20. sednica Odbora za evropske integracije

29.08.2025.

Sednica broj: 20

Predsedavajuci: Elvira Kovač

Odbor: Odbor za evropske integracije

Na sednici Odbora za evropske integracije, održanoj 29. avgusta 2025. godine, razmotren je Izveštaja o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji tokom predsedavanja Republike Poljske (januar – jun 2025. godine), koji je podnela Vlada.

Izveštaj je predstavio ministar za evropske integracije Nemanja Starović, a Odbor je većinom glasova usvojio Izveštaj.

U nastavku rada, ministar je informisao Odbor o Zaključku o usvajanju izmena i dopuna Nacionalnog programa za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije (NPAA) za period 2024-2027. godine, koji je podnela Vlada.

Tokom sednice, određena je delegacije Odbora za bilateralnu posetu Odboru za evropske poslove Parlamenta Irske.

Senici je predsedavala predsednica Odbora Elvira Kovač, a prisustvovali su sledeći članovi i zamenici članova Odbora: dr Ana Jakoviljević, Robert Kozma, Dunja Bratić Simonović, Goran Milić, Sanja Džajić, Branislav Josifović, Života Starčević, Zdravko Mladenović, Ana Miljanić i Milan Radin.

Prisutni članovi

...

Ana Jakovljević

Narodni pokret Srbije
...

Robert Kozma

Zeleno-levi front
...

Dunja Simonović Bratić

Socijalistička partija Srbije
...

Goran Milić

Srpska napredna stranka
...

Sanja Džajić

Srpska napredna stranka
...

Branislav Josifović

Srpska napredna stranka
...

Života Starčević

Jedinstvena Srbija
...

Zdravko Mladenović

Srpska napredna stranka
...

Ana Miljanić

Srpska napredna stranka
...

Milan Radin

Srpska napredna stranka

Najvažnije sa sednice

1. OSNOVNE INFORMACIJE O SEDNICI

Odbor: Odbor za evropske integracije

Datum sednice: 29.08.2025.

Trajanje sednice: približno 1 sat 19 minuta i 40 sekundi (00:00:03–01:19:43)

Tema / naziv tačaka dnevnog reda:

Izveštaj o pregovorima o pristupanju Republike Srbije EU tokom predsedavanja Republike Poljske (jan–jun 2025)

Informisanje o Zaključku Vlade o usvajanju izmena i dopuna NPAA 2024–2027

Određivanje delegacije za bilateralnu posetu Odboru za evropske poslove Parlamenta Irske

Razno

Predsedavajuća: Elvira Kovač (predsednica Odbora)

Broj prisutnih poslanika: 11 (kvorum konstatovan)

Učesnici van poslanika: Nemanja Starović (ministar za evropske integracije), Dragana Radojičić-Filković (načelnica odeljenja za ekonomske kriterijume i NPAA)

Ko je kolko govorio:
(Procena urađena prema pravilu 95 reči = 1 minut, na osnovu celog transkripta)

Poslanici vladajuće većine: približno 44% ukupnog vremena

Poslanici opozicije: približno 24% ukupnog vremena

Član Vlade / gosti: približno 32%
(Napomena: procene zasnovane na broju izgovorenih reči; tehničke smetnje i kraće pauze nisu uračunate.)

Ukratko sa sednice: Sednica je formalno bila posvećena izveštaju o pregovorima sa EU i izmenama NPAA, ali je rasprava brzo prešla na šire političke teme (vladavina prava, korupcija, medijske slobode, REM, izborni uslovi, protesti i postupanje policije). Ton je bio napet, uz više međusobnih dobacivanja i političkih kvalifikacija, a dodatno su je opteretili tehnički problemi sa mikrofonima i prikazom vremena govora. Odbor je na kraju većinom glasova usvojio izveštaj o pregovorima, a jednoglasno odredio delegaciju za posetu Irskoj.


2. STAVOVI UČESNIKA U RASPRAVI

Elvira Kovač (Savez vojvođanskih Mađara, vladajuća većina): Vodila sednicu i branila fokus Odbora na evropske integracije i “inkluzivan proces”, uz kritikovanje skretanja na teme koje smatra van nadležnosti (npr. REM). Naglašavala je da su tehničke smetnje otežale vođenje sednice i insistirala na vraćanju rasprave na dnevni red.

Nemanja Starović (ministar za evropske integracije, gost): U uvodu je izneo pregled stanja pregovora (otvorena poglavlja, status klastera 3) i aktivnosti u okviru Plana rasta, uključujući SEPA i zahteve za isplate. U odgovoru na kritike tvrdio je da podrška članstvu u EU nije onoliko niska kako je navedeno u diskusiji, te da je zamor od proširenja/pristupanja realan faktor; branio je postupanje policije kroz poređenja i brojčane navode, i kao opipljive koristi istakao teme poput „roaming kao kod kuće“, zelenih koridora i olakšica za pojedine izvozne sektore.

Ana Jakovljević (Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije, opozicija): Ocenila je da se izveštaji svode na formalno-tehničke podatke bez suštinskog napretka i da se podrška građana EU integracijama smanjuje zbog izostanka vidljivih rezultata. Fokusirala se na kritike u oblastima vladavine prava, korupcije, medijskih sloboda, REM-a, pritisaka na civilno društvo i izbornog okvira, uz poziv da Ministarstvo aktivnije radi u interesu građana.

Robert Kozma (Zeleno-levi front – Ne davimo Beograd, opozicija): Tvrdio je da vlast nema stvarnu nameru da otkoči evropske integracije i da se reforme u praksi ne sprovode (vladavina prava, javne nabavke, mediji, izborni uslovi). U više navrata je povezivao stanje u pregovorima sa unutrašnjim političkim tenzijama i postupanjima institucija, uz insistiranje da “birokratizovani izveštaji” ne menjaju realno stanje.

Milan Radin (ALEKSANDAR VUČIĆ – Srbija ne sme da stane, vladajuća većina): Osporavao je navode opozicije kao netačne ili metodološki sporne (posebno oko “indeksa korupcije” i pojedinih ekonomskih tvrdnji), i raspravu preusmeravao na bezbednosne aspekte protesta i odnos prema institucijama. Nastup mu je bio polemičan, sa čestim političkim kvalifikacijama i optužbama na račun opozicije.

Zdravko Mladenović (ALEKSANDAR VUČIĆ – Srbija ne sme da stane, vladajuća većina): Kritikovao je opozicioni rečnik i tvrdnje koje, po njegovom stavu, nisu dokazano utvrđene, pozivajući na “spuštanje retorike” i dijalog. Posebno je problematizovao parole i poruke usmerene protiv policije i insistirao na tome da se zaključci ne izvode bez institucionalne provere.

Dunja Simonović Bratić (IVICA DAČIĆ – SPS, vladajuća većina): Skrenula je pažnju na vest o pretnji ministru policije (pismo sa tri metka) i kritikovala odsustvo osude sa opozicione strane. Naglašavala je potrebu smirivanja tenzija i dijaloga, uz tvrdnju da se rasprava na Odboru o evropskim integracijama pretvara u političko nadmetanje i dehumanizaciju.


3. ZAKLJUČAK SEDNICE

Odbor je utvrdio dnevni red i spojio raspravu po tačkama 1 i 2 (izveštaj o pregovorima i informacija o NPAA).

Usvojeni su zapisnici sa 17. sednice (jednoglasno), kao i sa 18. i 19. sednice (većinom glasova).

Odbor je većinom glasova usvojio Izveštaj o pregovorima o pristupanju Republike Srbije EU tokom predsedavanja Poljske (jan–jun 2025) i predložio Narodnoj skupštini da ga razmotri i prihvati.

Odbor je jednoglasno odredio delegaciju za posetu Irskoj (14. oktobar, uz putovanje 13–15. oktobra): Elvira Kovač, Sanja Đajić i Ana Jakovljević.

U „Razno“ je najavljeno da je preostao jedan novi predlog zakona za usklađivanje sa pravnim tekovinama EU, kao i da se naredna sednica planira u septembru (po potrebi i ranije). Sednica je potom zaključena.

 
 
 

NAPOMENA: Ovaj sažetak je generisan pomoću alata veštačke inteligencije (AI) i može sadržati nenamerne netačnosti. Može se koristiti za brzi pregled dešavanja sa sednice Odbora. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.

Transkript

U raspravi učestvuju:
- Elvira Kovač, predsednica Odbora, Savez vojvođanskih Mađara, vladajuća većina.
- Nemanja Starović, Ministar za evropske integracije
- Ana Jakovljević, članica Odbora, Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije, opozicija.
- Milan Radin, zamenik predsednika Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina.
- Zdravko Mladenović, zamenik člana Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina.
- Dunja Simonović Bratić, članica Odbora, IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS), vladajuća većina.
- Robert Kozma, član Odbora, Zeleno-levi front - Ne davimo Beograd, opozicija.

00:00:03 - Elvira Kovač: I poštovani članovi i zamenici članova odbora. Poštovani ministre Staroviću, uvažene-uvaženi novinari i gosti, otvaram dvadesetu sednicu Odbora za evropske integracije. Na osnovu prijava i ovog elektronskog sistema vidim da sednici zvanično prisustvuje jedanaestoro članova Odbora, te konstatujem da postoji kvorum potreban za rad i odlučivanje. Današnjoj sednici prisustvuje i Nemanja Starović, ministar za evropske integracije i Dragana Radojičić-Filković, načelnica Odjeljenja za ekonomske kriterijume i NPAA. Pozdravljam prisutne goste, zahvaljujem se eh, na eh prisustvu.

00:00:39 - Elvira Kovač: Poštovane kolege, saziv za sednicu sa predlogom dnevnog reda ste dobili na mail. Da li eventualno ima predloga za dopunu dnevnog reda? Ukoliko ne, stavljam na glasanje predloženi dnevni red. Molim da se izjasnite. (pauza) Zahvaljujem i konstatujem da Odbor utvrdio dnevni red.

00:01:03 - Elvira Kovač: Pre prelaska na red, na rad po utvrđenom dnevnom redu, molim vas da usvojimo zapisnike sa prethodnih sednica Odbora. Nadam se da sistem funkcioniše. Eh, probać ćemo najpre sa zapisnikom sa sedamneste sednice Odbora. Molim da se izjasnite. (pauza) Zahvaljujem i zaključujem, konstatujem da Odbor eh, jednoglasno usvojio zapisnik sa sedamneste sednice Odbora.

00:01:27 - Elvira Kovač: Stavljam na glasanje zapisnik sa osamneste sednice Odbora. (pauza) Zahvaljujem i konstatujem da je Odbor većinom glasova usvojio zapisnik i-- sa osamneste, i stavljam na glasanje zapisnik sa devetneste sednice Odbora. Molim da se izjasnite. (pauza) Zahvaljujem i konstatujem da je Odbor većinom glasova usvojio zapisnik sa devetneste sednice Odbora, eh, stoga prelazimo na dnevni red, s obzirom da će zvanično prvo, prve dve tačke govoriti ministar predlažem da spojimo prvu i drugu tačku dnevnog reda, dakle razmatranje izveštaja o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji tokom predsjedavanja Republike Poljske januar-jun ove godine, koji je podnela Vlada 21. avgusta ove godine, i druga tačka informisanje Odbora o Zaključku o usvajanju izmena i dopuna Nacionalnog programa za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije, poznatijih kao NPAA, za period 2024.-27.

