PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.10.2010.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

08.10.2010

Sednicu je otvorio: Nikola Novaković

Sednica je trajala od 11:15 do 19:05

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 50. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta. Da li neko želi reč? (Da)
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Član 50. kaže da pri pružanju usluga informisanja vazduhoplova u letu, pored izraza na engleskom jeziku, mogu da se koriste izrazi na srpskom jeziku koje propiše ministar nadležan za poslove saobraćaja, uz saglasnost ministra nadležnog za poslove odbrane.
Uvereni smo da je ovaj član pisao ministar nadležan za poslove odbrane trenutno, a nikako ministar nadležan za poslove saobraćaja, jer da je to pisao gospodin Mrkonjić sasvim smo sigurni da bi bio prihvaćen naš amandman, gde se kaže da pri pružanju usluga informisanja vazduhoplova u letu pored izraza na engleskom jeziku obavezno se koriste, je li tako, gospodine ministre, izrazi na srpskom jeziku?
Nemojte da ostane u zakonu da mogu da se koriste izrazi na srpskom jeziku, već prihvatite naš amandman gde stoji da moraju da se koriste izrazi na srpskom jeziku, odnosno da mora da se koristi srpski jezik, koji je službeni jezik u RS, a ovo je ipak zakon koji se donosi u Narodnoj skupštini RS.
Gospodine Mrkonjiću, rekoh malopre, a opet ponavljam i sada, vi ste osvedočeni patriota i mi u to ne sumnjamo, ali zaista verujemo da ćete prihvatiti ovaj amandman da bude jasno da pored engleskog, koji moramo ponegde da primenjujemo, da moramo obavezno da to isto pišemo i na srpskom, a ne samo da, kako stoji u zakonu da to može, pa onda smo sigurni kad god bi recimo to zavisilo od ministra odbrane, za koje smo odnedavno utvrdili da je ministarstvo laži, a ne Ministarstvo odbrane, oni bi sigurno izbegli ovu mogućnost da ono što treba da se napiše na srpskom jeziku bude i napisano.
Očekujemo, gospodine Mrkonjiću, da ćete prihvatiti ovaj amandman.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je deset sekundi vremena poslaničke grupe.
Na član 50. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Evo kako to ide kada u članu 49. prethodno se odaberu dva ministra koji će da urade jedan deo poslova koji je u nadležnosti Vlade, kada to isto predlože u nekoj drugoj oblasti, poput ove jezičke i terminološke odrednice, kažu sledstveno od rešenja člana 49. stav 2. rade ova dva ministra, pa hajde neka rade sada i ovaj posao.
Umesto da Vlada ima doslednost, pa da stavi pod kontrolu ono što se zove njen prihod, Vlada je izabrala da to ne uradi. Naplaćujete naknadu za korišćenje i vađenje šljunka. Naplaćujete naknadu za lekovito bilje. Naplaćujete naknadu za priređivanje igara na sreću, koncesionu naknadu i to se u budžetu prihoduje, vidi i koristi.
Ali, naknada za korišćenje neba se prepušta Direktoratu civilnog vazduhoplovstva i Agenciji, pod maskom i izgovorom usaglašavanja sa pravilima EU. To jednostavno nije dopustivo, jer onaj ko kaže da se bori za fiskalnu odgovornost, a juče smo o tome pričali, i između izbora, da fiskalnom odgovornošću stavi pod kontrolu milijarde evra, bira da jednoj stranci koja mu tvori vladajuću većinu prepusti feud koji se zove Direktorat civilnog vazduhoplovstva, nadzor i kontrola nad vazdušnim saobraćajem, pa mi posle recite da ovaj zakon ne bi mogao da se zove – koliko vredi i koliko košta ova vlada?

