Dame i gospodo narodni poslanici, evo jedne izuzetno zanimljive i, rekao bih, značajne teme o kojoj ćemo danas razgovarati, a to je Predlog zakona o davanju garancije Republike Srbije u korist Srpske banke a.d. Beograd za obaveze JP "Jugoimport-SDPR", a kad god je reč o ovakvim stvarima i o ovakvim temama, naravno, da je interesovanje javnosti poprilično, imajući u vidu neke činjenice o kojima smo i do sada govorili i neke stvari koje su pratile, pre svega, ovaj deo industrije ili, da kažem, privrede zemlje, u nekom prethodnom periodu, kao i situaciju u kojoj se danas nalazimo.
Po mišljenju nas u SRS stvari ne stoje nimalo dobro, iako smo u poslednje vreme bili u mogućnosti da čitamo o tome da je srpska vojna industrija jedina izvozna šansa itd. Bilo je onih koji su smatrali da je upravo oporavak vojne industrije nešto što bi trebalo državi Srbiji da donese izuzetnu korist, međutim, svedoci smo da osim posla sa Irakom, koji je bio vredan, nekih, 235 miliona dolara, praktično, nekakvih drugih mogućnosti za iskorišćavanje potencijala, koje je barem nekada imala ova oblast, zapravo, nije bilo i do toga, kako trenutno stvari stoje, neće ni doći.
Jednostavno, ako pogledamo činjenici u oči, nešto što je u sklopu cele priče, a to je oko izvoznih mogućnosti i kapaciteta, odnosno činjenica da se država Srbija i te kako mnogo zadužuje po raznim osnovama, uglavnom ekonomski neopravdanim, samo ću podsetiti da ako napravimo neku paralelu između nekadašnje države i danas da je dug takvim neodgovornim vođenjem zemlje narastao na nekih 23 milijarde, što je otprilike 1.000 dolara po glavi stanovnika ili 3-4 hiljade po porodici. Ako se osvrnemo isključivo na ovu oblast poslovanja, gde je glavni predstavnik JP "Jugoimport-SDPR", onda je jasno da su rezultati onoga što bi trebalo sada da se sumira izuzetno nepovoljni, jer osim čestih putovanja, troškova itd, ukupan efekat svega toga je praktično zanemarljiv.
Ako se uporedi sa ranije ugovaranim izvoznim poslovima za naša preduzeća, pre svega u tim nesvrstanim zemljama, pa već u ovoj pominjanoj, u Iraku, samo ću reći da su za jednu deceniju, prema podatku od 1980. do 1990. godine, naša preduzeća ostvarila poslove od preko 38 milijardi dolara, što od izvoza, što od radova i u toj kooperantskoj saradnji sa tom zemljom. Međutim, to je samo jedna zemlja. Naravno da su zemlje poput Libije, Indije, Indonezije, Čile i tako dalje, zemlje sa kojima je naša zemlja mogla da na jednoj kooperantskoj osnovi ostvari mnogo bolju saradnju.
Najveći deo tog našeg izvoza je upravo bio iz oblasti vojne industrije. Naravno, svi ti poslovi su pratili i poslove koje je imala i građevinska operativa, koja je tada bila jedna od najmoćnijih u svetu. Vojna industrija i građevinci su sa sobom vukli i ostali deo privrede, pa bi se moglo reći da je kompletna privreda učestvovala u tim značajnim poslovima. Međutim, zahvaljujući neodgovornosti vlasti, pogotovo u ovoj protekloj deceniji, mora se znati da jedna zemlja ne može da se razvija na način na koji oni smatraju, odnosno pre svega prodajom strancima najvrednijih privrednih kapaciteta.
Jedna mala zemlja koja je godinama nekada bila na listi među prvih 10 izvoznika naoružanja i vojne opreme, a podsetiću samo da smo proizvodili i avione i helikoptere, bacače, tenkove itd, verovatno široj javnosti nije poznata činjenica da je u to vreme u celom svetu bilo manje od 10 zemalja koje su proizvodile ovih pet proizvoda. Tu svakako da postoji jedan političko istorijski aspekt koji nas vraća u neka prethodna vremena, odnosno pitanje je zašto je glavno žarište sukoba bilo upravo u BiH, u jednoj od Republika nekadašnje države? Možda odgovor leži u činjenici da je preko 50% kapaciteta vojne industrije bilo smešteno upravo tamo. Tih kombinata više nema, jer su uništeni.
