Dame i gospodo, predlagač ovog zakona u obrazloženju je naveo razloge zbog čega predlaže ovakav zakonski predlog. Između ostalog je naveo tri stvari koje su opredelile za ovakav predlog zakona, pa bih naveo koje su ključne stvari.
Pre svega, odnosi se na efikasnost rešavanja privrednih sporova, jer je primećeno da trgovinski sudovi ne rade dovoljno efikasno i brzo; sa tim je povezano i poverenje investitora, kako domaćih tako i stranih, da bi zaštitili svoje investicije i poslove koje imaju u našoj zemlji; i naveden je razlog troškova postupka, jer je procena da bi postupak pred arbitražnim sudom bio mnogo jeftiniji nego pred državnim sudom.
Ono što bismo mogli da navedemo kao neke primedbe na ovaj zakon ukratko bi moglo da se svede na sledeće: u članu 1. je dat predmet ovog zakona i tu je definisano šta se smatra unutrašnjom arbitražom, a šta međunarodnom arbitražom, pa je navedeno da je međunarodna arbitraža spor sa stranim elementom.
U članu 3. je razrađeno dalje šta podrazumeva međunarodna arbitraža. Međutim, kod definisanja unutrašnje arbitraže nije dato šta je unutrašnja arbitraža, nego je data negativna definicija, što se inače u pravnoj teoriji i praksi izbegava maksimalno, jer negativne definicije ne definišu šta je nego šta nije.
Tako je rečeno da je unutrašnja arbitraža bez stranog elementa.
Znači, sve ono što ne sadrži strani element trebalo bi da bude unutrašnja arbitraža, ali to je suviše paušalna i uopštena definicija da bi mogla da odredi predmet arbitraže.
Tu je trebalo uložiti više napora i definisati, ne samo zbog toga, ne zbog pravne perfekcije da li će biti definicija sama po sebi perfektna, nego zbog toga šta će biti predmet i sadržina same arbitraže i arbitražnog postupka, jer ne može sve biti predmet arbitraže.
U zakonu se pominje na par mesta da postoji isključiva nadležnost sudova u nekim postupcima, mada se ne definiše do kraja koji su to postupci koji su u isključivoj nadležnosti sudova i tamo gde se narušava javni poredak kod poništaja arbitražne odluke ili priznavanja strane arbitražne odluke, pa postoje neke situacije gde se ne mogu priznati zbog narušavanja javnog poretka.
Takođe, jedan veliki problem koji nije rešen ovim zakonom, a koji je vrlo značajan, ne samo u pravnoj teoriji nego i u praksi, to je primena procesnog prava.
Mi smo na stanovištu da je ovim zakonom morao obavezno biti primenjen Zakon o parničnom postupku, nije se smelo dozvoliti da arbitraže dozvole strankama u postupku da biraju procesno pravo.
Materijalno pravo u redu, mogu da biraju domaće materijalno pravne propise ili strane, to je njihova procena koji su materijalno pravni propisi bolji za neki poslovni odnos koji oni imaju, ali procesno pravo ne bi smelo da se dira i to bi moralo da bude isključivo procesno pravo našeg zakonodavstva.
Zakon o parničnom postupku bi morao isključivo da se primenjuje u arbitražama, ali to ćemo videti posle iz nekih drugih članova i odredbi ovog zakona, zašto je bitno da bude naše procesno pravo, da ima ekskluzivno pravo za arbitražni postupak.
Takođe, zakon je ostavio mogućnost formiranja stalnih arbitraža i arbitraža po potrebi, znači od slučaja do slučaja ili tzv. ad hok arbitraža, predviđeno u članu 6. ovog zakona. Smatramo da bi isključivo trebalo da postoje stalne arbitraže zbog ozbiljnosti samog posla, jer faktički te arbitraže preuzimaju deo sudske nadležnosti na sebe i to moraju da budu ozbiljne institucije.
Osnivači arbitraža moraju da budu ozbiljne institucije, nikakve grupe građana, neke interesne grupe, a to bi se u svakom slučaju dešavalo kod ovih ad hok arbitraža gde bi mogao da bude razlog za razne vrste zloupotreba i pokrića određenih pravnih poslova, fiktivnih, zelenaških pravnih poslova, uopšte pravnih poslova koji po svojoj prirodi i po Zakonu o obligacionim odnosima mogu da budu ništavi pravni poslovi.
Kod stalnih arbitraža, gde su ozbiljni osnivači, arbitraže koje bi postojale dugo godina i koje bi stekle određeni autoritet, sve bi se to izbeglo.
