Deveto vanredno zasedanje, 09.09.2014.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Deveto vanredno zasedanje

01 Broj 06 – 2/239-14

4. dan rada

09.09.2014

Beograd

Sednicu je otvorio: Veroljub Arsić

Sednica je trajala od 10:05 do 16:55

OBRAĆANJA

Srđan Verbić

Stav Vlade po ovom pitanju je prilično jasan. Smatramo da je princip akademske čestitosti važan. Da li je svrsishodno menjati zakon još jednom u roku od nekoliko nedelja, kada smo već najavili da će sledeće godine biti potpuno novi zakon, u to nisam siguran. Svakako bi trebalo proveriti i sa pravnom službom koji je rok i koliko to brzo može da se uradi, da li opravdava uloženi trud. Ono što svakako treba imati u vidu, jeste da akademska čestitost o kojoj govorimo i problem sa plagijatima zadire vrlo duboko u naučno-istraživačku delatnost.

Zakon koji će doći na dnevni red pre novog zakona o obrazovanju je novi zakon o naučno-istraživačkoj delatnosti i ako plagijati igde prave ozbiljan problem, onda je to kod objavljivanja naučnih radova. To je ono što će biti rešavano u narednim mesecima.

Za donošenje novog zakona o visokom obrazovanju je potrebno ne samo da napišemo taj zakon, već da imamo osnovu i u nekim drugim zakonima, a upravo je jedan od njih zakon o naučno-istraživačkoj delatnosti, koji sledi, na kojem se radi i koji bi odmah posle nove godine trebalo da bude u javnoj raspravi.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vladimir Đukanović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Đukanović

Srpska napredna stranka
Hvala, uvaženi predsedavajući.
Znate, uvek se fasciniram kada o naučnim plagijatima ili kako god priča neko ko je pitanje da li ima maturski rad u životu. To je nešto što je meni neverovatno. Znate, a priča o čestitosti, pa baš neko ko je naučni radnik i ovde se poziva na akademsku čestitost trebalo bi da zna da to dok neko ne utvrdi da je plagijat, nemate pravo nekoga da optužujete tim pre što ljudi koji su navodno pisali da je nešto plagijat, pitanje je koliko su kredibilni, jer jedan od njih nema čak ni doktorat, a već je našao za shodno da optužuje nekoga da je nešto plagirao.
To je nešto što je skandalozno. Ako već govorimo o toj nekoj čestitosti na univerzitetu, pa izvinite, pa sve te fakultete koji su inače osnivani od 2000. godine pa na ovamo i čije su se diplome priznavale, nije osnivala sadašnja Vlada i nije im davala ona akreditaciju, nego je to baš davala Vlada stranke gde ste vi bili na toj listi, zato je nastao potpuni cirkus na našem univerzitetu.
Znate, nemam ništa protiv da se ovako nešto uvede, ali mi imamo, govorim o akademskoj čestitosti, ali kada biste to tako stavili u sam zakon, onda se ovde polazi od principa da su svi koji upišu postdiplomske studije, da nisu čestiti ljudi. Znate, ko će to utvrđivati šta je to akademska čestitost. Da li neko ne želi možda da se vraća na neke komisije Saveza komunista, pa da nam neko kaže – ti si moralno podoban, a ti nisi.
Mnogi sad ovde prigovaraju negde nekome za neki fakultet, a gomila njih se divila drugu Titu, formalno je bio mašin-bravar, pa nikome nisu hteli da kažu – pa izvinite, mašin-bravar nam vodi državu, nego su se svi klanjali drugu Titu i govorili kako je to naš najveći sin naroda i narodnosti. Izvinite, cirkus na fakultetu je nastao 2000. godine pa naovamo, kada smo dozvolili zaista mimo bilo kakvog kriterijuma da se nešto zove fakultetom. Vi ste ministre Verbiću, ja sam vas pohvalio u načelnoj raspravi, veoma dobro krenuli, konačno baš ovim zakonom se uvodi ta čestitost, ovim izmenama i dopunama, zato što će se znati šta je to fakultet.
Na kraju krajeva, sve mora da se čuva i u elektronskoj formi da bude dostupno. Svačiji doktorat je dostupan i naravno podložan oceni. Naravno da su svi fakulteti podložni oceni posle pet godina, bar kako ovo predviđa, morate ponovo da podnesete zahtev za akreditaciju, tako da samim tim ovako nešto je neprihvatljivo, jer kada bismo to stavili u startu bismo imali prigovor da svi koji upišu postdiplomske studije su ljudi koji nisu čestiti, a to je nešto što nije normalno. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik dr Marko Atlagić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Marko Atlagić

