Zahvaljujem. Danas na dnevnom redu imamo više ugovora sa Nemačkom razvojnom bankom i to je, nažalost, sa naše tačke gledišta, sa tačke gledišta SRS koja se uvek zalagala za domaći bankarski sistem, za jednu nacionalnu politiku i u finansijskoj sferi, to je žalosna činjenica jer posle 2001. godine mi faktički nemamo mogućnost da stvorimo jednu našu razvojnu banku, jednu banku koja bi finansirala naše privrednike, naš izvoz i sve ove projekte koji se dana spominju na dnevnom redu, jer kao što sigurno znate, žao mi je što nije tu gospodin Cvetković, kao bivši i aktuelni ministar finansija, četiri razvojne banke su gašene zbog zahteva Svetske banke i MMF i umesto da smo od njih stvorili jednu razvojnu banku, danas uzimamo nepovoljne kredite od Nemačke razvojne banke. Moje kolege i ja ćemo dokazati da su to nepovoljni krediti, da su uslovi tih kredita loši i da su oni, to je suština ovih kredita, usmereni ka poboljšanju rada nemačkih formi na teritoriji Republike Srbije. To je suština ovih kredita i to je nešto od čega ne treba da bežimo, već da pogledamo istini u oči i da vidimo da Nemačka razvojna banka, Evropska investiciona banka, Evropska banka za obnovu i razvoj i sve druge bankarske institucije povezane sa Nemačkom i EU u suštini i faktički u praksi daju kredite uglavnom svojim konsultantima, svojim firmama, a u isto vreme srpska preduzeća, srpski radnici, srpska građevinska preduzeća pre svega gube posao. To su činjenice koje stoje iza ovih kredita i mi ćemo ih dokazati u raspravi, argumentovano naravno, i pokazaćemo da je bilo mnogo bolje da su se ta sredstva usmerila ka našim preduzećima i našim ljudima koji su suočeni sa sve većom nezaposlenošću.
Pre svega bih hteo da kažem nekoliko reči o Predlogu zakona o potvrđivanju sporazuma o izmenama Sporazuma između Republike Srbije i Evropske investicione banke. Nažalost, ministar nije rekao ni jednu reč o tom sporazumu. Smatramo da je to veoma važno i da je tzv. saradnja sa Evropskom investicionom bankom ili bankom koja je faktički jedna vrsta konsultativne institucije ili organa EU, Evropska investiciona banka je jedan činilac u finansijskom i ekonomskom pogledu koji određuje usmeravanje tih kredita i dobijanje javnih nabavki. Faktički se preko tih nepovoljnih uslova suspenduje Zakon o javnim nabavkama, što je katastrofa i skandal za koji, pre svega, odgovara Vlada Republike Srbije.
Evropska investiciona banka o kojoj danas raspravljamo, tj. o sporazumu koji treba da se promeni sa Evropskom investicionom bankom, kao što znate, osnovana je još 1957. godine rimskim sporazumima, Lisabonskim ugovorom ona je već dobila drugu funkciju i postala konsultativni organ EU. Međutim, iza te Evropske investicione banke, to treba otvoreno reći, stoji Nemačka, jer Nemačka je glavni akcionar te Evropske investicione banke. Nemačka je uložila najviše sredstava u nju i sa ostalim velikim zemljama Evropske unije, Italijom, Francuskom i Velikom Britanijom, ima većinu u Savetu guvernera, ima preko 50% glasova u tom telu koje odlučuje o postavljanju Evropske investicione banke. Evropska investiciona banka faktički uzima kredite na finansijskom tržištu i dalje ih usmerava prema tržišnim kamatama.
Dakle, ne radi se o nikakvoj pomoći, ne radi se o nikakvim filantropskim ili bilo kakvim drugim motivima, već se radi o tržišnim zakonima, radi se o banci iza koje stoji Nemačka, i to treba jasno reći kada se govori o nekakvoj pomoći Evropske unije, o nekakvim dobrim namerama i sličnom.