00:02:32 - Elvira Kovač: godina, koji je podnela Vlada 8. avgusta, ehm, ove godine- I odmah dajem reč ministru Staroviću. Prijavljen je, ja ga vidim. Evo, izvolite.

00:02:44 - Nemanja Starović: Hvala vam poštovana predsednice Odbora. Uvaženi narodni poslanici, zahvaljujem se pre svega na pozivu za ovu sednicu, prilici da vas izvestim i da naravno prodiskutujemo ove dve ve-veoma važne tačke dnevnog reda. Za početak bih u najkraćem dakle izdvojio najvažnije elemente izveštaja o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji tokom predsjedavanja Poljske u prvoj polovini 2025. godine. Naime, kumulativno posmatrano do kraja juna 2025.

00:03:16 - Nemanja Starović: godine održano je trinaest sastanaka Međuvladine konferencije o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji. Ukupno je otvoreno dvadeset i dva pregovaračka poglavlja od trideset i pet, a dva su privremeno zatvorena. Tokom ovog izveštajnog perioda intenzivno se radilo na pripremama pregovaračkih dokumenata i merili me za otvaranje i zatvaranje pregovaračkih poglavlja, a pre svega na ispunjenju svih dodatnih uslova za otvaranje pregovaračkog klastera broj tri, koji je tehnički spreman za otvaranje, a na šta je saglasnost dala i Evropska komisija. Tokom izveštajnog perioda Vlada je na predlog Ministarstva za evropske integracije usvojila plan za ispunjavanje najvažnijih obaveza iz procesa pregovora o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji do kraja 2026. godine.

00:03:57 - Nemanja Starović: Razlog za donošenje ovog plana ogleda se u opredeljenju Republike Srbije da izvrši sve najvažnije obaveze iz procesa pregovora o pristupanju Evropskoj uniji prema ubrzanoj dinamici do kraja naredne godine. Polazeći od navedenog strateškog cilja, nadležne institucije su pristupile sve, pristupile sagledavanju najvažnijih obaveza iz procesa i definisanju planova za njihovu realizaciju, a u cilju ispunjavanja svih obaveza za zatvaranje pregovora u svim poglavljima do naznačenog roka. Mere sadržane u planu za ispunjavanje najvažnijih obaveza iz procesa pregovora o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji do kraja 2026. godine su usmerene ka ispunjavanju ključnih zahteva iz procesa pregovora, a uzimajući u obzir preporuke Evropske komisije date u godišnjem izveštaju, kao i planove definisane u okviru sprovođenja reformske agende i Nacionalnog programa za osvajanje pravnih tekovina Evropske unije. Takođe, u ovom periodu je nastavljena implementacija obaveza koje proizilaze iz Plana rasta za zapadni Balkan, a pre svega u prvom i trećem slubu.

00:04:52 - Nemanja Starović: U okviru prvog sluba Plana rasta brže integracije u jedinstveno tržište Evropske unije, Republika Srbija je postala deo jedinstvenog prostora za plaćanje u evrima SEPA, dana 22. maja 2025. godine. U okviru trećeg sluba ubrzanje fundamentalnih reformi, Republika Srbija je dana 14. marta 2025.

00:05:10 - Nemanja Starović: godine podnela prvi zahtev za plaćanje za korak ispunjen do kraja februara 2025. godine, a po reformskoj agendi sa rokom do kraja decembra dvadeset i četvrte. U prvom zahtevu za plaćanje, koji je ukupne vrednosti od nepunih šezdeset i osam miliona evra, dostavljena je celokupna verifikaciona dokumentacija za četiri mere koje Republika Srbija smatra ispunjenim. Ispunjene su mere usklađivanja sa viznim režimom Evropske unije. U pitanju su četiri države, dakle, da podsetimo Katar, Kuvajt, Oman i Mongolija.

00:05:42 - Nemanja Starović: Usvojeni su strategije i akcioni, Strategija i Akcioni plan za borbu protiv korupcije, zatim Uredba o utvrđivanju mera za smanjenje bezbednosnih rizika povezanih sa uvođenjem mobilnih mreža pete generacije, dok je za korak koji se odnosi na sprovođenje paketa za energetsku integraciju eh, naša administracija završila sve što je u njenoj nadležnosti. Evropska komisija je neformalno ocijenila da su tri koraka u potpunosti ispunjene, dok će za korak koji se odnosi na borbu protiv korupcije korak biti u potpunosti ispunjen tek nakon usvajanja akcionog plana koji će pokrivati trajanje celokupne strategije, a to ćemo učiniti do kraja ove godine.Tokom predmetnog izvršnog perioda Republici Srbiji su isplaćena i prva sredstva u vidu pretfinansiranja iz Plana rasta, kako je planirano instrumentom za reformu i rast od dana, dana dvadesetog juna dve hiljade i dvadeset i pete godine. A iako možda ne spada u ovaj izvršni period, ali čisto informacije rade, dodao bih da smo petnaestog jula podneli i zahtev za isplatu druge tranše u skladu sa dodatnih šest stavki iz reformske agende koje smo realizovali i vrednost za-zahteva za isplatu druge tranše je nepunih stotinu i pet miliona evra. Ako mi dozvolite, prešao bih dakle na elaboraciju naredne tačke dnevnog reda, a to je, dakle, revizija Nacionalnog programa za usklađivanje s-sa pravnim tekovinama Evropske unije. Naime, u skladu sa odredbom člana sedamdeset i drugog stav četiri Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju koji je stupio na snagu još prvog septembra 2013.

00:07:17 - Nemanja Starović: godine, predviđeno je da će se usklađivanje nacionalnog zakonodavstva sa zakonodavstvom Evropske unije ostvariti na osnovu posebnog programa dogovorenog između Evropske komisije i Republike Srbije. Imajući u vidu obavezu prema SSP, pripremljen je Nacionalni program za osvajanje pravnih tekovina Evropske unije kao detaljan višegodišnji plan za usklađivanje domaćeg zakonodavstva sa propisima Evropske unije. Program je prvi put usvojen još 2013. godine, nakon što smo dobili status kandidata za članstvo u Evropskoj uniji i do sada je revidiran u više navrata, a u skladu sa tokom i dinamikom procesa naše integracije u Evropsku uniju. Peti revidirani Nacionalni program za osvajanje pravnih tekovina Evropske unije za period od trećeg tromjesečja dvadeset i četvrte do četvrtog tromjesečja dvadeset i sedme godine je usvojen dvadeset i četvrtog oktobra 2024.

00:08:02 - Nemanja Starović: Dakle, to je prethodna revizija pre ove koju smo usvojili sada početkom avgusta. Naime, Vlada je jedanaestog aprila 2025. godine, to je dakle jedna od posljednjih sednica Vlade Republike Srbije u prethodnom sazivu, usvojila plan za ispunjavanje najvažnijih obaveza iz procesa pregovora o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji do kraja 2026. godine, a u skladu sa opredeljenjem Republike Srbije da izvrši sve najvažnije obaveze iz ovog procesa do kraja naredne godine. Mere sadržane u planu su usmjerene ka ispunjavanju ključnih zahtjeva iz procesa pregovora, u prvom redu utvrđenih mjerila i najznačajnijih mjera iz procesa usklađivanja zakonodavstva, uzimijući u obzir preporuku Europske komisije.

00:08:41 - Nemanja Starović: Vlada je prilikom usvajanja plana zadužila pregovaračke grupe osnovane odlukom o osnivanju Koordinacionog tijela za proces pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji i sve nadležne institucije da izvrše usklađivanje planiranih rokova sa usvojenim planom. Kao rezultat, dakle rada Vlade od drugih nadležnih institucija koje su deo pregovaračkih grupa na predlog Ministarstva za evropske integracije, sedmog augusta Vlada Republike Srbije uzvojila je-uzvojila je izmjene i dopune NPA-e za period 2024. do 2027. odnosno možemo to nazvati šestom revizijom NPA-e. Kada govorimo, dakle, o konkretnim izmjenama koje su izvršene u ovom posljednjem reviz-revizijom, izvršeno je prije svega potrebno usklađivanje rokova sadržanih u NPA-e od 24.

00:09:26 - Nemanja Starović: do 27. za zakonodavne, institucionalne, odnosno administrativne mjere predviđene planom. NPA-e je dopunjen mjerama iz predmetnog plana. Izmenjeni su rokovi za dodatne mjere koje nisu predviđene planom, a u cilju uvažavanja ubrzane dinamike za ispunjavanje navešenih obveza iz procesa pregovora do kraja 2026. Manji broj rokova je dodatno preciziran i izmijenjen u odnosu na plan, a u skladu s predlozima nadležnih institucija.

00:09:50 - Nemanja Starović: U skladu sa ulogom, dakle, NPA-e u kontinuiranom procesu usklađivanja zakonodavstva planirano je da na snazi ostaje i određeni broj mjera predviđenih za realizaciju u 2027. godini, zbog čega je period primjene nepromijenjen, dakle od 2024. do 2027. Sada da pređemo na konkretne brojke koje vjerujem da su zanimljive. Dakle, prema usvojenim izmjenama i dopunama NPA-e za period od trećeg tromjesečja dvadeset i četvrte do zaključno s četvrtim tromjesečjem dvadeset i sedme, planirano je usvajanje šest stotina i osamdeset i četiri propisa, od kojih su sto šezdeset i pet zakona i pet stotina i devetnaest podzakonskih akata.

00:10:32 - Nemanja Starović: Planirano je povrh toga dodatnih tri stotine i šesnaest mera za jačanje institucionalnih i administrativnih kapaciteta. Dakle, ako uzmemo u obzir, dakle, da se radi o nekih, pa okruglo hiljadu obaveza, od kojih je nešto oko stotinu već ispunjeno u prethodnom periodu, nama preostaje oko devet stotina što legislativnih obaveza, što obaveza koje se podvode pod jačanje institucionalnih i administrativnih kapaciteta, a koje je neophodno u najvećoj mjeri realizovati u periodu od narednih godinu i po dana, što predstavlja dakle veoma ambiciozno pregnućе. Naravno, za sprovođenje svih ovih mera nadležne su institucije u širokom spektru, ali bitno je naglasiti da su institucije sa najviše zakonodavnih obaveza prema ovoj reviziji NPA-e Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede stotinu i trideset, Ministarstvo zaštite životne sredine stotinu dvadeset jedno obaveza, kao i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture sa stotinu i šesnaest obaveza. Kad je u pitanju sprovođenje prethodnog NPA-e, dakle prerevizije, beleži se blagi napredak u primjeni, pogotovo kada uporedimo prvi kvartal dvadeset i četvrte sa prvim kvartalom dvadeset i pete godine. Mi smo u završnoj fazi pripreme izveštaja o realizaciji NPA-e za drugi kvartal 2025.

