Zahvaljujem.
Predsednice, uvaženi članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, evo nas u drugom danu ove izuzetno važne sednice Narodne skupštine sa izuzetno važnim tačkama dnevnog reda i ne mogu a da ne primetim da su teme današnjeg dnevnog reda možda i najočekivanije teme, prvenstveno kada je reč, koliko kod ne voleo taj izraz kod običnih ljudi u Srbiji, jer svi smo mi obični ljudi.
Prosto ne pamtim, a dugo sam već narodni poslanik, da su neke teme skupštinske sednice izazvale ovoliku pažnju, ali ono što je bitnije je radost kod najvećeg dela građana Srbije i tu prvenstveno mislim na Predlog zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima, popularno nazvan zakon o legalizaciji. On to nije. Znamo da nije, ali u narodu se primio taj izraz – zakon o legalizaciji, kao i Predlog zakona o dopunama Zakona o izvršenju i obezbeđenju, kao i čitav niz drugih zakonskih rešenja koji su na dnevnom redu, ali ova dva su svakako najznačajnija u tom smislu.
Dame i gospodo, ne mogu niti želim da sakrijem zadovoljstvo zbog činjenice da ovi predlozi zakona predstavljaju konačno rešenje višedecenijskih problema sa kojima se ogroman broj građana Srbije suočava.
Dakle, decenijama smo kao država muku mučili sa bespravno izgrađenim objektima, sa ne uknjiženim objektima. Decenijama smo iz godine u godinu imali sve veći broj nelegalnih objekata, iako bi trebalo da bude suprotno. Decenijama ogroman broj ljudi u Srbiji nije uspevao da reši ovo možda i ključno životno pitanje, a čuli smo da je za većinu građana to i bilo ključno životno pitanje. Danas pred građane Srbije izlazimo sa konkretnim rešenjem. Izlazimo sa predlogom zakona koji je pravljen, ponoviću, za obične ljude u Srbiji, a ne za bogataše. Izlazimo sa predlogom zakona koji će omogućiti najjeftiniju moguću cenu za legalizaciju i najjednostavniju moguću proceduru za prijavljivanje, odnosno evidenciju. Izlazimo sa predlogom zakona koji smo kolokvijalno nazvali – konačno svoj na svome, jer on to upravo i jeste. Dakle, ovaj predlog zakona predstavlja efikasan mehanizam koji će u kratkom vremenskom periodu omogućiti da građani Srbije bez komplikovanih procedura, uz najobičniju prijavu, uz obilatu asistenciju opštinskih organa opština u kojoj živi, na najefikasniji način, uz najminimalniju, kao što rekoh, moguću cenu ostvare upravo ono što žele, ostvare upravo ono što je cilj ovog zakona, ono što je princip ovog zakona, ono što je moto ovog zakona, a to je da konačno postanu svoj na svome.
Ovo je nešto što direktno donosi benefit stotinama hiljada građana u Srbiji, na prvom mestu siromašnijem sloju građana, ali i tzv. srednjem sloju, ljudima koji žive u tim objektima, kućama, stanovima itd, zatim, ljudima koji koriste te objekte za životne potrebe i štale i ambari i torovi i radionice i sušare i svi ostali pomoćni objekti.
Dakle, imamo priliku da ovim predlogom zakona konačno rešimo pitanje najvećeg broja od onih pomenutih 4,8 miliona ukupno bespravno podignutih objekata u Srbiji. Od toga će svi imati koristi, apsolutno svi, i država i građani i privreda, svi dobijaju. Građani će imati pravnu sigurnost, steći će konačno pravo svojine, moći će da dobijaju kredite za te objekte, moći će da ih stave pod hipoteku, moći će da ih stavljaju u pravni promet, moći će legalno da se priključe i na komunalnu i drugu infrastrukturu. Jednom rečju, moći će da raspolažu svojom imovinom, dakle, sve ono što do sada nisu mogli i to su ključni benefiti ovog zakona.
Naravno, i država i privreda će, takođe, imati brojne benefite, svi objekti će biti evidentirani i upisani u katastar nepokretnosti. Dakle, dobijamo jedinstven, precizan registar nepokretnosti, dobijamo veće prihode u budžetu od poreza, od taksi itd. Dobijamo povoljniji investicioni ambijent, dobijamo brže i efikasnije rešavanje pravno-imovinskih odnosa, a znamo koliko je to često kočilo i blokiralo i izgradnju i ostale poslovno-privredne aktivnosti, razvoj tržišta nekretnina, otklanjanje rizika poslovanja, stabilan i predvidiv okvir za ulaganje itd.
Dakle, u pitanju je čitav niz benefita za sve, za celu državu, za društvo u celini, da konačno uvedemo red, da jednom za svagda rešimo nešto što je decenijama bilo zapušteno potpuno, zaparloženo, neregulisano, loše regulisano ili dobro regulisano, ali nije bilo primenjivano. I sama činjenica da smo za nekoliko decenija uspeli da legalizujemo, koliko smo rekli, 320 hiljada objekata, od ukupno 4,8 miliona, dovoljno govori u prilog tome.
