Osma sednica Drugog redovnog zasedanja, 30.11.2012.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Osma sednica Drugog redovnog zasedanja

5. dan rada

30.11.2012

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 10:15 do 17:55

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima ministar Dinkić.

Mlađan Dinkić

Ujedinjeni regioni Srbije
Evo zašto je ovo ograničenje za porast plata u administraciji ovako specifično stavljeno, zato što je primećeno u analizama prethodnih godina da čak i u godinama kada su formalno bile zamrznute plate i penzije, da se masa plata u državnoj administraciji uvećavala, čak i u slučaju zamrznutih plata i penzija, rasle su plate, zato što nije postojala mogućnost kontrole upravo za ove stvari.
Kada bi se to pravilo ocenjivanja pošteno primenjivalo i kada bi zaista oni koji su vredni i provedu ne samo osam sati na poslu, nego neki ostaju i do kasno u noć, dolaze subotom na posao i kada bi zaista takvi bili nagrađivani, ne bi bio problem.
Problem je što širom administracije, rukovodioci da bi imali dobre odnose sa kolegama to daju svima i onda smo morali da stavimo neki limit koliko uopšte može ljudi da to dobije, a inače ovako nemamo uopšte kontrolu nad masom plata.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Donka Banović, replika.

Donka Banović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Ovo ustvari, nije neka replika, razumem vaše razloge za predlaganje ovakvog člana, ali sasvim sam sigurna, čak i znam da su se takve stvari dešavale, gde se dakle pod prividom toga da neko napreduje u službi, pa promeni platni razred, da su se nekontrolisano povećavale plate, što kažete u godinama kada su plate trebale da budu zamrznute.
Međutim, ovaj član neće rešiti taj problem. Taj problem je mnogo dublji. Tu postoje inspekcije, nadam se, nadzori, neko ko može to da kontroliše i kada ste ostavili ovih 20%, sada će i u okviru 20%, ako ne povećate kontrolu, ako ne uspostavite neku dobru kontrolu, u okviru ovih 20% će se nastaviti te iste zloupotrebe, pa će biti sada u ovih 20% miljenici tih šefova koji su tako nekontrolisano davali, dakle, miljenicima će biti povećane plate, a svi oni koji nisu miljenici, a zaista dobro rade, tek zamislite kako će oni biti demotivisani.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 11. amandman je podnela narodni poslanik Donka Banović.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Mihajlov.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov.

Dejan Mihajlov

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Ovaj amandman je deo amandman koji smo podneli na član 1. ovog zakona, gde smo predložili da se ograniče sredstva za materijalne troškove u iznosu od 6% i da se ta sredstva preusmere za socijalna davanja, dečiji dodatak, boračku i invalidsku zaštitu, brigu za stare. Tim amandmanom na član 1, koji Vlada nije prihvatila, predviđena je ušteda od 40 milijardi, koja je trebala prebaci na socijalna davanja.
Ovaj amandman u sklopu sa tim reguliše da se na predlog ministarstva, Vlada usvaja detaljan plan rashoda ministarstva po kvartalima. Postupci javnih nabavki pokretaće se samo u slučajevima kada se obezbede finansijska sredstva u punom iznosu za finansiranje javne nabavke u tekućoj godini. Šta to konkretno znači? Neće više moći da se raspisuju tenderi za javne nabavke, za koje nisu pokrivene sredstvima u budžetu i na taj način da država generiše sukob.
Imamo poslednji slučaj o kome su govorili gospoda iz SNS, da je grad Beograd raspisao tender i otvorio tender za nabavku autobusa, a da pri tom na Skupštini grada nije bila doneta odluka o nabavci tih autobusa i o zaduživanju grada Beograda za koji grad Beograd nema saglasnost od Ministarstva finansija Republike Srbije.
U toj situaciji, došli smo u situaciju da grad može da preuzme obavezu, a da nema finansije i nema obezbeđen izvor finansiranja te obaveze u iznosu od 40 i više miliona evra.
Zato amandmanom predviđamo da se u toku godine, kada se zna koji su izvori finansiranja, donese detaljan plan nabavki, kako bi se ostvarile uštede o kojima je bilo reči ovde prilikom rasprave oko Zakona o javnim nabavkama u Skupštini Srbije oko Predloga zakona, gde je i sam predsednik parlamenta rekao da je moguće 600 miliona evra godišnje uštedeti samo od preciznog regulisanja javnih nabavki, koji će smanjiti korupciju.
Tako je i naš amandman u prilogu toga, da Vlada na početku godine usvoji detaljan plan javnih nabavki koji bi se ostvarivao u skladu sa prihodima po tim stavkama, kako ne bi dolazili u situaciju da se nabavlja i raspisuju tenderi za sve i svašta, a da posle toga te nabavke ne mogu da se pokriju, da se generiše sukob.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 12. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Mihajlov.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov.

