Dame i gospodo narodni poslanici, moram da podsetim da po Poslovniku Narodne skupštine obrazloženje u ovom slučaju može biti dato i usmeno. Dakle, sa zadovoljstvom ću dati obrazloženje danas na sednici. Ne mora biti u pisanom obliku. Čak smatram da je ovako bolje, jer onda obrazloženje mogu da čuju sve koleginice i kolege narodni poslanici sa jedne strane, pa i građani Srbije.
Štopse tiče amandmana i onoga što smo više puta čuli sada u izlaganju koleginice Gerov, a to je – matični zakon i ostali zakoni, koliko se sećam kod nas postoji Ustav i zakoni. Nema zakon višeg značaja i zakon nižeg značaja, matični zakon i neki drugi zakoni. Svi zakoni su ravnopravni, svi zakoni su jednaki. U tom kontekstu postoji i u teoriji jedna izreka – sistemski zakoni i obični zakoni, pa i to čak, moramo se složiti, nije ispravno.
U tom kontekstu da li se neki termin koristi u jednom zakonu, kao što je Zakon o matičnim knjigama, a u zakonu koji smo mi predložili se koristi drugi termin ne vidim nikakav problem. Termini će se usaglasiti naknadno. Sudska praksa će ih usaglasiti ali bih ipak morao da bih obrazložio što direktno nismo prihvatili taj amandman da naglasim da postoji i praksa i u zakonodavstvu i u sudskom postupku, a to je da ipak procesni zakoni, a Zakon o vanparničnom postupku je takav zakon, diktiraju termine u svim ostalim zakonima. Iz tog razloga nismo hteli da prihvatimo amandmane koji se tiču određenih tehničkih stavki.
Što se tiče amandmana koji se odnose na rokove, čujte, rokove smo i mi kao SNS u
samom predlogu precizno definisali. Ako u jednom članu piše rok ne vidim potrebu da se u svim ostalim članovima taj rok ponavlja i da se ponovo ukazuje. Dovoljno je na jednom mestu, inače bi tekst posao pretežak.
Što se tiče ostalih amandmana, a naročito amandmana koji se tiču boravišta, znate kako, i u sredu kada smo obrazlagali ovaj zakon nekoliko puta smo ponovili i svi smo se složili da ovim zakonom želimo da pomognemo pravno nevidljivim licima koja su u većini slučajeva siromašna, verovatno su nižeg obrazovnog stanja, u velikom procentu pripadnici su romske nacionalne manjine, ali ne treba o tome diskutovati. Dakle, često su to ljudi koji žive nomadskim načinom života i živeli su tako 20, 30, 40 godina i sada će tek da budu upisani u matične knjige zahvaljujući zakonu koji je predložila SNS. Teško je tu razgovarati o boravištu jednom rečju kada govorimo o nomadima slažem se da je zakon koji reguliše materiju prebivališta i boravišta precizan po tom pitanju, ali ovde imamo specifičnu zajednicu.
Konačno, ima još jedan razlog. Sada ću da obrazložim zašto su i neki od amandmana odbijeni, a ovo obrazloženje će se kasnije sigurno nadovezati na neke druge amandmane.
Dakle, kada smo pažljivo proučavali sve preporuke međunarodnih organizacija, koje su i dovele do predlaganja ovog zakona, pomenuću samo, recimo, stav Komiteta UN za prava deteta od 20. juna 2008. godine, svuda se izričito traži, od Srbije direktno, da kada bude usvajan zakon koji reguliše status pravno nevidljivih lica se to učini na način koji je najjednostavniji da se procedure što više pojednostave.
U krajnjoj liniji, to izričito, već sam pomenuo ovaj izveštaj Komiteta UN za prava deteta od 20. juna 2008. godine, izričito stoji u tački 33) pa se ponavlja u tački 34) u okviru zaključka.
Dakle, sve amandmane koji komplikuju proceduru smo iz tog razloga, iz razloga npr. baš ove preporuke Komiteta UN za prava deteta, koja je direktno upućena Srbiji, odbili sve amandmane tog tipa. Potpuno isto se ponavlja, recimo, i u Izveštaju Evropske komisije o Srbiji od 14. oktobra 2009, isto se ponavlja u Izveštaju Ekrija o Srbiji od 29. aprila 2007. godine, itd.
Jednom rečju, naravno cenimo trud uložen za pisanje ovih amandmana. Smatramo da su izuzetno i tehnički kvalitetni, ali mislim da sam obrazložio zašto ne želimo da ih prihvatimo. Hvala.