Peta sednica Drugog redovnog zasedanja, 26.10.2014.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijaldemokratska stranka

Branka Karavidić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Zahvaljujem gospođo predsednice.
Poštovani ministri, ovim amandmanom predlažem da se u razdelu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izvrši preraspodela sredstava na ekonomskoj klasifikaciji, subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama.
Suma od preko 15 milijardi dinara raspoređena na subvencije, što „Železnicama Srbije“, što JP „Putevi Srbije“, recimo za učešće u ruskom kreditu „Železnicama Srbije“ je opredeljeno 630 miliona dinara, a „Putevima Srbije“ takođe za učešće u projektu rehabilitacije putne mreže 300 miliona dinara.
Deo sredstava ide na izgradnju Žeželjevog mosta u Novom Sadu, koridorima Srbije, preko osam milijardi dinara ponovo „Železnicama Srbije“, s time što će se preraspodelom ovih sredstava, kako ovde stoji u predlogu ovog rebalansa vršiti po posebnom aktu Vlade. Zatim, deo sredstava u visini od preko 1,3 milijarde dinara ide „Putevima Srbije“ za održavanje putne mreže i tako redom.
Sve ovo ne bi bilo čudno, svaki budžet i rebalans do sada su uglavnom na ovom razdelu sadržavali isto. Ovog puta se pojavljuje stavka kojom se subvencionišu „Železnice Srbije“ u iznosu od 378 miliona dinara za izmeštanje šina i uklanjanje nelegalnih objekata, a u vezi sa projektom „Beograd na vodi“. Toga nije bilo u budžetu za 2014. godinu.
Ovim amandmanom se predviđa smanjenje ovih sredstava za 200 miliona dinara. Ta sredstva bi bila opredeljena za izradu planske dokumentacije za državni put prvog reda Požarevo-Kučevo-Majdanpek-bugarska granica.
Prostornim planom Republike Srbije predviđena je izrada planskog rešenja za ovaj put. U samom prostornom planu regionalna pristupačnost u RS, a tiče se istočne Srbije, naročito se odnosi na Borski i Zaječarski okrug, je klasifikovana kao oblast koja je daleko ispod proseka u odnosu na druge regione. Istočna Srbija, a naročito njeno rubno područje ne razlikuje se mnogo od ostalih opština sličnog geografskog položaja. Ostala je odsečena od ostatka Srbije, nerazvijena, devastirana, bez stranih ulaganja sa velikim brojem nezaposlenih i sve izraženijim siromaštvom.
Povezivanje Koridora 10 sa bugarskom granicom preko Požarevca, Kučeva i Majdanpeka podstaklo bi prvenstveno ekonomski razvoj Braničevskog, Borskog i Zaječarskog okruga. Zaustavilo bi odliv stanovništva, omogućilo efikasniji transport ljudi, robe i kapitala. Povezala bi se i dva strateški bitna koridora, Koridor 10 i Koridor 7 – reka Dunav. O koristima od međunarodnog tranzita kroz našu zemlju i benefita koji pruža jedna takva mogućnost neću ni da govorim. Mislim da gospodin ministar to veoma dobro zna.
Zaista je dobro što je u razdelu ovog ministarstva moguće videti sredstva za brzu saobraćajnicu Novi Sad – Ruma, zatim pripadajućoj saobraćajnici za most Zemun-Borča, zatim za Koridor 11, Koridor 10 i to su projekti čija je izgradnja planirana prostornim planom i sredstva za njihovu izgradnju predviđena su i ranijim budžetima, naravno i rebalansima.