Srpska napredna stranka
Poštovani predsedniče, reći ću ponovo tri-četiri rečenice, ovo je čista pedagogija, meni je žao ako ima pedagoga po struci, što ne kažu o čemu se radi.
Akademska čestitost, ponavljam, je jedna od moralnih osobina nastavnika. Koje su to još moralne osobine? Dostojanstvo, poštenje, tolerancija, odgovornost, itd. Ako stavite jednu, staviti treba i sve ove druge.
Drugo, otvorenost univerziteta, vi koji radite na univerzitetu, mi vrlo dobro znamo, je jedan od principa, njih ima desetak-petnaest, na kojima stoji čitava visokoškolska delatnost. Koji su to još principi? Akademske slobode, autonomija univerziteta, jedinstvo nastavnog i naučnog rada, itd, da ih dalje ne nabrajam.
Prema tome, zaista pozivam poslanike da podržimo Predlog Vlade, jer ovo zaista, ovaj drugi deo rečenice nema smisla, koji je narodni poslanik predložio amandmanom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik dr Vladimir Orlić.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem.
Dame i gospodo narodni poslanici, prihvatam obrazloženje koje smo dobili od strane Vlade i slažem se sa predloženim zaključkom, da amandman ovako koncipiran u ovom trenutku ne treba da bude prihvaćen iz razloga koji su navedeni.
Iako moram da primetim, primećujem na osnovu dosadašnjeg toka diskusije, da je na ovaj način formiran amandman, možda zapravo samo povod da se neke teme kojima definitivno nije ovo mesto i danas ponovo nađu na dnevnom redu, da tako kažem, ali hajde da probamo da se držimo konkretno predloženog amandmana, rešenja koja proističu iz njega, ako sam u ovom prvobitnom sudu negde pogrešio, mogu da se izvinim čak i u napred.
Dakle, kada je reč o predloženom amandmanu, dobili smo obrazloženje da su razlozi pre svega tehnički i mislim da tom obrazloženju niko ovde, uključujući ni vlast ni opoziciju ni predlagača amandmana nema šta da doda. Mi se slažemo da je član 4. zakona mesto na kome se definišu principi i u to nije teško da se uveri svako ko želi. Član 4. postojećeg zakona zaista nosi naslov – Principi visokog obrazovanja.
Dakle, svakom principu, uključujući i princip čestitosti, uključujući i akademski, svakako jeste mesto sam član 4. Ukoliko se postavlja pitanje – a zašto onda sada u članu 6. posebno ističem otvorenost? Prvo, treba da primetimo da to, da otvorenost jeste jedan od principa koji je definisan, zaveden u članu 4.
Dakle, principima je mesto član 4, a daću sebi konfor da protumačim ovo rešenje člana 6, otvorenost je ovde samo dodatno i posebno istaknuta. Zašto dodatno i zašto posebno, primetio sam ne samo u pismenom obrazloženju ovog amandmana, nego još nekih koji se odnose na isti član, da predlagači propuštaju da primete šta to tačno otvorenost predstavlja, šta znači, na šta se konkretno odnosi i zašto zaslužuje posebno mesto u zakonu.
Mislim da je lako pronaći odgovor i na to pitanje, pre svega kroz ovaj Zakon o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju. Zašto kroz ovaj? Na više mesta, na pojedinačnim članovima, ovaj zakon potencira princip otvorenosti konkretnim merama, pa tako npr. nije teško pronaći odredbu kojom se uvodi obaveza da se kroz otvorenost, što znači obavezu, da se obezbedi informacija koja je od značaja za javnost, odnosno građane, ta informacija pruži, kao obaveza.
Primera radi, digitalni repozitorijum, tekstovi i teza, rešenja komisija, zajedno sa zaključcima. Primera radi, postoji obaveza da se da podatak o visini školarine i o načinima na koji je ta školarina izračunata, odnosno kako je vrednost uspostavljena. Primera radi, postoji obaveza da se javnost upozna sa godišnjim budžetom visokoškolske ustanove. Sve su to direktne posledice principa otvorenosti i mislim da je više nego jasno zašto on ovim predlogom zakona zaslužuje da bude posebno istaknut.
Mislim da sa druge strane, ako i zanemarimo da smo propustili da nešto čemu je mesto član 4. to i smestimo tamo, jer ipak je ovo Zakon o izmenama i dopunama Zakona. Dakle, ne možemo uticati na sve članove izvornog zakona. Šta ako ga potenciramo bez jasnog obrazloženja, šta to sa sobom povlači, kao što imamo slučaj kada je reč o principu otvorenosti. Mislim da onda ulazimo bespotrebno u sivu zonu, u zonu diskusija. Zašto se onda nešto potencira? Šta je razlog da se to čini? Da li smo dalje razrađivali to što smo želeli da istaknemo?
Predlagač amandmana to nije uradio, a mislim da vidim i zašto. Svoj stav zasnivam na pismenom obrazloženju kojim, da kažemo, kritikuje isticanje principa otvorenosti i smatra ga nedovoljno razrađenim i nedovoljno obrazloženim. Šta činimo postavljanjem nekog novog principa, neka to bude i princip akademske čestitosti, bez dalje razrade i dodatnog obrazloženja? Upravo ono na šta se predlagač amandmana sam poziva.
Da li time stvaramo konfuziju? To je nešto o čemu je trebao da razmišlja predlagač amandmana, ali smatram da nije nikakva šteta napravljena, naprotiv. Bili smo u prilici da čujemo da se i samo ministarstvo u potpunosti slaže, i ne samo ministarstvo, nikoga u ovoj sali nećete čuti da ima bilo što protiv čestitosti, uključujem još jednom i akademsku.
Za sve postoji način, a taj način je priprema kompletno novog zakona o visokom obrazovanju, za koji se još jednom svi ovde slažemo da treba da bude izrađen i sa velikim zadovoljstvom, cenim, narodni poslanici će u ovom visokom Domu dati svoj doprinos na pripremi tog zakonskog rešenja.
Iz navedenih razloga, još jednom, smatram da nema nikakvog razloga da ne prihvatimo predloženo rešenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju, sa prihvaćenim rešenjima u ovom trenutku i da svim snagama zajednički radimo na tome da se napravi novo, sveobuhvatnije i celovitije rešenje, koje će svakako uključiti sve ono oko čega se danas slažemo, ali prosto Zakon o izmenama i dopunama zakona nije način da bude uvedeno. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik dr Vladimir Pavićević. Izvolite.
...
Nova stranka

