Poštovana predsednice, poštovane kolege i koleginice poslanici, ja ću se na neki način nadovezati mojim pitanjem na prethodnog govornika.
Naime, nedavno je u jednom našem dnevnom listu objavljen članak pod naslovom „Polovnjaci nam pune državnu kasu“ u kome se govori o tome da bi tokom ove godine u Srbiju trebalo da se uveze oko 100.000 polovnih vozila, mahom iz EU, zbog čega bi u budžet, po osnovu PDV, ušlo oko 60 miliona evra, pod pretpostavkom da je prosečna cena uvezenih vozila 3.000 evra.
Od 19. aprila na snagu je stupio nov Pravilnik o uvozu polovnih automobila, koji je doneo špediterima, uvoznicima polovnih automobila probleme. Naime, ovim pravilnikom se predviđa da pre carinjenja i registracije sva polovna vozila, koja u Srbiju stižu iz inostranstva prvo moraju da idu na ispitivanje u neku od šest ovlašćenih institucija, posle čega će dobiti uverenje o izvršenom ispitivanju koje će im dati, izdati Agencija za bezbednost saobraćaja. Podsetiću, Privredna komora Srbije i Agencija za bezbednost saobraćaja su upravo inicirale izmenu uredbe o uvozu polovnih vozila zbog toga da bi se uveo red u ovu oblast i da bi se uskladilo sa evropskim normama, kada su u pitanju izduvni gasovi, odnosno ekološki standardi, ali i bezbednost samih vozila. Tada je konstatovano, kada su oni to inicirali, da je zbog uvoza vozila starijih više od 14 godina, ugrožen saobraćaj u našoj zemlji.
Agencija je, moram to da naglasim, predložila Ministarstvu saobraćaja da odloži primenu ovog pravilnika, koji je stupio na snagu 19. aprila, prvenstveno zbog utvrđivanja metodologije rada prilikom kontrolisanja vozila i zbog obuke radnika koji bi to morali da obave. Međutim, šta se dogodilo u praksi? Pravilnik je počeo da se primenjuje nešto drugačije, kako bi se ubrzao postupak, jer su se špediteri žalili, pa se dozvoljava da se vozila prvo ocarine, odnosno da se plati PDV, a posle se obavlja pregled zbog čega se pojavljuju slučajevi da vozilo za koje je plaćen PDV ne može da prođe pregled kod ovlašćenih institucija, ni kontrolu Agencije za bezbednost saobraćaja, jer kako u ovom članku kaže – zapravo se preporučuje građanima, koji kupuju takva vozila, da budu na oprezu.
Postavljam pitanje ministarki saobraćaja, koja je donedavno bila ministarka zadužena za zaštitu životne sredine, zašto se već posle mesec dana ne pridržavamo Pravilnika, koji je zbog ekoloških razloga donet? Drugo pitanje – da li je sagledan štetan uticaj uvoza tako velikog broja vozila, odnosno polovnih automobila, prevashodno iz EU, koji će sutra biti naš otpad, a poznata je činjenica da mi ni sa našim otpadom ne znamo šta ćemo, a članice EU se na ovako elegantan način oslobađaju ovog balasta?
Podsetiću, prošle godine je prema podacima uvezeno negde oko 120.000 ovakvih vozila i na svakom koraku vidimo placeve sa polovnim automobilima, koji nisu prodati, koji imaju motorno ulje koje će se negde ispustiti, kada se rasklope u delove predstavljaju opasnost. Mislim da je ovo pitanje sasvim na mestu.
Bojim se da će štete po životnu sredinu koje ćemo morati da platimo, ako ne danas, onda za neko vreme, biti mnogo veće od ovih 60 miliona evra koje se očekuju da uđu u budžet.
Takođe, koristim vreme da postavim još jedno pitanje, a vezano je za ovo, uvezen je veći broj kombija sa osam sedišta i sedištem za vozača, koji su mnogi ljudi u Srbiji kupili kako bi obavljali van linijski prevoz.
Međutim, članom 9. Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju određeno je da vanlinijski prevoz putnika, osim auto-taksi prevoza, može da obavlja prevoznik koji je vlasnik najmanje jednog registrovanog autobusa. Jasno je da mnogi ljudi koji su kupili ovakva vozila u nameri da ga koriste za izdržavanje svoje porodice, odnosno za vanlinijski prevoz i da bi omogućili egzistenciju, odnosno da bismo ispunili onaj naš čuveni slogan „otvaranje novih radnih mesta“, oni na ovaj način žele da budu legalizovani i zbog toga u njihovo ime postavljam pitanje, pre svega Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture – da li postoji mogućnost izmene Pravilnika o broju predviđenih sedišta i omogućavanje određenog tehničkog prilagođavanja ovih vozila, tj. kombija uvezenih iz zemalja EU, koja imaju osam plus jedno sedište, kako bi se mogla koristiti za vanlinijski prevoz i naglašavam kako bi se obezbedila koegzistencija tim ljudima koji su zainteresovani? Hvala.