Treća sednica Prvog redovnog zasedanja, 16.05.2013.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Prvog redovnog zasedanja

6. dan rada

16.05.2013

Sednicu je otvorila: Vesna Kovač

Sednica je trajala od 11:15 do 18:20

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 25. amandman je podneo narodni poslanik Neđo Jovanović.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa
konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Momir Stojanović.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 26. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Anđelković.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa
konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 31. amandman je podneo narodni poslanik Dejan Radenković.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, pa
konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 33. amandman sa ispravkom podneo je narodni poslanik Momir Stojanović.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Momir Stojanović.
...
Srpska napredna stranka

Momir Stojanović

Srpska napredna stranka
Uvaženi predsedavajući, gospodine ministre, dragi poslanici, ukoliko prekoračim dozvoljeno vreme, koristiću vreme od poslaničke grupe.
Ovaj moj predloženi amandman nije prihvaćen uz obrazloženje da nije u skladu sa Zakonom o budžetu, makar pomoćnik ministra mi je tako rekao, a ključno u predlogu jeste, izvori sredstava za finansiranje železničke infrastrukture. Jedno od rešenja o kome smo diskutovali pri raspravi u načelu jeste da je danas neshvatljivo da u okviru naplate akcize za gorivo, Železnica plaća i drumarinu, iako je poznato da Železnica ne koristi drumove.
S toga, moj amandman se odnosi i na to da Železnica ne plaća u okviru plaćanja akciza, na kupljeno gorivo i drumarinu, ali makar kako su mi iz resornog ministarstva objasnili, to nije moguće za sada.
Gospodine ministre, ja bih iskoristio u okviru amandmana na ovaj član da ukratko, a vi vrlo dobro znate kakvo je stanje na Železnici, ali moja diskusija će se odnositi koje su subjektivne slabosti danas, da zanemarimo objektivne, dugogodišnje slabosti, i ja vas molim da u okviru vašeg Ministarstva, a to je pojava u celoj Srbiji, u svim javnim preduzećima, ministarstvima, pa i u Železnicama Srbije, da su nam direktori tih javnih preduzeća iz jednih političkih opcija, a ministri su resornog ministarstva iz drugih, pomoćnici ministara iz trećih. Ono što bi mi vojnici rekli, potrebno je ustrojiti jedinstvenu hijerarhiju u odlučivanju kada je u pitanju svako javno preduzeće, pa tako i Železnice Srbije. Lično mislim, da pored premijera, pa vas kao resornog ministra, u gradaciji odgovornosti po pitanju stanja u Železnici, trebao je da bude vaš pomoćnik za železnički saobraćaj, imate pomoćnika i za vazdušni saobraćaj, pomoćnik za drumski saobraćaj, isto je to situacija i sa JAT-om, ali da govorim o Železnici.
Nisam ničim motivisan, ali vidim da u svakom ministarstvu, pa i u vašem postoji jedan problem koji ovako izgleda.
Iako imate direktora "Železnica Srbije" npr, govorim samo figurativno, koji je iz jedne političke opcije, vi ste ministar iz druge političke opcije, onda je logično da u hijerarhijskom smislu vi kao ministar, pa onda ispod vas bude vaš pomoćnik za železnički saobraćaj, pa onda direktor i da to morate tako ustrojiti u svakom javnom preduzeću, zato što direktori javnih preduzeća, kada im se nešto ne sviđa od vašeg pomoćnika ili vas, odmah se žale svom lideru stranke i kažu – pa ne, to mene ne obavezuje.
Vi ćete se složiti, kao iskusan čovek, da je to danas problem u svakom javnom preduzeću u Srbiji. Dok ne ustrojimo jedinstveno hijerarhijsku odgovornost mi ne možemo računati na neki bitniji uspeh u tome. Zato vas molim u strateškom pogledu da je potrebno to prvo uraditi.
Drugo, u strateškom, što bi mi vojnici rekli, potrebno je izvršiti hitno liberalizaciju železničkog tržišta. Razgovarao sam sa a vašim pomoćnikom i sviđa mi se njegovo razmišljanje, mi se bojimo stranih operatera i zato ne idemo u to. Hajde da počnemo u nekoliko faza da to radimo, da radimo na sporednoj železničkoj infrastrukturi, hajde da ne budemo tako bojažljivi kada je u pitanju Koridor 10, pa da vidimo kako će funkcionisati, da to podelimo u nekoliko faza, prvu, drugu, treću fazu, da budu to neke regionalne saobraćajnice, pa da onda idemo na ovu glavnu i da pogledamo. Neophodna je liberalizacija uz koncesiju o kojoj smo govorili, neophodna je liberalizacija železničkog tržišta.