Vladimir Pavićević

Samostalni poslanici
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gospodine Arsiću, poštovani ministre i gosti, taj princip – saglasni smo sa vama, ali ne prihvatamo vaš predlog; ne razumem.
Hoću ovde sada povodom našeg amandmana o uvođenju principa akademske čestitosti u sistem visokog obrazovanja u Srbiji da napomenem dodatne tri stvari kako bih pokušao da ubedim narodne poslanike pre svega da izglasamo ovaj amandman i da se suprotstavimo pogrešnoj politici Vlade.
Evo oko ove tri stvari. Prvo, zna se, poštovana gospodo, šta je čestitost i šta je akademska čestitost. Oko čestitosti, dovoljno je da krenemo od rečnika, da se upoznamo, da kažem, sa nekim bazičnim tumačenjem, prepoznavanjem značenja termina. Evo u Rečniku srpskog jezika šta znači čestitost – koji nije okaljan ničim nedoličnim, moralno ispravan, častan, pošten.
Gospodo, akademska čestitost je još manje nepoznanica. Akademska čestitost, evo za sve one koji se možda prvi put susreću sa ovim principom, se zasniva na samostalnoj izradi pisanih radova, kao i na striktnom poštovanju tuđih autorskih prava. Zato vas molim, gospodine Arsiću da gospodinu Orliću kažete da oko principa akademske čestitosti nema konfuzije, nema nejasnoća. Tačno se zna šta znači princip akademske čestitosti, kao što se, poštovana gospodo, jasno zna da su plagijat i autoplagijat najteže povrede akademske čestitosti, a mi smo ovde prethodnih nekoliko meseci imali primere, slučajeve, da su akademsku čestitost, da postoje ozbiljne sumenje za to i potvrde, evo ja ću sada da vam kažem da su tu stvar uradili neki od najviših državnih funkcionera u našoj državi, kao što je na primer ministar policije ili kao što je gradonačelnik Beograda.
Predlogom izmena Zakona o visokom obrazovanju, mi smo morali da reagujemo na kršenje principa akademske čestitosti i ministar Verbić to nije uradio. Pazite, ako jedan čovek odbrani svoju doktorsku disertaciju, poštovani ministre Verbiću pred petočlanom komisijom, a da je samo jedan član, ispostavilo se tokom rasprave na našem Odboru za prosvetu, bio kvalifikovan da ceni vrednost doktorske disertacije, zar to, poštovani gospodine Verbiću nije prekršaj principa akademske čestitosti? Zar mi ne treba hitno da reagujemo na to, umesto što vi predlažete da čekamo do kraja 2015. godine kako bismo imali novi zakon i princip akademske čestitosti.
Poštovani gospodine Verbiću, mi imamo i međunarodnu verifikaciju gde je jedna izdavačka kuća u Nemačkoj tražila mišljenje jedne komisije koja je relevantni stručni međunarodni organ i koja je potvrdila da je gradonačelnik Beograda Siniša Mali, plagirao delove svog jednog rada, ne doktorske disertacije, nego jednog rada. Međunarodne komisije reaguju na naše prekršaje, a mi nismo u stanju danas ovde da se dogovorimo oko uvođenja principa akademske čestitosti.
Poštovani gospodine Arsiću, gospodine Verbiću, naš predlog je, ja mislim, najbolji mogući u ovim odnosima. U ponedeljak ćemo da predložimo nove izmene Zakona o visokom obrazovanju, kojima ćemo da tražimo da se u član 4. uvede princip akademske čestitosti. Stvar je urgentna i molim vas, samo još jednom da nam kažete, hoćete li prihvatiti naš predlog izmena ili nećete? Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik dr Nebojša Petrović. Izvolite.