Dame i gospodo narodni poslanici, SRS zaista neće osporavati personalni kredibilitet nijednog čoveka koji se nalazi na spisku ove odluke, ne zato što oni to možda ne zaslužuju, nego zato što je to u ovoj situaciji, u ovom slučaju manje bitno od onoga o čemu ćemo mi kao težište priče da govorimo. Mislim da je i prethodni govornik dotakao nešto što otvara u najvećoj meri pitanje šta se ovde dešava i zašto se ide ovako kako se ide?
Ono što takođe hoćemo da kažemo jeste da ljudi iz struke gospodina koji treba da bude predsednik ovog saveta, sa profesionalnog aspekta, zaista ne osporavaju i SRS smatra da kada je sektor energetike u pitanju, suština problema u ovom trenutku sada nije u agenciji, nego je u ministarstvu, odnosno u Vladi koja je svojim odnosom prema sektoru energetike sa jedne strane indolentnošću, a sa druge strane bahatošću i nekim uzurpatorskim postupcima gotovo marginalizovala ili potpuno obesmislila rad i smisao u stvari postojanja ove agencije.
Prvo što je za SRS sporno jeste naš principijelni stav koji se odnosi i tiče se agencija koje ste osnivali. Mi smatramo da smo i u ovom sektoru i kroz ovu agenciju u stvari taoci bolesne evrofanatičke koncepcije zato što su agencije u Srbiji osnovane, ne zato što imaju svoj smisao ili su one koje su osnovano opravdale smisao svog postojanja, u Srbiji su se agencije formirale zato što je to uobičajena praksa u EU. U Srbiji one nisu dale nikakve rezultate i efekte. Ono što je dobro jeste da su pojedini članovi Vlade počeli da dele mišljenje SRS, a to je da su agencije neustavna kategorija, s tim što ti ljudi koji osporavaju javne agencije zaista nemaju kredibilitet da to rade zato što učestvuju vlasti koje su agencije promovisale, koje su im omogućile da rade i koje ni jednim svojim aktivnostima ili delovanjima nisu opravdale smisao svog postojanja.
Ova agencija, gospodine ministre, za razliku od drugih agencija, ne finansira se direktno iz budžeta Republike Srbije, ali to ne znači da je ne finansiraju građani Republike Srbije. Ona, zbog usluga koje pruža, delatnosti koje ima i delatnosti koje će joj biti poverene kroz novi zakon, u principu, naplaćuje usluge koje će se u krajnjem ishodu i krajnjoj liniji preslikati na potrošača, tako da će,u principu, opet građani kroz plaćanje nekih drugih roba i usluga finansirati ovu agenciju.
Ono što treba reći kada je ova agencija u pitanju jeste da nisu bahati kada je novac u pitanju i da su sredstva koja su trošili u prethodnom periodu bila manja od onih koja su projektovana. Isto tako je tačno da su efekti njenog delovanja i smisao postojanja i funkcionisanja upravo manji od onoga koji su trebali da imaju, odnosno koji je ta agencija trebalo da ima i da da.
Sada dolazimo do onoga što ovde predstavlja suštinsko pitanje. Zašto, gospodine ministre, ne čujemo od vas, kao predstavnika Vlade, zašto se agencija bira po starom modelu usred rasprave o novom zakonu o energetici? Pogledajte šta piše ovde u obrazloženju: "Kako je predsedniku i članovima Saveta istekao prvi mandat, predlaže se izbor za nesmetano funkcionisanje agencije.
(Predsednik: Gospodo poslanici, molim samo malo tiše, da bismo mogli da čujemo gospodina Stevanovića.)
Najpre, gospodine ministre, mandat ovom savetu je istekao. Mogli ste da birate agenciju, odnosno savet neposredno po isticanju tog mandata. To je jedna stvar. Druga stvar, gospodine ministre, pogledajte šta nas je u izveštaju obavestila Agencija, čije članove Saveta danas birate. Od sredine 2009. godine Agencija funkcioniše bez dva člana Saveta. Sada zamislite kredibilitet odluka koje su doneli, zato što je umesto pet o tim odlukama odlučivalo troje ljudi, pa im za odluku više nisu bila potrebna tri glasa nego samo dva, ako ih je i bilo. Vi nas sada ubeđujete kroz ovo obrazloženje da se ovo mora desiti kako bi oni nastavili nesmetano funkcioniše.