Međutim, rekao sam da se ne radi samo o vojnoj industriji, radi se o industriji uopšte, složićemo se svakako da je vojna industrija lokomotiva razvoja koja pokreće i sve druge grane industrije, jer ako je jedna država u situaciji da proizvodi tako složene proizvode i učestvuje u tome čak 70% industrije koja ne spada u vojnu industriju, upravo je to paralela između zemalja kao što je naša i već pominjanog Iraka, jer su obe zemlje bile neprimereno industrijski jake u odnosu na svoju veličinu. Uz sve to imali smo i vrlo stručne i iskusne kadrove bez kojih je takva proizvodnja bila neizvodljiva. Naravno da je posledica svih ovih činjenica to što se desilo i sa našom zemljom, a i sa Irakom.
Ono što problem jeste to da Srbija od tih vojnih proizvodnih kapaciteta nije uspela mnogo da sačuva. Ono što se danas koristi je, u principu, mogao bi tako da kažem, u stanju nekakve kliničke smrti, jer većina fabrika te vojne industrije nije uopšte podsticana, niti im je država obezbedila poslove, ostale su samo mašine, a na njima praktično sada i nema ko da radi. Radnici su uglavnom, shvativši da od onih obećanih 200 hiljada novih radnih mesta nema ništa, otišli trbuhom za kruhom, jer te državne institucije koje su inače bile dužne da im obezbede posao, ne samo da to nisu učinile, nego su i onemogućavale bilo kakav pokušaj rukovodstva da se nešto na tom planu popravi.
Dakle, od tog ogromnog potencijala, sa jednim prilično respektabilnim budžetom, protekao je jedan period koji bi se mogao nazvati periodom potpunog razaranja u ovoj oblasti privrede. Neću sada da podsećam na potencijale koje je imao samo Vojnotehnički institut itd, dakle, bila je ovo, zaista, jedna mogućnost i jedna šansa koju Srbija nije iskoristila, ali sve je to posledica jedne celokupne politike koja je vođena u proteklih 10 godina.
O samom pogrešnom koraku države, a to je da se iz nekakvih političkih razloga, svakako ne ekonomskih, jer, ponoviću još jedanput da smatramo da bi vojna industrija mogla da bude generator sveobuhvatnog privrednog razvoja, dakle, isključivo iz političkih razloga smo se odrekli mnogih tehnologija. Tu se pre svega misli na razvoj oružja za odvraćanje, jer da smo imali nešto tako, verovatno zemlja nikada ne bi ni došla u situaciju da doživi ono što je doživela 1999. godine.
Takođe, problem na koji želimo da ukažemo jeste da, naravno preko već pominjanog "Jugoimport-SDPR-a", kao nosioca poslova u ovoj oblasti, naša zemlja ima malu i ograničenu saradnju sa zemljama gde bi to svakako trebalo da bude drugačije. Pre svega mislimo na Rusiju, imajući u vidu da su i naše oružje i sistemi prilično kompatibilni sa ruskim, i ne samo sa ruskim, nego i sa kineskim i arapskim zemljama, Latinskom Amerikom itd. Ali, očigledno da, kao što je to svojevremeno rečeno, mi, Srbi, izgleda, mnogo više volimo i poštujemo svoje neprijatelje nego svoje prijatelje. To je jedan od razloga što je danas u Srbiji saradnja i sa Rusijom u ovom smislu praktično zabranjena od strane Zapada.
Dakle, veoma je teško da se stvara privredno razvojni ambijent gde će rezultat doći, a da se pri tom zemlji omogući potpuno razaranje nečega što bi trebalo da predstavlja osnovu u oblasti privrede.
