Poštovano predsedništvo, poštovane kolege i koleginice narodni poslanici, bila sam vrlo iznenađena u jednom vrlo kratkom trenutku ovom objedinjenom raspravom o ovolikom broju zakona, ali samo zbog toga što je to doneto, odnosno što je sednica zakazana u pet do 12. Materijal smo dobili u pet do 12, a i što sam prolazeći kroz ove zakone, u jedno vrlo kratkom roku utvrdila suštinu o kojoj ću govoriti.
Pre svega, što se tiče Zakona o izmenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave smatram da je bar on zasluživao da ima jednu posebnu raspravu i da se o njemu govori na jedan drugačiji način, počevši od prvog člana u Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave gde imamo navedeno da su izborni prihodi lokalne samouprave, između ostalog i naknada za korišćenje građevinskog zemljišta, naknada za uređivanje građevinskog zemljišta. Zaista bih zamolila našeg uvaženog poštovanog ministra da mi odmah posle, ako može odgovori zbog čega se ove dve stavke uopšte ne pominju u izmenama i dopunama zakona, kako je to već stajalo, odnosno kako to već postoji u ovom trenutno važećem Zakonu o finansiranju lokalne samouprave. Izuzetno je važno da ovi prihodi idu u budžet lokalne samouprave. U opštini Čajetina odakle ja dolazim to čini više od trećine budžeta i zaista su vrlo značajni prihodi.
U istom članu imamo i tačku koja se odnosi na samodoprinos. Zaista ne znam samodoprinos da li je uveden uopšte u nekoj opštini. Koliko ja znam nije, jer po trenutno važećem sistemu da se samodoprinos uvede tako što će se izglasati na referendumu. Tako što će na njega izaći 50% plus jedan građanin u toj zajednici. Prosto čini mi se da nije moguće, jer neće ljudi da izađu u iznosu od 50% na izbore, a kamo li da im se odbija neki deo sredstava od njihove plate. Tako da mislim da je to nepotrebno.
Što se tiče člana 3, on je vrlo korektan, uz neke sitne dorade, sve dok nisam videla amandman Vlade, gde stoji da će se u određenim lokalnim samoupravama moći podići firmarine, u stavovima 3 i 4, za velike privrednike i za firme, u stavu 4, ukoliko to resorno ministarstvo dozvoli. Zaista mislim da to nije u redu, ne znam zbog čega bi se uopšte radilo ako već sada ograničavamo i limitiramo firmarine, jer dolazimo u situaciju da se nastavlja ono što je radio i bivši režim, a to je da se računaju, gledaju i opredeljuju sredstva lokalnim samoupravama prema političkoj podobnosti odnosno nepodobnosti i mislim da sigurno ova Vlada ima šansi da ispravi i napravi otklon od ovog bivšeg režima.
Još jedna vrlo važna tačka u ovom zakonu jeste član 6 koji je potpuna nepoznanica. To su ustupljeni prihodi lokalnim samoupravama koji su u ovom delu potpuno nedefinisani u postojećem zakonu, sada trenutno važećem, znači, tačno su navedeni, precizirani svi ustupljeni prihodi lokalnim samoupravama. Međutim u ovom zakonu, odnosno izmenama i dopunama zakona, uopšte nije definisano. Zaista bih zamolila, mi smo uputili amandman na tu temu da se tačno definiše i preciziraju svi ovi ustupljeni prihodi lokalne samouprave, jer lokalna samouprava mora da zna na šta može da računa, koji su to prihodi. Čitav sistem se gradi od maljih delova ka većim, znači od opština, lokalnih samouprava prema velikom sistemu. Ako nam ne funkcionišu te lokalne samouprave ne može da funkcioniše ni država, to je sigurno, a kroz ovaj zakon o finansiranju lokalne samouprave to možemo sigurno da uradimo i možemo da promenimo. Kroz druge zakone, odnosno izmene i dopune zakona koji su ovde definisani može se videti jedna suština, neka sličnost u njima, a to je npr. u izmenama i dopunama Zakona o javnim putevima. Vidimo da se ukida pet naknada koje mom pažljivom oku ne mogu promaći, išle su u opštinski budžet a sa druge strane podižemo porez na kapitalnu dobit sa 10% na 15%.
