Zahvaljujem, predsedniče Skupštine, gospođo Brnabić.
Drugarice i drugovi, dame i gospodo, uvažene kolege, poštovani ministri, ja ću govoriti o onome što je najaktuelnija tema ovog trenutka. Mislio sam da taj deo priče ne obuhvatam da će biti o njemu dovoljno rečeno, ali obzirom da je mnogo toga maliciozno rečeno juče tokom zasedanja, a da imam utisak da ti koji su gomilu stvari komentarisali oko ovog Zakona, a nisu zakone ni pročitali ili nisu razumeli, onda sam prinuđen da kažem i ja par stvari.
Za kratko ću se osvrnuti na dopune Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Ne postoji ni jedan zakon koji će besprekorno regulisati sve situacije koje život stvori i uvek postoji nešto gde će rez koji zakon ostaviti biti nepravedno izostavljen ili nepravedno obuhvaćen nečim. Pogotovo je to jako teško i komplikovano kada se rešavaju teška i ružna nasleđa koja traju decenijama.
Lično bi ovom zakonu možda pristupio na jedan drugačiji način i to želim da podelim sa vama. To je da jedan ogroman broj izvršnih postupaka koji se vodi protiv naših građana je zasluga apsolutnog nerada bivšeg Četvrtog opštinskog suda u Beogradu gde se uopšte nije postupalo po hrpama predmeta koji su podneti još od 2000. godine pa nadalje, sve dok nisu, tako da kažem, uspeli iz pravosuđa da se izbore da teret nerada po tim predmetima prebace na izvršitelje.
Nisam ja neko ko će da brani izvršitelje, ima i o njima mnogo primedbi, ali je činjenica da su ti zahtevi, pogotovo kad je infostan, to su enormni brojevi, mi smo u nekom prethodnom periodu jedan broj tih predmeta, praktično obustavili limitirajući do kog iznosa glavnice se neće sprovoditi, ali ih je ostalo previše. Kamata od 15-20 godina, a rešenja predata u roku zaista je nešto što je problem koji se vremenom stvori.
To je nešto o čemu treba razmišljati generalno, jer dovoljno dugo vremena mi imamo stabilne finansije da bismo mogli da razmislimo o tome da li kamate, hajde bar kod ovih komunalnih usluga prestaju da teku onog trenutka kada kamata dostigne nivo glavnice. Mislim da je to nešto o čemu treba razmišljati, znam da se to verovatno ministru finansija ne sviđa, ali je to nešto što bi bilo apsolutno u redu i pravično.
Što se tiče drugih primedbi, ja nisam ljubitelj banaka, pogotovo ne ovih stranih, jer mislim da su domaće svesno i namerno uništavane da bi došle ove druge, ali tu smo gde jesmo. Amandmanski smo reagovali kolega Torbica i ja, ali bih i to rekao sad da postoje određene odredbe ovog zakona, pogotovo člana 151d koja ako ostanu ovako mogu da dovedu u pitanje mogućnost davanja kredita jer će banke, bojim se, izgubiti interes ukoliko ova odredba ne bude malo drugačije formulisana.
Znate, u praksi u životu, pošto ovde u tom članu koji je predviđen govori se o tome da izvršni dužnik ako je dao saglasnost da se može naplatiti iz nepokretnosti, žargonski da kažem, stavi hipoteku, onda se ta nepokretnost i prodaje zarad duga, ali imamo situacije koje su jednostavno zakonom definisane da kada se stanovi kupuju na kredit banke ne isplaćuju te kredite dok prodavac ili investitor ako je objekat u izgradnji ne upiše hipoteku i ta hipoteka se nominalno ne menja sa imena prodavca na ime kupca, nego nastavlja da traje.
Bojim se da sa ovakvim pravosuđem možemo da dođemo u situaciju i da kaže - ne, ne, pa nije to hipoteka izvršnog dužnika, to je potpisao neko drugi. To je nešto što može biti nenaplativo i možemo ozbiljno da dovedemo u pitanje da li će banke hteti da rizikuju ili neće da rizikuju od naše čuvene sudske prakse da daju kredite za stanove koji su manji od 60 kvadrata.
Kada sam govorio o tome da ne može sve jednako da se odseče, preseče i uradi, mislio sam i na to, neke komentare koji su bili, s kojima mogu da se složim, ali to su stvari koje se ne mogu definisati do te mere u potpunosti, a to je kada neko kaže, pa jel jedina nepokretnost i stan od 59 kvadrata u centru Beogradu. Pa, ne mora baš da bude u centru Beograda, može da bude na drugom mestu, ali to su, jednostavno, situacije koje ne može zakon sam da redefiniše i negde se mora podvući crta gde ona ide.
