ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.12.2010.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

6. dan rada

09.12.2010

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 17:50

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu prihvatili su amandman. Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona. Da li neko želi reč? (Da.) Narodni poslanik Veroljub Arsić. Izvolite. Na raspolaganju je poslaničkoj grupi 15 minuta.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, u našoj želji da malo popravimo Predlog zakona podnelismo jedan amandman u ime poslaničke grupe Napred Srbijo SNS. Međutim, ono što u čitavom jednom ovakvom predlogu zakona i diskusiji jeste da preovladava jedan određeni strah, a o tome smo i pričali, da može da dođe do određenih zloupotreba u funkcionisanju Zakona o državnoj upravi.
Ministar je čak u nekoliko navrata govori o tome, kako je on kao ministar koji je nadležan za državnu upravu i lokalnu samoupravu taj koji se pridržava slova zakona i da iz njegovog ministarstva, odnosno njegove uprave, nije do sada izašao ni jedan jedini nezakoniti akt, da nikada nije zloupotrebio svoj položaj ministra i da svoj posao radi u skladu sa zakonom.
Voleo bih da je gospodin ministar tu, jer u rukama držim nekoliko dokumenata koji govore nešto sasvim drugačije. Znate, obično kada je u pitanju samo neki upravni postupak, pa hajde ako to radi tamo neko ko je promenio sve vlasti, ali ne zahvaljujući tome što se dodvoravao vlastima, nego je naučio i izučio posao, onda je to postupak koji će verovatno biti završen u skladu sa zakonom.
Ali, ako to radi državni sekretar i u to se uplete politika, onda od zakona nema ni "z". Samo se neko poziva na zakon, ali akta, i to ona upravna koje donosi, nisu u skladu sa zakonom.
Reč je o aktima koji su nastali krajem jula i početkom avgusta ove godine. Reč je o aktima koji se odnose na jednu od najmanjih, najnerazvijenijih i najsiromašnijih opština na teritoriji Republike Srbije, a svakako najmanja i najsiromašnija opština na teritoriji Braničevskog okruga.
DS, na čelu sa svojim ministrom, donosi upravna akta da suprotno Zakonu o lokalnoj samoupravi, suprotno Zakonu o ministarstvima, dovede DS na vlast. Ne bira se način, ne bira se ništa. Bitno je da DS bude na vlast.
U tom dopisu SO Golubac, koji je potpisao ministar Milan Marković, od 29. jula 2010. godine, kaže se da tamo postoje nekakve dve skupštinske većine i ministar se upušta u to koja je skupštinska većina prava. Po njemu je ona prava koja je izabrala izvesnog Zorana Pajkića za predsednika opštine. Kaže – 16-ti odbornik je izvesna Ana Radomirović, kojoj je mandat prestao odlukom Skupštine, tada primenom neustavnog člana 47. Zakona o lokalnim izborima. Taj isti, tada Okružni sud, poništava tu odluku.
Međutim, nigde ne piše u ovom aktu da je jedinica lokalne samouprave izvršila odluku Okružnog suda, odnosno Višeg suda u Požarevcu, ali da je tada Ani Radomirović mandat prestao primenom člana 46. Zakona o lokalnoj samoupravi, stav 1. tačka 6. U stavu 1. tačka 6. Zakona o lokalnoj samoupravi se kaže da mandat odborniku prestaje pre vremena na koje je izabran, ukoliko promeni …
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, molim vas o temi dnevnog reda. Zakon o lokalnoj samoupravi nije predmet našeg rada. Predmet našeg rada su izmene i dopune Zakona o državnoj upravi.)
Samo navodim primere kako naša državna uprava funkcioniše. Primer je kako su se ponašali prema opštini i jednoj jedinici lokalne samouprave, gde je ministar izašao iz svojih ovlašćenja. Ništa više.
Po članu 46. odborniku prestaje mandat kada napusti teritoriju opštine sa koje je izabran.
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, to ne može biti tolerisano kao poštovanje člana 106. stav 1. Molim vas, o temi dnevnog reda.)
Tada prestaje mandat, ne voljom skupštine i ne voljom odbornika, nego po sili zakona. Ministarstvo se dalje upušta u to.
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, mene Poslovnik obavezuje da upozorim narodnog poslanika na kršenje člana 106. stav 1, da ga podsetim na to i onda me obavezuje član koji podrazumeva izricanje mera, ako poslanik insistira da krši odredbu člana 106. stav 1. Molim vas, o dnevnom redu.)
Molim vas, ovde je reč o upravnom aktu koji je izdao državni organ. Radi se o Zakonu o državnoj upravi. Ministarstvo je deo državne uprave i izdaje upravna akta, da ne pričam o tome kako su ovlastili lica da izrade pečat, iako nije doneta…
