Hvala.
Poštovana predsednice, uvažena ministarka Udovički, predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, kolege i koleginice, osim Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima, koje je ministarka podrobno obrazložila, a kojima se u određenom obimu zaista i menjaju i dopunjuju postojeće odredbe navedenog zakona, preostala tri zakona, a to su Predlog zakona o izmeni i dopuni Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, Predlog zakona o izmenama i dopunama o platama u državnim organima i javnim službama kojima se u prvom redu vrši usklađivanje sa sada već važećim donetim odredbama izmena i dopuna Zakona o radu i najzad, Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj upravi kojim se uređuje položaj i dužnost direktora posebnih organizacija i njihovih zamenika, isto tako kao što je ministarka navela, i načelnika upravnog okruga, mislim da teško možemo govoriti o suštinskim izmenama, tako da u ovom momentu pridev – reformske izmene, svakako izostaje.
Naravno, tu se moram složiti sa ministarkom Udovički koja kaže da ove izmene zapravo ne predstavljaju jedan suštinski aspekt i to je zasigurno. Ali, citiraću dalje: „današnja rasprava predstavlja početak ozbiljnih promena“. Mislim da ta ozbiljnost kojom ste krenuli, bez obzira koliko ovaj početni korak danas bio mali, a on to svakako jeste, mislim da je neophodan, u cilju što boljeg uvođenja reda u ono što je nama preko potrebno, a to je upravo državna uprava.
Reforma državne administracije predstavlja izuzetno ozbiljan, krucijalan i jedan od fundamentalnih zahteva da Srbija napreduje ka putu EU. Sigurno je da taj reformski proces, a mislim da ste dovoljno ozbiljni i da ste ga tako i shvatili, mora da bude stalan, permanentan, kontinuiran, kako god želite, što svakako iziskuje i političku volju. Nemojmo da se lažemo, politička volja za tako nešto jeste potrebna i neophodna i tako je u svim uređenim zemljama.
Ono što se pokazalo kao izuzetno veliki problem u praktičnom životu dosadašnjeg funkcionisanja naše državne uprave jeste ta parcijalnost. Nekako se čini da je svako zadužen za određeno pitanje, svako je zadužen za određen segment, ne posmatra ga u sadejstvu sa ostalim segmentima, a na tako nešto bi trebalo da misli, već sve to posmatra kao jednu izolovanu celinu, kao samom sebi dovoljnom i kao da drugi sistemi i drugi delovi državne uprave, ukoliko hoćete – javne uprave, zasigurno ne postoje.
Slabe ekonomije ma koje zemlje uvek su za posledicu imale bespotrebno uvećanje administracije. Različiti uticaji različitih političkih partija u istoriji, ne samo naše zemlje nego i drugih zemalja, recimo, u okruženju, čini mi se da je davno prešlo granicu dobrog ukusa.
Osim toga, dobra administracija može biti samo ona administracija koja je lišena apsolutno bilo čije i bilo kakve političke volje, ma kakva ta politička volja bila i čini mi se da samo takva administracija može imati i može uživati legitimitet.
Dugo unazad kod nas se upravo govori o neophodnosti reforme državne uprave, o tome da su prethodne decenije, čemu smo svi mi svedoci, izazvale pad efikasnosti, s jedne strane, koju ste u svom izlaganju i spomenuli, a s druge strane, to je uzrokovalo nesrazmerno povećanje broja zaposlenih u toj grani. Primetno je i evidentno da se istovremeno sa padom efikasnosti u državnoj upravi, uzrokuje i pad u efikasnosti uopšte u privredi.
Ono što se pokazuje maltene kao jedna prirodna zakonitost jeste to da povećanje upravo broja zaposlenih u državnoj upravi stvara sve manje zaposlenih, ili ako hoćete, sve manje produktivno zaposlenih u privredi, a o privatnom sektoru mislim da je u ovom momentu izlišno i govoriti.
Nama se, čini mi se, u prošlosti pokazalo da nam je lakše da promenimo državu, da nam je lakše da promenimo ime države u kojoj živimo nego što smo spremni da menjamo javnu upravu i njeno funkcionisanje. I naravno da su decenije neodgovornosti stvarale iste takve ljude, dakle, isto tako neodgovorne ljude zaposlene u javnoj upravi. Sumnjam da je tačno da će se bilo kojim izmenama i dopunama ili, pak, novim zakonima, promeniti efikasnost državne uprave, bar ne u nekom kraćem roku. To je jedan proces koji zahteva jedan kontinuiran i jedan, na kraju krajeva, mukotrpan rad.