Kada su u pitanju posebni uslovi za evidentiranje za upis prava na nepokretnostima, ono s čime se pretežno ne slažem, a to je sa jednom odrednicom da se taj zakon ima primenjivati i na objekte za koje su podnosioci zahteva, po ranije važećim zakonima, ishodovali pravosnažno rešenje o ozakonjenju, odnosno legalizaciji, a koji nisu upisani u evidenciju nepokretnosti prava na njima.
Mislim da nijednim zakonom mi ne možemo da stavljamo van snage pravosnažna rešenja. Ovo bi to dovelo u pitanje. Objektivno gledano, mislim da svi oni koji su ispunili uslove da dobiju rešenje, a rešenje se dobije kad prođete celu proceduru i platite takse koje je država odredila, treba da ostanu van primene ovog Zakona o evidentiranju upisa prava na nepokretnostima, naravno ukoliko to žele, jer oni mogu to jednostavno da urade, ne opravosnaže nikada i onda će ući u postupak svega ovog.
To su ipak ljudi koji su ispoštovali zakon, ispoštovali procedure i praktično predmet doveli do kraja, a predmet stoji i fali mu još jedna povratnica zato što nam pošta loše radi i nema pečat pravosnažnosti, a da ne idemo u drugu krajnost, još goru krajnost od ovoga, a to je pravosnažno rešenje o ozakonjenju koje nije upisano u evidenciju nepokretnosti. Apsolutno ne vidim razloga… Ovde se radi o potpuno dve različite nivelacije, dve različite platforme i mislim da bi u ovome trebalo intervenisati.
Ono što ostavlja meni nejasnoću, u kojoj meri i na koji način će se upisivati i ozakonjivati lokali koje su ljudi kupovali. To ostaje negde malo onako nedefinisano u celom ovom zakonu. Naravno, može podzakonskim aktima, ali bilo bi bolje da je u samom zakonu.
Lično, prva reakcija mi je bila čuđenje kada je rečeno da će se insistirati na naknadi koja je u potpunoj visini za uređenje građevinskog zemljišta. Naravno, to me je obradovalo zbog svih onih koji su svojevremeno i uvek poštovali zakone ove državem pa i onih prethodnih država i plaćali pripadajuće kategorije. Ono gde ja imam bojazan iz ovog zakona koja može da se desi, može zbog prakse, a u praksi sam kroz advokaturu svašta video, dok sam se bavio, a to su ugovori o zajedničkoj izgradnji gde su korisnici zemljišta upisani u građevinskim dozvolama, formalno se pojavljivali kao prodavci, a suštinski investitori su bile neke bitange koje su to dobro znale da iskoriste i koje sada neće biti na tapetu. Ti ljudi koji su to radili većina njih nije to radila da bi prodavala 30 stanova, 15 stanova, deset stanova, pet lokala, već da bi rešila svoje stambene probleme, da bi rešili probleme svoje dece. Znači, tu su u pitanju bili jedan, dva, tri stana i to je nešto što možda podzakonskim aktima treba tražiti načina kako razgraničiti kada Agencija bude to upisivala.
Takođe, mora se biti jako obazriv kada su u pitanju ove zabeležbe da nisu plaćene komunalije, da žargonski kažem tako, za objekte, jer ne znam kako će ih tumačiti banke i čuveni notari, da li će hteti da overe ugovor o kupoprodaji kada ja jednog dana upišem u evidenciju pravo svojine na nekoj nepokretnosti koja je ovako nastala. Ja ću hteti da overe ugovor čak ne o kupoprodaji, o poklonu, ako hoću da poklonim nekom od dece ili nije ni važno šta hoću da radim sa tim stanom, tako da taj stepen obazrivosti treba imati...
Naravno, ima i vreme pred nama koje će pokazati šta je, ali sami smo ovde predvideli jako kratke rokove, a kada su tako kratki rokovi, onda se mora brzo delovati i ukoliko bude bilo potrebe da se rade nekakve eventualne izmene i dopune ovog zakona.
Jako je važno i apsolutno podržavam, jer ovo je nešto najbliže onom jednom potpunom premeru iz 1964. godine, kada je evidentirana svaka nepokretnost, svaka šupa, svaki poljski ve-ce, da bi se država uspostavila i radila ono što treba da radi, jer decenijama mi gubimo i prihode od poreza na imovinu itd, ali država da bi znala kakva je, koliko vredi, mora sve da se evidentira i mislim da ne može da postoji nikakvo opravdanje da li je vreme setve, da li je vreme slava, da li je vreme žetve, da li je neko baš previše u inostranstvu. Ako njega njegova imovina ne interesuje, neka to jednog dana rešava u klasičnim sudskim sporovima.
Hvala.