Takođe, što se tiče tog sporazuma sa Evropskom investicionom bankom, treba naglasiti da je on samo deo jednog okvirnog sporazuma sa Evropskom investicionom bankom, koji je Republika Srbija potpisala pre nekoliko godina i koji je objavljen u međunarodnim ugovorima u 2009. godini, tj. u "Službenom glasniku". Radi se jednostavno o jednom okvirnom ugovoru, čiji je ovaj sporazum o kojem danas raspravljamo deo, jednom okvirnom ugovoru koji je više nego štetan za građane Republike Srbije, za preduzeća Republike Srbije i posebno za građevinske firme. Jednostavno, dovoljno je da pogledate član 6. ovog okvirnog sporazuma sa Evropskom investicionom bankom i biće vam jasno da taj član 6. faktički suspenduje Zakon o javnim nabavkama Republike Srbije ili zakon koji je više nego važan i zakon o kome danas, juče i svaki dan slušamo kao da je veliki problem što se tiče korupcije.
Mi iz Srpske radikalne stranke smatramo da nije tako i da je glavni problem, što se tiče Zakona o javnim nabavkama, upravo Evropska investiciona banka, Evropska banka za obnovu i razvoj i sve one banke koje suspenduju fer i ravnopravne uslove u vezi sa javnim nabavkama. Tačnije, i biću potpuno konkretan, vi imate u članu 6. ovog okvirnog sporazuma, citiram, da banka može povremeno da uslove i finansiranje projekata dogovorom o učešću u javnim nadmetanjima i drugim konkretnim postupcima. Šta to konkretno znači? Ne treba neko veliko tumačenje da imate u vidu da će Evropska investiciona banka ili banka iza koje stoji Nemačka faktički finansirati i forsirati upravo banke, firme i građevinska preduzeća iz zapadnog dela EU.
To je suština ovog sporazuma sa Evropskom investicionom bankom. To je suština svih naših odnosa sa Evropskom investicionom bankom. Mi imamo konkretne dokaze za to i to nije nikakva teorija zavere ili sada neko naklapanje. Pogledajte ko gradi most kod Beške. Pogledajte ko gradi Žeželjev most u Novom Sadu, most na Adi, ko renovira Gazelu i ko radi sve obilaznice u Republici Srbiji. Strane firme, a naša mostogradnja koja je izgradila te projekte ili Energoprojekt, moraju da idu po afričkom zemljama na tržištu Ruske Federacije da bi dobili posao. To je skandal. Do toga dovodi ovako loše pregovaranje sa Evropskom investicionom bankom ili sa bankom iza koje stoji Savezna Republika Nemačka.
To su činjenice od kojih se ne može pobeći, ako ih pogledate i tumačite u ekonomskom, pravnom ili bilo kakvom smislu. To je takođe i posledica fraze da EU nema alternativu u ekonomskom i u bilo kakvom drugom smislu. Naravno da ima alternativu, alternativa je Srbija, alternativa je pomaganje našim preduzećima, našim radnicima, našim građevinskim preduzećima, onima koji se bave ovim ugovorima, koje ćemo danas razmatrati, o toplanama i vodovodu. Imaju i postoje naša građevinska preduzeća, postoje preduzeća u ovim oblastima koja će bolje uraditi to i sa manje troškova za budžet Republike Srbije. To je činjenica i SRS je, između ostalog, zbog toga protiv fraze da EU nema alternativu i da je EU spas u ekonomskom smislu za Republiku Srbiju. Ne, nije to tačno, to je loše i to je propast za Republiku Srbiju i u ekonomskom i političkom smislu i kojem god hoćete, počevši od otimanja Kosova, tj. 15% naše teritorije pa nadalje.