Nama treba, čini mi se, način da promenimo upravo efikasnost, kvalifikovanost, kvalitet ljudi koji će činiti, ako hoćete, i stub te državne uprave, dakle, da stvaramo jedan kvalifikovani kadar. U tom smislu, složiću se sa vama što ste nedavno, naravno izjavljivali. Naime, na konstitutivnoj sednici Saveta za reformu javne uprave, a kojom ste predsedavali i na kojoj je i predstavljen Akcioni plan za sprovođenje reforme javne uprave u Republici Srbiji za period od 2014. godine do 2016. godine, a koji je DHSS detaljno i pomno pročitala i koji treba da bude temelj funkcionisanja promena celokupne javne uprave, tamo stoji da se analizom zaključka došlo naizgled do toga da na prvi pogled pravi problemi nisu uslovljeni isuviše velikim brojem zaposlenih. Naravno, ispred DHSS sa tim se ne mogu složiti, jer brojne zemlje, ne samo u okruženju, nego evropski uređene zemlje, funkcionišu besprekorno sa drastično manjim brojem zaposlenih u javnoj upravi, već su zapravo kako se to navodi, prvenstveno uslovljeni nedovoljnom kvalifikacijom kadrova, a ja ću dodati - ili potpunom odsustvu kvalifikacije.
Takođe, slažem se, i dodaću - ovoj i ovakvoj upravi, čini mi se da najkvalifikovaniji kadar uopšte ni ne participira u njoj. To je, naravno, moje subjektivno mišljenje, sa čim se možete složiti ili ne. Zato je, mislim, ta efikasnost i kvalifikovanost ono o čemu govorim i na šta potenciram, da je suština svega i od presudnog značaja kako bi zaista javna uprava naše zemlje poprimila oblike koje je trebalo davno da ima.
Kako, na primer, objasniti da je, recimo, Zakon o državnoj upravi od pre 30 godina savršeno funkcionisao i bio primenljiv, sprovođen u praksi, a recimo da taj zakon, Zakon o državnoj upravi, danas to apsolutno nije? Ne mislim samo na danas, mislim na dugi niz godina kada kažem reč - danas.
Izmene svih ovih zakona, seta ovih zakona koji su danas pred nama i o kojima raspravljamo u načelu jesu nužne, ali mislim da je zanemarena suština svega. Zanemarena je potreba da su ljudi ti koji treba da se menjaju. Jer, na kraju krajeva, ljudi su ti koji donose zakon, ljudi su ti koji primenjuju zakon i ljudi su objekt nad kojim se taj isti zakon primenjuje, u pogledu kvalifikovanosti, u pogledu efikasnosti, u pogledu stručnosti, kako god hoćete, ali isto tako i u pogledu opše kulture, u pogledu vaspitanja, u pogledu pravog sistema vrednosti koji, nažalost, danas u Srbiji je gotovo neprepoznatljiv.
Vidite, nedostatak čak i one elementarne kulture, jednog prividnog, ako hoćete usiljenog osmeha, stvara, čini mi se, posao za petoro ljudi. Recimo, ukoliko imate neku službenicu u državnom organu uprave ili, recimo, u opštini kao jedinici lokalne samouprave, pa na primer ona bude drska, stranka na isti takav način odgovori, dakle isto drsko, isto tako bezobrazno, onda, na primer, službenik zbog toga stranku neću da pouči o pravima i obavezama koje sleduje, pa, recimo, stranka napravi neki propust i u tom smislu napravi kardinalnu grešku, pa onda, recimo, usledi donošenje jednog odbijajućeg rešenja, pa na sve to postoji pravo na žalbu, pa onda možete da pišete i koje kakve pritužbe, na kraju krajeva, i pritužbe Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave i onda, zamislite, dođete u jednu paradoksalnu situaciju da se najozbiljnijim i najbanalnijim problemom bavi, recimo, pet do deset ljudi. Tako nešto je nedopustivo.
Mi i dalje nemamo sveobuhvatan registar koji bi pružao potpune i precizne podatke i čini mi se da je optimizacija javne uprave ono na čemu demohrišćani posebno insistiraju, u ovom momentu za nas još uvek nedostižno. Kažem u ovom momentu, a nadam se da će biti stvoreni uslovi i zaista jedna prava podloga da ona to i ostvari.
Budući da o njoj u ovom momentu možemo samo govoriti, a sigurna sam da svi imamo i delimo istu želju i da joj težimo, dok se ne sprovede jedna sveobuhvatna ijedna potpuna analiza javne uprave, ali isto tako ne samo javne uprave, nego i podsistema javne uprave, pa sve to i pretoči u praktični život, onda nema govora o jačanju privatnog sektora, a mislim da je upravo jak privatni sektor naša preka, rekla bih, nasušna potreba, koja se danas nažalost nalazi na potpuno nezavidnom nivou.