Zašto se za projekat „Beograd na vodi“, gospodine ministre, izdvaja 378 miliona, preko 370 miliona dinara za izmeštanje šina i objekata koji su nelegalno sagrađeni, 16 miliona 300.000 dinara za uspostavljanje rada i funkcionisanja DOO „Beograd na vodi“ i na kraju, 88 miliona 200.000 dinara za usluge projektovanja u vezi sa projektom „Beograd na vodi“? Dakle, blizu pola milijarde dinara po raznim osnovama namenjeno je za projekat „Beograd na vodi“, koga naravno nema u budžetu za 2014. godinu.
Interesuje me – kako se ovaj projekat našao u rebalansu? Zar se isti projekat ne finansira iz kapitala UAE? Nemam ništa protiv ubrzanih aktivnosti u vezi izgradnje „Beograda na vodi“. Mogu samo da zaključim da se sve može u vrlo kratkom roku i izrada projekta i izmeštanje šina i nelegalnih objekata. Samo tražim istu takvu posvećenost i razumevanje za projekte koji se odnose na izuzetno važne teme, kao što je podsticaj razvoja nerazvijenih i rubnih područja RS.
Biću uporna, gospodine ministre. Ovakav amandman podneću i na budžet i za 2015. godinu. Možda će Vlada obratiti pažnju na prostorni plan RS, dokument kojim smo odredili i infrastrukturne prioritete za naredni period. Možda će usvojiti ovakav amandman i tako pružiti nadu građanima istočne Srbije da su za korak bliže cilju, a to je kvalitetniji život.
Čini mi se, gospodine ministre, da Vlada ne čini ništa da uspostavi uravnotežen regionalni razvoj. Ne prihvatanjem ovog amandmana čini se nema jednak odnos prema potrebama svih građana jednako. Takođe, ne prihvatanjem ovog amandmana pokazuje se da je njeno zalaganje za ravnomeran regionalni razvoj čisto deklarativno.
Još bih se osvrnula na obrazloženje. U jednom delu obrazloženja se kaže – imajući u vidu značaj ovog putnog pravca za razvoj opština u istočnoj Srbiji, kao i razvoj RS u okviru programa rehabilitacije puteva i unapređenja bezbednosti na putevima u periodu od 2014. do 2018. godine, za deonicu državnog puta prvog reda Požarevac-Kučevo-Majdanpek, planirana je i izrada projektno-tehničke dokumentacije i izvođenje radova. Program će realizovati Javno preduzeće „Putevi Srbije“, a radovi će se finansirati iz kredita Svetske banke, Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj.
Bila sam na sednici kada smo mi i kolege poslanici raspravljali upravo o tim zajmovima. Ni u jednom od ovih projekata u tabelama koje su u opisnom delu nisam našla izradu planske dokumentacije za ovaj put, a još manje odluku o tome da će izvođenje radova po ovom putu biti.
Ovaj amandman sam podnela da ćete vi da zaista 2015. godine uradite projekat ovog puta prvog reda koji je izuzetno značajan za istočnu Srbiju. Međutim, valja obratiti pažnju još na jedan deo vašeg obrazloženja. Vi kažete da bi se prihvatanjem amandmana ugrozila realizacija projekta „Beograd na vodi“, koji je Vlada RS opredelila kao prioritetan i značajan građevinski, značajan za RS i koji će omogućiti privlačenje investicija i angažovanje građevinske operative, ubrzati dalji razvoj Beograda kao glavnog grada i indirektno cele zemlje.
Što se tiče toga zaista nemam nikakav komentar. Mislim da treba ostaviti građanima da vide i sami procene šta je prednost u ovom slučaju. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Redom, javio se Dragan Nikolić.
...
Srpska napredna stranka