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, ovde se radi o tome da imate na raspolaganju vreme poslaničke grupe, koje niko ne može da vam oduzeti, a da je trenutno pretres u pojedinostima na amandman koji je podnela vaša poslanička grupa koji je prihvaćen i postao sastavni deo Predloga zakona, o tome se ovde radi. Molim vas, da predmet vaše diskusije bude ono što je tema našeg dnevnog reda, odnosno ono o čemu se ovde radi, a to je Predlog izmena i dopuna Zakona o državnoj upravi.)
Gospođo predsedavajuća, potpuno vas razumem, priča se o DS, priča se o ministru koji je vaš stranački kolega.
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, vi mene uopšte ne razumete. Da vi mene razumete, vi bi razumeli da vam govorim o članu 106, o vašoj obavezi da govorite o dnevnom redu, jer ja vas razumem. Pet minuta slušam pažljivo šta govorite, očekujući da vašu diskusiju dovedete u vezu sa temom dnevnog reda. Pošto imate na raspolaganju 15 minuta, kao poslanička grupa, u petom minutu vas podsetim na odredbu člana 106. stav 1. da govorite o dnevnom redu. Dakle, nažalost, nerazumevanje postoji, ali ne sa moje strane. Molim vas, o dnevnom redu.)
Znate šta, gospođo predsedavajuća, očigledno je da je vaša želja da vi nas naučite kako mi hoćemo da razgovaramo i kakve primere da iznosimo, kako funkcioniše lokalna samouprava, kako funkcioniše državna uprava itd. Ovde je reč o samom predlogu zakona, u odnosu između državne uprave i jedinica lokalnih samouprava koje vode određeni registar. Još samo hteo da navedem nekoliko primera.
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, ovde je reč o izmeni i dopuni Zakona, molim vas, obavezuje vas Poslovnik da me saslušate. Trenutno raspravljamo pretresu u pojedinostima amandmanu na član 2. koji je podnela vaša poslanička grupa, koji je postao sastavni deo Predloga zakona, to je tema dnevnog reda. Molim vas, sve vrste kreativnog pristupa i širine, ali uz temu dnevnog reda.)
Očigledno je da vi i ja nemamo isti pristup oko načina izjašnjavanja na sednicama Skupštine, diskutovanja, navođenja primera zloupotreba ministara. Odustajem od dalje rasprave, a smatram da niste baš nešto pomogli ni gospodinu ministru koji sada nije tu da se odbrani, ali nisam ja za to kriv, a ni tom samozvanom predsedniku opštine Golubac Zoranu Pajkiću.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Šest minuta je iskorišćeno od vremena poslaničke grupe. Da li još neko želi reč, pošto je u pitanju poslednji amandman, koji je u pretresu u pojedinostima? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Ovim završavamo prepodnevni deo naše sednice.
Određujem pauzu.
Pre nego što kažem kada ćemo nastaviti popodne, obaveštavam Narodnu skupštinu, na osnovu člana 90. stav 2. i člana 87, da ćemo danas raditi i posle 18.00 časova, a do okončanja pretresa u pojedinostima tačke 4, kojom započinjemo popodnevni deo sednice, u 15.15 časova. Hvala vam.
(Posle pauze – 15.15)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice u popodnevnom delu.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VOJNOJ, RADNOJ I MATERIJALNOJ OBAVEZI (pojedinosti)
Pre nego što nastavimo rad želim da još jednom pozdravim studente fakulteta za civilnu bezbednost koji su danas u poseti Narodnoj skupštini, jedna veća grupa u 12.00 časova, ovi najuporniji, dobro nam došli na sednicu Narodne skupštine.
Četvrta tačka dnevnog reda, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi.
Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Božidar Delić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Zlata Đerić, Aleksandra Janković i Aleksandar Ilić i narodni poslanik Dragan Todorović.
Primili ste izveštaje Odbora za odbranu i bezbednost, Zakonodavnog odbora i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Narodni poslanik Mićo Rogović pisanim putem povukao je amandmane na članove 2. i 9. Predloga zakona.
Pošto je Zakonodavni odbor na osnovu člana 163. stav 2. Poslovnika, kao nepotpun, odbacio amandman grupe od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo, koji se posle člana 9. dodaje član 9a. Podsećam vas da, saglasno članu 163. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, odbačeni amandmani ne mogu biti predmet rasprave i o njima se ne glasa.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima narodni poslanik Oto Kišmarton.
...
Srpska napredna stranka

