Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja, 05.11.2012.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja

2. dan rada

05.11.2012

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:20 do 14:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Četvrte  sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2012. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 114 narodnih poslanika, a radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 114 narodnih poslanika, odnosno da je prisutno najmanje 84 narodna poslanika i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni sednici da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Borislav Pelević, Miroslav Petković, Dušica Močev, Bojana Božanić, Slobodan Veličković i Jelena Mijatović.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da sam pozvao da današnjoj sednici prisustvuje predstavnik predlagača dr Jorgovanka Tabaković, guverner Narodne banke Srbije.
Nastavljamo rad i prelazimo na pretres u pojedinostima o 1. tački dnevnog reda - PREDLOGA ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NARODNOJ BANCI SRBIJE
Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona po 1. tački podneli narodni poslanici Miroslav Petković, Radojko Obradović, Gordana Čomić, Marijan Rističević, Ivan Jovanović, Zlata Đerić, Milica Delević, Božidar Đelić, Mirko Cvetković, Jovan Palalić, Miloš Aligrudić i Srđan Miković, kao i amandmane koje na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine podneo Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava.
Primili ste izveštaj Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava i Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, kao i mišljenje Narodne banke Srbije o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Marijan Rističević.
Narodna banka Srbije i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Marijan Rističević.
...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo, ovaj amandman sam predložio s obzirom da se u pomenutom članu govori o kontroli i zaštiti prava korisnika finansijskih usluga. S obzirom da na našem tržištu postoje i finansijske organizacije koje se bave finansijskim uslugama a da nisu registrovane, ovim amandmanom sam želeo da NBS obavežem da zabrani rad takvim firmama koje se neovlašćeno, suprotno članu 5. Zakona o bankama, bave finansijskim uslugama.
U Zakonu o bankama u članu 5. doslovce piše – niko osim banke ne može se baviti primanjem depozita, niko se osim banke ne može baviti davanjem kredita i izdavanjem platnih kartica, osim ako na to nije ovlašćen zakonom. Kao dokaz da postoje davaoci finansijskih usluga koji nisu registrovani po Zakonu o bankama i bave se time, navešću "Diners klub Beograd". Moje pitanje za guvernerku Narodne banke je – ko se bavi kontrolom "Diners kluba Beograd", koji izdaje platne i kreditne kartice, po meni suprotno članu 5. Zakona o bankama? Dakle, bivša vlada, Vlada Mirka Cvetkovića je to omogućila i na takav način moguće je da se izvrši više zloupotreba.
U ovom slučaju o kome govorim nema revizije, nema obaveznih rezervi, nema primene Zakona o sprečavanju pranja novca, nema kontrole visine limita koji se dozvoljavaju po platnoj kartici, nema kontrole nad brojem platnih kartica koje se puštaju u opticaj. Dakle, po informacijama koje imam, "Diners klub Beograd" sasvim neovlašćeno emituje platne kartice, bavi se izdavanjem kredita i s obzirom da nisu registrovani, da nisu banka, nisu ni podložni kontroli od strane NBS, da ne govorim o tome da postoje osnovane sumnje da ukoliko se pojavi ono što se pojavljivalo u nekim bankama, da može doći do velike štete koje mogu naneti trgovcima, jer ukoliko ta firma propadne, u tom slučaju svi oni koji su robu dali, neće je naplatiti, neće moći da je naplate s obzirom da niko nije zadužen za tu kontrolu, s obzirom da nisu banka, s obzirom da nema nikakvog osiguranja.
Dakle, moje pitanje je konkretno – ko će izvršiti u tim slučajevima kontrolu i ko će zabraniti rad takvim davaocima finansijskih usluga i ko će zaštiti prava onih koji te finansijske usluge koriste? Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima dr Jorgovanka Tabaković. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Tim problemom bi mogao da se pozabavi onaj ko se bavi Agencijom za registrovanje pravnih lica, jer zaštita prava i interesa korisnika usluga koje pružaju takve institucije, ako ih pružaju, jednostavno ne mogu da budu u nadležnosti Narodne banke, jer se ona bavi po zakonu svojom funkcijom, gde radi nadzor samo nad onima koji ovlašćeno obavljaju te poslove, a to su banke, društva za osiguranje, dobrovoljni penzijski fondovi itd, a ova vrsta organizacija koja ne potpada pod nadležnost Narodne banke ne može da bude predmet kontrole Narodne banke, već nekih drugih institucija, ali nije moje da delim zadatke drugima. U svakom slučaju, treba preispitati njihovo registrovanje i bavljenje tom delatnošću koja, po vašim rečima, može biti štetna.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Da li još nekom želi reč povodom ovog amandmana? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Petković i Radojko Obradović.
Narodna banka Srbije i resorni odbor nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Za reč se javio gospodin Radojko Obradović. Izvolite.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zahvaljujem, gospodine predsedniče.
U četvrtak smo imali raspravu u načelu. Danas raspravljamo u pojedinostima. Stav o izmenama ovog zakona izneli smo u četvrtak. Danas ćemo moje kolege i ja iz poslaničke grupe DSS obrazložiti naše amandmane i obrazložiti zašto bi te izmene bile neophodne.
Član 6, odnosno član 2. izmena i dopuna Zakona o Narodnoj banci menja dosadašnji član 6.
Do sada je postojala procedura da najvažniji akt, pored zakona kojim se uređuje rad NBS, najvažniji unutrašnji akt je Statut NBS. Procedura donošenja Statuta je da Izvršeni odbor koji čine guverner, viceguverneri i direktor Uprave za kontrolu, naprave predlog statua, prosledi ga Savetu NBS i Savet NBS ga donosi, a posle toga dolazi u Skupštinu na potvrđivanje.
Potvrđivanje znači da se otvori rasprava, da narodi poslanici razmatraju rešenja predviđena Statutom i da se ta rasprava završava glasanjem.
Narodna skupština odnosno narodni poslanici mogu samo da glasaju za ili protiv i ne mogu da promene ni jedno jedino rešenje predviđeno Statutom .
Predložili smo da to rešenje ostane, a NBS je predložila da se iz procesa donošenja Statuta i procesa potvrđivanja isključi Narodna skupština, da Statut donosi Savet guvernera na predlog Izvršnog odbora.
Obrazloženje zašto se naš amandman odbija je sledeće – amandman se ne prihvata zato što je ocenjeno da je celishodno rešenje po kome NBS ima Statut, budući da u njegovo donošenje učestvuju organi NBS čije članove je izabrala Narodna skupština, pa nema potrebe da Statut potvrđuje Narodna skupština.
Ako bismo usvojili ovo rešenje, odnosno da svi oni koje je birala Narodna skupština, dalje mogu da donose brojne akte, neophodno je onda da skinemo i sledeću tačku dnevnog reda. Zašto onda potvrđujemo Statut Agencije za energetiku? Zašto onda brojne druge akte potvrđujemo?
Druga stvar, ne stoji da ako je Narodna skupština nekoga birala, da je taj element kontrole suvišan. Setimo se samo prethodnog saziva Saveta i setimo se guvernera. Čini mi se da u ovom sazivu Skupštine u ovih nekoliko meseci se najviše govorilo o NBS, o guverneru i o bankarskom sektoru. Guverner NBS, gospodin Šoškić, na čiji rad smo imali brojne primedbe, imao je potpunu podršku Saveta. Sve ovo što smo čuli, i uništenje bankarskog sektora, bilo je praćeno uz potpunu saglasnost Sveta guvernera. Očigledno je da ta stepenica i činjenica da ih je Skupština birala, i jednog i drugog, nije pomogla da javnost sazna sve detalje o njihovom radu.
Čini mi se da prihvatanje ovakvog rešenja vodi, ili će imati rezultat, dve važne stvari. Jedna stvar je da, pozivajući se na ovo rešenje, Narodna skupština mora da bude dosledna i da ovakav princip primeni na sva ona nezavisna tela. Recimo, Narodna skupština donosi i potvrđuje Poslovnik DRI, ne čak Statut, nego Poslovnik baš da bi mogla da ukaže na određene manjkavosti.
Što se tiče nezavisnosti NBS, ona se ne postiže ovakvim rešenjem. Narodna skupština ni na koji način ne ugrožava nezavisnost i rad NBS time što će na sednici potvrditi Statut NBS. Naprotiv, mislim da se potvrđivanjem Statuta i otvaranjem rasprave o tome, glasanjem za taj Statut, samo jača i kontrolna funkcija Narodne skupštine i jača se veza između Narodne skupštine i tako važnog organa kao što je NBS.
Samo molim da mi se ovo vreme, ovih dva minuta, računa od vremena ovlašćenog predstavnika. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Ostojić. Izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Zoran Ostojić