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Narodni poslanik Nataša Jovanović podnela je amandman kojim je predložila brisanje nadnaslova iznad član 52. i člana 52. Reč ima gospođica Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Gospodine Novakoviću, poštovani gospodine Mrkonjiću, dame i gospodo poslanici, pokrenuću u okviru ovog amandmana jedno pitanje koje interesuje takođe srpsku javnost, zato što ovaj član 52. treba da se briše zbog onog mog prvog amandmana oko člana 3. i pojma 31a, koji smo predložili da bude tako usklađen.
Ono što hoću da postavim kao pitanje vama, odnosno gospodinu Miljkoviću više, jeste pitanje privatizacije JAT i sudbine naše nacionalne avio-kompanije. Naime, svi vrlo dobro znate, kolege poslanici, kao i čitava javnost, da je JAT u užasno teškoj finansijskoj situaciji, da ne kažem u potpunom kolapsu, nekako se dovija.
Ovom prilikom čestitam svim zaposlenima u JAT Ervejzu i JAT Tehnici, koji iznalaze mogućnosti i snage da rade sa flotom koja nije zanavljana od 1991. godine, tada je kupljen poslednji mali JAT er avion, a boing 1985. godine, to su godišta, starost aviona. Sa 16 aviona, sa 37 destinacija i sa zaista izuzetno profesionalnim osobljem naša nacionalna avio-kompanija, za koju smo svi nekako i lično vezani, je li tako, jer je to ono što je naše, ima neizvesnu sudbinu.
Ali, da li neko zna ono što ja ne znam, odgovorićete mi vi, odnosno vama će reći, ili vi to znate, gospodine Mrkonjiću, vi ste zatekli to haotično stanje, i vi i ja smo bili opozicija u periodu od nekih, možda, to je bio period ceo Vlade pre formiranja ove vaše vlasti i, naravno, DOS-a, kada je taj sunovrat JAT-a počeo.
Sada imamo situaciju da određeni srpski zvaničnici, ne znam po kom ekskluzivitetu, kao što je to ministar Ugljanin bez portfelja, daju izjave oko toga kakva je buduća strateška sudbina JAT-a. Pre devet dana gospodin Ugljanin je, svi mediji su to preneli, rekao da će "Turkiš erlajns" biti budući strateški partner naše nacionalne kompanije.
Pitam – kako ste došli do toga da to baš bude " Turkiš erlajns"? Zašto se odustalo od saradnje sa Aeroflotom pre dve godine? Opet kažem, vi ste zatekli to stanje, jer je Božidar Đelić bio i pre vas i pre svih, jer je on odbio saradnju sa ruskom nacionalnom kompanijom 2008. godine. Iako su oni tada, čini mi se, nudili 400 miliona ili pola milijarde dolara, glat su odbijeni.
Tada je tadašnji predsednik, danas premijer, gospodin Putin jasno poručio, kao i diplomate prijateljske nam i bratske Rusije, slali su nam poruke da moramo da se opredelimo i da znamo šta hoćemo.
Kasnije, pošto je to očigledan animozitet ovih koji rade za zapadne sile, a sa vama su u koaliciji, jer vi ste čovek iz SPS, i normalno da volite Rusiju i Rusku federaciju, i Putina i Medvedeva, ali ne vole ih Đelić i ono društvance oko njih, pa i neki drugi.
Prema tome, pošto su se oni opredelili da, posle nekoliko meseci dezavuisanja, našoj braći kažu kako ne možemo da napravimo nikakav strateški ugovor sa Aeroflotom zbog toga što nam to zabranjuje EU, molim vas, recite nam sada, kako je to moguće kada ni Turska nije članica EU?
Srbija je, to možda mnogi građani Srbije ne znaju, potpisala sporazum o otvorenom nebu. Nemačka i Francuska, dame i gospodo poslanici, kao najveće vodeće zemlje u toj nakaznoj tvorevini kao što je EU, nisu potpisale taj sporazum. Oni mogu da lete u Srbiju kako hoće, a mi ne možemo bez te dozvole, a oni mogu.
Sada dolazimo u situaciju da naši zvaničnici, predstavnici vlasti, traže od stranih kompanija da uskaču upomoć. Znači, promovišu njih, a za to vreme i dalje zabijaju JAT-u nož u leđa.
Gospodin Miljković je rekao kako je formirana neka radna grupa i kako ćemo do kraja oktobra, a taj proces će da se završi u narednih godinu dana, mi imati informaciju, odnosno znaćemo gde se to JAT nalazi. To je bruka i sramota za državu Srbiju.
Rekla je koleginica Radeta, zbog ovih bespotrebnih i protivustavnih, jer u službenoj upotrebi je srpski jezik i pismo, engleskih reči u ovom zakonu, da ste vi osvedočeni srpski patriota. Vi ste učeni, a naročito mi srpski radikali, jer na tome se izjasnila naša celokupna ideologija, da moramo da čuvamo ono što je naše i da mi sami sebi možemo da pomognemo.
Oni koji se nude kao nekakvi pomagači, a to su, pre svega, zemlje članice EU, nas uporno i sistematski uništavaju, i zbog toga što stalno ucenjuju i kroz svoje pritiske na Srbiju govore šta možemo, šta ne možemo da radimo, naša nacionalna kompanija je došla u ovakvu situaciju.
Izričito smo protiv toga da bilo ko od državnih zvaničnika, što bi se reklo, trči pred rudu i tako izjašnjava o tome kakva je sudbina te kompanije, pre nego što to uradi menadžment, urade nadležni i na kraju ta radna grupa koju ste vi formirali. Za nas je apsolutno nedopustivo da se stvara takva zabuna ne samo u javnosti, nego pre svega kod zabrinutih zaposlenih ljudi u JAT-u, kompaniji koja je i te kako puštena niz vodu svih ovih godina od strane DOS-ovske vlasti.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Iskorišćeno je četiri i po minuta vremena poslaničke grupe.
Narodni poslanik Bojan Mladenović podneo je amandman kojim je predložio brisanje nadnaslova iznad člana 59. i člana 59. stav 1. i 2. Da li neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Nemanja Šarović podneo je amandman kojim je predložio brisanje nadnaslova iznad člana 61. i člana 61. stav 1. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 61. amandman je podneo narodni poslanik Milan Avramović. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze su prihvatili ovaj amandman.
Na član 61. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković. Gospodine Markoviću, izvolite.