00:12:12 - Nemanja Starović: godine i on će u narednih nekoliko dana biti dostavljen Odboru i vjerujem da će biti razmatran na narednoj sednici. Ali ono što bih vas već informisao u ovom momentu, a mislim da...Je svakako od značaja, dakle kumulativno posmatrano. A er, stepen realizacije našeg NPI je od trećeg tromesečja dvadeset i četvrte, a zaključno sa drugim tromesečjem dve hiljade dvadeset i pete, dakle u četiri izveštajna perioda jeste pedeset i tri procenta, dakle sedamdeset i osam od planiranih stotinu četrdeset i sedam obaveza. A nekome će možda delovati inkonzistentno to što pojedinačno posmatrano, dakle po tromesečjima, je stopa realizacije bila niža od ovih pedeset i tri posto u svakom od postojećih tromesečnih perioda, a da to kumulativno iznosi pedeset i tri posto, ali bih to objasnio, dakle, na vrlo jednostavan način, usled činjenice da smo određene obaveze realizovali nakon što je istekao predviđeni period realizacije, dakle sa određenim zakašnjenjima, ali kada kumulativno posmatrano, ipak su uprkos zakašnjenju te obaveze realizovane, tako da nam je trenutno stopa realizacije pedeset i tri procenata, dakle zaključno sa istekom drugog tromesečja dve hiljade dvadeset i pete godine. A, ja bih toliko, u-u koliko ste saglasni o ovom uvodnom delu, a spreman sam kroz diskusiju, naravno, da dodatno elaboriram, kao i ukoliko postoji potreba da informišem narodne poslanike i o drugim bitnim činjenicama iz procesa evropskih integracija Republike Srbije.

00:13:58 - Elvira Kovač: Zahvaljujem se na uvodnom izlaganju i da slažem se da ćemo u sledećem krugu i o ostalim novostima. Otvaram diskusiju. Molim članove Odbora da se prijave er, za reč. Reč ima narodna poslanica dr Ana Jakovljević. Izvolite.

00:14:19 - Ana Jakovljević: Zahvaljujem. Uvaženi građani Srbije, ministre Staroviću. Er, kada slušamo izveštaj koji čitate, on je pun tehničkih detalja i brojki. Ali ono što je osnovno da je on zapravo, da taj izveštaj ne razlikuje formalne i suštinske aspekte ispunjenja reformske agende i pridruživanja Srbije Evropskoj uniji, jer smo se već odavno na tom, u tom procesu zaglavili. A i pri, u prilog tome govore i vrlo jasni podaci i dokumenti koji su na, na tu temu izdati.

00:14:56 - Ana Jakovljević: Jer, postavlja se pitanje ako nama tako dobro ide kako evropski skepticizam u Srbiji raste? Prema nekom istraži-prema nekim istraživanjima, trideset i šest posto građana Srbije trenutno prod- podržava evrointegracije. Kako je to moguće i, a, kako smo došli u tu situaciju da nešto što je državna politika da želimo u Evropsku uniju, tako bar vlast govori da smo tamo krenuli, kako smo došli do ovako male podrške građana na tom putu? Tu bih postavila pitanje zašto, recimo, građani Srbije ne znaju da, a, kineske investicije u Srbiji iznose samo jedan posto bruto društvenog proizvoda, dok novac koji dobijamo iz Evropske unije iznosi sedamdeset pet procenata? Gde je tu ministarstvo?

00:15:46 - Ana Jakovljević: Zašto ministarstvo tu nema jaču, veću ulogu i zašto, prosto, ne radi aktivnije na onome što je državna politika, a što građani Srbije, er, prosto očito ne vide kao rezultat i benefit ove, da ova vlast nešto postiže u tom smislu. Ono što bih takođe kao, a, značajan dokument istakla je Non Paper koji, o vladavini prava koji je u julu mesecu izdala Evropska komisija i koji nimalo pohvalno ne govori o pe, er, onome što vlast u ovoj zemlji radi. Pominje, pominju se pritisci na pravosuđe, da su tužioci i sudije izloženi pretnjama satanizaciji i da se nijedna državna institucija o tome nije oglasila da bilo šta na tu temu kaže. Podsetiću Vas da je pravosuđe izuzetno važan aspekt kontrole rada jedne vlasti i kada ste već kao ministar na čelu, aa, aa, Ministarstva za evropske integracije tu i treba da radite svoj posao, zašto se nikada niste oglasili po tom pitanju kada se, kada funkcioneri u ovoj zemlji, er, pr-predstavnici vlasti na takav način govore o, od onima koji rade u pravosuđu i koji pokušavaju da rade svoj posao u skladu sa zakonom? Takođe, visok stepen korupcije je isto što se u tom ist-izveštaju ističe i to je, kažu, opšti utisak i građana i privrede i svih, što naravno i parametri transparentnost, Transparency International govori o tome da je ko-korupcija nikad veća i da smo prvi u regionu po korupciji.

00:17:25 - Ana Jakovljević: A, kako, kako taj momenat prosto objašnjavate da ovoliko dugo i na ovoliko novom putu gde govorimo da ćemo slediti evropsku, evropske vrednosti i ostalo, kako korupcija sve gora i gora i kako nam je indeks sve lošiji i lošiji. Ono što se takođe u tom izveštaju pominje to su medijske slobode koje su izuzetno ugrožene, da je netransparentno usvajanje medijskih zakona bilo sprovedeno u prethodnom periodu. Naravno, o REMu i toj sagi latinoameričkoj sapunici već mislim da građani dosta toga znaju i još uvek nemamo REM i sva izigravanja procesa koja su se dešavala u prethodnom periodu, da mediji apsolutno nemaju obeležje nezavisnih, evo sada i na dva, i mediji koji zapravo takav, takav preduslov neki nose da su oni koji ne-nisu režimski su sada pod udarom. Evo imamo šta se dešava poslednjih dana, transkripti koji su objavljeni da je, da je vršen pritisak da se smenjuju direktori. To su nedopustive stvari o kojima vi ćutite sve vreme.A pričamo o vrednosti, pričamo o Evropskoj uniji.

00:18:31 - Ana Jakovljević: Takođe, ANEM govori da, asocijacija nezavisnih medija, da tabloidi dobijaju najviše novca građana Srbije kroz projekte koji se raspisuju vezano za nezavisnost medija. Vi o svemu tome ćutite i nema ni reči o tome šta se zapravo zaista dešava, osim što nam čitate ovde ušminkane izveštaje. Takođe pričamo o pritiscima na civilni sektor. Taj non-pejper i o tome govori. Mi smo bili svedoci kada su targetirane nevladine organizacije, kako su bog zna kako sarađivali sa USAIDom, a imamo po državnim institucijama polepljene plakate da su državne organizacije sarađivale sa USAIDom, prolaze i kola hitne pomoći sa tim znakom.

00:19:11 - Ana Jakovljević: I na to targetiranje i na znači sve što je tada izgovoreno vezano za civilno društvo, takođe ste ostali nemi. I kada pročitate, naravno, izborni uslovi, o tome smo već koliko puta pričali, gde smo se u tom procesu reforme zaglavili vezano za ODIR preporuke, još uvek ne znamo kakav će ishod biti i gde smo stigli, jer je jasno da iz svega posle godinu i nešto dana, godinu i po dana, mi i dalje nemamo uopšte ideju kako da pristupimo reviziji biračkog spiska, što je lj-jedna od osnovnih stvari koje bi trebalo da uradimo u skladu sa ODIR preporukama. Kada sve ovako pogledamo i kada se sumira taj izveštaj, eh, ne može da se čovek otme utisku da su svi mehanizmi kontrole vlasti koji u jednom demokratskom društvu treba da funkcionišu na udaru u ovoj državi. I onda postavlja se pitanje kada mi bismo merili učinak rada ministarstva na čijem ste čelu, vi biste prilično nezadovoljavajuću ocenu dobili. Kako mislite da radite, ja samo moram da vas podsetim da ste vi postavljeni da radite u interesu građana Srbije, a ne u parti, u-u korist partijskih interesa.

00:20:20 - Ana Jakovljević: Mislimo da je kraj, mislim da je krajnje vreme da prosto sagledate realnost, da prestanete da obmanjujete građane i da pristupite da svoj posao počnete da radite u njihovom interesu. Problemi su veliki. Mi zapravo ovako kako idemo nećemo nikada ući u Evropsku uniju i molim vas da se u narednom periodu ili kad god osvrnete na sve ono što su suštinski problemi i da zaista, evo ponoviću počnete da radite svoj posao. Zahvaljujem.

00:20:53 - Elvira Kovač: (zvuk mikrofona) Zahvaljujem. Zahvaljujem. Molim samo, opet vam je kupa sistem. Ne rade mikrofoni, ne menja nam se vreme. Znači, ja ne znam koliko je teško obezbediti jednu sednicu Odbora, eh, ali ne mogu da pratim vreme poslanika, ne rade sat, ne rade mikrofon.

00:21:09 - Elvira Kovač: Ako nismo spremni, možda treba da uđemo za dva sata. Ovo je prvi put što su nam tehnički problemi, zaista malo tehničku grupu, ja sam mogla da predlažem da nam u pitanju. Čak nije ni polovina vremena te sednice Odbora jer nema, tako da, i šta ja sad da kako da nastavimo, niko ide.

00:21:38 - Nemanja Starović: (kašalj) Šta je nered?

00:21:39 - Elvira Kovač: Ja nemam mikrofon. Da li sistem funkcioniše?

00:22:01 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Mogu da radim bez egzemplara, najbolje sa mikrofonom da uvek nešto snimam, da imam trenutak i nema.

00:22:04 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Mogu li da radim bez egzemplara? Najbolje sa mikrofonom da uvek nešto snimam, da imam trenutka i nema.

00:22:29 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Mogu li da radim bez egzemplara, najbolje sa mikrofonom da uvek nešto snimam, da imam trenutka i nema.

00:22:29 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Mogu li da radim bez egzemplara, najbolje sa mikrofonom da uvek nešto snimam, da imam trenutka i nema.

00:22:36 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Mogu li da radim bez egzemplara, najbolje sa mikrofonom da uvek nešto snimam, da imam trenutka i nema.

00:22:38 - Elvira Kovač: (pauza od dvanaest sekundi) Dobro, samo jedan mikrofon koji radi uključite.

00:22:54 - Ana Jakovljević: (pauza od devet sekundi) Dobro, radi Ana, sednem maleno lepo, hajde samo- Hajde, hajde.

00:22:54 - Elvira Kovač: Da, hajde.

00:22:56 - Elvira Kovač: Već smo uradili.

00:22:58 - Elvira Kovač: Ajd, Kozma želite reč? Ko još želi reč? Da ja mogu tehničku grešku, da se smirimo, a ne (zvuk fura) završava...

00:23:12 - Elvira Kovač: (odlazak u zalužbi) Sledeći za diskusiju se verovatno javio narodni poslanik Robert Kozma.

00:23:15 - Elvira Kovač: Ja pokušavam, ali ne ide.

00:23:17 - Elvira Kovač: Eh, pa da, evo delićemo mikrofon, izvolite.

