Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 09.11.2016.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/232-16

7. dan rada

09.11.2016

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 11:05 do 16:55

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Treće sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2016. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 138 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali prisutno 97 narodnih poslanika i da imamo uslove za nastavak rada.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći poslanici - Gordana Čomić, Aleksandra Jerkov, Balša Božović, Zoran Bojanić, Jasmina Nikolić, Aleksandra Maletić, Vladimir Orlić, prof. Vladimir Marinković, Nataša Mihajlović Vacić, Nada Lazić i Dubravka Filipovski.
Nastavljamo pretres u pojedinostima u Prvoj tački dnevnog reda.
Samo da vidim gde smo stali juče.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika, obaveštavamo vas da današnjoj sednici prisustvuje ministar privrede Goran Knežević sa svojim saradnicima.
Na član 21. amandman je podnela narodna poslanica Stefana Miladinović.
Vlada i Odbor za prostorno planiranje, saobraćaj, infrastrukturu i telekomunikacije prihvatili su amandman, a Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo predloga zakona.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Zahvaljujem.
Na član 23. amandman su zajedno podneli poslanici Goran Ješić, Goran Ćirić, Gordana Čomić, Balša Božović, Aleksandra Jerkov, Radoslav Milojičić, Maja Videnović, Dejan Nikolić i Veroljub Stevanović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Goran Ješić.
...
Demokratska stranka