Ponoviću ono što sam na samom početku rekao, a to je da ne želim da krijem zadovoljstvo zbog ovog predloga zakona, ne želim da krijem zadovoljstvo što je predsednik države, Aleksandar Vučić, evidentirao ovaj problem, locirao problem, kandidovao ovu temu u javnosti, inicirao donošenje ovog i ovakvog predloga zakona, Vlada Srbije prepoznala javni interes, obradila ga i predložila ga Narodnoj skupštini na usvajanje.
Jedino možda ostaje gorak ukus zbog činjenice da gotovo niko iz opozicije, nije prepoznao i iskoristio šansu da zarad interesa građana Srbije, ogromnog broja građana Srbije, odgovori na javno upućen poziv predsednika države, da zajednički predložimo ovaj zakon.
Dakle, poziv je bio jasan, da sve poslaničke grupe, bez obzira da li su levo ili desno, bez obzira da li su pozicija ili opozicija, jer je u pitanju interes velikog broja ljudi, da zajednički predložimo ovaj predlog zakona.
Mi smo time, dakle, tim pozivom ponovo, po ko zna koji put, pružili ruku i dijalogu i razgovoru i normalnosti i pristojnosti, ako želite, imajući u vidu upravo interes građana, stavljajući stranačke interese potpuno po strani, po ko zna koji put do sada.
Odgovora, naravno, od opozicije nije bilo, ali mi smo time, a i oni, jasno podvukli razliku i granicu između nas i njih, nas koji se bavimo unapređenjem, svakodnevno bavimo unapređenjem kvaliteta života ljudi u Srbiji i njih koji se bave isključivo, jedino i samo kako i na koji način da napadnu Aleksandra Vučića, uvek i na svakom mestu, ne bi li pokušali da mu naprave političku štetu. Dakle, nas koji pokušavamo da u fokus, da u javni diskurs kandidujemo najvažnije životne teme, i jeftine stanove za mlade i alimentacioni fond i ograničavanje marži trgovačkih lanaca i povećavanjem minimalnog ličnog dohotka i povećavanje penzija i povećavanje plata i ograničavanje izvršitelja i smanjenje kamatnih stopa i čitav niz drugih mera koje smo doneli ili koji su u proceduri, i njih koji se bave nekim, kako da kažem temama, što bi rekao šef poslaničke grupe Milenko Jovanov - temama koje nikog živog u Srbiji ne zanimaju, apsolutno nikog živog, da li je SNS pred izbacivanjem iz EPP ili IPP-a, ko ne zna, grupacija evropskih narodnjačkih ili narodnih partija. Ali, koga to zanima?
Prvo, nije pred izbacivanjem. Još jedna laž u nizu laži. Apsolutno nije, ali i da jeste, koga to zanima. Šta građani imaju od toga? Ili se nedeljama već bave privatnim odnosima, bolje rečeno poslovno-tehničkim aranžmanima u okviru jedne privatne medijske kuće, dakle, privatne medijske kuće ili investicionom fondu u čijem sklopu je ta medijska kuća ili ko zna šta već i ko će to da pohvata sada, da li je „Junajted medija“ ili je „Junajted grupa“. Nije uopšte važno, ključno je da je privatno, ljudi.
Dakle, bivši gazda prodao svoj udeo novom gazdi. Sad novi gazda došao i razmišlja o nekim promenama, promenama poslovanja, da li koncepcijskih promena, da li strukturalnih, kakvih god, nevažno, ali odjednom kriv je Aleksandar Vučić. Ne znaju ni oni kako, ali kriv je Vučić.
Privatna firma, privatni vlasnici, nikakve veze sa državom i sa sistemom državne uprave nema, ali kriv je Aleksandar Vučić. Ne znamo kako, ali sigurno je kriv. Pitajte Šolaka što je prodao udeo, što je prodao većinski paket akcija? Ima pravo da proda, nikakav problem, ništa sporno, ali pitajte ga što ga je prodao? Evo sada kako čujemo dobio je neke presude, dobiće neke silne novce, neke silne milione, pa neka vam da novac kada je takav, po vama, filantrop, neka vam da novac, pa osnujte radio stanicu, TV stanicu, pokrenite novu, radite šta god hoćete, ali kakve to veze ima sa građanima i sa državom?
Da se vratim na ono što je tema, to je svakako bitnije. Ono što nisam rekao i to mi je jako važno, to je da ovaj predlog zakona sadrži značajnu socijalnu komponentu. Naime, propisani su posebni uslovi za vlasnike objekata kojima je to jedina nepokretnost i koji sa svojom porodicom žive u njoj. Takođe, za samohrane roditelje, primaoce socijalne pomoći, borce, seoska domaćinstva, porodice sa troje dece, troje i više dece, jedan kolega je to juče rekao, za sve ranjive kategorije.
Takođe, kao socijalna i demografska mera predviđeno je da se naknada ne plaća za pomoćne i ekonomske objekte do 500 kvadrata.
