DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM, 25.03.2010.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM

25.03.2010

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 11:05 do 15:50

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Izvolite, gospodine Jovanoviću.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Gospodine Cvetkoviću, iako su se neki nasmejali, meni vaš odgovor nije bio smešan. On, nažalost, potvrđuje ono što sam rekao.
Znate, završni računi se ne donose da bi bili u nekoj fioci ili da bi neko ministarstvo moglo da kaže da je otaljalo i odradilo svoj posao. Mi smo u Skupštini Srbije razgovarali 2002. godine o završnom računu za 2001. godinu. U Skupštini grada Beograda je prošle godine, na insistiranje LDP-a, otvorena rasprava o završnom računu i načinu trošenja sredstava. Taj izveštaj sadrži 400 strana.
Ako završni račun postoji, onda se o njemu razgovara. Mi još uvek ovde nismo razgovarali o završnom računu za 2008. godinu. Sada razgovaramo o delimičnom izveštaju, tj. o izveštaju revizora na osnovu delimičnog rada, pošto nema kapaciteta da odradi sve. Pitao sam vas šta ste sistemski učinili da se na tome nešto promeni.
Zašto vas to pitam? Zato što pet ministarstava ima internu reviziju. Kako vi možete da znate, kako mi možemo da znamo...? Na šta liči taj završni račun ako samo pet ministarstava uopšte vrši internu reviziju, a podnosi se završni račun?
U redu je i dobro je što se sada o ovome razgovara, što je formirana Državna revizorska institucija, što je odobren budžet, što smo svi zajedno usvojili Poslovnik, što pomažemo da se dalje razvija i afirmiše. To je pozitivno. A problem je što se stiče utisak da mi sada o ovome razgovaramo da bismo promenili mišljenje javnosti o Vladi, da bismo uverili javnost u to da Vlada odgovornije postupa s javnim novcem nego što se to misli. Želeo bih da mogu da doprinesem tom vašem nastojanju i pomozite nam da možemo to da učinimo.
Drugo konkretno pitanje za vas. Ja ne znam nijednog čoveka koji nekome pozajmi novac, a ne traži ga nazad. Država je pozajmila 150 miliona evra javnim preduzećima, indirektnim korisnicima budžeta, direktnim korisnicima budžeta, privrednim subjektima iz privatizacije, i taj novac do danas nije čak ni tražila nazad.
Pozajmljeni novac je pozajmljen NIS-u, "Železnici", otišao je, recimo, u "Galeniku", isključivo u javna preduzeća, nije išao u privatni sektor, pa je naknadno, uprkos tome što pozajmice nisu vraćene, odobravana nova tranša pozajmica, i tako je sada minus u privatizacionoj kasi 150 miliona evra.
Nas interesuje odgovornost za tako nešto i kada ćete konkretno preduzeti mere da se taj novac vrati i da se oni, koji su se 2005-2006. godine igrali na takav način s novcem, pravili ''Potemkinova sela'' po Srbiji, a oni bi da nam danas najčešće drže lekcije, odgovarati za to nesavesno poslovanje? Pošto ne znam nikog ko može da da novac, a da pri tom izgubi pravo da taj novac nazad traži.
Ako ga je i dao po svojstvu pozajmice, pozajmica je ograničena. I revizor je to jasno ustanovio, da su probijeni svi rokovi za vraćanje pozajmljenih sredstava. Ako plaćamo najskuplji benzin, neka nam NIS vrati novac. Ako je ta pozajmica otišla da bi se prikrili gubici NIS-a zbog toga što se tamo loše poslovalo, onda neko taj neko ko je loše poslovao odgovara.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Izvolite, gospodine predsedniče.