Dejan Mihajlov

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Uz svu rezervu da postanem dosadan vama i javnosti, ali samo da završim u sklopu ovog prethodnog amandmana, ovaj predlog amandmana, a to je da se u članu 12. dodaje stav 8. koji glasi – ukoliko korisnici sredstava budžeta RS, u jedinici lokalne samouprave javnog preduzeća Putevi Srbije, postupe suprotno odredbama ovog stava ministarstva nadležnog za poslove finansija, automatski prinudno obustavlja prenos sredstava iz budžeta RS.
To konkretno znači ukoliko neki od organa u jedinici lokalne samouprave ministarstava, ne postupi u skladu sa planom koji sam da, sam usvoji za javne nabavke, raspiše javne nabavke ili vrši neki drugi rashod koji nije u skladu sa budžetom i sa planom, Ministarstvo finansija nema mogućnost da odlučuje da li će ili neće obustaviti transfer sredstava, već se automatski taj transfer obustavlja.
Prosto, u državi mora da se zavede red, da ne može svako da se ponaša kao da je država Alaj begova slama i da svako razvlači kako hoće, već mora da postoji neko ko će to kontrolisati.
Za nas je najlogičnije da ta kontrola bude Ministarstvo finansija, odnosno ministarstvo nadležno za poslove finansija, koje će automatski, ukoliko dođe do kršenja zakona ili o transferu sredstava, utrošku sredstava, da se automatski obustavlja transfer tih sredstava, što je jedan mehanizam koji nas može da utera u red, i lokalnu samoupravu i ministarstva i javna preduzeća, koja troše državna sredstva.
S obzirom da budžetska sredstva nisu sredstva tih pojedinaca, već su sredstva građana i to su budžetska sredstva o kojima mora da se vodi računa i mora da se promeni način utroška tih sredstava, da ne bismo došli u situaciju da nam se javljaju nove agrobanke i nove razvojne banke i svi drugi slučajevi, gde je došlo do nenamenskog trošenja sredstava.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 12. amandman su zajedno podneli narodni poslanici dr Nenad Popović i Bojana Božanić.
Vlada i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima narodna poslanica Bojana Božanić.

Bojana Božanić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Poštovana predsedavajuća, predsedništvo, poštovani ministre, kolege narodni poslanici, mi smo predložili da se u članu 12. izbrišu stavovi 2, 3. i 4, koji u stvari regulišu sankcionisanje budžetskih korisnika u slučaju ukoliko oni ne izvrše plaćanje za stalne troškove, troškove tekućih popravki, održavanje i materijal.
Smatramo da se pozivanjem na jedan zakon, koji će tek biti u proceduri, o kome ćemo govoriti, možda ćemo ga usvojiti, možda nećemo, treba da vodimo računa da će ako ga usvojimo, taj zakon regulisati ove odredbe i smatramo da ovde nema mesta u Predlogu zakona o budžetu, da nema mesta za ove odredbe.
Takođe, treba da kažemo da bez usvojenog zakona o ograničenju rokova plaćanja, ovi stavovi u ovom članu 12. neće imati pravnu snagu, a kad se on usvoji ovi članovi su nepotrebni.
Predlog zakona o budžetu RS za 2013. godinu je dosta obiman i sve one nepotrebne stvari bi svakako trebalo da se izbace. Kad smo već kod ovih stalnih troškova popravki i održavanja, mislim da bi stvarno bilo krajnje vreme da obratimo pažnju na ovaj ulazni deo ovde i da se bar deo ovih sredstava, koja su za to planirana, da se ove ploče ovde malo srede, da se sredi ovaj asfalt, jer stvarno je sramota da ljudi kada dolaze ovde, u svakom trenutku i mi ovde, nemamo jednu lepu sliku i lep prilaz ovoj našoj zgradi, koja je ovde ovako uređena.