00:23:20 - Elvira Kovač: Aha.

00:23:21 - Elvira Kovač: Reč ima narodni poslanik Robert Kozma. Molim službu da meri vreme, ima maksimum deset minuta i da me jave kako stojimo.

00:23:41 - Elvira Kovač: (pauza od tri sekunde) Evo radi, deli mi- (pauza od šest sekundi) Hvala.

00:23:43 - Robert Kozma: (pauza od tri sekunde) Mnoge brine Cane sve vreme govori. Govori sve vreme koleginica Ana, dobro, hajde da pokušamo da se uozbiljimo ovde. Ministre Sta-ministre Staroviću, koliko, ukoliko se ja dobro sećam od prethodnog razgovora o izveštaju o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji prošlo je ovde na Odboru skoro tri meseca. Za to vreme jedino što ste uspeli da uradite kada govorimo o osnovama jel da pridruživanja Evropskoj uniji, a odnosno o uspostavljanju vladavine prava, jeste da je ovaj režim povećao represiju i policijsko nasilje nad građanima koji se na ulici bore za svoju državu. Građani se na ulici bore za demokratiju.

00:24:22 - Robert Kozma: Podsetiću sve ovde zbog pada nadstrešnice u Novom Sadu koja je ubila šesnaestoro ljudi. Ta nadstrešnica je pala suštinski zbog sistemske korupcije koju je vaš režim izgradio.Tako je, doći ćemo do toga.

00:24:39 - Robert Kozma: U međuvremenu- Sa temom uopšte- Prvo se izvinjavam, hoćete vi da vodite odbrambeni, ću ja da vodim postranci? U međuvremenu, u proteklih devet meseci sve preporuke koje su bile eh, komunicirane od strane predstavnika Evropske unije, koje se upravo odnose na uspostavljanje, jel da, vladavine prava u Srbiji, vaš-vaše ministarstvo i vaš režim je uspelo da se ogluši.

00:25:05 - Robert Kozma: Svi procesi- Molimo ovu diskusiju vratite- Svi procesi koji su bili, jel da, pokrenuti kako bismo došli do iole standarda vladavine prava, a ovde govorim i o jel da pitanju medijskih sloboda, kao i o pitanju reforme eh, izbornog procesa i biračkog spiska, svi ti procesi su pali u vodu.

00:25:22 - Robert Kozma: Nije pali. Reformu pravosuđa u redu- Da, možemo da zamolimo narodnog poslanika Kosma da se vrati na dnevni red- A ostale da ne dobacuju. Hajmo!

00:25:30 - Robert Kozma: Ja se vraćam. Kada pogledamo prethodnih deset godina, mi možemo da sagledamo jednu očitu istinu, a to je da Srbija ne može, niti će biti članica Evropske unije, dok god je na vlasti ovaj kriminalno koruptivni režim. Jedini način da se uspostavi demokratija, vladavina prava, da se institucije vrate u ruke građana, da se otkoče evropske integracije jeste da dođe do smene ovog kriminalno koruptivnog režima. Za to se upravo bore građani u proteklih devet meseci. Tu borbu vaša politika pendreka ne može da zaustavi.

00:26:07 - Robert Kozma: Vaš cilj je isključivo opstanak na vlasti, pa čak i po cenu raspada društva. Vi želite, i to vi izveštaji pokazuju, da Srbija bude večno u nekom procesu evropskih integracija zaglavljena, ali bez stvarne želje da zapravo budemo članica Evropske unije, jer bi to podrazumevalo da vladajući režim sam sebe reformiše. To bi podrazumevalo da stvarno sprovedemo jednu kvalitetnu, inkluzivnu, transparentnu reviziju biračkog spiska, uspostavimo standarde za fer i slobodne izbore, uspostavimo jedan demokratski izabran savet rema i uspostavimo medijske slobode.

00:27:08 - Robert Kozma: Vi to sve ne želite, ne želite zapravo i ne možete da sprovedete reforme u oblasti vladavine prava, jer vaš opstanak na vlasti zavisi isključivo od zloupotrebe institucija, od korištenja državnih resursa u partijske svrhe, od gušenja demokratije, a sada sve češće od pendrečenja građana na ulicama- On ima reč, on u dnevnom redu- Takođe kada mi pogledamo- Molim vas narodni poslaniče da se vratite. Dobro, vesto je to za vladavinu prava, ali molim vas da ovu vrlo kreativnu diskusiju- Vratite i da se ne bavimo sad adresama.

00:27:18 - Robert Kozma: Kada pogledamo ono čime, jel da, se vi služite jeste, i o tome govorila i koleginica, direktna kontrola pravosuđa i tužilaštva, pokretanja izmišljenih procesa i optužbi za rušenje ustavnog poretka. Kada pogledamo procese, samo malo, kada pogledamo procese eh, kada govorimo o evropskim integracijama od 2014. godine, pa na vamo, jel da, traju pregovori o pristupanju Evropskoj uniji. Za tih deset godina jedini učinak zapravo jeste da je Republika Srbija od demokratskog režima postala takozvani hibridni autoritarni režim. Mi nemamo otvoreno poglavlje od decembra 2021.

00:27:57 - Robert Kozma: godine, niti će biti novog otvaranja poglavlja, al nekom usaglašavanju jel da merila i zatvaranju poglavlja na osnovu usklađenosti i postignutih rezultata se i ne govori, niti će biti reči.

00:28:11 - Robert Kozma: Poštovani- Preko godinu i po dana, preko godinu i po dana na ovom odboru mi slušamo o tome kako će se samo još malo, evo, evo tu smo tik nadomak otvaranju klastera broj tri.

00:28:23 - Robert Kozma: To je već- To je već postala farsa. Otvaranje klastera tri je postala farsa i ono što morate da shvatite jeste da se pendrekom i previjanjem građana ne otvaraju klasteri u pristupnim pregovorima sa Evropskom unijom.

00:28:40 - Robert Kozma: Hajde da pogledamo situaciju iz samog izveštaja. Kada govorimo o borbi protiv korupcije, vi ste spomenuli usvajanje Akcionog plana. Ja se nadam da će taj akcioni plan koji treba da se jel da usvoji, uzeti u obzir da smo mi u 2024. godini sa sto, pali na sto peto mesto od sto osamdeset zemalja. Po stepenu raširenosti korupcije među najgorima smo u Evropi.

00:29:07 - Robert Kozma: Tik nadomak blizu takmičimo se sa Belorusijom.

00:29:43 - Robert Kozma: Spomenuti pad nadstrešnice u Novom Sadu je zapravo rezultat dve stvari: s jedne sistemske korupcije koja je jel da ugrađena u sve infrastrukturne projekte- Ona se neće uspeti- Pod dva- Molim vas narodni poslaniče- Snižavanje standarda, kada se- U ovim uslovima, 'nači poslaniče, vratite se na dnevni red ostali ne dobacujte služba ne pipajte ništa. Jedan mikrofon radi menjaćemo mesta. Dakle, nastavljamo. Narodni poslanik Robert Kozma ima još tri minuta. Izvolite, svako ima pravo da govori deset minuta šta misli, ali morate to da vežete za dnevni red.

00:30:07 - Robert Kozma: Hajde da pokušamo ovako, predsednice eh, odbora. Vidim da ovaj vam je nervoza povišena, verujem pre svega zbog načina na koji sada funkcioniše ovaj odbor i zbog same službe, ali ja ću se vratiti na ono što je suština. U izveštaju se govori o akcionom planu za borbu protiv korupcije. Opet ponavljam, ja se nadam da će taj izveštaj uzeti u obzir da je u 2024. godini ova zemlja pala na sto peto mesto od sto osamdeset zemalja po stepenu korupcije.

00:30:38 - Robert Kozma: U Evropi smo među najgorima po raširenoj korupciji. Takmičimo se sa Belorusijom.Zbog onoga što građani nazivaju kad se institucije budu ogrezle o korupciju. Zbog toga nam je pala nasrčnica u Novom Sadu. Kada govorimo o poglavlju broj pet, kolega slušajte, možda nešto i naučite.

00:30:59 - Elvira Kovač: Ne obraćamo se direktno narodnom poslaniku. Zašto? Ko je s' me, zašto vam ovo treba? Ali stvarno, ne obraćajte se direktno narodnom poslaniku.

00:31:07 - Robert Kozma: Ne možete? Kada govorimo o poglavlju broj pet, o javnim nabavkama, kada govorimo o javnim nabavkama, mi u jel de i ovaj izveštaj, kao i izveštaj Evropske unije, govori o jednoj stvari, a to je da su standardi javnih nabavki, nabavki veoma nisko, da se konstantno dolazi do kršenja i zaobilaženja procedura javnih nabavki. Ekspo je očiti primer toga, gde ste usvojili zakon kako bi se derogirali pravila i postupci javnih nabavki. O tome se govori i u i, i u izveštaju Evropske komisije. Kada govorimo o slobodi medija, što takođe spada u osnove.

00:31:44 - Robert Kozma: Mi imamo režimski kontrolisane medije sa nacionalnom frekvencijom. Imamo proces REM-a koji ponovo niste mogli da sprovedete i niste umeli, niti želeli da sprovedete na demokratski način, pa su se svi povukli iz toga. Imali smo radnu grupu za poboljšavanje, poboljšanje izbornih uslova. Svi su se iz iste povukli jer se videlo da ne želite suštinski da reformišete i pustite jel, da omogućite demokratsku kontrolu biračkog spiska, jer vam kontrola biračkog spiska služi zapravo za izborne manipulacije, tako da od fer i ravnopravnih izbornih uslova nema ništa. A to su prigovori i inače i Evropske unije, o čemu je govorila i moja koleginica.

00:32:27 - Robert Kozma: Vi nastavljate s onim što je takođe u izveštaju Evropske komisije napomenuta. To su kampanje stalnog baćenja i napada na građane, na predstavnike civilnog društva, a sada se ide i dalje u otvorenu torturu, policijsko nasilje i zlostavljanje građana. Ako sve ovo uzmemo u obzir, nikakav birokratizovani izveštaj neće poboljšati situaciju u Srbiji. Mi i dalje nemamo demokratiju, zahvaljujući vama, imamo raširenu sistemsku korupciju i s na ovaj način bićemo večno zaglavljeni u procesu evropskih integracija. I molim vas, uozbiljite se ako stvarno želite da odskočimo ovaj proces.

00:33:08 - Robert Kozma: Hvala vam.

00:33:11 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Vreme preostalo za narodnog poslanika je dvadeset devet sekundi.

00:33:16 - Elvira Kovač: U sjajno, tako ja verujem kada ne radi sistem.

00:33:19 - Elvira Kovač: Eh, verujte, ni ja nisam srećna. Primetila sam dok je govorila narodna poslanica Jakovljević, tako da ne znam koliko je njoj preostalo. Možda je dva minuta slobodna procena- Ministra smo među- ne dobacujte.

00:33:29 - Elvira Kovač: Tamo ide vreme da bi svi mogli da vidimo to vreme- To je transparentan način.