Što se tiče ovog okvirnog sporazuma između Evropske investicione banke i Republike Srbije, takođe, postoji još jedna za nas neshvatljiva u pravnom smislu te reči činjenica, da se predviđa nadležnost Evropskog suda pravde. Kako je to moguće? Koji je ovo pravnik pisao? Da li je moguće da vi priznajete nadležnost Evropskog suda pravde, iako Srbija nije članica EU? To je skandalozno. To ne postoji čak ni u Nemačkoj koja stoji iz ove Evropske investicione banke i ovih kredita Nemačke razvojne banke, već postoji jedna supstidiarnost i primat nacionalnog prava nad pravnom EU. To je samo kod nas moguće da jedan pravosudni organ kao što je Evropski sud pravde može da bude nadležan za nešto što se tiče nacionalnog prava. To je potpuno neshvatljivo i mislimo da jednostavno to treba odbaciti, da je ta odredba u suštini ništavna i da ruši pravnu koherentnost pravnog sistema Republike Srbije.
Takođe, u članu 10. ovog okvirnog sporazuma sa Evropskom investicionom bankom se pominje da će moći da se izvrši subrogracija ili prelaz potraživanja nekim drugim poveriocima, što je ponovo jedna vrsta pravne nesigurnosti i jedna vrsta unošenja konfuzije u pravni i ekonomski sistem Republike Srbije.
Što se tiče ovog ugovora, tj. okvirnog ugovora o kreditu, i tako ga treba naglasiti, jer detalje ne znamo i tek ćemo videti te detalje, nadamo se u Narodnoj skupštini, ili će to biti opet netransparentno u onom kontekstu EU, od 45 miliona evra od Nemačke razvojne banke je za grejanje u pojedinim delovima Srbije. U preambuli se opet pominje da će se javne nabavke faktički usklađivati sa uslovima OCD, što nas ponovo dovodi do zaključka da se jednostavno Zakon o javnim nabavkama suspenduje i da jednostavno imate neke institucije, pre svega Evropsku investicionu banku, Nemačku razvojnu banku, Evropsku banku za obnovu i razvoj, Svetsku banku i MMF, koji imaju prvenstvo na finansijskom i ekonomskom tržištu Republike Srbije, što dovodi do dalje nezaposlenosti, pada industrijske proizvodnje i, naravno, daljeg zaduživanja Republike Srbije i otplaćivanja enormno velikih i lihvarskih kamata koje su prisutne na finansijskom tržištu Republike Srbije.
Takođe, iznosi se jedna potpuno konfuzna definicija da će Republika Srbija, to je u preambuli ovog sporazuma sa Nemačkom razvojnom bankom, da će Republika Srbija dati doprinos od 9,250 miliona evra, što je potpuno neshvatljivo. Ako dobijate kredit, kako je moguće da dajete još devet miliona evra faktički, nešto više od devet miliona evra? Dakle, ovo nije razjašnjeno u preambuli i to pokazuje da je ovaj ugovor sa Nemačkom razvojnom bankom jednostavno nejasan, netačan i da ga treba dalje definisati. To ponovo pokazuje da je tačna naša definicija, a to je da se radi o okvirnom sporazumu čiji je cilj, i to ćemo ponovo naglasiti, faktički pomaganje nastupa nemačkih firmi na tržištu Republike Srbije. To je činjenica koja se ne može demantovati u pravnom i ekonomskom smislu i na koju ukazuje tumačenje i drugih članova ovog ugovora, okvirnog ugovora sa Nemačkom razvojnom bankom.
Pogledajte član 2. ovog ugovora i član 1. gde se formira jedna agencija koja će vršiti izradu tih poslova u vezi grejanja. Ne piše se koje će firme biti u toj agenciji i ne navodi se, na primer, da će to biti firme iz Srbije, nego se ostavlja jedno tumačenje, jedna vrsta tumačenja ili jedna vrsta pravne praznine da će tu agenciju činiti, recimo, firme iz zapadne Evrope, a najverovatnije će to biti firme iz Nemačke. Nema nikakve garancije da se to tako neće desiti.
