Na početku bih, gospođo predsedniče, da vas ispravim. Ovo je bio amandman na član 2, koji je Vlada prihvatila, a ne na član 3, kako ste rekli, pošto Srpska radikalna stranka na član 3. nije podnosila amandmane. Radi javnosti, Vlada je ovaj amandman prihvatila.
Što se tiče amandmana mog kolege Aleksandra Martinovića, čini mi se da je Vlada ovaj amandman mogla da prihvati. On se odnosi na ciljeve ovog zakona. Moj kolega Aleksandar Martinović je predložio da se doda tačka 5), koja bi predstavljala još jedan cilj ovog zakona, a to je povećanje konkurentnosti domaće privrede kroz modernizaciju carinske administracije i razvoj IT sistema.
Ono što smo dobili kao obrazloženje, da ne čitam sve, kaže da se amandman ne prihvata iz razloga što je predložena tačka 5) već sadržana u odredbama čl. 2, 4, 22.
Ako pogledate šta je definisano kroz ciljeve u članu 2, onda možete slobodno da kažete da je i tačka 3) sadržana u svim ovim članovima, da je tačka 4) sadržana u svim ovim članovima, bezbednost i zaštita ljudi i životne sredine, olakšavanje međunarodne trgovine itd. Ako bismo se rukovodili logikom kojom je amandman odbijen, mogli bismo slobodno da kažemo da je u odredbama ovog zakona sadržano i ono što se nalazi u tačkama 3) i 4).
Ideja Srpske radikalne stranke je bila da kroz ovaj cilj definitivno pokažemo da želimo da sve ono što može da bude u funkciji povećanja konkurentnosti domaće privrede, pa i zakon o carinama, postupci i sve ono što reguliše te postupke, bude u funkciji razvoja, odnosno konkurentnosti, povećanja konkurentnosti domaće privrede.
Ovo je nešto na čemu insistiraju tela koja se nalaze u okviru Privredne komore Srbije. Oni traže i vape za administrativnim uređenjem, olakšavanjem carinskih postupaka zbog afirmacije domaće proizvodnje, odnosno povećanja konkurentnosti domaće privrede.
Gospođo Dragutinović, ono što ste govorili u poslednjih nekoliko dana gotovo je na neki način podudarno sa stavovima SRS. Ovo što smo predložili ovde jeste naše opredeljenje da Srbija ne može više da insistira na postojećem modelu rasta, modelu koji zagovara onaj drugi deo vaše vlade, a to je povećanje potrošnje; da ironija bude veća, povećanje potrošnje kroz nova zaduživanja. Srbija ima problem u ovoj godini jer će deo sredstava iz banaka biti povučen u njihove matice zato što novac nije bio angažovan, a novac nije bio angažovan zato što ni privatna ni pravna lica nisu kreditno sposobna.
Model rasta u Srbiji definitivno mora da bude drugačiji. Vlada Republike Srbije mora da prestane da obmanjuje javnost. Srbija u svojoj perspektivi ne može da razmišlja kroz politički pragmatizam, pa ćete donositi odluke koje će doneti političku korist u narednih šest ili sedam meseci ili do prvih narednih izbora. Sve odluke koje Vlada donosi u poslednjih nekoliko godina i sve odluke koje se sada predlažu, a odnose se na privredni rast, isključivo su u funkciji političkog pazara i političkog, da kažem, rejtinga stranaka koje učestvuju u Vladi.
Sve što Srbija planira, a tiče se finansija, ona mora da planira najmanje na srednji rok, što će dati efekte u narednih pet odnosno deset godina. Sve ostalo svodi se na presipanje iz šupljeg u prazno. Vlada, odnosno deo Vlade nudi nova zaduživanja. Ko će to da vraća? Ko će da povuče te kredite? Na konto čega?