Vidite koliko kroz neke banalne stvari vi potvrđujete priču i konstataciju SRS da je ova evropska politika u Srbiji obesmislila sve. Vi više nemate smislenu sprovedenu jednu jedinu proceduru, pa da se bar postidite, da napišete ovakve stvari u obrazloženju. Jok! Nas zaista interesuje do kada će to da ide
ovako? Nadamo se do sledećih izbora. To vas ne amnestira, ne oslobađa odgovornosti da se drugačije ponašate u narednih šest ili sedam meseci.
Još jednom pitam, gospodine ministre, vi ste sticajem okolnosti dobili ovo kao vašu nadležnost, kao vaš resor, ali vas pitam zašto 2009. godine nije popunjen Savet Agencije, kako bi bio legitiman, kako bi imao legitimitet, kako bi odluke koje donose, jer one nisu ni malo nevažne, imale svoj pun značaj i smisao? Zašto nas sada ubeđujete da je ovo neophodno da bi Savet Agencije funkcionisao u punom svom smislu i sastavu?
Novi zakon, o kome raspravljamo, gospodin Aligrudić je to rekao, predviđa nešto što vi vrlo mudro eksploatišete u medijima, a to su javni konkursi. Pogledajte koliko bedno i na perfidan način bežite od toga, zato što javni konkursi, kakvi god da su u vašim rukama, insistiraju na određenom vidu javnosti i transparentnosti. Pogledajte koliko perfidno hoćete od toga da pobegnete zato što mora da se formira komisija, da tu da i Vlada svoje predstavnike i struka da da svoje predstavnike, pa da ta komisija izabere, u skladu sa određenim principima, članove Saveta ove agencije. Jedan od zadnjih članova ovog zakona kaže da sve radnje koje su se preuzele po starom zakonu, važiće i posle usvajanja novog zakona o energetici.
Nadam se da ćemo, gospodine Mrkonjiću, čuti šta vi mislite o tome. Ne stavljam to vama na teret, možda vi nemate veze sa ovim, možda je neko drugi u Ministarstvu kriv zbog svega ovoga, ali ako je politika uzrok ovom problemu, onda zaista zaslužujemo odgovor –šta je problem, ko je problem i gde je iniciran ovaj problem?
U obrazloženju dalje piše da je Agencija za energetiku u potpunosti ostvarila ciljeve radi kojih je i osnovana. Ponavljam, ne želimo da osporimo kredibilitet ljudi iz Agencije, ali ne mislimo da je ovo tako. Evo zašto, gospodine Mrkonjiću. Danas, kada se bavite analizom energetike u Srbiji i kada imate jedan kritički odnos prema stanju energetike u Srbiji, jedan od prvih problema jeste politika cena, a politiku cena u sektoru energetike u pravo vodi ova agencija. Zašto je problem politika cena? Zato što cene u sektoru energetike nisu ekonomska kategorija nego su, pre svega politička i socijalna kategorija. Onda ta agencija, koja se bavi tim cenama, ne može da kaže da je opravdala smisao svog postojanja i funkcionisanja.
Šta je tu problem, gospodine ministre? Politika cena koju u sektoru energetike danas imamo nije ekonomska, nije obezbedila u Srbiji poslednjih 10 godina ni prostu ekonomsku reprodukciju, a kamoli nešto više. To je svakoga u sektoru energetike uskratilo za investicije, za revitalizaciju, za nove projekte, za ulaganja, za sve ono što su vam ovi evropski dušebrižnici projektovali kroz razne strategije i dokumenta poslednjih 10 godina. Ne znamo ni koliko su strategija i dokumenata usvojili. Kad saldirate i kad pogledate šta u Srbiji sektor energetike danas podrazumeva, zaključak je duplo golo. Zašto, ministre? Zato što njih ništa ne obavezuje, jer da ih nešto obavezuje, danas ovu tačku ne bismo raspravljali nego biste sačekali da se usvoji novi zakon o energetici pa, u skladu sa novim zakonom o energetici, po novim pravilima birali Savet Agencije za energetiku.