Takođe, zašto je štetan ovaj sporazum? Štetan je i zbog velikog broja provizija, velikog broja odredbi o zateznim kamatama, o paušalnim naknadama. Na primer, u članu 4. se navodi da je provizija negde oko 0,25% za, pazite sada, neisplaćeni deo kredita. Vi ćete, znači, plaćati za neisplaćeni deo kredita koji, kao što ovde postoji u tabeli, je u ratama, plaćaćete ogromnu proviziju od 0,25%. Posle toga, takođe u članu 4. se navodi da postoji naknada za poslovanje od 0,5% glavnice. To je negde oko 250 hiljada evra i mi faktički dajemo bogatoj i razvijenoj Nemačkoj 250 hiljada evra kao jednu vrstu poklona. Do toga dovodi ovaj ovako loš kredit.
Takođe, u članu 7. ovog okvirnog ugovora o kreditu sa Nemačkom razvojnom bankom se navodi da postoji zatezna kamata od nekih 300% bazičnih poena i da postoji još jedna paušalna naknada takođe od 300% bazičnih poena, što pokazuje da se radi o jednom uslovljenom kreditu, da se radi o kreditu koji je loš, koji je netransparentan i koji je u samoj svrsi jedna vrsta opterećenja za budžet Republike Srbije, a ne o jednom razvojnom kreditu ili o jednom kreditu koji će dovesti do boljitka u ovoj sferi koju on reguliše, tj. što se tiče grejanja.
Sa pravne tačke gledišta je potpuno neshvatljivo da jedna strana u ovom ugovoru, a to je Nemačka razvojna banka, može da ima pravo da podnese obračun na osnovu uverljivog dokaza. Šta je to uverljiv dokaz? Kako je moguće da jedna strana tumači šta je uverljiv dokaz? Valjda to treba da tumači arbitraža ili nadležan sud. To je potpuno neshvatljivo.
To pokazuje da ne postoji ravnopravnost strana u pravnom smislu između Republike Srbije i Nemačka razvojne banke. Jer nemoguće da jedna strana u sporu automatski je u pravu samo na osnovu definicije da ona može podneti uverljiv dokaz. Može se odrediti u slučaju spora samo mišljenje i stav eventualno neke arbitraže, recimo Međunarodne trgovinske arbitraže u Parizu, a ne arbitraže u Frankfurtu kao što je ovde navedeno i u jednom i u drugom ugovoru sa Nemačkom razvojnom bankom i što ponovo pokazuje da jednostavno radi se o nepovoljnom kreditu, o kreditu koji jednostavno nije rezultat ravnopravnih volja između dve strane.
Takođe, potpuno je skandalozno da se Republika Srbija obavezala da plaća deo poreza u vezi ovog kredita do nemačkih poreza. To je kao da tvrdite da je Republika Srbija deo SR Nemačke. Nije tačno, to nije tačno, možda neko misli da je to tako, možda neko misli da treba im popuštati i na KiM i u ekonomiji, i u takozvanim evropskim integracijama, ali u pravno-formalnom smislu Republika Srbija nije do pravno-finansijskog sistema SR Nemačke. To su činjenice, makar formalno je tako, faktički to je već drugo pitanje i to je već pitanje za neku drugu raspravu, to je pitanje za predsednika Republike, premijera itd.