U operativnom pogledu gde su problemi danas u "Železnici"? Ko je gospodine ministre odgovoran za plaćanje penala zbog ne povlačenja odobrenih kredita? Mi ni dan danas nemamo pokrenutu odgovornost za one koji nisu odobrene kredite povukli, zbog toga "Železnica", odnosno država i budžet plaćaju ogromne penale. Šta će "Železnica" uraditi sa ogromnim viškom skladišnog prostora, u koje je ranije skladištena denčana roba? Ti skladišni prostori su duž cele železničke infrastrukture danas prazni, zvrje prazni, "Železnica" plaća propisane gradske takse a taj prostor zvrji prazan.
Zar nije moguće da menadžment "Železnice" iznađe mogućnost da se taj prostor izda nekome na korišćenje i da plaća od toga takse. Ja verujem da zbog vaših obaveza niste u mogućnosti da obiđete, ali na celoj teritoriji Srbije postoji ogroman prostor koji danas prazan zvrji i za to "Železnica" plaća gradske takse.
Šta će "Železnica" uraditi sa zgradom u Makišu koji ima 13 spratova, gospodine ministre? Zvrji prazna. Zašto direkcija "Železnice" mora da bude smeštena u luksuznoj zgradi u Nemanjinoj i zašto se svi elementi "Železnice" danas raštrkani na mnogim lokacijama u Beogradu, ne skoncentrišu u toj zgradi, a ovaj poslovni prostor u Nemanjinoj izda i time "Železnice" prihoduje? Zašto se ne skoncentriše celokupna infrastruktura "Železnice", odnosno elementi rukovodeće infrastrukture "Železnice" na jednom mestu u toj zgradi trinaestospratnici, ponavljam, u Makišu koja zvrji prazna a za to pretpostavljam, nisam stigao da proverim direkcija "Železnice" plaća sigurno u zakup ovu zgradu ili u Nemanjinoj? Možda je njeno vlasništvo.
Da li će novo poslovodstvo, sada malo kritikujem i novo poslovodstvo, pošto je direktor "Železnice" iz moje stranke, da li će ukinuti svoju odluku o ukidanju tzv. "režim vožnje"? Ne znam da li znate gospodine ministre, od dolaska novog poslovodstva promenjena je realizacija saobraćaja teretnih vozova, tj. ukinute su tzv. "režim voženje vozova". Šta to u praksi znači?
Znači da na primer operativno odeljenje u Novom Sadu ne može da pokrene voz iz Novog Sada ka Beogradu ako u Beogradu nema povratnog bruta za Novi Sad. Znači, u Novom Sadu može da čeka tri, četiri voza u pravcu Beograd, sve dok iz Beograda ne dođe voz koji vozi neku robu ka Novom Sadu.
Znači, sa jedne strane nemamo dovoljno lokomotiva, ili ih mi gomilamo samo zato što iz Beograda ne može da dođe prazan voz, tako smo došli do onog povećanja bruto tonskog kilometra, smanjene su režim vožnje lokomotiva, ali su znatno produženi rokovi prevoza. Ovde niko ne vodi računa o rokovima prevoza koji su propisani kako železničkim propisima, tako i zakonom i o ugovorima u železničkom prevozu. Ovde niko ne vodi računa da li je ta roba npr. carinska, i treba da u određenom roku izađe iz zemlje i ovde je bitno da ne bude samo tzv. "praznog trčanja lokomotiva".
Ko kontroliše centralne obračune i proverava valjanost i ispravnost istih? Gospodine ministre, skrećem vam pažnju, centralne obračune u "Železnice", to je posebna priča, to je najveća čuvana tajna u "Železnice Srbije " danas, to je tajna nad tajnama i poznata je samo uskom krugu ljudi, koji služi za manipulacije, mahinacije, raznovrsne manipulacije.
Kolika je cena prevoza po centralnom obračunu? To običnim smrtnicima na "Železnici" nije poznato. Ko pita nešto na tu temu reskira smenu, šikaniranje i lepo mu se kaže – gledaj svoja posla.
Primera radi, zamolio bih vas gospodine ministre da me slušate, dok su kola tovarena koncentratom rude bakra u Majdanpeku, ka topionici u Boru, znala da stoje desetak dana u Majdanpeku, dotle su limovi iz stanice Prahovo, Prahova pristaništa, odlazili skoro u roku.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Gospodine Stojanoviću, molim vas, sada sam pročitao vaš amandman, to o čemu vi sada pričate nema veze sa amandmanom.
Razumem, to je načelna rasprava, razumem potrebu da se o tom problemu diskutuje, ali je to trebalo u načelnoj raspravi.
Amandman koji ste vi podneli je sasvim nešto drugo i molim vas, obavezni ste da se držite dnevnog reda, to podrazumeva da amandman o kojem se raspravlja, tog momenta tačka dnevnog reda i molim vas da se vratite na amandman.
...
Srpska napredna stranka

