Poštovani narodni poslanici, poštovana predsednice Narodne skupštine, zahvaljujemo što ste nas pozvali da punom sastavu Narodne skupštine podnesemo izveštaj i da razgovaramo o radu Fiskalnog saveta.
Mislimo da je ovo dobra praksa koja se sada prvi put uspostavlja i kako smo mi organ Narodne skupštine, nadamo se da će ta praksa i da se nastavi.
Izveštaj Fiskalnog saveta koji je pred vama sumira naše aktivnosti u 2013. godini. Najvažniji deo tih aktivnosti odnosi se na ocene, analize, mišljenja koja smo podnosili Odboru za finansije i preko Odbora za finansije Narodnoj skupštini. U komunikaciji sa Narodnom skupštinom, mi smo te izveštaje diskutovali na Odboru za finansije, iznosili naše analize, dobijali komentare i na taj način stvarali jednu objektivnu osnovu za donošenje važnih odluka u domenu javnih finansija.
Prateći zasedanja Narodne skupštine, videli smo da su naše analize, izveštaji, ekstenzivno korišćeni od strane narodnih poslanika i da su predstavljali često osnovu za njihove argumente i što je još važnije, za donošenje odluka u ovoj oblasti.
Stoga mislimo da je upravo najveći doprinos, ako ga ima i ukoliko ga ima, Fiskalnog saveta da u ovim objektivnim analizama javnih finansija, odgovarajućih predloga poreskih zakona i predloga mera, stvori osnovu za nepristrasnu raspravu u Skupštini i donošenje kompetentnih odluka.
U ovom našem izveštaju koji je pred vama, daje se pregled tih naših dokumenata koji su podneti Narodnoj skupštini i pošto su oni već diskutovani u Narodnoj skupštini, ja kroz to ne bih prolazio, samo bih izneo koje su to grupe izveštaja i analize koje smo mi pravili.
Prvu grupu čine oni koji su u užem smislu u našoj nadležnosti, to su ocena budžeta, ocena rebalansa budžeta, ocena fiskalne strategije, ocena poreskih zakona i svih drugih zakona koji imaju implikacije na javne finansije.
Pored toga, pored te naše uže definisane aktivnosti, mi smo imali dodatnih aktivnosti, smatrajući da je potrebno povremeno izvršiti analize fiskalnih kretanja, tj. budžeta tokom godine i onda na vreme ukazivati da li je potrebno vršiti neke korekcije u hodu. Takve analize smo pravili u martu i u maju 2013. godine.
Sledeća stvar kojom smo se bavili, doduše, to je bilo nešto ranije, to je analiza Srednjoročnog plana fiskalne konsolidacije, a taj problem je i sada veoma važan i aktuelan, kao i Programom reforme javnih finansija. Tako smo 2012. godine uradili jedan ekstenzivni program i ekstenzivnu studiju koja je još uvek, bar u ovom reformskom delu, relevantna. Mi taj dokument još uvek imamo kod sebe. Zainteresovani poslanici mogu da ga dobiju, vrlo rado ćemo ga poslati.
Napokon, radili smo i analize šire održivosti penzijskog sistema, dugoročne održivosti penzijskog sistema, praveći demografske projekcije i na osnovu toga utvrđivali održivost tog sistema.
Najzad nešto o samom Fiskalnom savetu. Po sistematizaciji, mi imamo 17 zaposlenih, plus tri člana Fiskalnog saveta, što je ukupno 20 zaposlenih. Trenutno imamo polovinu toga, imamo 11 zaposlenih.
Ove izveštaje, produkciju ovih izveštaja o kojima sam govorio i koje smo vama prezentirali, u osnovi rade tri člana Fiskalnog saveta i jedan savetnik, znači, nas četvorica smo u produkciji toga i osim nas imamo i četiri mlađa saradnika, to su kolege koje su tek završile fakultet, naravno, sa najvećim prosekom, ali još uvek mladi da bi mogli da daju neki znatno veći doprinos. Pored toga, imamo troje ljudi za pravno-finansijske poslove.
Što se našeg budžeta tiče, on je 2011. godine, kada je osnovan Fiskalni savet, bio ambiciozno postavljen, i tada je iznosio 70 miliona dinara. Mi smo, kako je već tada počela štednja, mi smo i taj budžet znatno smanjili i ona se stalno smanjivao, tako da sada 2014. godine, budžetirano je 33 miliona, što znači u realnom iznosu, to je trećina onoga što je prvi put budžetirano kada je Fiskalni savet postavljen.
Naš budžet, što valjda i treba da bude kada je Fiskalni savet u pitanju, je najmanji budžet među nezavisnim institucijama Skupštine.
Saradnju koju smo ostvarivali, Fiskalni savet je išao prema Narodnoj skupštini, pošto smo mi telo Narodne skupštine, i prema Ministarstvu finansija. Glavna saradnja je bila sa Odborom za finansije, republički budžet i kontrolu, gde smo predstavili naš izveštaj, o čemu sam govorio.
Tu bih imao jedan predlog za unapređenje te saradnje, ono što se često dešava i što je naravno, opravdano u vremenskoj stisci, u kojoj vi kao poslanici radite, jeste da se ti izveštaji, ocena budžeta, ocena rebalansa budžeta, zakona, zapravo razmatraju na Odboru za finansije, neposredno pre zasedanja Skupštine, tako da je moguće odvojiti možda pola sata, ukupno dva sata odbora, a sat na ta dokumenta. Nama je to jasno, u kontekstu koji vi radite, da je to nužno, ali je naš predlog da pored toga, i mi to nudimo, Fiskalni savet ima interni sastanak, koji bi organizovao Odbor za finansije, a pozvao sve zainteresovane poslanike, gde bi onda mogli da odvojimo, 4,5,6 sati i da polako prolazimo kroz naše ocene, šta god da je to u pitanju, budžeta, rebalansa budžeta, fiskalne strategije, poreskih zakona i tako na miru da prođemo kroz argumente.
Često je dobar deo pitanje i razjašnjavanja, a onda tek i različitih stavova, pa sada tako ovaj predlog podnosim i Narodnoj skupštini.
Što se tiče saradnje sa Ministarstvom finansija, u ove tri godine, u različitim ministarstvima, ona je prolazila kroz različite faze, ali mogu da kažem da je u osnovi bila dobra.
Unapređenje saradnje je naročito bilo od septembra prošle godine do sada i tu govorim o određenoj stvari, a to je o povećanoj transparentnosti od strane Ministarstva finansija, gde su svi oni rashodi, prikriveni rashodi, garancije države, najveći deo toga je sada iznesen na svetlost dana. Mi to sa jedne strane pozdravljamo, jer je to osnov da se suočimo sa stvarnim stanjem i na osnovu toga donesemo ili predlažemo mere da se ti problemi adresiraju. S druge strane, nadamo se da će ta praksa i buduće da se nastavi. Ako to slučajno ne bude, mi ćemo oko toga i dići naš glas.
Postoji saradnja, u Izveštaju imate, sa raznim međunarodnim institucijama. Ono što vidimo to je da se kontakti sa institucijama iz EU će početi da se povećavaju. Postoji veći interes za taj fiskalni deo, za srednjoročnu fiskalnu konsolidaciju. Imamo sve više kontakata sa njima, a postoji i trend u EU da se upravo ovakva tela, Fiskalni saveti, s jedne strane, i fiskalna pravila, s druge strane, uvedu kao generalna stvar u EU.
Ovde bih stao da bih ostavio prostora za vaša pitanja i komentare. Hvala.