Samostalni poslanici
 Hvala.
Gospodine predsedniče, uvažena guvernerko ili guverneru, kako želite, koleginice i kolege, mislim da je ovaj član izmena Zakona o NBS suština ovih izmena. Ovde moramo da poklonimo malo više pažnje.
Apsolutno je jasno da je početkom avgusta zakon menjan da bi se promenio guverner. Je li tako? Tako je. To se desilo. Nećemo da se pravimo ludi. Tada smo govorili da je to loše, da se ugrožava nezavisnost NBS, da ćete brzo doći u skupštinu sa izmenama tog zakona i to se opet desilo.
Posle negativnog stava u izveštaju Evropske komisije o napretku Srbije smo došli ovde i šta smo dobili? Osim onih, kako ih zovete, pravno-tehničkih izmena i redakcija, šta god to značilo, da ne kažem lekture, ovo je suština.
U avgustu ste pričali da će se Statut NBS potvrđivati u Skupštini, a danas toga nema. Mislim da je to najbolji dokaz šta ste hteli sa ovim zakonom i šta se u međuvremenu u tih vaših 100 dana desilo.
Nekako ova priča o Zakonu o NBS i smena guvernera, a nismo glasali za onog prethodnog, tako da neko ne misli da ga branimo, najbolji je pokazatelj tumaranja u tih vaših prvih 100 dana. Zato apsolutno mislimo da je amandman kolega iz DSS na mestu. Nismo davali amandmane zato što smo od početka bili protiv tog zakona, a nešto što se grbo rodi, vreme ne ispravi, pa nije bilo smisla popravljati.
Ako ostajete pri stavu da želite da očuvate nezavisnost NBS, onda nema razloga da mi u Skupštini ne potvrdimo Statut. Ta činjenica da smo birali Savet, pa da onda ne moramo o onome što on donosi kao akt da raspravljamo, pa birali smo i Vladu, pa raspravljamo o zakonima koje Vlada predlaže. Mislim da, a da ne govorimo da je to praksa sa drugim regulatornim telima i agencijama slična i ima takve prakse, mislim da treba još jednom da razmislite. Ne vidim nikakvu opasnost, da kažem, vas u NBS ili vašu vlast u NBS, ukoliko se Statut pojavi pred poslanicima. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov. Izvolite.