Mirko Cvetković

Ovde sam evidentirao dva pitanja. Jedno je zašto je revizor dao mišljenje da ne može da da čvrsto mišljenje zbog ograničenog obima uzorka koji je tretirao.
Ja ne znam reviziju (jesam ekonomista, ali to je posebna vrsta aktivnosti i delatnosti) i možda će bolje da vam odgovori revizor, ali koliko znam, revizija se uvek radi na bazi nekog uzorka, za koji se traži da bude materijalan, i zbog toga se biraju korisnici sa najvećim učešćem u tome što se analizira.
Revizor je tako i postupio, ali, zbog ograničenog obima kadrova, nije mogao da obezbedi dovoljno veliki uzorak da bi mogao sa sigurnošću ili sa velikom verovatnoćom da izrazi svoje stavove. Ali, to je stručno pitanje i ja ne bih o tome.
Ovde imamo jedno drugo pitanje koje ste postavili, koje u stvari sadrži gotovo jedan od većeg broja ovih prekršaja koje sam nabrojao, a to su prekršaji zašto nije od pojedinih državnih preduzeća traženo da vrate sredstva koja su im bila data iz pozajmica.
U vezi s tim, tu ste dali jednu konstataciju koja je tačna, ali ne potpuno. Spomenuli ste da se to događalo 2005. i 2006. godine. Međutim, ako pogledate izveštaj revizora, videćete da se to događa u kontinuitetu od 1992. pa zaključno sa 2007. godinom.
Dakle, ne radi se samo o dve godine, nego se radi o gotovo dve dekade davanja sredstava državnim preduzećima u cilju pomoći da prežive, a zatim im budžet nije tražio nazad, da vrate, niti ih je blokirao, niti je pokretao postupke stečaja.
Na pitanje zašto to nije radio zaista je vrlo teško odgovoriti da li bi bilo pametnije da smo pokrenuli postupak stečaja nad "Železnicom", ostavili dvadeset hiljada i više radnika bez posla, ukinuli državnu železnicu, tražeći da vrati pozajmice bez kojih ona u datom trenutku ne bi mogla da preživi, a koje ona, takođe, u ovom trenutku ne može da vrati.
Naravno, niko nije srećan što je takva situacija, ali razlog zašto to nismo uradili je, pre svega, socijalnog karaktera. Naravno, sada na osnovu ovog izveštaja revizora, neko će i platiti kaznu što nije pokrenuo postupak likvidacije "Železnice" i nekih drugih javnih preduzeća. Na sreću, ta kazna će biti prekršajna, ali će sa zadovoljstvom da je plati, zato što će znati da će mu zbog toga biti zahvalne hiljade ljudi koji rade u tim javnim preduzećima.
Mi ćemo u narednom periodu to razrešiti, i imamo načine na koje će se razrešiti, ali će se to samo formalno razrešiti da ne bismo plaćali kazne. Mi imamo drugi problem, a to je problem restrukturiranja tih preduzeća i njihovo dovođenje na profitabilan nivo posla. To je stvar koju ne rešava revizorska institucija, nego je to stvar koju moraju da reše reforme koje su sada u toku. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospođo Dragutinović, izvolite.