Upravo privatni sektor jeste taj koji treba da ima primat, koji treba da bude vodič i koji treba da bude stub ne samo društva, ne samo privrede, kao što je to slučaju u mnogim evropskim zemljama, jer jak privatni sektor u krajnjoj konsekvenci i, na kraju krajeva, uvek je onaj koji doprinosi znatnom povećanju celokupnog BDP ma koje zemlje.
Nedavno ste izjavili da se broj zaposlenih u javnoj upravi, koji broji preko, čini mi se, ispravite me ako grešim, 550.000, godišnje smanjivati za oko 5% u naredne tri godine. Ja to podržavam. Pazite, to bi bilo fantastično i više nego odlično, ali ono što mene lično zanima jeste kojim mehanizmima ćete tako nešto postići, a ukoliko i postignete, kažem, bilo bi izuzetno da se tako nešto učini, moje pitanje jeste kojim mehanizmima ćete tako nešto održavati i, što je najbitnije, na koji način ćete to kontrolisati?
Ono što je i vama poznato jeste da će se naravno svako radije opredeliti za posao i za uhlebljenje u državnoj upravi koja je dugo vremena, pa moram reći, više nego parazitska i mislim da to apsolutno znaju svi građani ove zemlje.
Takođe, nedavno ste spominjali i agencije. Tu se mogu složiti sa vama da pitanje terminologije uvek može biti opasno, pa se pod agencijama mogu podrazumevati koje kakva tela za koje više ne zna ni čime se bavi, ni ko u njima radi, ali ukoliko izuzmemo nezavisna regulatorna tela, koja to svakako nisu, a mnogi tu terminologiju brkaju, pa pod nezavisnim regulatornim telima podrazumevaju i ona tela koja to nisu kao što je to, recimo, Ombudsman ili Zaštitnik građana.
Naravno, ono što mene zanima jeste kada će se i da li se uopšte može utvrditi broj agencija u našoj zemlji, jer čini mi se da u ovom momentu ni resorno ministarstvo, kao što ste izjavili, to ne zna, ali zato svima je dobro poznato, i nama ovde ili građanima Srbije, da sve ti silne agencije, ma kako se one zvale, ma šta rade, ma koliko zaposlenih one imale, donose takve sistematizacije koje doživljavaju menjanje na gotovo dnevnom nivou, kako bi se tim istim sistematizacijama izmišljale funkcije, kako bi se izmišljala radna mesta koja čini mi se nigde u svetu ne postoje, bar u onom delu koji nazivamo civilizovanim i u to sam sigurna.
Naravno, u pomenutom akcionom planu koji sam pročitala i odlično je što je transparentno i pokazan na sajtu Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, dalje je navedeno da će se primena Nacrta zakona koji će se urediti uspostavljanje službene evidencije o organima i državnim subjektima u sistemu javne uprave biti izvršena u maju 2015. godine, da će rasprava o istoj biti sprovedena u junu 2015. godine, te da će se u septembru 2015. godine taj predlog zakona naći ovde i biti na razmatranju u Narodnoj skupštini Republike Srbije pred poslanicima.
O tome koji, koliki i kakvi problemi po ovom pitanju postoje, dovoljno govori činjenica da je u akcionom planu ostavljen rok od godinu dana, a po mišljenju DHSS, u Srbiji, imajući u vidu, da se tako izrazim, sve one javašluka razmera koje se ne mogu ni sagledati u našoj državnoj upravi, čini mi se da i tako predviđen rok jeste preambiciozan. Svaka čast ako to uradite u godinu dana, ali, po mom mišljenju, preambiciozno je da bi uradili ono što ste tamo zacrtali bar kao okvirne rokove, kao što smatram da su tako isto preambiciozni rokovi za donošenje strategije decentralizacije za donošenje zakona o regionalnom razvoju, jer doneti zakon je jedno, a primeniti zakon jeste drugo i ceniti njegovu primenu u praktičnom životu jeste treće. Preduslov svih ovih uslova jeste da se stvara podloga za njegovu primenu. Nisam sigurna koliko smo mi u ovom momentu spremni za tako nešto.
Poštovana ministarka, vi kao odgovorna i kao neko ko se nalazi u resornom ministarstvu o čijem setu zakona danas raspravljamo i kao odgovorna uopšte za funkcionisanje državne uprave, imate izuzetno težak zadatak i mislim da ste i sami toga svesni.
Pored toga što svi zajedno, kad kažem svi zajedno, Narodna skupština je ta koja, na kraju krajeva, i usvaja zakone čiji ste vi predlagač, moramo da menjamo ono što je zastarelo, da tako kažem, što je vreme već odavno pregazilo, ali čini mi se da ćete sa druge strane imati snažnu odgovornost da pokušate da bar delom povratite duh požrtvovanog činovništva, koji se, nažalost, u Srbiji davno izgubio.