Momir Stojanović

Srpska napredna stranka
Ne slažem se sa vama uvaženi predsedavajući, jer u 1. stavu člana 33. kaže – stanje na poslovima, računima upravljačke infrastrukture je rezultat ravnoteže prihoda od naknada za korišćenje železničke infrastrukture, prihoda i rashoda itd.
Govorim gde su problemi u prihodima, uvaženi predsedavajući. Govorim o prihodima gde se odlivaju prihodi u "Železnici" i stoga, dozvolite mi da završim ono što sam hteo da iznesem gospodinu ministru. Znači, govorim o prihodima i govorim gde se odlivaju sredstva od prihoda.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Ja sam i dalje ubeđen, neću vam oduzeti reč, ali ipak zbog drugih poslanika sam ubeđen da ste vi ipak mimo teme dnevnog reda. Ne znam, tu je i ministar i tu su ljudi. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Momir Stojanović

Srpska napredna stranka
Da napravimo kompromis, neću izneti, mada mislim da je dobro i za ministra i zbog javnosti i zbog ukupnog stanja u železnici, ali predaću to pomoćniku ministra. Zamolio bih vas, rekao sam, problem centralnih obračuna i kontrole istih, molim vas, zato imaju potrebe da se pozabave nadležni organi.
Gospodine ministre, neophodno je izvršiti reformu sindikalnog organizovanja, jer su izdaci, govorim o rashodima, predsedavajući, ja ovde imam pregled i mogu to dati, a ministar zna koliki su troškovi dnevnica, korišćenja hotelskih usluga, deviznih dnevnica, raznih sindikata kojih ima 37 i uputio vas gospodine ministre da akt pod brojem 05/2009-347 od 8.12.2009. godine, koji je Upravnom odboru uputila radna grupa, kojom je rukovodio Dušan Jakšić, proverite i utvrdite odgovornost zašto je sindikatu "Železnica Srbije" dva puta greškom uplaćeno 23 miliona dinara.
Mogu vam dati taj akt a kažem da po mnogim pitanjima i po ovome ima posla i za nadležne organe, koji čini mi se odavno nisu pretresali zakone iz poslovanja "Železnice".
Promena kolektivnog ugovora, jedan od zadataka, ne znam da li vam je poznato kako to funkcioniše na "Železnici"? Na primer, ne znam da li vam je poznato da a.d. "Železnica Srbije" uskoro otići u stečaj ako izgubi sve sporove koje protiv nje vode njeni radnici, tj. svi oni koji imaju smenski rad, a takvih je na železnici oko 10.000 puta negde, u proseku 200.000 dinara, pa vidite koji je iznos.
Zašto novi menadžment ne promeni kolektivni ugovor po kome iznos toplog obroka ulazi u cenu rada, a to u prevodu znači da direktor koji ima koeficijent 6,5 prima tri puta veći iznos od radnika koji, na primer, ima koeficijent 2,08? Neophodno je promeniti i preispitati kolektivni ugovor.
Gospodine ministre, dolazimo do bolnog pitanja, a to je kadrovska reforma u "Železnici". Ne znam koliko vam je poznato, ako izvršite neku analizu, vaše ministarstvo, ko je sve poslednjih 12 godina u rukovodio "Železnicom", ko je bio na rukovodećim mestima? Samo su menjana mesta saobraćani inženjeri, školski drugovi, poznanici iz detinjstva.
Proverite samo koliko je novih ljudi u upravljanju "Železnicama Srbije", pa ćete zaključiti da su u jednoj Vladi jedni bili na jednoj poziciji, drugi na drugoj, u drugoj Vladi se ovaj vratio na svojoj poziciji i to se kruži. Neophodno je kadrovsko provetravanje u "Železnicama Srbije", gospodine ministre.
Sasvim na kraju, uz zahvalnost što ste me saslušali, mada puno toga ovih mesec dana sam pokušao da saznam o "Železnicama Srbije", stanje je jako loše. Spreman sam i molim vas za jedan razgovor sa ljudima koji su po 40 godina u "Železnici", vrlo dobro upoznati sa stanjem u "Železnici", da vaš pomoćnik za železnički saobraćaj, vi i direktor "Železnica Srbije". Voleo bih da prisustvujem jednom takvom sastanku gde bih sa zadovoljstvom prezentovao sve dokaze i sve probleme s kojima se danas suočava "Železnica Srbije". Iz toga bi sigurno izvukli koji su prioriteti i verovatno naložili menadžmentu "Železnice Srbije" da to otkloni. Bez toga mislim da nijedan najbolji zakon neće moći da reši probleme u "Železnicama Srbije". Ja se zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Po Poslovniku, narodni poslanik Radoslav Milovanović. Izvolite.