00:33:38 - Elvira Kovač: E sad to uzmimo kao jel da jednu simboliku celokupnog političkog procesa- Dobro ovo su tehnički problemi, ne kompleksujmo sad. Dakle, narodni poslanici, odgovoriću narodnom poslaniku Kozmi vezano za REM, ali pre toga ću nastaviti, mislimo poslednja ću govoriti da li još neko, ja se izvinjavam narodnim poslanicima koji moraju lepo starinski da dižu ruke. Zamenik predsednika odbora, narodni poslanik Milan Radin. Deliću mikrofone sa vama, ako vaš ne radi, da.

00:34:00 - Milan Radin: Eh, radi odlično. Ovaj, zahvaljujem predsedavajuća. Vidim da je svima falila sednica odbora. Vidim da svima fali plenum, pravi plenum, a ne oni izmišljeni plenumi. I sada dolazimo do situacija da opet moramo da slušamo ono što sam mislio da smo d-d, praksa s kojom smo prekinuli ili makar trebali da prekinemo sa izmišljanjem informacija, plasiranjem poluistina, poluinformacija i narodski rečeno laži.

00:34:30 - Milan Radin: Ovaj, ja se nadam da je koleginica pogrešila kada je rekla da sedamdeset posto našeg BDP-a su u investicije iz Evropske unije. Kako da vam kažem nemojte pogrešno da nas razumete.

00:34:50 - Milan Radin: Smisao iz Evropske unije je sedamdeset pet BDP-a ne može biti generisano samo iz investicija- (ne razume) Još gore. Prilično sam siguran da ste pogrešili. Možda ne bi bilo loše da proverite još jednom te podatke, pošto potrošnja i sve ostalo domaća dosta generiše bruto društveni proizvod.

00:35:15 - Elvira Kovač: Mislim, znate, ekonomija jeste onako malo kompleksnija nije baš za svakoga, a ovaj vaš režim se pokazao kakav je sa ekonomijom bio tako da ovo mo- (istovremeno) Ko je rečeno?

00:35:16 - Milan Radin: Izvinjavam se, jel ste vi iz stranke gospodina Đilasa?

00:35:20 - Milan Radin: Ali zaista dobacite- Ne, ali ste promenili- Ne mogu.

00:35:26 - Elvira Kovač: Stvarno ne mogu ovaj da vas pamtim kada ste- I njega sam obustavila sad ću i vas.

00:35:29 - Elvira Kovač: Ne dobacujte.

00:35:29 - Milan Radin: Menjate se stranaka- I ideja i svega tako da ovaj ko će više to da pamti?

00:35:38 - Elvira Kovač: No, ja padaju-trenutnog eh- Molim narodne poslanike da ne dobacuju.

00:35:39 - Milan Radin: Miki Aleksića. Jel ta? Ta, ta. Ne mogu više da vas pohvatam stvarno kad ste svi bili jedna, pa da, ali ovaj dešava se to tako da, ali kad je bilo reči o pravosuđu, tu moram stvarno da se složim sa vama. Nemile scene koje smo gledali gde delovi jedne terorističke organizacije napadaju, blokiraju sud u Novom Sadu, blokiraju pravosuđe, blokiraju tužioce i sudije, napadaju tužioce na ulici da bi vršili pritisak na njih, je vrlo verovatno ono što je izazvalo oštru reakciju Evrope.

00:36:11 - Milan Radin: Koliko sam video, pojedini evroposlanici iz Francuske, iz Mađarske i iz Nemačke, kao i delovi establišmenta iz tih država su se već oglasili oštro kritikujući blago postupanje prema takvim situacijama, jel postoji mogućnost znate kako kad se jednom u Evropi zapali vatra revolucije. Videli smo šta je bilo sedamneste u Sovjetskom Savezu. Nadamo se da tako nešto neće biti ili mislim, u skori vreme smo to kod nas gledali '45., ta streljanja, te preke sudove, te-Znači, kako vam se ko zamerio na ulici, onda ćete sada da ga ubijete. To su neš-to negde nešto što tužioci i sudije su u nekom smislu prolazili od strane blokadera i od strane njihovih napada na institucije pravosuđa. Dalje, što se generalno tiče indeksa korupcije, jel taj je i termin upot-upotrebljen.

00:37:05 - Milan Radin: Mislim, to je nešto što je, znate, jedna od najboljih izmišljotine otprilike kao sa onim Reporterima bez granica. Indeks korupcije ne postoji, nikad nije ni postojao. Postoji indeks percepcije korupcije koji se meri tako što par nevladinih organizacija sedne i dogovore se šta će kome da napišu. Nemoguće je meriti indeks percepcije nečega, pogotovo ne na metodološkom osnovu na kojem se to radi, ali zvuči jako dobro kad treba da se plasira negde u nekim nezavisnim slobodnim medijima, na kojima se nadam da ćemo sad konačno videti slobodu. A videli smo opet napad na privatne firme u zadnjih dana u Srbiji, što je nešto što me vrlo zabrinjava i što, stvarno, ministre, ja mislim da ćemo zbog ovog imati ozbiljne posledice od strane čitavog slobodnog sveta, jel.

00:37:49 - Milan Radin: Mislim, Srbija je jedina država kandidat, članica, kandidat za članstvo u Evropskoj uniji, gde se dozvoljava da neke parapolitičke organizacije pokušavaju da preuzmu upravljanje nad privatnom imovinom. Vlasnik firme proda firmu i sada preko parapolitičkih institucija pokušava da opet preuzme nazad upravljanje nad firmom koju je prodao i za to dobija podršku iz Skupštine Republike Srbije, doduše, od opozicionih stranaka. Ali da li će neko praviti tu distinkciju da opozicija pokušava da ukine sam pojam privatnog vlasništva? Opet ekonomija. Znam, shvatam da je to nekima komplikovanije ovde.

00:38:33 - Milan Radin: Shvatam da se to nekima i kosi sa njihovim osnovnim načelima, svetonazorima da to nije komuna, da to nije plenum, da je to ipak, kako da kažemo, uređeno društvo koje se zasniva na zakonima, da je to nešto čega su oni protivnici, što smo videli u svakom slučaju i na ulicama u ovim blokadama koje su organizovali zadnjih meseci. Nadam se da im to neće proći. Nadam se da će država tu konačno reagovati u nekoj meri, s obzirom da država nije u pravoj meri reagovala kada su određeni (zvuk zgozice) Pa ne mogu drugačije da ih nazovem, ovaj teroristi pokušavali da blokiraju rad pravosuđa u Novom Sadu, da blokiraju rad školstva i visokog školstva i naučno tehnoloških ustanova u Novom Sadu. Mi smo tu videli, eh, neke blage reakcije, doduše, ne toliko blage. Policija jeste radila svoj posao, ali onda plaćeni delovi pravosuđa nisu radili svoj posao, nego su puštali ljude da se brane sa slobode, iako je postojala apsolutno opravdana bojazan da će opet učiniti ta krivična dela zbog kojih su uhapšeni.

00:39:38 - Milan Radin: I oni su ta krivična dela opet činili i opet su bili hapšeni i onda ih su ih određene sudije puštale opet sad. Doduše, to je pitanje za neki drugi odbor. To je pitanje za neke druge organe, ne ovde za nas. Ne želim suviše da idem u digresiju, ali bih voleo samo da u budućnosti na ovim odborima ne moramo da trpimo svađu između određenih organizacija za ono malo grantova što je preostalo. Da li će zeleni, da li će slobodni, ko će od njih dobiti ove grantove?

00:40:08 - Milan Radin: Ko će od njih biti veći blokader, pa da može da uzme da povuče više novca? Nemojte, molim vas, samo da to ide preko ovde naših leđa i preko odbora. Odbor je ozbiljna stvar. Imamo ovde o ozbiljnim stvarima da se bavimo, a ne da moramo da slušamo da se neko pokazuje da je veći Pavle od Pavla. Doduše, i Pavle je član Odbora, kad bolje razmislim.

00:40:26 - Milan Radin: Pa da, eto, on se bavi drugim stvarima. On, on svoje grantove krvavo zarađuje, a ne ovde da nas maltretira, tako da, ugledajte se na Pavla. Hvala vam. Zahvaljujem. Da li još neko od članova Odbora želi reč u prvom krugu?

00:40:44 - Milan Radin: Ili vi želite sada da iskoristite vreme, Ana?

00:40:47 - Elvira Kovač: Ja samo da odgovorim na nešto...

00:40:50 - Milan Radin: Dobro. Narodni poslanik Ana Jakovljević.

00:40:52 - Ana Jakovljević: Pa dobro, da. Ovde već građani Srbije stalno slušamo, vidite kako vlast troši vaše novce tako što stalno ista priča, trinaest godina, oni prethodni, oni prethodni. Veliki deo onih prethodnih su kod njih završili. I ono što moram da kažem da ja konkretno sam godinu, skoro dve godine u-u politici, a eh, godinu i po dana u parlamentu, tako da ja ne znam koji bivši, jer ja nisam bila nikada u vlasti u vreme kad su ti žuti koji su sada kod vas, ministar Mali vam je bio u Agenciji za privatizaciju, gde vam je bio Goran, gde vam je Goran Vesić, znači, da ne nabrajamo sad dalje. To su kod vas, gospodine, svi završili.

00:41:28 - Ana Jakovljević: I to su, obratite se kada pričate o bivšem režimu, obratite se vašim kolegama. Uopšte, znači, ne dobacujte. Ne zanima me koja ste stranka, vi ste meni svi isti, tako da me ne zanima me koja ste stranka, obratite se onima koji su kod vas, a koji su bili deo prethodnog režima. Što se tiče principa ekonomije, da, ko-koruptivna ekonomija apsolutno nije naš princip. Kao što je, kolega rekao, Nastrašnica je pala zbog korupcije.

00:41:53 - Ana Jakovljević: Indeks percepcije korupcije, da li ga vi priznajete ili ne, to nikog ne zanima. Vi ste apsolutno irelevantni i nebitni da išta mislite o indeksu korupcije percepcije, koji je tu i koji je jako važan za sve dalje institucije u svetu koje su relevantne. A Evropska komisija je isto vrlo jasno u nom pejperu o vladavini prava rekla šta je mislila. I upravo to, pritisci na pravosuđe, jasno se zna na koje je mislila, na pretnje sudijama, tužiocima, kad će se sprovoditi disciplinski postupci. Sve je jasno navedeno, tako da zamere teze tamo ispred tužilaštva niko nije napadao tužioce i sudije, nego je tražio da rade svoj posao, a policija je blokirala rad i blokirala je, recimo, advokatima mogućnost da uđu i da traže uvid u spise predmeta koji ništa, zato što ništa nije u tom trenutku, zato što je pod pritiskom sad pravosuđe, nije urađeno zato što ste vi pravosuđe onesposobili.

00:42:47 - Ana Jakovljević: Prema-Prema tome, vrlo jasno je rečeno o vladavini prava, kako stoji situacija u Srbiji i sve što pričate je prosto zamajavanje građana. Znači, korupcija, pritisci na pravosuđe, ne postoje nezavisni mediji- Pritisci na civilno društvo, i to je rezultat vaše vlasti. Možete šta god da pričate i da zamajavate građane, ali to je više nepristojno i ne-ne-apolutno ne podržava. N-n-nije u redu da građani Srbije trinaest godina žive i trpe vaš zulum.

