GASOVITIH UGLjOVODONIKA (pojedinosti)
Pre nego što vas obavestim o amandmanima i izveštajima odbora, kratko obaveštenje, s obzirom na to da je danas produžen rad, da će sednica Narodne skupštine biti u televizijskom prenosu do 18 časova i 30 minuta. Ukupno vreme produženja nakon 18 časova neće biti duže od 60 do 75 minuta, sa nekim logičnim prekidom, s obzirom na to da mnogi poslanici putuju, tako da mogu da stignu kućama i da dođu sutra na sednicu u 10 časova.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Radovan Radovanović, Olena Papuga, Zoran Babić, Zoran Antić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Božidar Delić, Zoran Mašić, Mileta Poskurica, Saša Maksimović, Milan Lapčević, Vjerica Radeta, Nikola Savić, Petar Jojić, Momir Marković, Goran Mihajlović, Milan M. Nikolić, Gordana Pop-Lazić, Zoran Krasić i Mirko Munjić.
Primili ste izveštaj Odbora za industriju i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, prelazimo na pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković. Da li neko želi reč? (Da.)

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, osnovno pravilo pri pisanju zakona je da zakonske norme budu kratke, jasne, koncizne, primenljive, da se delatnosti, ukoliko postoje, od prvog člana pa nadalje odvoje, da se zna o čemu se radi, da bude primenljiv i razumljiv za sve. Ne samo za ministra, ne samo za pravnike, nego za sve građane.
Kada se ovakav zakon piše onda se u zakonu crticama ili brojčano odvoje delatnosti. U članu 1. ovog zakona, gde je sve strpano zbrda-zdola, kaže: „Ovim zakonom uređuju se uslovi za bezbedan i nesmetan cevovodni transport gasovitih i tečnih ugljovodonika i distribuciju gasovitih ugljovodonika, projektovanje i izgradnja, održavanje i korišćenje cevovoda i unutrašnjih gasnih instalacija“.
Pod istu kapu, u isti koš ste strpali, recimo, gasovode, magistralne gasovode sa pritiskom od 50 bara i unutrašnju gasnu instalaciju, u kojoj je pritisak manji od vašeg krvnog pritiska, gospodine ministre. Duboko verujem da vam ovi koji su prethodno govorili nisu podigli pritisak, tako da ćete saslušati i amandmane na ovaj zakon. Ubeđen sam da ćete mnoge od ovih amandmana usvojiti, bez obzira na to što je Vlada donela ove stavove i neke amandmane usvojila a neke nije usvojila.
Smatram da je ovaj član 1. trebalo podeliti na više članova ili crticama, alinejama ili brojčano odvojiti delatnosti, jer nemoguće je ovako kako ste napisali. Prosto je neprihvatljivo. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Milan M. Nikolić podneo je amandman kojim predlaže da se posle člana 1. doda novi član 1a.
Reč ima gospodin Nikolić.

Milan M. Nikolić

Srpska radikalna stranka
Poštovani narodni poslanici, pred nama je zakon o transportu gasovitih i tečnih ugljovodonika i distribuciji gasovitih ugljovodonika. U obrazloženju zakona kaže se da je zakon o cevovodnom transportu gasovitih i tečnih ugljovodonika propis koji je neophodan u cilju regulisanja, održavanja i izgradnje gasovoda u tehničkom smislu, kao i da treba da bude pravni osnov za donošenje podzakonskih akata. Takođe je neizbežno, naglašavam, usaglašavanje naših propisa sa propisima EU, kao da mi ne možemo napraviti propise koji su kvalitetniji i na nivou EU.
Moj amandman se dosta oslanja na amandman prethodnika Momira Markovića. Želeo sam da se delatnosti razdvoje, a za to ima osnova u tehničkom smislu, ako pogledamo šta predstavlja cevovodni transport, šta je distribucija, a šta je unutrašnji transport.
Cevovodni transport su magistralni vodovi koji su opterećeni pritiskom od 50 bara. Oni se rade od čeličnih cevi i za njih važe propisi koji to zadovoljavaju. S druge strane, imamo distributivni gasovod, koji je za razvod po gradovima, to su manji pritisci, pritisci od 16 bara i dolaze i do pritiska koji je Momo Marković pomenuo malopre.
Vlada nije prihvatila ovaj amandman iz razloga, kako navodi, što je član 1. ovog zakona jasno propisao da se ovim zakonom uređuju uslovi za bezbedan cevovodni transport gasovitih i tečnih ugljovodonika i distribuciju gasovitih ugljovodonika, projektovanje, izgradnja, korišćenje i održavanje cevovoda i unutrašnjih gasnih instalacija.
Smatram da bi bilo umesno i korisno da se ovo razdvoji, makar novom alinejom, ne samo ovim članom, jer bi to bilo jasnije i celishodnije. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Goran Mihajlović.
Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković. Vlada i Odbor za industriju su prihvatili amandman.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić.
Vlada je prihvatila amandman, a Odbor za industriju nije prihvatio amandman. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Radovan Radovanović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela narodni poslanik Olena Papuga.
Vlada nije prihvatila amandman, a Odbor za industriju je prihvatio amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Milan M. Nikolić. Da li neko želi reč? (Da.)