Šta je sa energetskom efikasnošću, koja je na neki način u rukama ove agencije, na kom nivou je danas u Srbiji? Potpuno neefikasno. Šta je sa potrošnjom električne energije? Potpuno neracionalno. U priči o zakonu o energetici smo rekli – struktura potrošnje energenata u Srbiji je potpuno neracionalna. To se poslednjih 10 godina , uz sve evropske priče i sva evropska prijateljstva, ni za jednu jotu nije pomaklo napred.
Gospodine ministre, šta je sa restruktuiranjem? Obraćam se vama zato što sedite tu ispred Vlade, ali pitanja su za Vladu i nosioce politike u poslednjih 10 godina. Za 10 godina samo su NIS privatizovali i to je dalo određene rezultate – uvođenje principa korporativnog upravljanja je pokazalo da ima svoj smisao. Iz jedne godine u kojoj ste bili i poslovali sa gubicima, u narednoj godini poslovali ste i ostvarili dobit. Uvođenje privatnog kapitala i privatnog novca u ovom sektoru zaista ima smisao.
Kome je to smetalo poslednjih 10 godina? Onima koji su 10 godina vodili ekonomsku politiku, a pored ostalog, odnosno u okviru toga i energetsku politiku ove države.
Svesni ste da su 90-te godine kada je energetski sektor u pitanju bile vrlo nezahvalne. Kada smo bili pod sankcijama ovih evropskih prijatelja aktuelne većine nije bilo prostora ni za investicije, ni za revitalizaciju, ni za razvoj tržišta, niti za razvoj izvoza, niti za razvoj uvoza. Kada je sektor energetike u pitanju, 90-ih godina, sve je rađeno iz nužde i tačku na tu nuždu stavilo je bombardovanje EU i NATO pakta.
Sada se postavlja pitanje – šta se dešavalo posle toga i zašto energetski sektor nije doživeo promene, reforme i restrukturiranje koje su nam gospoda, došavši na vlast 2000. godine, obećala? Danas slušate o standardima, o direktivama, o vrednostima, a kada se okrenete i osvrnete oko sebe vidite da je sve duplo golo. Ono što je problem za SRS jeste da za 10 proteklih godina od kako su došli na vlast nisu stvorili ni ekonomske, ni energetske pretpostavke da se ovaj sistem energetike promeni. Ali, ajde što to oni nisu stvorili i uradili za vreme njihovog mandata, zbog činjenice da ovo nije ostvareno ni oni koji posle njih dođu narednih pet ili 10 godina vidljive promene u energetskom sektoru neće moći da urade.
Znate zašto je problem? Zato što to nisu prepoznali kao jednu od razvojnih šansi Srbije, zato što Srbija ima interes da se bavi ovim, jer će paralelno to da podržava razvoj privrede i ukupnog ekonomskog rasta i obrnuto, Srbija je energetski potpuno zavisna država. To je bio glavni motiv da se stvari u sektoru energetike menjaju. Uvozno smo potpuno zavisni, ali i u ovom sektoru odnos prema uvozu imaju kao i u ostalim privrednim sektorima. U ovoj državi je lakše uvoziti nego proizvoditi nešto. Posao se tu lakše završi, lakše je kupiti i završiti posao sa par ljudi koji predstavljaju određeni lobi, nego se mukotrpno baviti revitalizacijom i obnavljanjem. Zato mora da se raskrsti sa tom politikom. To je politika koja je otrovala i energetski i ekonomski i svaki drugi sistem i segment ovog društva i države i sa njima mora da se raščisti na sledećim izborima, jer jedino sa njima izvesna je agonija.