00:43:17 - Elvira Kovač: Vreme predviđeno za repliku isteklo.

00:43:19 - Ana Jakovljević: Ne treba da trpe vaš zulum.

00:43:22 - Elvira Kovač: Više je dosta- Vreme isteklo. Služba da onemogući kada je vreme isteklo, da poslanici zloupotrebljavaju i koriste mikrofon. Eh, Reč ima narodni poslanik Zdravko Mladenović. Izvolite.

00:43:34 - Zdravko Mladenović: Poštovana predsednice Odbora, poštovane kolege, ja već ću da iskoristim priliku da se obratim, neću koleginici, nego drugu komesaru Kozmi, pošto sve ovo što je on ispričao ovaj, mene neodoljivo podsetilo na trinaestu sednicu, jel trinaesta beše ova, Centralnog komiteta Saveza komunista Jugoslavije da pusti brk koji je bio viši Ciril Ribičić. Čini mi se da se tako zvao. Ovaj, ja samo jedno pitanje, eh, jedan deo ko, odnosno najveći deo koji sam ja hteo da pitam, pitao je kolega Radin. Međutim, mene ovde interesuje, vi ste potpredsednik Zeleno-levog fronta. Ode kolega Kozma, šta bih sad?

00:44:24 - Elvira Kovač: (pauza od osam sekundi) Pa što ide kolega Solunju?

00:44:25 - Zdravko Mladenović: Pa obraćam se vama dobro, nema problema.

00:44:27 - Elvira Kovač: Da, poslanik Savolić direktno obraćanje narodnom poslaniku na odboru, to je trebalo da kaže predsedavajuća.

00:44:32 - Zdravko Mladenović: Koleginice Jakovljeć, prenesite kolegi Kozmi, ukoliko je moguće. Zahvaljujem.

00:44:45 - Zdravko Mladenović: Ovaj- Zaista molim poslanike da se vratimo na dnevni red i da- Slažem se. Dakle, voleo bih, voleo bih da mi onda kolega Ko-Kozma odgovori, da li je, da li su evropske vrednosti, više puta je pomenuo pendrečenje građana, a on je, čini mi se, kopredsednik ili ja sad ne znam tačno ovog Zeleno-levog fronta, jel tako, koji su na svom zvaničnom Tviter nalogu napisali i stavili ona četiri slova ACAB. Ili svi policajci su tri tačkice sinovi. Jesu to evropske vrednosti, je-lje da li je evropska vrednost kad na Tviter nalogu takođe jednog od fakulteta u blokadi stoji "smrt policiji". Mene jako interesuje kako bi na to reagovala bilo koja evropska institucija da vidi takav sličan primer u svojoj zemlji.

00:45:39 - Zdravko Mladenović: Ovde kod nas očigledno smo došli u tu fazu da jedan deo ljudi smatra da je njima sve dozvoljeno, dok drugima očigledno nije ništa. U svakoj pravnoj državi na svetu zna se kako policija reaguje e-e-reaguje i pod kojim uslovima, pri čemu je to ovde, u ovom slučaju, izuzetno blago u odnosu na ono kako se prema toj istoj policiji nastupa. Dakle, njegova stranka je izbacila navijački slogan na svoj Tviter nalog i direktno pozvala na nasilje nad policajcima. I gospodin ovde sad nama priča o vladavini prava, o pendrečenju. S-šesnaest puta je pomenuo nadstrešnicu i da je nadstrešnica pala zbog korupcije.

00:46:30 - Zdravko Mladenović: Ko je to utvrdio do sad? Mi ovde pričamo o nekim hipotetičkim stvarima. Dakle, vi smatrate svejedno vi i kolega Kozma ko god, to još uvek niko nije utvrdio. Ja ne tvrdim niti da jeste, niti da nije, ali još uvek nije utvrđeno. Takođe, ovo što je kolega Radin pomenuo malopre pritisci na tužioca i sudije.

00:46:55 - Zdravko Mladenović: Pa, jasno, ja sam gledao, dakle, svojim očima na televiziji kad je Radivoje Jović... Šta već dođe tamo u Novom Sadu, ovaj, predsednik odbora gradskog ovog- Da, i to je tačno. Ove, da kažem, pa ne mogu sad baš da nazovem potpuno terorističke, ali poluterorističke organizacije, ovaj, hvata tužioca za ruku, sprečava ga na silu da uđe na svoje radno mesto i nakon toga kreće hajka protiv policije koja ga je privela zbog neverovatnog, mislim neverovatnog, dakle, prekršaja koji je prosto nedopustiv za čoveka koji je pokrajinski poslanik, odnosno poslanik u-u-u Autonomnoj pokrajini Vojvodine. Dakle, ovde se vrlo očigledno konstantno zamenjuju teze. Niti ja tvrdim, 'nači nikad neću da kažem da smo sad, da je, da je jedna strana dželat, a druga strana žrtva ili obrnuto.

00:47:58 - Zdravko Mladenović: Ali dajte ljudi malo da upristojimo to. Tolike teške reči, ipak, čini mi se, čini mi se da su na čini mi se bez nekih dokaza valjanih. Ja sam matematičar po struci i prosto stvari tako funkcionišu. Dakle, ako hoćete, dakle nešto da dokažete, morate da imate postupak i na kraju dođete do dokaza neke teoreme. Ovde mi stalno pričamo o nekim hipotetičkim e-e-e ovaj stvarima i bojim se da na ovaj način taj dijalog na koji vi stalno pozivaju i-i mi, naravno, i sa naše strane i predsednik je više puta pozvao na dijalog.

00:48:38 - Zdravko Mladenović: Teško ćemo mi da dođemo u dijalog ukoliko vi imate uvek svoju istinu i optužujete nas, dakle ljude koji smo vršilci vlasti u ovom trenutku na bilo kom nivou da smo ubice, da su nam ruke krvave, da ne znam maltretiramo decu, da, to su sve stvari koje će ostaviti.Ima ozbiljne posledice i u tim našim međusobnim odnosima. Tako da bih vas zaista zamolio ta retorika da se spusti. Sad kolega nije tu, meni je žao, ja sam mislio sa njim, ovaj, da, da, da vodim dijalog, ne sa vama, koleginice Koljić, jer mislim da vaša diskusija, koliko god ovaj s-ja nisam saglasan sa njom, ipak je bila u neku ruku pristojna. Ovaj čovek je ovde došao, ja moram da se izrazim tako nalupetoje tu gomilu gluposti, kao da je baš kažem, kao da je na trinaestoj, na trinaestoj onoj sednici Centralnog komiteta Saveza komunista Jugoslavije. A tako se da, Ciril Ribičić, pa i liči mi stvarno čovek pomalo na njega.

00:49:38 - Zdravko Mladenović: Ovaj, tako da bih vas zaista zamolio, ukoliko hoćete, ja mislim da u ovoj zemlji i predsednik je pozvao na dijalog. Ja stvarno mislim da je u ovoj zemlji neophodan dijalog. Da li će taj dijalog da bude između vas, parlamentarne opozicije i nas sa ove strane ili ko god da su vaši predstavnici? To u ovom trenutku uopšte nije važno. Zaista smatram da sa ova, ova, ovakva retorika ništa dobro nikome neće da donese.

00:50:05 - Zdravko Mladenović: Ja mogu da upotrebim znate kakve teške reči, ali se trudim još uvek da to ipak bude na nekom, na nekom nivou gde neću povrediti, neću povrediti bilo čija osećanja, ali da neko nas nazove ubicama, ne znam, eh, lopovima, eh, ljudima koji se bave korupcijom, ubicama dece i tako dalje i tako dalje, mislim da zaista je vreme da, da poslednji je trenutak da, da prestanete sa takvom retorikom. Ne vi lično pričam, naravno, ali pričam o jednoj atmosferi koja je stvorena u društvu. Hvala vam najlepše.

00:50:37 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Reč ima narodna poslanica Dunja Simonović Bratić. Izvolite.

00:50:43 - Dunja Simonović Bratić: Zahvaljujem predsednice. Ja želim da ukažem na jednu činjenicu koja se desila i puštena je u javnost pre dva sata i zaista sam iznenađena i da ne kažem razočarana. Pogotovo što ta atmosfera pumpanja, koja i dalje očigledno traje i u ovom domu, iako eh, odavde zaista posle deset meseci eh, ovih stvari ne treba više tako da se ponašate i treba da shvatite da i vi imate odgovornost tu. Niko nije osudio to što je ministru Dačiću poslato pismo sa tri metka. Pričate o policiji, vređate, izgovarate gnusne optužbe.

00:51:28 - Dunja Simonović Bratić: Nijednog trenutka niste osudili to što je neko poslao tri metka i po-poziv na ubistvo ministra policije. On predstavlja svu tu policiju. Uz to je i predsednik jedne ozbiljne stranke Socijalističke partije Srbije. I niste čak ni u tom smislu elementarno kolegijalni da kažete da to nije u redu i da to osudite. Ako to ne osudite, a očigledno nećete, budući da pričate o svemu, a to vam očigledno nije nikakva činjenica, niti bitna stvar, onda ne možete da očekujete ni za druge da imaju bilo kakav tretman kao ljudska bića.

00:52:05 - Dunja Simonović Bratić: Eh, došli smo do toga da dehumanizacija ljudi iz vlasti i svaka, svaki mogući, ja ne znam više koji oblik destrukcije niste primenili i pokušali da primenite, da vam je čak i drago i da vam je normalno da ubistvo postane najnormalnija stvar i da tako treba da se obračunavate sa svojim političkim protivnicima. Ne možete da ih pobedite na izborima. Pa hajde ih poubijate. 'nači, to je jedna atmosfera koja je katastrofalna i da niste u stanju to ni da osudite, to samo govori o vama. Ja molim i odavde i posle ovoga ljude da spuste tenzije, smire strasti i da se dozovu pameti i da sednu za sto, ako imaju šta da ponude, da kažu, da se pokažu imenom i prezimenom, da nam ispričaju šta žele i da krenemo da uvodimo u našu zemlju jednu normalnu priču i normalne tokove i da se ljudima vrati normalan život.

00:53:00 - Dunja Simonović Bratić: Ako ćemo da ne konstatujemo to što neko dobija tri metka, znate šta, onda stvarno svi treba debelo da se zapitamo da li ta ruka pruženog za dijalog ima smisla s ovim ljudima. Znači, mi možemo da pozivamo na dijalog do prekosutra, ali ako je odgovor na to da šaljete ljudima metak sa porukom da će biti ubijeni i to ne jednim nego tri, onako valjda da se to zasigurno utvrdi, ja, ja sam stvarno šokirana da se priča o policiji i o pendračenju, a da se ta stvar preskače. Znači, ka-kad smo došli dotle da je to normalno stanje stvari da predstavnici opozicije to ni ne konstatuju, da ovde dobacuju, da zlurado komentarišu, a da smo by the way došli na Odbor za evropske integracije, da nam sedi ministar Starović koji je doneo ozbiljan izveštaj sa ozbiljnim planom šta treba da se radi, a puna su vam usta Evropske unije. Koje su to vrednosti? Koje ćemo mi vrednosti da propagiramo ovde?