Kod ad hok arbitraža vi niste nikada načisto sa tim šta je stvarna namera stranaka u postupku.
Takođe smatramo da baš iz ovih razloga što nije obavezna primena Zakona o parničnom postupku u arbitražnim postupcima...
Tu se vidi da sud mora da interveniše u nekim situacijama: npr. ako strane nisu odredile arbitre svojim arbitražnim sporazumom, redovan sud će u njihovo ime odrediti arbitre; ako nije određen predsednik arbitražnog veća ili stranke ga nisu odredile opet će sud morati da interveniše pa će opet on morati da određuje predsednika arbitražnog veća; i kod izuzeća, ako postoje neki od razloga za izuzeće, opet će sud odlučivati o razlozima za izuzeće nekog od arbitara ili predsednika arbitražnog veća.
To bi se sve izbeglo da je obavezna primena Zakona o parničnom postupku koji reguliše sve ovo, znači: sastav sudija, u ovom slučaju arbitara, postupak izuzeća, razlozi za izuzeće, rokovi dostavljanja stranaka, kada se smatra šta je uredno dostavljeno, šta nije itd. Obaveznom primenom Zakona o parničnom postupku sve ove sporne situacije bi se izbegle.
Što se tiče troškova arbitražnog postupka, u obrazloženju je predlagač naveo da su ti postupci po prirodi stvari jeftiniji i da bi bili znatno jeftiniji nego što su postupci pred redovnim sudovima, pre svega trgovinskim sudom.
Međutim, u članu 18, gde se navode troškovi, uopšte se to ne vidi, nego jednostavno član 18. kaže da postoje troškovi arbitražnog postupka i da će ih arbitražni sud odrediti.
Tu apsolutno nema garancija da će biti jeftiniji arbitražni troškovi, naprotiv, mogu biti znatno skuplji nego kod redovnih sudova. Ne vidi se garancija iz zakona, nema ograničenja u pogledu troškova arbitražnog postupka. Nijednom rečenicom nije ograničeno da troškovi arbitražnog postupka ne mogu preći troškove sudskog postupka.
Zato kažem da je vrlo bitno da procesna pravna materija ima ekskluzivitet kod arbitraža. To postoji u svetu, mislim da švajcarska arbitraža, ciriška, i još neke, i u Francuskoj, imaju obavezu primene njihovog procesnog zakonodavstva. Strankama se ostavlja da same biraju materijalnopravne propise koji će se primenjivati konkretno na njihov slučaj.
Na kraju bih pomenuo situacije, dobijate arbitražnu odluku i sada imate dve varijante, priznavanje izvršavanja arbitražnih odluka i jedna je varijanta kada je donese naša arbitraža, a ona ima status presude. Upodobljuje se, izjednačuje se u potpunosti sa presudom suda.
Pravni lek nezadovoljne strane može da bude tužba za poništaj arbitražne odluke i u članu 58. su navedeni razlozi za poništaj arbitražne odluke, a članom 59. je predviđen rok od tri meseca da može ta arbitražna odluka da se napadne.
Samo tužbom jedna od strane može da pokrene postupak za poništaj. Uglavnom su razlozi za poništaj domaće arbitražne odluke vezani za procesne radnje.
Samo ću navesti ukratko, razlog za podnošenje tužbe može biti: 1) sporazum o arbitraži nije punovažan, 2) stranka protiv koje je arbitražna odluka doneta nije bila uredno obaveštena o imenovanju arbitara ili o arbitražnom postupku (pitanje obaveštavanja), 3) ako je arbitražnom odlukom rešen spor koji nije obuhvaćen sporazumom o arbitraži, 4) sastav arbitražnog suda ili arbitražni postupak nisu bili u skladu sa sporazumom o arbitraži, 5) arbitražna odluka zasniva se na lažnom iskazu svedoka ili veštaka ili je falsifikovana neka isprava itd.
To su sve čisto procesne stvari, nisu materijalno-pravne, već procesne stvari koje ionako reguliše Zakon o parničnom postupku. Ne vidim razlog zašto bi se ostavljala mogućnost da posle donošenja arbitražne odluke stranka napada tu arbitražnu odluku.
Iz čisto procesnih razloga, zato što se primenjivao neki postupak neke zemlje koji niko najbolje do kraja nije razumeo i onda su nastali ovi problemi koji se javljaju posle donošenja arbitražne odluke.
Na kraju, poništaj odluke sud će izreći ukoliko proceni da je došlo do povrede javnog poretka, ako je odluka u suprotnosti sa javnim poretkom i ako po našim materijalno-pravnim propisima nije dozvoljen spor, nije mogao taj spor da se vodi pred arbitražom, nego pred redovnim sudom.