Goran Ješić

Poslanička grupa Demokratska stranka
Hvala, poštovana predsednice.
Ovaj amandman se tiče donošenja sigurnosnih planova na temu bezbednosti na plovnim putevima i on podrazumeva da se izuzme direkciji donošenje tih sigurnosnih planova i da to treba da radi Vlada Republike Srbije.
Nije sporno da Vlada Republike Srbije može da usvoji taj plan, ali nije dalje precizirano na koji način i ko će kao stručno lice da napravi taj sigurnosni plan, ne samo jedan nego gomilu planova koji podrazumevaju. Te smo mi mišljenja da to treba da radi dalje direkcija. Niko nije kompetentniji od direkcije da radi ta dokumenta, a nije sporno da takva dokumenta podnese Vladi i da ih Vlada usvoji. Vlada nema stručan kapacitet da donosi ovakve akte, a u samom zakonu nije obrazloženo ko će to da uradi. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 25. amandman su zajedno podneli poslanici Božidar Delić, Verica Radeta i Zoran Krasić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Na član 25. podneli smo amandman. Taj član Predloga zakona odnosi se na izmene, odnosno dopunu odgovarajućeg člana osnovnog teksta zakona gde su regulisane nadležnosti Agencije za luke.
Mislim da je neko pogrešno informisao predlagača kada je ovakav predlog podneo. Zašto? Ne postoji obaveza da se vodi evidencija, niti postoji obaveza da se ovo vodi kao državna pomoć male vrednosti.
Da ja sad to ne bih vama objašnjavao, pošto vidim da je došlo do promene predstavnika predlagača, ja sam pokušao u amandmanu da napišem na kojim propisima je to regulisano. Evo, molim vas, imate Uredbu o pravilima za dodelu državne pomoći gde je sve to propisano. Imate i Zakon o kontroli državne pomoći.
Neko je u ministarstvu koje je nadležno za ove stvari loše protumačio član 2. ovog zakona, tačku broj 1. Ne radi se o umanjenju ostvarenja javnih prihoda po osnovu ove naknade koja se plaća. Zašto se ne radi? Zato što se ne remete odnosi na tržištu, ne suzbija se konkurencija. To je pravo koje je priznato svima koji se bave tim poslovima i koriste usluge pristaništa i luke. Potpuno nepotrebno.
Drugo, gospodine Kneževiću, morate da znate, ja ne znam baš u Vladi da li imate potpun uvid šta se dešava u nekim nadležnim službama, ali očigledno se u Ministarstvu saobraćaja dešavaju neke loše stvari. Znači, glavni kadar za bezbednost plovidbe i vodne puteve je žena koji je šumarski inženjer. Glavni za kontrolu bezbednosti koji vodi inspektorat je sin generala Simića, onog saobraćajca. Čovek niti poseduje školsku spremu, niti ima elementarno znanje o tim stvarima. Tu je i pravnik, neki Veljko Kovačević, koga koriste da potpisuje naloge, recimo da se zatvori Rudnik Kovin.
Tu se svašta dešava nezavisno od ovoga. Ja ne želim da otvorim ovu temu oko toga. Verovatno ću posle ove tačke dnevnog reda da sastavim krivičnu prijavu, jer imam veliki spisak i ko prodaje diplome i šta radi onaj Gvozdenović i šta radi Kovačević. Da ne pominjem ta imena. Ne bi bilo možda ni dobro, ali ću da obavestim možda Tužilaštvo za organizovani kriminal šta se dešava.
Kao rezultat toga što se dešava mi imamo ovakve izmene i dopune ovog zakona. Zakon je donet 2010. godine, pa je temeljno promenjen 2013. godine, čini mi se krajem 2013. godine, pa još bolje je promenjen početkom 2015. godine, pa sada ponose se menjaju gotovo identične odredbe koje su već nekoliko puta menjane. Zašto? Da li može neko da odgovori na pitanje?
Zakon o kontroli državne pomoći i ova uredba doneti su odavno. Ako je to osnov za promenu ovog člana, šta je rađeno do sada? Što do sada to nije promenjeno? Drugo nešto, pravno-tehnički je potpuno neprihvatljivo da jedna norma koja je sadržana u uredbi kao podzakonskom aktu vremenom prerasta u zakonsku normu koja se ugrađuje u neki zakon. To je sa gledišta, ne znam kako je to moglo zakonodavstvo da prođe, kako je moglo zakonodavstvu da prođe ovakav predlog.
Znači, ovde se potpuno nepotrebno menjaju neki članovi na pogrešan način zato što možda i neko tamo ne zna da protumači šta je napisano u nekim drugim zakonima.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 28. amandmane u istovetnom tekstu podneli su zajedno poslanici Vjerica Radeta, Nemanja Šarović i Zoran Krasić i zajedno poslanici Goran Ješić, Goran Ćirić, Gordana Čomić, Balša Božović, Aleksandra Jerkov, Radoslav Milojičić, Maja Videnović, Dejan Nikolić i Veroljub Stevanović.
Da li neko želi reč?
Po redosledu Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Radi se o promeni člana 214. Moram da vas skrenem pažnju da je taj član menjan i 2015. godine prilikom izmena ovog zakona i očigledno prilikom te izmene nije završen posao do kraja, a tiče se priznavanja određenih svojinskih prava na infrastrukturi luka i pristaništa koje su već bile u nekom procesu privatizacije i 2015. godine napravljen je presedan, nepotreban presedan zato što je pravo vezano za datum kada je stupio na snagu Zakon o koncesijama.
Ovde se sada potpuno nepotrebno menja taj član. U kom smislu? Menja se da nije važno kada je ugovor zaključen, nego kada je započet proces privatizacije. Proces privatizacije luka nikada nije započet na zahtev stranke, nego u skladu sa zakonom. Mnogo je konkretnije rešenja koje sada postoji u zakonu nego ovo. Zašto? Na ovaj način se širi neka mogućnost prividno.
Drugo, nepotrebno se ulazi u priču o stečajnim pravima. Pričam o stečajnim pravima zato što je to predlagač naveo u obrazloženju, mislim da se tu ne radi o stečajnim pravima.
Ako ste imali potrebe da rešite neka pitanja svojine na infrastrukturi, onda imate i Zakon o osnovama svojinsko-pravnih odnosa, imate Zakon o privatizaciji, ovde imate Zakon o gradnji, imate i taj zakon koji delimično reguliše ove oblasti, tim pre što je jasna odredba da zemljište ne može biti predmet privatizacije, već u državnoj svojini. Zašto je neko išao sa ovim inovacijama? Zašto je prividno neke stvari širio?
Dalje, ako je tema da li će neko dalje da ima pravo da vrši lučku delatnost, onda nema stečajnih prava. Zašto? Izmenom zakona propisuju se uslovi i svi koji se nađu u toj situaciji moraju da ispune te nove uslove i tu nema stečajnih prava. Neko je loše protumačio koncept koncesije koji je promovisan nekim prethodnim zakonom i ovde potpuno nepotrebno širi i daje puno povoda svakome od nas da kažemo da je ovo urađeno zbog Luke Novi Sad, čak i ne moramo da imamo dokaz. Zašto? Jedina je ona koja nije privatizovana. A kada je počeo taj proces privatizacije? Ministarstvo privrede može da napiše bilo koji datum. Kako počinje proces privatizacije? Procenom vrednosti kapitala. Kad je izvršena procena vrednosti kapitala? Godine 2001.
Ova izmena kaže – nije važno kad je zaključen ugovor, nego kad je započet proces privatizacije. O tome se radi. Ovo što je predloženo stavom 3. je duboko neustavno. O tome treba da vodite računa.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Radoslav Milojičić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Radoslav Milojičić