00:54:03 - Dunja Simonović Bratić: Poziv na ubistvo onoga koji vam se ne dopada politički, koji predstavlja te ljude koji rade u policiji, koji branе ovu državu i pokušavaju da spasu ovaj pordak, da spasu živote ljudi akо ste želeli da zapalite po njihovim prostorijama samo zato što drugačije misle. To je zaista nedopustivo. Vi, iako ste poništeni od strane studenata, iako su vam studenti rekli doviđenja, morate da pokažete vi ozbiljnost, budući da ste ovde da osudite takvu stvar, a ne da preskačete tu temu i to radite sve na Odboru za evropske integracije. Što niste došli na Odbor za odbranu i bezbednost? Tamo je to tema, ali kad ste već počeli da pričate o policiji, budite toliko normalni pa to osudite.

00:54:46 - Dunja Simonović Bratić: Hvala.

00:54:49 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Da li još neko od članova Odbora želi reč? Najpre, eh, ukoliko ne, pošto ne vidim ruke, iz ugla predsednice Odbora za evropske integracije, moram da kažem da sam šokirana.

00:55:02 - Elvira Kovač: Ponašanjem svih na ovoj sednici Odbora, uz uvažavanje gospodina ministra, još jednom bih podsetila sve da po proceduri mi izveštaj Ministarstva i generalno posetu ministra treba da imamo kvartalno uz dogovor i sa prethodnom ministri, sa aktuelnim ministrom. Mi se trudimo da to imamo na mesečnom nivou. Eh, ministar, ja kada sam videla da je na Vladi Republike Srbije prošao revidirani NPIE, odmah sam kontaktirala ministra kada je stigao predlog u Narodnu skupštinu da vidimo kada možemo s obzirom na letnju pauzu da se vidimo i jedan smo od retkih odbora koji je zakazao sednicu krajem avgusta, sednica se očekuje negde u eh, septembru. Uz uvažavanje obaveza, juče smo ovde imali Kopmana koji je razgovarao i sa predstavnicima opozicije koji su se verovatno, mi naravno ne znamo, i na tom sastanku, što bi Dunja lepo rekla, puna su vam usta Evropske unije, a kada vam se predlaže hajde da nađemo zajednički minimum i hajde da ovaj proces učinimo integrativnim, što se ja svim snagama trudim, vi dođete dotle da nam, ne bih sada da citiram da li Anu ili Kozmu, ali vi ne činite ništa i nikada nećemo ući u Evropsku uniju dok je režim Aleksandra Vučića, meni to nije jasno. Izvinite, ali meni ta vaša rečenica uopšte nije jasna.

00:56:31 - Elvira Kovač: Ako ste vi evrofanatici ili ako vi jeste za Evropsku uniju, zašto pruženu ruku je ruka za dijalog, je i trenutni problemi koje mi imamo na ulici koje se trudim da ne unesem na ovu sednicu Odbora, jer to je zaista za sednicu Odbora za odbranu i bezbednost, a ne za našu, već pružena ruka predsednice Narodne skupštine i Konventu i vama i ministru koji je spomenuo, imali smo zajednički sastanak gde je spomenuti plan o kome je on govorio u prvom delu svog izlaganja, nadam se da je neko pored mene mislim i ostalih poslanika pratio, hajde da se oko nečega dogovorimo oko zajedničkog minimuma. Ne. Vi konstantno ponavljate nikad ništa neće biti i koristite, zaista sam zapisivala, ne bih da nudim, da nudim, da delim opomene, ali kriminalno koruptivni režim ste otiš-otišli maksimalno do zida. I ja koja zaista molim, 'nači, na o-ovakvim tehničkim uslovima eh, i ja nisam srećna što ne vidim koliko je sati, što ne vidim ko koliko vremena, ali nemoguće voditi sednicu kada se svi ponašamo kao zabavištanci. Ja mislim da je u zabavištu, mislim, veći red.

00:57:45 - Elvira Kovač: Hajde da se svi uozbiljimo i da se zaista bavimo konkretnim stvarima. Ministar koji se trudio kao dečici da objasni zašto kumulativno, jer do sada smo se bar bavili dnevnim redom i bar smo pričali o tome i pravo je opozicije da kritikuje vlast, zašto je izvršenje NPIE 30 i nešto posto. On je objasnio da je pedeset i nešto i priznajući greške i kašnjenja zbog svega što se, ne, mi se time ne bavimo. Mi furamo neku svoju priču. Opterećivati ministra temom REM-a koja je eh, isključiva nadležnost Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije.

00:58:28 - Elvira Kovač: Pritom nisu svi izašli iz procedure. Nije tačno reći da su svi izašli iz procedure zato što su izašli vaši. I pri tom je predsednica Narodne skupštine koja ulaže nenormalne napore zakazala sednicu, odnosno predložila, pa je zakazana sednica Odbora koja je trajala danima, gde su usk, gde je usklađeno sedam kateg-kategorija od devet. I još uvek imamo prepreke zbog velikog neslaganja građanskih inicijativa i toga kako, ako vam se tako sviđa, vladajuća većina tumači stvari i predsednica traži ekspertsko mišljenje OEBSA, ne, vi ste x, i vi ste protiv svega, i pritom kažete i radna grupa za izborne uslove, svi su izašli. Nisu svi izašli.

00:59:13 - Elvira Kovač: Dakle, i ona kako tako funkcioniše i opet čekamo mišljenje ODIR-a i opet tražimo, i onda umesto da priznate kašnjenje zbog svega toga, vi samo napadate ovu vlast, odnosno, 'nači ja zaista ne razumem i još jednom da ne ulazim u detalje, molim sve i iskreno se nadam da je to još uvek moguće da se vratimo celom procesu ako mi jesmo za evropske integracije i da ga učinimo eh, inkluzivnim. Što se tiče eh, samog ministra i mog kratkog doprinosa, i ja sam nažalost čula ove brojke koje je iznela narodna poslanica Jakovljević. I Odbor za evropske integracije razmišlja o tome, ali očigledno je u ovom momentu to nemoguće kako poboljšati komunikaciju o prednostima, da li spremiti neki, ja ne volim te strateške dokumente, ali na koji način eh, objasniti građanima eh, šta se to eh, dešava i zašto je procenat toliko nizak u ovom momentu. Slažem se i sa zamenikom predsednika Odbora koji je rekao, ja lično i ovde na Odboru nikad nismo, eh, kako da kažem nagađali ili citirali datumima kad će se otvoriti Klaster 3. I mislim da je pogrešno, građani ne razumeju šta je Klaster 3 već kada, mislim da želi na lep način da se kaže kada će se verifikovati i oceniti to što Srbija jest uradila, ali nemoguće je neke stvari eh, završiti ukoliko u tom inkluzivnom procesu do koga smo došli i te radne grupe i svega ostalog zbog ogromnih napora predsednice Narodne skupštine odjednom druga strana ili ne znam opozicija i NGO nevladine organizacije odluče sad nećemo ništa pa u inat.Eh, mi s-- ja, ja ne vidim, eh, kako da kažem, razu-razum ove odluke i koji je plan, eh, ali ne želim da produbljujem diskusiju, već ću pokušati da dam reč ministru, da ukoliko želi da reaguje i da odgovori, eventualno, ukoliko je moguće, da ono što može da se podeli sa, eh, javnošću, pored šturih da saopštenja, malo pričamo i o poseti Kopmana, ukoliko je moguće.

01:01:30 - Elvira Kovač: Izvolite.

01:01:33 - Nemanja Starović: Hvala vam uvažena predsednice. Eh, dosta toga je pomenuto u diskusiji. Ja ću se osvrnuti, naravno, na nekoliko stvari koje smatram da su značajne, ali dozvolićete mi bez želje i potrebe da ulažem, ulazim u nešto što smatram par ekselans dnevno-političkim temama i diskusijama. Već sam navikao za ova četiri meseca na ovoj poziciji da me sa jedne strane nazivaju ministrom protiv evropskih integracija, a s one druge da me nazivaju izdajnikom nacionalnih interesa. Verujem da nisam ni jedno ni drugo, već da se isključivo vodim ovim bazičnim postulatima spoljne politike Republike Srbije koji su omeđeni našim državnim nacionalnim interesom.

01:02:19 - Nemanja Starović: Ništa više, ali ni ništa manje od toga. A kada govorimo o težnji i zalaganju za pristupanje se Republike Srbije Evropskoj uniji, to nije samo strateško opredeljenje naše države, već strateški izbor koji smo odavno napravili i možemo reći da se naša država nalazi na ovaj ili na onaj način na putu pristupanja Evropskoj uniji već četvrt veka i tu dolazimo do barem delimičnog odgovora na pitanje. Prvo pitanje koje je postavljeno u diskusiji zašto evris-euroskepticizam u Srbiji raste. Pa kao što je u starim državama članicama Evropske unije veoma izražen fenomen zamora od proširenja, isto tako se mi suočavamo sa fenomenom zamora od prstiju pristupanja i to je nešto što je činjenica, što je realnost i što čini jednu, da tako kažem, povratnu spregu. Međutim, ja moram da naglasim da ovi procenti koji su navedeni od trideset i šest procenata podrške za pristupanje Srbije Evropskoj uniji prosto nisu tačni i poslednja dva relevantna istraživanja javnog mnjenja koja su predstavljena u javnosti, jedno rađeno za potrebe Radio televizije Srbije od strane renomirane agencije, drugo sprovedeno od strane CESIDa, za koji verujem da svi smatramo da predstavlja profesionalnu organizaciju u tom smislu, ali ne, svakako ne i ne-ne organizaciju koja je naklonjena vlasti ili vladajućoj većini.

01:03:57 - Nemanja Starović: Dakle, ta dva istraživanja govore veoma konzistentno o stepenu podrške od četrdeset i pet, odnosno četrdeset i šest procenata, i o tome da postoji relativna većina onih koji se i dalje, uprkos svemu ovome, zalažu za pristupanje Srbije Evropskoj uniji, u odnosu na one koji su protivu tog. No, evidentno je da taj stepen podrške nije onoliko visok koliko bismo svi mi možda želeli. Evidentno je, dakle, da donekle i raste taj euroskepticizam, ali moramo reći da je on porastao naglo, kada govori o ovim stopama i ovim procentima, zapravo sa početkom nesrećnog i tragičnog rata u Ukrajini 2022. godine i da se od tog momenta pa nadalje stanje u javnom mnjenju Srbije i opredeljenja po ovom pitanju da su manje više stabilna. Ponavljam, dakle, zamor od pristupanja, četvrt veka trajanja procesa.

01:04:55 - Nemanja Starović: Dakle, nakon onih ključnih političkih promena u Srbiji 2000. godine i prvih deset, dvanaest godina koje su u potpunosti procerdane i izgubljene u tom procesu. Jer u vreme dok je bivša vlast snosila odgovornost za vođenje Republike Srbije, ma koliko im usta bila puna evropskih integracija i Evropske unije, baš ništa suštinski učinjeno nije na napredovanju Srbije ka Evropskoj uniji, jel, kao što je i u diskusiji spomenuto, ja ću to podcrtati, pregovarački proces je otpočeo 2014. godine. Prva pregovaračka poglavlja su otvorena 2015.