Oto Kišmarton

Napred Srbijo
Poštovane kolege narodni poslanici, SNS je podnela više amandmana na ovaj zakonski predlog.
Prilikom podnošenja amandmana, imali smo za cilj popravku zakonskog predloga, kako bi zakon bio lakše primenjiv u korist vojske i građana Srbije.
Želimo da nam vojska bude opremljena, jaka, poštovana u našem narodu, kao i u svetu. Dakle, cilj nam je popravka zakonskog predloga. Ovaj zakon bi trebalo da obezbedi normativno-pravni okvir za dobrovoljno služenje vojnog roka. Međutim, ovim zakonom se ne može urediti dobrovoljno služenje vojnog roka, jer se bitno razlikuje od obaveznog služenja vojnog roka na osnovu regrutne obaveze.
Izmenama i dopunama samo nekoliko odredbi ovog zakona to pitanje nije moguće urediti, jer se dobijaju odredbe koje su nepotpune, nejasne, što će dovesti do mnogih problema u primeni. Dobrovoljno služenje se bitno razlikuje od obaveznog služenja, pa se stoga i pravni položaj i prava i obaveze vojnika moraju urediti na drugačiji način. To se može uraditi donošenjem posebnog zakona kojim bi se ovo pitanje uredilo na potpuno jasan način.
Mi smo predložili brisanje ove odredbe, a drugim amandmanom smo predložili da se propiše uređivanje ovog pitanja posebnim zakonom.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima narodni poslanik Oto Kišmarton.
...
Srpska napredna stranka

Oto Kišmarton

Napred Srbijo
Poštovane kolege narodni poslanici, amandmanom na član 2. Predloga zakona želeli smo da popravimo taj zakon i mi smo amandmanom, odnosno članom 2. predložili novi stav koji glasi – dobrovoljno služenje vojnog roka se uređuje posebnim zakonom.
Naime, uređivanje dobrovoljnog služenja vojnog roka propisima Vlade nije u skladu sa Ustavom. Vlada može donositi samo propise za izvršavanje zakona, a ovakvom odredbom se stvaraju uslovi da Vlada izvorno uređuje prava i obaveze lica koja dobrovoljno služe vojni rok. To pitanje nije uređeno na potpun način ovim, a ni drugim zakonom.
Dobrovoljno služenje vojnog roka se bitno razlikuje od obaveznog služenja u pogledu prava i obaveza vojnika, pa se to mora na potpuno drugačiji način urediti zakonom.
Kako to nije urađeno ovim zakonom, celishodnije je urediti ga posebnim zakonom, nego vršiti izmene ovog zakona.
Ako bi se uređivalo ovim zakonom, bilo bi neophodno da se doda celo poglavlje koje bi uređivalo samo to pitanje, ali bi u tom slučaju moglo doći do problema u tumačenju zakona, te je bolje iz tog razloga da se donese poseban zakon.
Na osnovu takvog zakona Vlada bi mogla da donosi propise kojima bi se bliže uredila pitanja u smislu člana 123. Ustava.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima narodni poslanik Mićo Rogović.

Mićo Rogović

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, i u načelnoj i u ovoj raspravi provejava stav SNS da je sa promenama ovog zakona trebalo ići kroz poseban zakon.
Konkretno, ovde dopuna tačke 2. je protivrečna u uvodu u stavu 1. gde se nalazi, jer se ta odredba odnosi samo na vojne obveznike, odnosno na lica koja podležu vojnoj obavezi, a lica koja dobrovoljno služe vojni rok ne podležu vojnoj obavezi i ne služe vojsku po ovom osnovu kao što su navedena lica.
Tako će predložena primena promene ovog člana izazvati konfuziju u primeni zakona i stvoriti vrlo sporne situacije koje bi kompromitovale dobrovoljno služenje vojnog roka.
Vi ste, gospodine ministre, prošle godine, otprilike u ovo vreme, obećali da će od 1. decembra odnosno od 1. januara 2011. godine biti potpuno uvedena profesionalna vojska i koristim priliku da postavim pitanje – koliko je u ovom trenutku taj sektor popunjen?
S obzirom na situaciju da je ovih dana ono što je i ranije zaista bilo vrlo bitno, a to je da je ugled vojske vraćen ponovo na prvo mesto po svim bitnim elementima, da li je to zbog primene zakona, zbog situacije u državi, zbog nemogućnosti zapošljavanja i pogotovo situacije da je planirano 11 hiljada ovih lica, a ima i 2.000 prijavljenih žena?
Da li mislite da je to samo zbog situacije u kojoj se nalazi Republika Srbija, nemogućnosti zapošljavanja u svim sektorima ili je to bitno popravljen materijalni položaj i stanje u Vojsci Republike Srbije, pa je i ugled i situacija drugačija? I sami ste rekli da na jednog kandidata imamo četiri prijave u ovom delu, a prilikom upisa u vojne škole, vojne akademije, imamo čak i situaciju koja je takođe u tom delu ugleda Vojske vrlo bitna i zadovoljavajuća, da na jednog kandidata u vojnim akademijama otprilike dođe i do 20 kandidata, devet do 20, a nekad je provejavala cifra i 14.
Poboljšanjem materijalne situacije i stanja u Vojsci, stanja tehnike i ostali parametri da li su uticali na ovo, ili nemogućnost zapošljavanja u bilo kojoj sferi, zapošljavanje na budžetu, pa broj prijavljenih za akademije i vojne škole impozantno raste?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je minut i 10 sekundi vremena poslaničke grupe. Reč ima ministar Dragan Šutanovac.