Naravno, državna uprava i lokalna samouprava sastoje se od preko pola miliona, ispravite ako sam pogrešila u ovom iznosu, raznoraznih činovnika i sasvim je sigurno da vi ili bilo ko god obavlja funkciju, a ministar državne uprave i lokalne samouprave sve tako nešto nećete moći da ispunite i nećete biti u mogućnosti da to uradite. Ako to učinite, ogromne pomake u ministarstvu i to ispravite u ministarstvu, nećete moći, recimo, u agencijama, a ako se bude moglo tako nešto učiniti u agencijama, neće moći u svakom organu državne uprave ili recimo u opštini kao jedinici lokalne samouprave. Sve ovo navodim samo zato da bi se shvatila težina posla koja je na vama i na vašim kolegama koji se i nalazite na čelu ovog resornog ministarstva.
Naravno, sa druge strane nije moguće otpustiti sve neefikasne birokrate. Znate, oni su se taložili godinama, tako da ne mogu se svi oni otpustiti istovremeno. Čak i kada bi tako nešto bilo moguće, ne bi mogli taj nedostatak njihov popuniti kvalitetnim kadrovima.
Postoji jedna stvar za koju mislim da je moguće da učinim i to ću sada javno izneti, a mislim da se može učiniti za vreme jednog mandata, jer vreme na koje ono traje sasvim pruža dovoljno prostora za tako nešto, a to je stvaranje jednog održivog sistema za popunu kvalitetnih kadrova kako bismo godinu po godinu i stvarali jednu državnu upravo efikasno i onoliko pravično koju svi to želimo, a mislim da taj predznak pravičnosti u današnjem momentu, kao i niz godina ranije, on to ne nosi.
Verujem da upravo ovi zakoni, kao što ste sami rekli, odnosno izmene i dopune postojećih predloga zakona predstavlja jedan od tih neophodnih koraka.
Iskoristiću priliku da ukažem i na jednu stvar po meni izuzetno važnu na koju se u ovom momentu, čini mi se, zaboravilo. Srbija, nažalost, zbog svega što nam se dešavalo nije investiciono privlačna zemlja onoliko i u onoj meri koliko bi ona to trebala da bude, između ostalog i zbog toga što investicije ovde nisu bezbedne. Kada govorim o bezbednosti investicija ne mislim na njihovu banalnu i fizičku bezbednost, već se ta bezbednost odnosi na dostupnost i na efikasnost pravnih mehanizama koji se pokreću u pojedinim situacijama. Mislim da sve ovo o čemu danas govorimo ne može se izolovano i parcijalno posmatrati u odnosu na poglavlje o pravosuđu koje predstavlja izuzetno važno poglavlje, bar kada se radi o pristupnim pregovorima sa EU.
Međutim, dokle god naše pravne mehanizme i uopšte naše pravosuđe, dok ne budemo ustrojili tako da ono zaista bude na jednom reprezentativnom nivou, na nivou razvijenih zemalja, proći će mnogo godina. Sa stanovišta stranih investicija, sve te godine biće uzalud bačene i biće prokockane, izgubljene godine. Pojedine države su to rešavale jednim prelaznim mehanizmom, a to je uspostavljanje tela koje će imati i u čiju će nadležnost ulaziti samo bavljenje bezbednošću investicija, ma kako to telo nosilo naziv. Mislim da je bitno i moj je predlog da se razmišlja o uspostavljanju jednog takvog tela i da se u takvom telu zaposli apsolutno najbolji kadar koji ova zemlja ima i to moraju da budu ljudi koji predstavljaju sam krem srpskog obrazovnog društva.
Poštovana ministarka, mnogi ministri pre vas su razmišljali o ovoj temi, o reformi celokupne javne uprave, ali ili nisu imali dovoljno hrabrosti ili nisu imali dovoljno vremena da sve ono što su zamislili i realizuju. Čini mi se da je tako nešto učinjeno pre 15 godina, danas bi imali drugačiju klimu i političku i investicionu i koju god.
Kao što se pokazalo da je, recimo, Sud za organizovani kriminal uspeo bitno da smanji broj organizovanih kriminalnih grupa, tako sam isto sigurna da bi i telo za bezbednost investicija tako nešto postiglo upravo u ovoj oblasti, budući da bi ono imalo ovlašćenje državne uprave koje bi u sebi akumuliralo. Smatram da ste vi kao ministar i najpozvaniji i smatram da ste kao ličnost najpodobniji da učinite prve korake ka stvaranju takvih mehanizama. Ovde završavam, pošto mi vreme ističe. To će sigurno samo ubrzati vašu nameru koja je dobra, koja je predočena, kažem malim delom, ali opet predočena u ovim izmenama zakona, a to je da svim ljudima koji žele investirati i svim ljudima koji žele da grade u ovoj zemlji stvorimo uslove za jedan kvalitetan državni aparat, onako kako treba da zaslužimo. Hvala.