Diana Dragutinović

Htela sam samo da dodam nekoliko rečenica u vezi sa uočenim problemom i postavljenim pitanjem poslanika Čedomira Jovanovića.
Htela sam da kažem da je pozajmljivanje, uglavnom javnim preduzećima, ali i Penzionom fondu, iz sredstava privatizacije i drugih sredstava praksa još iz 90-ih godina. Vlada je uvek imala mogućnost da da pozajmicu ili subvenciju. Lično mislim da bi subvencije bile čistije rešenje i ne bismo imali primedbu revizora, ali davanje pozajmice je bio i vid pritiska Vlade da se određeno javno preduzeće restrukturira.
Takođe, mi smo tehnički mogli da otpišemo te pozajmice, jer su pozajmice davane Penzionom fondu, Jatu, Železnici, znači javnim preduzećima, ali ko zna, u procesu restrukturiranja možda se pronađu izvori iz kojih će se te pozajmice vratiti. Dakle, najlakše je otpisati.
Htela bih još da istaknem da u 2008. godini nije bilo pozajmica.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Zoran Kasalović. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Zoran Kasalović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Poštovana predsednice, uvaženi predsedniče Vlade, ministri, predstavnici DRI, poslanički klub SPS-JS smatra vrlo značajnim početak rada DRI, koji je rezultirao prvi put izveštajem o finansijskoj reviziji završnog računa budžeta Republike Srbije. U tom smislu, izražavamo punu podršku i zadovoljstvo što se ovaj izveštaj vezuje, pre svega, za mandat ove vlade, ovog skupštinskog saziva, a takođe i skupštinskog odbora za finansije, koji, čini mi se, daje značajnu podršku i samom radu DRI.
Naravno, jako je bitno što je obezbeđena potpuna nezavisnost u radu državnih revizora u postupku revizije, što je i sam predsednik DRI više puta potvrdio. U tom smislu, čini mi se da imamo dobru osnovu da u narednom periodu imamo moderne javne finansije, gde će finansijski izveštaji svakako u potpunosti realno i istinito izražavati finansijske i novčane tokove, a to bi trebalo da rezultira zakonitim utroškom svakog dinara iz budžeta Republike Srbije.
SPS i JS su spremni da utiču na činjenice koje treba da dovedu do potpunog prikupljanja dokaza koji će omogućiti razumnu osnovu da DRI u narednom periodu da mišljenje u izveštaju, pošto to ovog puta nije bio slučaj. Čini mi se da je to zadatak u budućnosti za nas sve i da obuhvat revizije, naravno, bude na nivou koji je zakonom i predviđen.
Konkretno pitanje za gospodina ministra Žarka Obradovića. S obzirom na to da je finansijska revizija rađena za 2008. godinu, a u toku 2008. godine su, praktično, radile dve vlade, pa je vaše ministarstvo bilo obuhvaćeno revizijom u periodu kada je bio i gospodin Lončar, vaš prethodnik, i vi, koliko je ta činjenica uticala, posmatrano iz vašeg ugla, na tok i ishod same finansijske revizije vašeg ministarstva?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospodine Obradoviću, izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Hvala. Poštovane kolege narodni poslanici, reći ću nešto što većini vas i javnosti Srbije može izgledati jeretičko, ali moram reći da sam ja, kao ministar, zadovoljan što je ovaj izveštaj danas na dnevnom redu Narodne skupštine Republike Srbije, što se o njemu razgovara uprkos svim ograničenjima koja postoje, što je pomenuo kolega gospodin Jovanović, vezano za stav revizora, ali mislim da je ovo i za mene, kao ministra, jedna prilika da kažem nekoliko reči o Ministarstvu prosvete i o činjenici da sam ja jedan od ministara protiv kojih je podneta prijava.
Za mene kao ministra je dragoceno ono što radi DRI i ne mogu da kažem drugo već da sam zadovoljan što postoji ovaj izveštaj. Zadovoljan sam zato što je reč o ministarstvu koje je jako veliko, koje, mislim, koristi najveći deo budžeta Republike Srbije, koje ima najveći broj korisnika, direktnih i indirektnih, i za nas je jako važan način na koji se troši novac. Zadovoljan sam zato što nam je DRI kroz svoj izveštaj ukazao na neke stvari koje po njima ne stoje, po nama su tačne, ali konačan sud o tome daće sudija za prekršaje i, naravno, mi ćemo poštovati odluku suda.
Zadovoljan sam i iz razloga što će moje kolege - pomoćnici, državni sekretari i ostali koji učestvuju u radu Ministarstva prosvete - morati da shvate značaj celog ovog posla koji nosi DRI, zato što svi mi zajedno radimo u Ministarstvu, a odgovornost je samo ministra, i zato se ministar pojavljuje kao neko protiv koga je podneta prijava. Ovde je, bar kada je reč o izveštaju državnog revizora za 2008. godinu, očigledno reč o načinu rada Ministarstva, jer smo pomenuti i prethodni kolega ministar i ja. Revizor smatra da nismo radili kako treba, a mi smatramo drugačije.
Moram da pomenem još nešto, što nisam bio u prilici do sada da saopštim ili, ako me je neko pitao, jednostavno, to nije ugledalo svetlo dana. Poštovane kolege narodni poslanici, želeo bih da saopštim vama i javnosti Srbije da je izveštaj državnog revizora, što se tiče Ministarstva prosvete, pozitivan. Jeste, kolega Krasiću, izveštaj je pozitivan, i to treba reći.
Oni su smatrali da postoje određeni delovi koje treba dalje razjasniti i na osnovu toga nam uputili odgovarajuću dokumentaciju, mi smo dali odgovor i oni su, naravno, podneli prijavu, a konačan stav daće sudija za prekršaje. Ali, ne mogu da ne pomenem da u izveštaju državnog revizora o završnom računu za 2008. godinu stoji da, kada je reč o Ministarstvu prosvete, finansijski izveštaji daju "istinit i objektivan prikaz u svim materijalno značajnim aspektima, u skladu sa propisima koji se primenjuju u Republici Srbiji''.
Znači, poštovane kolege narodni poslanici, nijedan dinar nije potrošen van finansijskog plana. Na kraju krajeva, naša je obaveza da radimo po budžetu, a ono za šta mi mislimo da smo u pravu, a DRI smatra da nismo, dokazaćemo na sudu.
Pre svega, mislim da je reč o različitom gledanju na neka dokumenta koja regulišu način rada Ministarstva prosvete u određenim sredstvima. U svakom slučaju, mi ćemo sudiji za prekršaje pružiti svu potrebnu dokumentaciju, pa i njih pokušati da uverimo da je i ovaj deo, na koji se odnosi izveštaj državnog revizora, urađen u skladu sa zakonom.
Ne mogu da ne budem zadovoljan ovim izveštajem. Sad, jeretički zvuči da hvalim državnog revizora, ali za nas je to dragoceno jer trošimo preko 1.300.000.000 evra budžeta Republike Srbije i jako nam je važno da se svaki dinar troši na pravi način. Jer, 95% budžeta Ministarstva prosvete odlazi na lične dohotke zaposlenih, a onih 5% što ostaje je, u odnosu na broj korisnika, toliko malo, da je i te kako važno da se sredstva koriste na pravi način i da efekat korišćenja tih sredstava bude što veći.
Moram da vam kažem da smo, bez obzira što sada sedimo na suprotnim stranama, razgovarali sa kolegama iz DRI, i razgovaraćemo, i da smo dobili poziv da ćemo biti predmet revizije od 1. maja do 1. novembra ove godine za 2009. godinu. Šta drugo da kažem, već da su dobrodošli, pa neka vide kako smo radili, a mi ćemo postupati u skladu sa zakonom i propisima koji regulišu rad i Ministarstva prosvete i drugih državnih organa. Hvala.