Momir Marković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, tražio sam amandmanom koji sam podneo u ime SRS-a da se u članu 61. stav 3. briše.
Službu traganja i spasavanja za vojne vazduhoplove organizuje ministarstvo nadležno za poslove odbrane. Zakonom je određeno i integrisano civilno-vojno upravljanje vazdušnim saobraćajem i prostorom. Nema nikakvog smisla, ni ekonomske opravdanosti, da Ministarstvo odbrane organizuje posebnu vojnu službu za traganje i spasavanje, posebno iz razloga što je dužno da učestvuje u već postojećoj službi i to u paritetu 50:50. Ovaj amandman ne samo da će poboljšati Predlog zakona, nego će i uneti smisao u ovaj zakon.
Ima još jedna stvar, kada sam već uzeo reč, a nije mi isteklo vreme, da podsetim gospodine ministre, molio bih vas da me saslušate. Gospodine ministre, kada se budete sve raspitivali vezano za ovu agenciju za kontrolu leta, raspitajte se kako to da agencija za kontrolu leta sada postaje vlasnik pilotske akademije u Vršcu. Da vam pripomognem izgleda da je JAT bio dužan Agenciji za kontrolu leta neke pare i ova mu je uzela akademiju.
Šta će Agencija za kontrolu leta Pilotska akademija u Vršcu. Da li mi to polako oguljujemo ovo što reče gospođica Nataša Jovanović, oguljujemo JAT ne bi li ga što jeftinije neko kupio, naravno iza vaših leđa gospodine ministre, ne uz vašu saglasnost?
Kada sam već uzeo reč, vidi se da građani Srbije prate ovaj program i vidi se da građani Srbije reaguju. Naime, u poslanički klub SRS je došla jedna informacija, dokumentaciju ću vam predati pošto završim diskusiju, došla je jedna informacija koja je pomalo poražavajuća.
Naime, zna se da piloti moraju da polažu i jedan predmet koji se zove engleski jezik i frazeologija. Za pilote helikoptera pre 30 godina to nije važilo, jer se govorilo da oni neće leteti nigde izvan ovih prostora, izvan prostora države Srbije.
Sve bi to bilo u redu, međutim, kada su polagali na vojnoj akademiji, opet nisu polagali engleski, jer se govorilo da su oni to polagali kada su dobijali dozvolu, kada su polagali za pilotsku dozvolu, čak ni to nije toliko strašno.
Međutim, sada diploma vojnog vazduhoplovnog pilota je postala falsifikat za pojedine. Ne samo to, stupanjem Republike Srbije u integraciju vazduhoplovnih organizacija, kao što je "Jar Joint Aviation", Udružena vazduhoplovna pravila, pojedini piloti su se našli na spisku ispitivača koji vrše provere stručne sposobnosti pilota, a koji se prevode uz saglasnost sa ovim Jar pravilima, tako da imamo spisak pilota.
Čovek koji je inače profesionalni pilot aviona, profesionalni pilot helikoptera, pilot jedrilice, završio je vazduhoplovnu vojnu akademiju sa prosekom 9,4, nakon penzionisanja je leteo izvesno vreme i u inostranstvu itd, poslao je zahtev u Direktorat da mu se, u skladu sa Zakonom o slobodnom pristupu informacija od javnog značaja, dostavi da li određeni piloti koji su na spisku ispitivača imaju položen ispit iz engleskog jezika i frazeologije?
Neću čitati imena, jer ćete vi to proveriti, pa ćete mi reći jednom kada budete branili neki drugi zakon, imaju li ili nemaju, pa ću ja ovog gospodina obavestiti o tome. Predaću vam spisak i predaću vam ovo pismo pomenutog gospodina.
Dakle, pogledajte malo u tom Direktoratu. Ima tu nešto malo ispod žita, nego vi niste stigli da proverite.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Dva minuta i 40 sekundi je iskorišćeno.
Na član 62. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić. Da li neko želi reč? (Da.)
...
Srpska radikalna stranka

Nikola Savić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 62. Predloga zakona o vazdušnom saobraćaju, i to tako što se dodaju reči "uz saglasnost ministra odbrane".
Naime, ovaj član 62. govori o načinu angažovanja učesnika u traganju za vazduhoplovima i traganju za licima. Ovaj amandman je sličan, odnosno obrazloženje je slično onom amandmanu koji sam obrazlagao nedavno.
Predlog zakona o vazdušnom saobraćaju kaže da je predviđeno kod nas integrisano civilno-vojno vazduhoplovstvo i vazdušni saobraćaj i upravo iz tih razloga sam podneo amandman da se u ovim stvarima pribavi mišljenje svakako i ministra odbrane, pogotovo kada je u pitanju traganje i za vazduhoplovima i za licima. Pripadnici Ministarstva odbrane svakako da imaju više iskustva i više znanja, i da bi to efikasnije radili neko što bi to radili pripadnici Ministarstva saobraćaja.
Apelujem da se ovaj amandman još jednom razmotri i da se usvoji.