Dragan Nikolić

Srpska napredna stranka
Gospođo predsednice, poštovani ministri, dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi građani RS, nećemo prihvatiti ovakav amandman. Ima mnogo razloga, a ja ću navesti samo tri.
Prvo, SNS će se truditi sa svojim koalicionim partnerima u ovoj Vladi da ravnomerno regionalno razvijemo RS, da napravimo putne pravce kao što se već radi i svi u Srbiji to znaju i Koridor 10 i Koridor 11, i biće železnica dovedena u red onako kako nikada nije, pogotovo ne u prethodnih 12 godina.
Sve kolege koje su danas dale amandmane, koji su logični, rekao bih, za ono vreme kada su oni bili na vlasti, sada nisu logični. Sada su u potpunoj suprotnosti sa politikom ove Vlade, sa sastavom i sa predsednikom Vlade, gospodinom Aleksandrom Vučićem.
Mi smo imali svoje ideje i tih ideja se držimo. Dali smo obećanja. Ta obećanja ispunjavamo. Ono što je važno reći zašto nećemo prihvatiti ovaj amandman – mogu da razumem da se traži da se uradi projektna dokumentacija za taj putni pravac, vrlo je bitan i taj deo Srbije, kao što i Beograd, ali je potrebno napraviti prvo mašinu, lokomotivu, a lokomotiva će biti naravno projekat „Beograd na vodi“ koji je prihvaćen od svih u svetu, pohvaljen i koji će dati ogromne rezultate razvoju privrede Srbije na novim investicijama, na mogućnosti da dođu sve svetske firme, na upošljavanju naše građevinske operative koja je jedna od velikih stavki u našem privrednom razvoju. Uposliće se mnogi ljudi koji danas nemaju posao.
Prema tome, „Beograd na vodi“ će biti lokomotiva razvoja RS i to svi znaju, pa i podnosilac ovog amandmana. Nije slučajno dat ovaj amandman, nije slučajno taj pokušaj da se gurne ruka i da se ovaj novac koji je predviđen za „Beograd na vodi“, odnosno za uklanjanje šina, a čuli smo neki dan predsednika Vlade koji je rekao da se na tome veoma radi, da je 15 ili 16 km pruge uklonjeno i da je od 250 i 260 ljudi, fizičkih lica koja imaju svoje objekte tamo, sa 70 napravljen dogovor, a sa ostalima se ugovara kako i šta isplatiti, jer mi hoćemo da svim tim ljudima omogućimo i smeštaj, omogućimo i adekvatnu i pravičnu naknadu.
Prema tome, mislim da poslanička grupa SNS neće nikada prihvatiti ovakve amandmane, jer su očigledno sa idejom da se minira sve što je pozitivno i sve što je dobra ideja za Srbiju, i sve što vuče napred. Očigledno da neko želi - što gore to bolje, ali to sa nama, žao mi je, nećete uspeti. Mi smo pokazali da smo čvrsti i da znamo šta hoćemo, podržavamo ovu Vladu i naravno da ćemo glasati protiv ovog amandmana. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branka Karavidić, po amandmanu, jer kako ste vi obrazlagali, tako je iznad stav.
...
Socijaldemokratska stranka

Branka Karavidić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Zahvaljujem.
Još jednom pitam ministra - da li je obrazloženje koje je dato na ovaj amandman i razlozi zbog kojih se ne prihvata amandman istinito ili je ono što ja posedujem kao neko ko je bio na sednici na kojoj se raspravljalo o kreditima Svetske banke, Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj, a namenjeno je za rehabilitaciju puteva u Srbiji?
Znači, ni u jednom od ovih sporazuma se ne pominje put prvog reda, državni put prvog reda Požarevac-Kučevo-Majdanpek, njegova ni planska izgradnja, ni projektovanje, ni sama izgradnja. Pa me interesuje, da li je tačno ono što smo mi izglasali ovde pre par meseci u Skupštini ili je tačno ovo obrazloženje? Mene samo to interesuje.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima ministar Dušan Vujović. Izvolite.