Dakle, iz ovoga se jasno vidi da je posebna pažnja, i to je ono što me raduje, posvećena građanima koji stanuju u tim objektima, seoskim domaćinstvima, kao što sam rekao, korisnicima socijalne pomoći, samohranim roditeljima i čitavom nizu ranjivih kategorija. Za njih će važiti, odnosno primenjivaće se posebne pogodnosti i posebna zaštita je u pitanju.
Dame i gospodo, kada je reč o ništa manje značajnom Predlogu zakona o dopunama Zakona o izvršenju i obezbeđenju, u narodu popularan kao zakon o izvršiteljima, treba istaći da je i on iniciran od strane predsednika države Aleksandra Vučića, u sklopu jednog šireg paketa mera, a koji za cilj imaju upravo zaštitu najsiromašnijeg dela građana, kao i to, i to je jako važno, da niko u Srbiji ne može zbog duga nekakvog ostati bez svog jedinog doma.
Da bi se došlo do toga, bilo je potrebno intervenisati na taj način da se dodaje novi član koji glasi, iako ga je juče moj uvaženi kolega Uglješa Mrdić čitao, pročitaću ga zbog građana Srbije, jer nekome je možda važno. Dakle, nepokretnost koja je u isključivoj svojini izvršnog dužnika, a koja služi zadovoljenju njegovih stambenih potreba, ne može biti predmet izvršenja pod sledećim uslovima, a ima ih pet, ako se radi o jedinoj nepokretnosti izvršnog dužnika, ako se radi o nepokretnosti na kojoj izvršni dužnik ima prebivalište najmanje pet godina, ako ta adresa nije pasivizirana, ako nije fiktivna prijava u pitanju, ako se radi o nepokretnosti površine do 60 metara kvadratnih, ako glavnica potraživanja koja se namiruje ne prelazi polovinu tržišne vrednosti utvrđene u skladu sa aktom jedinice lokalne samouprave i izvršni dužnik u periodu od tri godine pre dana podnošenja predloga ako nije prodao ili poklonio drugu nepokretnost ili se odrekao prava na nasleđivanje ili zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju.
Dakle, ovo je mehanizam koji će obezbediti jedno pravično načelo da niko ko je, da kažem, nekim sticajem životnih okolnosti zapao u neke probleme, zapao u neke dugove, da neće zbog toga ostati bez svog krova nad glavom.
Dakle, neće više biti onih mučnih, onih potresnih scena koje smo svi gledali i zgražavali se neretko nad njima. Dakle, neće više biti tih scena kada sirotinja ostaje bez svojih kuća i bez svog krova nad glavom bez jedinog, zbog nekakvog duga da ostane bez jedinog doma.
Dakle, uvodimo red i u ovu oblast i štitimo, ponavljam, najsiromašniji deo građana Srbije.
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani Srbije, ovo su konkretne mere koje predlaže predsednik države Aleksandar Vučić, Vlada Srbije koja prati politiku predsednika države i naravno vladajuća većina ovde u Narodnoj skupštini.
Ovo su naši konkretni predlozi, ovo su rezultati naše politike i našeg programa.
S druge strane, imate prilike i juče i u celodnevnoj raspravi ali i danas da vidite šta ovi drugi nude, šta je to što oni nude. Nude sve osim politike, osim programa i osim plana kako bi se poboljšao kvalitet života u Srbiji.
I sam odnos prema ovoj sednici Narodne skupštine pokazuje zapravo kakav je njihov odnos prema građani Srbije generalno. Pola njih nije došlo na ovu sednicu, ova druga polovina, kako da vam kažem, bolje i da nije došla jer ništa smisleno nismo čuli od njih nakon celodnevne rasprave. Posebno je tragikomično bilo gledati kako se opiru da kažu na jedno obično prosto pitanje da li će prisustvovati ovoj sednici, kako su se opirali da kažu da li će prisustvovati ili neće. Mučno je bilo, neprijatno je bilo posmatrati to opiranje, batrganje, i to svojim medijima. Tu se upravo najviše, odnosno najbolje vidi celo licemerje.
Prvo su se zavetovali studentima, tamo negde letos su obećali studentima da će bojkotovati rad parlamenta. Onda su shvatili koliko je to glupo, izuzetno, izuzetno glupo. Neki od njih, najpokvareniji deo njih je u samom startu i znao da je to glupo, ali su ipak obećali studentima da će bojkotovati sednicu jer je to tad bilo, kako da kažem, kako bi mladi rekli „mejn strim“. Na kraju su ipak došli na sednicu Skupštine, izlupetali se ovde juče ceo dan. Milenko Jovanov ih je pregazio kao tenk juče u svakom svoj javljanju i na kraju su se razbežali sa sednice i nastaviće, verovatno, tokom današnjeg dana sa lupetanjem. I neka, imaju pravo na to. Neka lupetaju, ali ponavljam – od njihvog lupetanja građani Srbije apsolutno ništa nemaju, nikakvu korist, a od naših predloga građani Srbije će imati i te kakve benefite, i te kakvu korist i upravo je u tome razlika između njih i nas.
Zbog svega što sam naveo pozivam vas da u danu za glasanje izglasamo predložena akta.