Radoslav Milovanović

Demokratska stranka
Poštovani predsedavajući, koleginice i kolege narodni poslanici, uvaženi gospodine ministre, reklamiram član 106. i 109. Poslovnika Narodne skupštine.
U članu 106. se kaže da govornik može da govori samo o tački dnevnog reda o kojoj se vodi pretres, a u članu 109. se kaže da se opomene izriče narodnom poslaniku koji, pored i upozorenja predsednika Narodne skupštine, govori o pitanjima koja nisu na dnevnom redu.
Tokom čitavog dana se, osim o priči o amandmanima, govori o temama šta se nekada događalo. Prosto, svi imamo osećaj da je tek dolaskom SNS na vlast počela nova era. To je prosto nedopustivo i nadam se da ćete vi u narednom periodu korektnije voditi ovu sednicu. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

Srpska napredna stranka | Predsedava
Ako ste pročitali član na koji je narodni poslanik dao amandman, onda ćete videti da je on bio u temi što se tiče samog člana, ali što se tiče amandmana, slažem se. Zato sam ga i upozorio. Otuda i jeste malo problem napraviti strogu podelu između onoga o čemu je on diskutovao po članu i amandmanu. On je to vešto povezao.
Slažem se da je on proširio tu temu, ali ne vidim da je toliko izvršena povreda Poslovnika, da je zaslužio da ga prekinem. U tom smislu sam mu dozvolio da završi uz sve moje intervencije da se vrati na temu.
Da li smatrate da ovo zaslužuje da se o ovome izjašnjava u Danu za glasanje?
(Radoslav Milovanović, s mesta: Ne.)
Reč ima narodni poslanik Marijan Rističević, po amandmanu. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, pažljivo sam pročitao ovaj amandman i neka rešenja su veoma zanimljiva.
Pročitao sam i obrazloženje Vlade i shvatio da to ne zavisi samo od dobre volje Vlade, da to treba projektovati i budžetom, da je jedan od izvora finansiranja budžet, a drugi su sopstveni prihodi, ali ovde ima jako zanimljivih rešenja i predlagač je definisao kako da se finansira prevoz putnika i robe, ali takođe kako da zanovimo, obnovimo postojeću zapuštenu infrastrukturu.
Dakle, voleo bih da u nekim budućim razmišljanjima o nekim dopunama eventualnim zakona ili u nekom novom zakonu predlagač, Vlada, odnosno Ministarstvo uzme u obzir sve ovo što je gospodin Stojanović izneo.
Nećemo glasati za amandman u potpunosti shvatajući teškoće koje bi se, usvajanjem amandmana, odrazile na celokupni zakon. Shvatio sam i da to baš i nije u skladu sa evropskim propisima.
Na kraju želim da kažem, bez obzira što ovde ima od čega bi se finansirala obnova infrastrukture itd, bojim se da ova sredstva svakako postoje, ali time uvećavamo cenu goriva, dizela, benzina. Mislim da je najbolje da korisnici usluga, tu pre svega mislim na privredu, finansiraju razvoj železnice, obnovu infrastrukture i sve dok ne zavrnemo rukave i ne napravimo neki privredni sistem i ne napravimo neku proizvodnju bojim se da nećemo uspeti da obnovimo infrastrukturu. Dakle, od siromašnih građana ne može se toliko uzeti koliko je naša infrastruktura zapuštena. Shvatam da će tu biti kredita i s tim u vezi mislim da ima zanimljivih ideja u amandmanu gospodina Stojanovića, ali bih tome dodao još da svi zajedno treba da radimo na rastu proizvodnje, da imamo šta da prevozimo tim prugama. Kada budemo imali šta da prevozimo od svoje robe tim prugama, onda ćemo prevozom svoje robe, strane robe, svojih putnika i stranih putnika uspeti da finansiramo železničku infrastrukturu. Hvala.

Whoops, looks like something went wrong.