Dušan Vujović

Samo dva kratka obrazloženja.
Prvo obrazloženje je što se tiče sume koja stoji unutra sa namenom da se rade pripremne, da se finansiraju pripremne radnje za Projekat Beograd na vodi, logično je da se one dešavaju mesecima pre početka glavnih radova, prema tome, stavljanje toga u rebalans je potpuno logično i svaka zemlja u svetu, ili ako bi se pojavio neki krupniji projekt gde pripremni radovi počinju u jednoj godini, a projekat se očekuje u narednoj godini, to svuda postoji. Mislimo da ta svota je potpuno obrazložena. Urađena je na osnovu zaključka Vlade i postoji puna dokumentacija za to.
Što se tiče puta Požarevac, odakle sam ja inače rodom, do granice, mi nemamo trenutno dokumentaciju koja nam je ovde pri ruci, podatke o tome. Mislim da, i posle svojih devet hiljada dana u Svetskoj banci, da Svetska banka ili uključuje finansiranje projekata na osnovu kojih se daju projektni zajmovi kao deo tzv.“Project Preparation Facilities“ ili na neki drugi način se to radi.
Prema tome, uveren sam da za to postoji odgovor, mada trenutno nemam egzaktni odgovor na vaše pitanje. Znači, tih 200 miliona, koliko ste vi ovde predlogom predvideli, sam siguran da će, drugim rečima, da će dokumentacija sigurno biti obezbeđena. Da li će se tražiti dodatno finansiranje ili će se vršiti realokacija sredstava iz postojećih kredita, to ćemo videti. Ako možemo da vam ponudimo odgovor, pismeni odgovor u nekom zakonskom roku, molim vas, dozvolite nam tu mogućnost, jer sam siguran da će to pitanje biti rešeno. Mislim da nije rešenje da se realokacijom iz ovih sredstava koja su računata po nekoj minimalnoj potrebnoj svoti koja je neophodna da se uradi izmeštanje ovih pruga i raseljavanje nelegalnih objekata da bi se obezbedila sledeća faza pripreme Projekta Beograd na vodi. Mislim da ne bi bilo uredu da to zaustavljamo zbog ovog drugog pitanja koje je potpuno legitimno i dobićete pismeni odgovor u najkraćem roku. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Milorad Cvetanović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Milorad Cvetanović

Srpska napredna stranka
Poštovana gospođo predsednice, uvaženi ministri, poštovani članovi Vlade, uvaženi građani Srbije, govoriću o amandmanu broj šest koji je podnela gospođa Branka Karavidić na Predlog zakona o rebalansu budžeta Republike Srbije za 2014. godinu.
Analizirajući podrobno ovaj amandman gospođe Karavidić smatram da ovaj amandman ne možemo prihvatiti iz dva razloga. Prvi razlog je jer su za taj pravac sredstva već obezbeđena Projektnim zakonom Republike Srbije od 2010. do 2020. godine. U okviru rehabilitacije puteva u periodu 2014-2018. godina takođe su planirana sredstva koja će biti obezbeđena iz kreditnih sredstava Svetske banke, Evropske banke za obnovu i razvoj i učešća RS. Što se tiče drugog razloga, drugi razlog je taj što bi se preraspodelom sredstava koja su već opredeljena za a.d. „Železnice Srbije“ u visini od 378.873.810 dinara i njihovim preusmeravanjem na deonicu puta Požarevac-Majdanpek-Kučevo-Bugarska granica bi se bitno ugrozio vitalni Projekat Beograda na vodi, za koji moram reći da je od kapitalnog značaja. Izmeštanje pruga, šina i dislokacijom objekata na poziciji na kojoj će biti izgrađen Beograd na vodi, ova sredstva su neophodna. Umanjivanje tih sredstava usporilo bi i bitno uticalo na kašnjenje radova oko izgradnje Beograda na vodi.
Beograd na vodi kao jedan kapitalan objekat koji će uposliti veliku građevinsku operativu, takođe i više hiljada radnika, jednostavno, u ovom trenutku je prioritet. Taj prioritet je ponos Beograda, ponos Srbije, koji će sutra u mnogome pospešiti i poboljšati imidž Srbije u svetu. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz. Izvolite.