Milan M. Nikolić

Srpska radikalna stranka
U ime SRS podneo sam amandman na član 2. tač. 10) zakona o cevovodnom transportu. Šta znači tačka 10)? Odnosi se na unutrašnje gasne instalacije i glasi – gasovodi, spojni vodovi, pripadajuća zaporna, regulaciona i sigurnosna armatura koja počinje iza izlazne protivpožarne slavine merno-regulacione stanice ili iza izlaznog spojnog voda merno-regulacionog seta na kome se prirodni gas predaje kupcu, a zaključno sa vrhom kanala za odvod produkata sagorevanja, osim trošila.
Moj amandman se odnosio na to da se posle reči „merno-regulacione“ stavlja zapeta i dodaju reči „ili regulacione“, a posle reči „merno-regulacionog“ stavlja se zapeta i dodaju se reči „ili regulacionog“.
Obrazloženje: unutrašnja gasna instalacija je sistem koji počinje na kraju distributivne mreže, iza seta u kome se distributivni pritisak svodi na radni. Nije obavezno da se u regulacionom setu uvek nalazi i merač potrošnje. Potrošnja energenata kod velikih potrošača se meri na samom ulazu u trošilo.
Vlada nije prihvatila ovaj amandman sa obrazloženjem da merno-regulacione stanice i merno-regulacioni set predstavljaju mesto primopredaje prirodnog gasa kupcu, odnosno mesto na kome se vrši merenje isporučenog prirodnog gasa. Videli ste da to ne mora uvek da postoji i da se iza merno-regulacionog seta meri, kod velikih potrošača imamo merenje na samom trošilu, tako da je ovaj amandman trebalo prihvatiti.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Radovan Radovanović.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta. Da li neko želi reč? (Da.)
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime Poslaničke grupe SRS podnela sam amandman na član 3. koji govori da se cevovodi projektuju i grade u koridoru utvrđenom prostornim planom na trasi za koju se utvrdi da u pogledu prirodnih i radom stvorenih uslova i primenom propisa obezbeđuje bezbednost cevovoda i sigurnost života i zdravlja ljudi, životne sredine i materijalnih dobara. Mislimo da pored prostornog plana treba da se dodaju reči „i planovima regulacije“.
Vlada je rekla da ovaj amandman ne prihvata, pozivajući se na Zakon o planiranju i izgradnji. Zapravo, Vlada je u svom obrazloženju objasnila ispravnost ovog amandmana i potrebu da se amandman prihvati. Kažete da se amandman ne prihvata zato što Zakon o planiranju i izgradnji ne poznaje pojam „planove regulacije“, pa onda objašnjavate šta kaže član 11. tog zakona – propisano je da se planski dokumenti sastoje od prostornih i urbanističkih planova, a prostorni planovi su prostorni plan Republike Srbije, regionalni prostorni plan, prostorni plan jedinice lokalne samouprave i prostorni plan područja posebne namene. Onda kažete – urbanistički planovi su generalni urbanistički plan, plan generalne regulacije i plan detaljne regulacije.
Dakle, vi sami priznajete da ovaj član niste napisali u skladu sa članom 11. Zakona o planiranju i izgradnji, a, s druge strane, odbijate da prihvatite amandman. Molim vas da još jedanput razmislite ili eventualno da poslanici u danu za glasanje glasaju za ovaj amandman, zato što ovaj amandman samo detaljnije reguliše ovo što ste vi predvideli članom 3. i ne ostavlja nikakvu mogućnost nagađanja, niti zloupotrebe.
Mi srpski radikali uvek se zalažemo za to i mislimo da svaka zakonska norma mora biti koncizna, precizna, jasna, da što je moguće manje ostavlja mogućnosti za zloupotrebe ili, eventualno, kako se to popularno kaže, pravne praznine, što ovaj član 3. svakako ima. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Trideset sekundi od vremena poslaničke grupe.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Babić, Zoran Antić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Božidar Delić, Zoran Mašić, Mileta Poskurica i Saša Maksimović.
Vlada i Odbor za industriju prihvatili su amandman.
Na član 4. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Stav Srpske radikalne stranke je da uvek umesto reči „ministar“ treba upotrebiti reč „ministarstvo“, jer ministarstvo je državni organ, ministarstvo je institucija, a ministar je samo jedan čovek u ministarstvu, čovek koji vodi to ministarstvo. Ne može on donositi propise, ministarstvo donosi propise. Šta će se desiti kad, ne daj bože, već za koji dan, recimo, gospodina Škundrića smene – novi ministar dođe, a ministarstvo ostaje isto. Uostalom, kad uskoro vi izgubite vlast, pa je preuzmu druge demokratske snage, koje se zovu SRS, recimo, doći će ministar iz SRS, ali će ministarstvo uvek biti ministarstvo.
Prema tome, gospodine ministre, ne tovarite sebi na vrat ovako nešto, jer će biti – to je Škundrićev zakon. Sećate se mnogih zakona koji su ovi isti sa kojima ste sad u koaliciji kritikovali – to je Slobodanov zakon, to je Zoranov zakon, to je Škundrićev zakon itd. Neka ne bude zakon Škundrićev, nego neka bude zakon ministarstva.
Mi smo pisali amandmane, ali podrazumeva se da svugde gde piše „ministar donosi propise“ treba da bude „ministarstvo donosi propise“; ministar samo potpisuje.