Dejan Mihajlov

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Predsedniče Skupštine, uvažena guvernerko, kontrola ne ugrožava nezavisnost nijedne institucije. Pre svega od toga polazimo, a naročito ne davanje saglasnosti na Statut. Ne vidim da bi trebalo da postoji neki strah u NBS od kontrole koju parlament ima i na taj način da daje saglasnost na Statut koji će da predloži Savet.
Što se nas tiče smatramo da treba da usvojite naš amandman i da on ostane kako je i sada u zakonu. Prosto, meni kao poslaniku nije jedna stvar jasna. Pre tri meseca ste nas vi ubeđivali da treba da prihvatimo izmene Zakona o NBS u kome stoje da Narodna skupština daje saglasnost. Kako je stajalo u vašem predlogu, to je prirodno, šta je prirodnije nego pravo Skupštine da daje saglasnost Statut NBS? To su bile reči predlagača ovog zakona, a vi ste tada bili šef poslaničke grupe, odnosno stranke koja je predložila ovaj zakon.
Mene kao narodnog poslanika, koji krajnje dobronamerno u ovoj skupštini pristupa svim predlozima i vlasti i opozicije, i uvek imam nameru da tražim ono što je dobro i tražim neki argument za svaka rešenja koja postoje, ovde mi to prosto nije jasno. Pre tri meseca je nešto bilo prirodno pravo Skupštine, koje izvire iz same prirode Skupštine, da uređuje zakonodavni okvir države u kojoj živimo, države Srbije, a sada to više nije prirodno pravo, već je prirodno pravo Saveta NBS.
Zanima i to obrazloženje koje ste dali, da mi biramo Savet, a da će Savet to da bira, to prosto nije tako. Narodan skupština naročito u situaciji kada imamo veliki problem u bankarskom sektoru, Narodna skupština mora da taj deo prava da daje saglasnost na Statut, koji će Savet da usvoji i da NBS, i ako možda ima neki veći značaj u samom sistemu same države Srbije kao organ i kao telo, treba da dajemo saglasnost za Statut kao i za ostala regulatorna tela, koje ova skupština bira, o čijem Statutu i radu Skupština odlučuje.
Dužni ste nam objašnjenje – šta se to promenilo za tri meseca od kada ste vi kao šef poslaničke grupe, koja je predložila izmene Zakona o NBS, predlagali da je prirodno pravo Skupštine da usvoji, da daje saglasnost na Statut, a da sada od kada ste na čelu NBS, predlažete drugo? Šta je po vama bolje rešenje? Zašto je onda u onom trenutku ono rešenje bilo bolje, a zašto je sada ovo rešenje bolje? Da li je ta procedura koja je potrebna i koja je možda i malo duža u ovom trenutku nešto što koči ili onemogućava rad NBS, ili prosto vi smatrate da je ta procedura nepotrebna i da je dovoljno da Savet da? Mene zanima da čujem od vas objašnjenje na ovaj amandman. Hvala.