To sud radi tek ukoliko jedna od strana podnese tužbu za poništaj arbitražne odluke. Znači, ako ne podnese i propusti rok od tri meseca, nikom ništa. Arbitražna odluka ostaje na snazi, iako je u suprotnosti sa javnim poretkom, iako je vođen spor koji nije mogao da se vodi pred arbitražom, nego pred redovnim sudom, i to je prošlo kako je prošlo i ide na izvršenje.
Sud nema mehanizam da sam ex officio, po službenoj dužnosti, kaže – gospodo, ova arbitražna odluka je u suprotnosti sa javnim poretkom, ili nije mogla biti predmet vođenja pred arbitražom. Znači, sud mora da čeka da jedna od strana inicira postupak za poništaj te arbitražne odluke da bi onda po službenoj dužnosti mogao da primeni ove dve tačke i da vidi da li je u suprotnosti sa javnim poretkom ili nije ili da li je predmet spora bio dozvoljen ili nije bio dozvoljen da se vodi pred arbitražom.
To opet proizilazi iz procesno-pravnih materija, jer da je primenjivan Zakon o parničnom postupku, arbitri bi morali primenom Zakona o parničnom postupku da vode računa o svim ovim elementima, jer u Zakonu o parničnom postupku on i traži da se vodi u skladu sa javnim poretkom.
Druga varijanta je – ukoliko strana arbitražna odluka dođe kod nas na izvršenje, da bi mogla da se izvrši ona mora da bude potvrđena i da se sprovede izvršenje po odredbama Zakona o izvršnom postupku.
To je regulisano nizom članova od člana 64. do 68. Krajnje su formalizovani i na najmanju moguću meru svedeni formalni razlozi za priznavanje strane arbitražne odluke.
Uz original strane arbitražne odluke dostavljate dokaz da postoji ugovor o arbitraži, ili sporazum o arbitraži, dostavljate overen prevod te arbitražne odluke i sud automatski mora da prizna tu odluku i da je izvrši po propisima o izvršnom postupku.
Znači, sada kod izvršenja Zakon o izvršnom postupku ima supremaciju u odnosu na sve zakone i ne može se izvršavati po propisima tuđih zemalja, stranih zemalja, nego mora po našem i to je u redu. To nije sporno.
Postoje razlozi da se odbije to priznanje. Da bi se odbilo priznanje strane arbitražne odluke ovde, potrebno je da jedna od strana pokrene postupak za odbijanje priznanja strane arbitražne odluke i navodi se pet razloga, koji su vrlo slični razlozima za podnošenje tužbe i za poništaj domaće arbitražne odluke.
Uglavnom se sve svodi na formalne razloge, jer opet je procesni zakon u pitanju.
Sada se ostavlja mogućnost sudu da odbije priznanje i izvršenje strane arbitražne odluke ako je u suprotnosti sa javnim poretkom i ako predmet spora, po našim propisima, nije bio podoban za arbitražu i nije mogao da bude predmet arbitražnog postupka. Ovde su sudu vezane ruke.
On ne može po službenoj dužnosti sam ove dve stvari da ispita, nego mora da čeka da jedna strana u postupku pokrene postupak za odbijanje priznanje i izvršenje strane arbitražne odluke, da bi onda sud utvrđivao da li je nešto u suprotnosti sa javnim poretkom ili ne.
U protivnom, on bi samo sa ova tri dokumenta – izvorna arbitražna odluka strane arbitraže, overeni prevod i arbitražni sporazum, po službenoj dužnosti morao to da prosledi i da to prizna po automatizmu i da ga izvrši po našim domaćim propisima o izvršenju.
Mislim da to nije u redu i da sve to proističe iz cele koncepcije ovog zakona o arbitraži i da se dozvoljava ugovaranje procesnih zakona drugih zemalja.
Mislim da je to nedozvoljeno, i procesni, svi mogući procesni zakoni, i oni juče o kojima smo govorili i svi drugi, izuzetno su bitniji, jer pravilima postupka daju svim učesnicima i svim stranama jednaka prava i mogućnosti i nema diskriminacije ni u jednom drugom pogledu.
Mislim da ste koncepcijski promašili najviše u dve stvari: to je oko stalnih arbitraža i da to isključivo mogu da budu strane arbitraže i isključiti mogućnost ad hok primene ZPP, kao isključivog procesnog prava koje može da se primenjuje pred našim domaćim arbitražama. Hvala lepo.