Zahvaljujem, gospodine predsedniče.
U četvrtak smo imali raspravu u načelu. Danas raspravljamo u pojedinostima. Stav o izmenama ovog zakona izneli smo u četvrtak. Danas ćemo moje kolege i ja iz poslaničke grupe DSS obrazložiti naše amandmane i obrazložiti zašto bi te izmene bile neophodne.
Član 6, odnosno član 2. izmena i dopuna Zakona o Narodnoj banci menja dosadašnji član 6.
Do sada je postojala procedura da najvažniji akt, pored zakona kojim se uređuje rad NBS, najvažniji unutrašnji akt je Statut NBS. Procedura donošenja Statuta je da Izvršeni odbor koji čine guverner, viceguverneri i direktor Uprave za kontrolu, naprave predlog statua, prosledi ga Savetu NBS i Savet NBS ga donosi, a posle toga dolazi u Skupštinu na potvrđivanje.
Potvrđivanje znači da se otvori rasprava, da narodi poslanici razmatraju rešenja predviđena Statutom i da se ta rasprava završava glasanjem.
Narodna skupština odnosno narodni poslanici mogu samo da glasaju za ili protiv i ne mogu da promene ni jedno jedino rešenje predviđeno Statutom .
Predložili smo da to rešenje ostane, a NBS je predložila da se iz procesa donošenja Statuta i procesa potvrđivanja isključi Narodna skupština, da Statut donosi Savet guvernera na predlog Izvršnog odbora.
Obrazloženje zašto se naš amandman odbija je sledeće – amandman se ne prihvata zato što je ocenjeno da je celishodno rešenje po kome NBS ima Statut, budući da u njegovo donošenje učestvuju organi NBS čije članove je izabrala Narodna skupština, pa nema potrebe da Statut potvrđuje Narodna skupština.
Ako bismo usvojili ovo rešenje, odnosno da svi oni koje je birala Narodna skupština, dalje mogu da donose brojne akte, neophodno je onda da skinemo i sledeću tačku dnevnog reda. Zašto onda potvrđujemo Statut Agencije za energetiku? Zašto onda brojne druge akte potvrđujemo?
Druga stvar, ne stoji da ako je Narodna skupština nekoga birala, da je taj element kontrole suvišan. Setimo se samo prethodnog saziva Saveta i setimo se guvernera. Čini mi se da u ovom sazivu Skupštine u ovih nekoliko meseci se najviše govorilo o NBS, o guverneru i o bankarskom sektoru. Guverner NBS, gospodin Šoškić, na čiji rad smo imali brojne primedbe, imao je potpunu podršku Saveta. Sve ovo što smo čuli, i uništenje bankarskog sektora, bilo je praćeno uz potpunu saglasnost Sveta guvernera. Očigledno je da ta stepenica i činjenica da ih je Skupština birala, i jednog i drugog, nije pomogla da javnost sazna sve detalje o njihovom radu.
Čini mi se da prihvatanje ovakvog rešenja vodi, ili će imati rezultat, dve važne stvari. Jedna stvar je da, pozivajući se na ovo rešenje, Narodna skupština mora da bude dosledna i da ovakav princip primeni na sva ona nezavisna tela. Recimo, Narodna skupština donosi i potvrđuje Poslovnik DRI, ne čak Statut, nego Poslovnik baš da bi mogla da ukaže na određene manjkavosti.
Što se tiče nezavisnosti NBS, ona se ne postiže ovakvim rešenjem. Narodna skupština ni na koji način ne ugrožava nezavisnost i rad NBS time što će na sednici potvrditi Statut NBS. Naprotiv, mislim da se potvrđivanjem Statuta i otvaranjem rasprave o tome, glasanjem za taj Statut, samo jača i kontrolna funkcija Narodne skupštine i jača se veza između Narodne skupštine i tako važnog organa kao što je NBS.
Samo molim da mi se ovo vreme, ovih dva minuta, računa od vremena ovlašćenog predstavnika. Hvala.