Takođe, ako dođe do uvećanja troškova navodi se u članu 10. ovog štetnog ugovora navodi se da oni mogu doći kao posledica mera centralne banke, promene zakona ili višestranog ugovora. Dakle, kada ovo pogledate i jezički, logički, pravnim i svakim drugim tumačenjem, doći ćete do zaključka da, ako gospođa Merkel ili gospodin Sarkozi promene Lisabonskim ugovorom, onda može doći do promene ugovora o kreditu koji uzima Republika Srbija ili, tačnije, da dođe do daljih i dodatnih troškova, kao što se navodi u članu 10. ovog štetnog i lošeg ugovora o kredita sa Nemačkom razvojnom bankom. Dakle, radi se o jednom ne transparentnom, jednom uslovljenom, jednom okvirnom sporazumu koji neće doprineti boljoj ekonomskoj situaciji u Republici Srbiji.
Mislim da je suština i jednog i drugog ugovora sa Nemačkom razvojnom bankom i apelujem da obratite posebnu pažnju na član 11, gde se navodi da je Republika Srbija i agencija koja će biti formirana za izvršavanje ovog kredita od 45 miliona evra, dužna da posao "poveri dobrim konsultantima na međunarodnim tenderima". Ne treba neka velika pamet, ne treba neko specijalno tumačenje da dođemo do zaključka na osnovu prethodnih kredita koji su zaključivani sa Evropskom investicionom bankom, sa Nemačkom razvojnom bankom i sa svim drugim tzv. evropskim bankama, da će se raditi o konsultatntima iz zapadnog dela EU. Pošto se o nemačkoj banci, verovatno će se raditi o konsultantima iz Nemačke. To je činjenica. Dakle, Srbija će se zadužiti da bi plaćala konsultante iz Nemačke, da bi plaćala nemačke firme. To je suština ovog štetnog i lošeg ugovora sa Nemačkom razvojnom bankom od 45 miliona evra.
Takođe, kao što sam već rekao, u članu 14, što je više nego štetno, navodi se nadležnost arbitraže u Frankfurtu, a ne arbitraže koja je opšte poznata, međunarodne arbitraže Međunarodne arbitražne komore.
Takođe, sve ovog što smo rekli za prethodni kredit od 45 miliona, može se isto tako, još više primetiti za sledeći kredit sa Nemačkom razvojnom bankom u visini od 25 miliona evra, tačnije u visini od 17 miliona evra i nekakvih 7,5 miliona finansijskog doprinosa. Taj finansijski doprinos, više je nego jasno kada pogledate odredbe ovog ugovora od 17 miliona evra, će biti isplaćen nemačkim firmama, nemačkim konsultantima koji će se baviti problemima vodosnabdevanja u Republici Srbiji. To je skandal i još jedan dokaz da je fraza da EU nema alternativu štetna u finansijskom, ekonomskom, političkom, pravnom i svakom drugom smislu za Republiku Srbiju.
Takođe, radi se o uslovljenom, okvirnom sporazumu, jer u članu 1. ovog ugovora od 17 miliona evra ili 25 miliona evra se navodi da će posebni ugovori tek biti sklopljeni između Republike Srbije i Nemačke razvojne banke i da taj tzv. finansijski doprinos, o kojem se govori u preambuli, može biti umanjen ili uslovljen. Dakle, nije sigurno da će tih 7,5 miliona evra uopšte biti isplaćeno, kome će biti isplaćeno i da će doći ikada u Republiku Srbiju.
Takođe, u članu 4. ovog ugovora se navodi da će ponovo biti propisana provizija od 0,25% koju će Republika Srbija plaćati, provizija od 0,25% od glavnice i kamata, pored svih ovih velikih provizija, od 3,49%. Vi sigurno znate da je svaka kamata i za 3% loša u ekonomskom i pravnom smislu za zajmoprimca. Naravno, u članu 7. se navodi zatezna kamata, u članu 11. ono što je glavno za nemačke tzv. partnere je to da će se projekat od ovih 17 ili 25 miliona poveriti konsultantima i firmama koje će se prijaviti na međunarodnim javnim nabavkama, tačnije najverovatnije nemačkim firmama, nemačkim konsultantima i svima onima koji povećavaju nezaposlenost i loš životi standard u Republici Srbiji. Zahvaljujem.