Malopre ste čuli da su moje kolege govorile o izvozu u ovoj državi. Kakav je izvoz ove države? Svaki dinar koji se uloži u ovoj državi mora da ide u realni sektor, sektor koji će da izvozi, a da se kroz ovaj zakon izvoz, a eventualno i uvoz, obezbedi, odnosno olakša i stimuliše, da privreda konačno počne da diše, da se kroz rast privrednih aktivnosti u realnom sektoru stvara prostor da ljudi mogu da obezbeđuju povećanje potrošnje. Povećanje potrošnje na konto kredita je besmisleno.
Rekao sam da 20% naše privrede učestvuje u izvozu; 20% našeg izvoza je u BDP-u. Da biste bili zdravi i stabilni, to mora da bude najmanje 60%. Ko nam garantuje da će takav model rasta kakav nam Vlada nudi dati efekte potrošnje? Ko garantuje da će se trošiti za prave stvari? Ko garantuje da ćemo trošiti u stvari koje će podizati domaću privredu i domaće privredne aktivnosti?
Pogledajte šta se dešava – prave se procene u ekonomskom svetu da će se u Srbiji u narednih ne znam koliko godina najviše trošiti na hranu, jer ljudi za drugo nemaju. Ko garantuje da ćemo domaću hranu da kupujemo? Uđite u svaki market. Opet se svodi na carine i uvoz. Jedemo hrvatski ajvar, hrvatsku cveklu. Samo se smejte; na pet tegli hrvatskog ajvara imate jedan „Dijamantov“ ili leskovački.
Za koga donosimo zakon kojim ćemo pojednostaviti carinske procedure? Za uvoznički lobi. Pa ćemo davati pare u potrošnju da bismo omogućili napredak i razvoj uvozničkog lobija, odnosno privreda zemalja u okruženju.
S tim ne možemo da se saglasimo, a čini mi se, u skladu sa vašim izjavama, da ne možete ni vi, ili ne želite. Čini nam se da ste zbog toga kao jedan od ciljeva ovog zakona mogli da prihvatite da to bude povećanje konkurentnosti domaće privrede. Ništa vas ne bi koštalo. Ali, da se na to obavežete i kroz ovaj zakon, pa da sutra neko ko će trpeti posledice neodgovornosti Vlade može da se pozove na zakon i kaže – zašto kroz ovaj zakon nije obezbeđeno to i zašto zakon nije u ovom smislu u funkciji?
Ovako, čini nam se da se i na ovaj način beži od odgovornosti. Ovo ne bi urušilo koncept zakona, niti bi dovelo vaše evropske direktive u pitanje, ali bi dalo prostora onima koji čine domaću privredu i domaći realni sektor da traže, s pravom, pozivajući se na zakone, unapređenje domaće privrede, odnosno njene konkurentnosti na tržištu u okruženju, pa zašto ne i u svetu.
Pazite, poražavajuća činjenica: juče slušamo da je vrednost godišnje razmene sa Kuvajtom milion evra. Toliko jedan prosečni tajkun zaradi za mesec dana ovde. Da ne govorimo o tome koliko troše ovi narkodileri, Šarić itd. To su cifre koje pokazuju gde je Srbija danas realno i koliko je poražavajuća istina koja se krije iza vaših priča o evropskim direktivama, evropskim standardima i evropskoj perspektivi Srbije.
Kada su granice i carine u pitanju, gospođo Dragutinović i vi gospodo koji ćete glasati za ovo, nema Evropske unije dok Srbija ne sredi svoje granice. Ta ista Evropska unija ne da da sredimo svoje granice i da na teritoriji cele Republike postavimo mogućnost da primenjujemo zakon o kojem danas razgovaramo. Posle gorkog iskustva Kipra, nikoga Evropa neće primiti u svoje granice a da nije rešio problem svojih granica. Da li ćete ići naruku njima ili ćete braniti ono što deklarativno pričate i u Srbiji i u svetu, vreme će pokazati.
Ono na čemu insistiramo jeste da prestanete da pričate bajke građanima Srbije o evropskoj perspektivi, a da iza svega toga stoje veliki, ogromni problemi, za vas nerešivi, jer ste spremni na kompromise svake vrste, koje pred vas stavljaju EU i međunarodna zajednica. Hvala.