Ono što, takođe, zabrinjava, ako se izuzme taj izvozni aspekt, to je činjenica da nema nešto novo u vojnoj industriji, ali da bi svakako trebalo mnogo toga učiniti. To ne moraju biti isključivo samo vojni projekti, već se mogu koristiti i u civilne svrhe. Jedan od takvih projekata, gde država ima i značaj i interes, to je, da se znatno više poradi na komercijalnoj strani izrade projekata za razvoj raketa itd. Drugi projekat je upravo projekat razvoja oružja za odvraćanje većeg dometa. Sve ovo bi mogli da budu unutrašnji stubovi jedne političko-ekonomske stabilnosti, naravno i jače privrede i onoga čega očigledno u državi Srbiji više nema, a to je mogućnost da imamo takvu vojsku koja bi bila sposobna da spreči svaku pomisao na bilo kakvu agresiju.
Dakle, vojna industrija svakako neće biti preporođena na način na koji ste vi zamislili, kroz ovakav vid, da kažem, pokušaja poboljšanja izvoza, već kad suštinski dobije za razvoj ono što treba da se postavi kao jedna vojno opremljena i respektabilna država. Naravno, sve ovo zahteva i određena znanja elektronike, elektromagnetike i svega onoga što je dobro za našu nauku. Nažalost, u državi Srbiji danas nema dovoljno mudrosti da se finansira jedan dugogodišnji razvojni program, da se osvoje te komponente, mada, koliko je poznato, takvih stručnjaka imamo, ne mnogo, ali dovoljno.
Jasno je da i svetska praksa, na kraju krajeva, nalaže da razvoj vodi najmanje u dve konkurentne grupe, kako bi se obe stimulisale. Jedna je ta državna, a drugo je privatni kapital. Sigurno da bismo mogli da imamo za nekoliko godina proizvode koje bismo mogli da izvozimo, koji bi mogli državi da donose određena finansijska sredstva, nego na način kako se sada sve to radi. Činjenica bi bila da bi Srbija uz to imala i politički adut, a to je da je u stanju da prodaje oružje u takozvanim kriznim područjima, ako im se ne izađe u susret.
Da su sve ove činjenice uzete u obzir sigurno da bi Srbija već odavno bila zemlja koja bi u tom smislu bila integrisana u ove svetske tokove, a ne kao što je do sada, izuzev, u formi, da kažem, hvale od strane nadležnih i u Ministarstvu odbrane, u nekakvim ugovorima i poslovima se navodi kako se srpska vojna industrija vraća na velika vrata na svetsku scenu itd. Jasno je da je to čist politički marketing i da je stanje u vojnoj industriji znatno teže nego što se predstavlja u medijima. Konkretnih primera za to ima, nažalost, sijaset. Od onoga što je preostalo u vojnoj industriji, znate i sami kakva je situacija. Dakle, smatramo da je neophodan jedan ozbiljan zaokret u celoj ovoj priči.
Ono što jeste problem to je da Vlada očigledno nema energije i snage i kapaciteta da na drugačijim osnovama pokušava sa rešavanjem i ovog problema. Samo ću navesti još jedan podatak. U proteklih nekoliko godina, u pokušaju prodora na svetsko tržište, svi ti kontakti koje je država koristila, kao zemlja koja ima i dobru poziciju i u okviru Pokreta nesvrstanih, naravno da nije uspela na pravi način da realizuje, tako da predstoji mnogo posla i na modernizaciji, na svemu onome što treba uraditi da industrija, koja se inače najbrže razvija posle poljoprivrede, zaista dođe u tu poziciju da Srbiji, odnosno njenim građanima omogući znatno više nego što je to u ovom trenutku.
Neću podsećati na nedavnu tragediju koja je bila u Fabrici "Sloboda" iz Čačka, jer sve je to samo jedan logičan sled situacije u kojoj se vojna industrija nalazi poslednjih decenija. Sa druge strane, opšte je poznat i nedvosmislen stav SRS vezano za ovakav način davanja garancija, tako da, što se tiče nas, smatramo da su potrebne radikalne, suštinske promene u funkcionisanju vojne industrije, a samim tim to bi trebalo da donese nešto što će ubuduće izbeći ovakve predloge zakona koje danas imamo na dnevnom redu. Zahvaljujem na pažnji. (Aplauz)