Poslanička grupa Demokratska stranka
Hvala, predsedavajući.
Dame i gospodo narodni poslanici, Demokratska stranka predlaže brisanje člana 28. Predložene izmene u članu 28. Predloga zakona su prosto nedopustive. Sva sporna pitanja su navedena u samoj analizi koju smo i predali. Zabranjuje se slobodno raspolaganje imovinom preduzeća i onemogućava eventualni razvoj investicija bez ijednog argumenta. Jedini argument koji vi nama dajete je - verujte nam, verujte Direkciji, daćemo vam dozvolu. A, šta ako dozvolu ne dobijemo za godinu dana? Šta ako ne date dozvolu?
Zato predlažemo brisanje člana 28, pošto kolegama sa suprotne strane nikada nije jasno zašto mi predlažemo da se nešto briše. Zato što ste vi dosadašnjim efektima i dosadašnjim zakonima i dosadašnjim delovanjem, kroz Srpsku naprednu stranku i institucije, kojima, nažalost, vladate već pet godina, pokazali da vam je samo jedna stvar u glavi, a to je korupcija. Tako da ovaj član predlažemo da se obriše, zbog otvaranja korupcijskih radova, kojima je sklona Srpska napredna stranka. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Martinović. Hoćete pravo na repliku ili po amandmanu?
(Radoslav Milojičić, s mesta: Nije se valjda prepoznao?)
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Dakle, javio sam se po amandmanu. Ne znam čemu tolika nervoza kod gospodina koji je maločas govorio.
Podsetiću građane Srbije na njegovu ingenioznu izmenu, koju je teško ponoviti napamet, nisam toliko pametan čovek, pa ću morati da je pročitam. Obrazloženje amandmana je kompatibilno sa onim što je gospodin izjavio: „Ja sam dao predlog da se posete određene službe. Ne bih sada ovde da istačinjem koje, ali Srpska napredna stranka može da odbije, prosto imaju većinu i da kažu da nema potrebe da se te službe posećuju. Drugo, odgovor na koji u vremenskom periodu“, sada pazite ovo, znači, treba biti stvarno genije pa smisliti ovako nešto: „ Drugo, odgovor na koji u vremenskom periodu za koji treba da dobijemo taj odgovor je 30 dana. To je izuzetno dug vremenski period, što ostavlja prostor za raznim mahinacijama“.
Ti što su se bavili raznim mahinacijama, oni misle da se svako bavi raznim mahinacijama kad dođe na vlast. Onda, koji god predlog zakona da je u skupštinskoj proceduri, za gospodina i njegove kolege, koji izjavljuju ovakve genijalne stvari, oni vide neku korupciju, nešto tajno, neko muljanje, sve ono što su oni radili kada su bili na vlasti.
Sada se ovde, ako sam dobro razumeo, a priznaćete, teško je.
(Radoslav Milojičić, s mesta: Nisi razumeo.)
A nisam razumeo dobro, slažem se, ovo je jako teško za razumeti, znači, za ovo je potrebno mnogo više od diplome pravnog fakulteta. Ovo je već filozofija.
Dakle, ovde se kao krucijalno pitanje postavilo, i sad je to povod da se Vlada naziva korumpiranom, korupcionaškom i ne znam ni ja kakvom, a šta ako se ne dobije dozvola u roku koji je propisan zakonom. Ne izda se dozvola i sad mi ne znamo kakva je pravna situacija i tu je sad prostor za neke mahinacije, prostor za neke lopovluke ili za ne znam ni ja šta.
Onaj ko to izjavljuje ipak bi trebao da bude makar malo pravno informisan i makar malo pravno obavešten šta se dešava. U takvim situacijama se primenjuje pretpostavka iz Zakona o opštem upravnom postupku, budući da je dozvola upravni akt, da je donet negativan upravni akt. To se zove u pravnoj teoriji ćutanje uprave. Dakle, postoji vrlo jednostavno zakonsko rešenje - ako u bilo kom roku ne dobijete upravni akt od nadležnog državnog organa koji ste tražili, dozvolu bilo koje vrste, javnu ispravu, itd, smatra se da je vaš zahtev odbijen. Onda važi pretpostavka da je donet negativan upravni akt.
Koja pravna sredstva imate na raspolaganju? Možete da izjavite žalbu zbog takozvanog ćutanja uprave, a posle toga možete da vodite upravni spor zbog ćutanja uprave. Dakle, Zakon o opštem upravnom postupku i Zakon o upravnim sporovima apsolutno garantuju pravo stranke i u takvim situacijama kada im nadležni državni organ u zakonskom roku ne odgovori na njihov zahtev, odnosno ne izda traženi upravni akt, ali onda morate da imate, kada nekoga optužujete za kriminal i korupciju, onda morate malo da se upoznate i sa drugim zakonima koji regulišu tu oblast.
Znam da je najjednostavnije izaći za govornicu i prijaviti se za reč i sad videti tu ministra privrede i reći – evo Vlada je korumpirana, vi ste svi kriminalci i banditi, itd, pokrali ste itd.
Evo, oko pola dvanaest počinje performans. Malo su se jutros uspavali, ali dobro.
Dakle, pre nego što nekog optužite da se bavi nekom korupcijom i da nešto pokušava da mulja i da sakrije, morate da se upoznate sa relevantnim zakonskim odredbama. Ovde je u pitanju upravni postupak i u upravnom postupku možete da ostvarite svoje pravo ili kroz žalbu zbog ćutanja uprave, odnosno kasnije možete preko Zakon o upravnim sporovima, odnosno koristeći Zakon o upravnim sporovima da pokrenete upravni spor zbog ćutanja uprave, tako da ovde nema prostora. Ovo govorim zbog građana Srbije. Ovima preko puta ne vreti bilo šta objašnjavati i govoriti.
Dakle, u slučaju da u zakonom o propisanom roku ne dobijete traženi upravni akt i imate odgovarajuća pravna sredstva koja vam pravni sistem Republike Srbije stavlja na raspolaganje i time je eliminisana mogućnost bilo kakvih zloupotreba.