Znači, taj porez na plaćaju oni najbogatiji, to plaćaju svi slojevi društv, kada promeću određene nekretnine i slično. Opet imamo u Zakonu o vodama taj prihod od slivne vodne naknade, koja se u iznosu od 50% sliva u opštinski budžet i koristi se za uređenje vodotokova, koristi se za zaštitu od poplava i sada se ukida i ta naknada. Opet, sa druge strane, podiže se PDV i slično.
Kod nas, konkretno u Užičkom kraju, bile su poplave pre dve godine. Opština Čajetina nije dobila dinara iz budžeta. Sve smo sopstvenim sredstvima morali da finansiramo, svu štetu da saniramo, iz razloga jer smo bili politički nepodobni. Nadam se da se ova vlada neće tako ponašati i da neće biti politički podobnih, politički nepodobnih. Zato vas molim da budete vrlo pažljivi prilikom donošenja ovih zakona, odnosno prilikom prihvatanja i određenih amandmana.
Postoje još neke tačke oko ograničavanja firmarine itd. O tome ću nešto više govoriti kada budu bili amandmani. Ali, ono što je vrlo važno i to vidimo i u obrazloženju izmena i dopuna ovog Zakona, to je da se sve kompenzuje prihodima od poreza na zarade. Znači, taj porez jeste uvećan sa 40 na 80%, da ide u opštinski budžet i to je u redu, ali vrate se regionalni putevi na lokalne samouprave, a kaže – imate porez na zarade, pa možete to da kompenzujete. Dobro. Primarna zdravstvena zaštita je planirana da se vrati na lokalni nivo, a da, imate porez na zarade, možete time da kompenzujete. Jubilarne nagrade za prosvetu, koje se isplaćuju iz opštinskog budžeta, e pa da, imate porez na zarade, možete to da uradite.
Sada, neke takse koje više ne idu u opštinski budžet, ukidaju se. Da, sada možete to da kompenzujete porezom na zarade. To je očigledno neki magičan porez, pošto ja, koliko radim u lokalnoj samoupravi, i koliko znam, on bi morao jedno deset puta da se multiplikuje, da bi mi mogli sve ove namete koji se opštini sve više dodaju da isplatimo u odnosu na one prihode koje imamo.
Nezaposlenost je sve veća, prihodi su sve manji, da ne pričam da u manjim opštinama taj prihod na zarade, tu i verovatno nema puno zaposlenih i u princip, što se tiče tih manjih lokalnih samouprava, taj prihod nije nešto značajan. Ali, ovi o kojima sam prethodno pričala vrlo su značajni.
Samo još jednom da kažem. Znači, teret krize podnose male lokalne samouprave, mali gradovi i opštine i u tom pogledu privreda neće plaćati manje, plaćaće isto ili više, a imamo opet dodatna sredstva u republičkom budžetu. Opština mora da planira i investicije u zdravstvo u prosvetu, u policijske stanice u vatrogasne jedinice, jer je kriza, država ne može da na to utiče, ne može da daje sredstva, a opštine moraju same da se snalaze. Kada je požar, moramo da organizujemo dobro vatrogasne jedinice, moramo da ulažemo sredstva u izgradnju novih, u rekonstrukciju, u kupovinu vozila, u kupovinu opreme za zdravstvo, rekonstrukciju školskih objekata. Ako mislimo da nam građani ostanu u lokalnim samoupravama, u selimo, mi moramo da im ostavimo domove zdravlja, moramo da im ostavimo škole, moramo da radimo na tome.
Znači, samo vas molim, nemojte globiti lokalne samouprave. Vodite računa o tome, nemojte ih stavljati u još gori vazalni položaj. Hvala.