Malo pre sam rekao, gomilu dokumenata su doneli i usvojili. Izanalizirajte šta je ostvareno i sprovedeno iz tih dokumenata, pa izanalizirajte kakva su mišljenja davali ljudi iz Agencije za energetiku. Ljudi iz Agencije za energetiku vam govore i upućuju vas na gomilu zakone koje morate da menjate da biste uspostavili tržišnu politiku, tržišne principe u sektoru energetike. Vi kada usvajate te zakone ubeđujete nas da su oni kvalitetni, evropski i dobri i da će oni obezbediti nešto novo i nešto bolje. Vrtimo se u krug kao mačka u džaku.
Šta je sa elektroenergetskom infrastrukturom? Tu je donet znate koji dokument – Strategija perspektivnog razvoja prenosne mreže do 2020. godine, doneto 2007. godine. Ministre, ako ste imali priliku da se u tom ministarstvu upoznate, kažite nam šta je od toga sprovedeno? Šta je u tom kontekstu urađeno, koliko je obnovljena ili proširena energetska infrastruktura u Srbiji za poslednjih pet godina, ne mora da bude za 10? Od svih onih projekata koje su navodili, od budžeta pa do raznih strategija, ova vlast će moći da se pohvali samo sa jednim, a to je brana "Prvonek" kod Vranja. Zamislite ironiju i apsurd, drago mi je što je na jugu Srbije, ali pogledajte sada ovo. Njena ukupna snaga je ispod jednog megavata, a njena pumpna postrojenja u sistemu vlasinskih hidroelektrana na Lisini troše 23 megavata. Koliko je to malo i koliko je to beznačajno? To je slika i prilika 10-godišnje vlasti evropskih snaga.
Gospodin Aligrudić se malo pre pita zašto rokovi 60 dana, zašto ne adekvatni rokovi? Zato što se i ovakve pojave danas u Srbiji dešavaju, a odnose se na sektor obnovljivih izvora energije, onoga što je najinteresantnije za perspektivu i budućnost. Da dođe kompanija i kaže – izvolite projekat, tražimo saglasnost, da gospoda iz ministarstva ili iz nadležnih institucija prelista projekat, pa vidi da je projekat dobar i smislen, pozovu svoju ekipu koja je na terenu i kažu im – idi tamo i kupi njivu iznad te. Ti dođu i kupe njivu iznad te, pa oni podnesu sličan projekat i oni koji odlučuju saglasnost daju svojoj ekipi ili nameravaju da daju. To su pojave koje dominantno oslikavaju i govore o sektoru energetike danas u Srbiji.
Da ne govorim o katastru mini hidroelektrana itd, koji papirološki i na terenu potpuno ne odgovara situacija jedna drugoj, da ne govorim o tome koliko u ministarstvima, koliko nadležnim državnim organima postoje ljudi koji nisu imuni na uticaje pojedinih grupa, pojedinih ljudi ili pojedinih finansijskih lobija danas u Srbiji. I ova agencija za energetiku, kukaju ljudi kako im stručne ljude otimaju kompanije koje se pojavljuju u Srbiji i bave se sektorom energetike. Kako ćete da ih zadržite, kako ćemo te ljude da zadržimo, kako domaću pamet da zadržimo da radi za ovu državu, za interes energetskog sektora ove države i ovog društva? Čime ste ih motivisali da to urade, kakav ste im vi kao vlast primer dali? Tako što u sred rasprave o zakonu o energetici prekidamo taj zakon, da po starom zakonu usvojimo novu komisiju, odnosno novi savet Agencije za energetiku kako bi funkcionisao, jer novi zakon donosi nove odgovorne i koliko-toliko u ovom segmentu transparentne procedure.
Zato što ste takvi, zato nam ovako u državi i društvu ide. Mi ponavljamo, SRS ovo neće podržati zbog načina na koji ovo gurate pred nas poslanike i verujemo da će ovo biti još jedan razlog zbog kojeg će građani sa vama da raskrste na sledećim izborima. Hvala.