01:05:35 - Nemanja Starović: godine u vreme mandata vlade Aleksandra Vučića, a to je, dakle, kada govorim o pregovaračkom procesu, mehanizam kojim mi suštinski vodimo proces pristupanja. I da se vratim samo još u pola rečenice na procente. Dakle, relativna većina četrdeset i pet ili četrdeset i šest procenata, što je i dalje, ako uradimo neku komparaciju, veći procenat podrške nego što je bio u poslednjoj državi koja je pristupila Evropskoj uniji, odnosno stupila u članstvo godinu dana pre pristupanja, govorim o Republici Hrvatskoj 2012. godine. Dakle, ja bih taj procenat četrdeset i pet i četrdeset i šest ili četrdeset i šest procenata smatrao čak relativno visokim, imajući u vidu sve ove okolnosti o kojima, o kojima govorimo.

01:06:30 - Nemanja Starović: Spomenuti Izveštaj o vladavini prava, koji je prilično kritičan prema Republici Srbiji. Ja sam sa tim svakako saglasan, ali verujem da moramo dati ispravan kontekst i moramo naglasiti da se radi o mehanizmu koji je pri-predviđen, mehanizmu izveštavanja Evropske komisije, koji je predviđen prevashodno za države članice Evropske unije, a da, počevši od prethodne 2024. godine, je njime obuhvaćena, tim mehanizmima izveštavanja i Republika Srbija i još neke države kandidati, ali ne sve. I sama činjenica, dakle, da...Da, smo među onim državama koje su obuhvaćene tim mehanizmom, govori povoljno o Republici Srbiji, jer sasvim sigurno da ne govori povoljno to da neke države kandidate čak nisu ni obuhvaćene tim mehanizmom. Evropska komisija, dakle, se postavlja u neku vrstu meta pozicije, posmatra i sagledava stvari iz, za nekog aspekta željenog savršenog sistema i društva, i veoma, veoma je kritična prema svima prema kojima ovaj mehanizam primenjuje, uključujući pre svega države članice Evropske unije.

01:07:38 - Nemanja Starović: I da bismo u potpunosti razumeli kontekst svega ovoga, jako je bitno napraviti poređenje, ja ohrabrujem narodne poslanike koji su diskutovali o izveštaju o vladavini prava za Republiku Srbiju, da naprave poređenje sa identičnim izveštajem za pojedine ili čak sve pojedinačne države članice Evropske unije u pojedinim segmentima je taj izveštaj jednako kritičan, ako ne i kritičniji. Jer, podsetimo se, dakle, kada govorimo i o broju ubijenih novinara i tako dalje u pojedinim državama članicama Evropske unije, dakle, to nije nešto što je uporedivo sa stanjem u Republici Srbiji. Iako nije u užem smislu tema ove rasprave, ali zaista imam potrebu da se veoma kratko osvrnem na one navode po kojima, tobože, režim povećava represiju nad građanima Srbije. Istine radi, a pre svega radi jednog ispravnog odnosa prema pripadnicima policije, koji rade herojski posao u našoj državi poslednjih devet i po meseci, moramo izaći sa tačnim i egzaktnim podacima kojima se ove tvrdnje ne samo demantuju, već postaju sasvim očigledno, ne samo neutemeljene, već rekao bih politikantske. Naime, ono o čemu mi svedočimo u Srbiji proteklih devet i po meseci jeste da smo imali oko dvadeset i tri hiljade neprijavljenih, a samim tim i nelegalnih političkih skupova.

01:09:08 - Nemanja Starović: Od njih gotovo trinaest hiljada su učinile neprijavljene nelegalne blokade saobraćajnica, koje su po definiciji nesigurni i nebezbedni javni skupovi. Nesigurni i nebezbedni za same učesnike tih javnih, nelegalnih javnih skupova, ali i za sve druge učesnike u saobraćaju. Srpska policija je tr-, se nastojala, trudila se da svaki od tih nelegalnih skupova obezbedi i apelovala je na organizatore da makar neformalno najave, imailom, telefonskim pozivom, lokacije tih ilegalnih blokada saobraćajnica kako niko ne bi stradao. I Božijom voljom i naporima srpske policije niko nije nastradao, nijedan život nije izgubljen, iako smo imali skoro trinaest hiljada nelegalnih, a samim tim nebezbednih blokada saobraćajnica. Opet radi ispravnog konteksta, početkom 2019.

01:10:03 - Nemanja Starović: godine imali smo proteste žrtava žutih prsluka u Francuskoj, koji su se u-u suštini svodili takođe na blokade saobraćajnica širom te velike i važne evropske države. Tada je jedanaest ljudi izgubilo život. Svi na blokadama saobraćajnica usled zaletanja automobila, kamiona, motocikala i tako dalje. Jedanaest ljudi je izgubilo život tada tokom žutih prsluka. Četrnaest ljudi je ostalo bez očnog vida na jednoj ili na oba oka.

01:10:32 - Nemanja Starović: Preko osam hiljada ljudi je uhapšeno za svega nekoliko meseci tokom tog protestnog pokreta u Francuskoj. I kada stvari postavimo na taj način u jedan ispravan kontekst, mislim da je apsolutno neprimereno govoriti o nekakvoj represiji režima prema građanima Srbije, a pogotovo kad imamo u vidu da je zaključeno sa drugom i trećom sedmicom avgusta, kada smo svedočili organizovanom, organizovanim huliganskim napadima na pripadnike policije, gde je preko stotinu sedamdeset srpskih policajaca teže i lakše povređeno. Ono što brine i što govori o tome kolika je privrženost određenim vrednostima, koje često nazivamo evropskim vrednostima u našoj političkoj zajednici kod pojedinih aktera jeste to što ja barem do danas nisam čuo jasnu ogradu i osudu huliganskog nasilja prema pripadnicima policije, demoliranju prostorija političkih stranaka i svemu onom ostalom što smo videli od strane političkih stranaka opozicije ili pak lidera blokaderskog plenumskog pokreta, kako god, kako god to nazivali. Konačno, spomenuto je da nema otvorenih p-poglavlja od decembra 2021. godine.

01:11:52 - Nemanja Starović: To je tačno, ali se uvek mora naglasiti da smo još tog decembra 2021. godine mi dobili zeleno svetlo ili pozitivnu preporuku Evropske komisije da uz klaster četiri, koji je tada otvoren, otvorimo i klaster broj tri, da je to ponavljano svakog narednog decembra, ali da mi takođe govorimo o periodu koji se poklopio sa početkom i trajanjem ovog nesrećnog i tragičnog rata u Ukrajini, koji je uslovio povećana politička očekivanja pojedinih država članica Evropske unije od Republike Srbije, što predstavlja očekivan-, tu vrstu očekivanja koja nisu definisana unutar našeg pregovaračkog okvira. Mi posvećeno radimo, pre svega vaše kolege iz Narodne skupštine Republike Srbije na čelu sa predsednicom Narodne skupštine, na ispunjavanju određenih elemenata koji nas vode ka otvaranju klastera tri. Ali ono što jeste moj utisak, a po prirodi posla veoma intenzivno pratim sve što se dešava i komuniciram sa predsednicom Narodne skupštine, jeste da je ta želja, namera, ambicija predsednice Narodne skupštine i drugih kolega da se proces vodi na jedan transparentan i inkluzivni način, u dobroj meri zloupotrebljena od pojedinih učesnika u procesu.Jer shvataju tu želju na taj način da su oni u poziciji veto igrača i da mogu strategijom prazne stolice, da zapravo blokiraju iz Ustave čitav proces, uprkos deklarisanim proevropskim opredjeljenjima, viziji, misiji i tako dalje i da prosto zbog političkih stavova, ja bih to tako ocenio, potpunosti za-za Ustave te procese. A uvažena predsednica Odbora je spomenula i to da smo juče imali veoma važnu posetu generalnog direktora Direktorata za proširenje Evropske unije Herte Jana Kopmana, a za koju smo se dugo pripremali i ja verujem da je bila veoma sadržajna i veoma uspešna i rekao bih u delu razgovora, koji sam lično predvodio sa timom ljudi iz Ministarstva za evropske integracije, da smo, ne bavići se previše velikim političkim i geopolitičkim temama jer su to bile, naravno, teme drugih formata u kojima je učestvovao gospodin Kopman, ali da smo se fokusirali pre svega na one konkretne i opipljive korake, rekao bih, koje činimo u procesu pris-pristupanja Srbije jedinstvenom evropskom tržištu.

01:14:32 - Nemanja Starović: Ono što je verovatno za naš narod, za naše građane najopipljivije, možda i najvažnije jeste to da intenzivno radimo na pristupanju Republike Srbije zoni bez roaminga Evropske unije, odnosno zoni roaminga kao kod kuće. Da verujemo da ćemo mi sa svoje strane svakako do kraja godine ispuniti sve neophodne preduslove da do toga konačno i dođe u prvoj polovini 2026. godine, uz pretpostavku da će i kolege iz Evropske komisije odraditi onaj deo posla koji je na njima. Tu su, naravno, i zeleni koridori, puna operacionalizacija jedinstvenog prostora plaćanja u evrima. Neke dodatne ideje, mehanizmi koji bi dodatno olakšali kretanje, odnosno osnažili princip slobode kretanja naših građana unutar schengenskog prostora.

01:15:30 - Nemanja Starović: Određene pogodnosti i olakšice za naše transportere, vozače kamiona, a nekom će možda zvučati sitno ili banalno, a verujem da je veoma važno. Posebno smo razgovarali o konačnom ispunjenju kriterijuma, što smo i realizovali, za omogućivanje izvoza živinskog mesa i kokošijih jaja na jedinstveno evropsko, evropsko tržište. Kažem, neko me to možda može biti, možda delovati sitno ili smešno, ali za naše živinare koji zapošljavaju hiljade ljudi u Jagodini, u Žitištu i mnogim drugim mestima, to su stvari od životnog, od životnog značaja. U svakom slučaju, mislim da je poseta bila veoma značajna. Mi nastavljamo intenzivno da surađujemo sa kolegama iz Evropske komisije, iz DGNS-a, ali i iz drugih relevantnih direktorata i mislim da ću lično barem dva ili čak tri puta boraviti u Briselu u narednih dvadesetak dana, a također i delegacije iz brojnih resornih ministarstava.

01:16:31 - Nemanja Starović: Hvala.

01:16:33 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Ukoliko se niko više ne jeve za reč, zaključujem diskusiju po prve dve tačke i zahvaljujem se ministru na prisustvu. Mi imamo formalni zadatak koji ćemo obaviti ručno. Stavljam na glasanje predlog da usvojimo Izveštaj o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji tokom predsedavanja Republike Poljske januar-jun ove godine, koje je podnela Vlada, i predložimo Narodnoj skupštini da razmotri i prihvati ovaj izveštaj. Ko je za?

01:17:09 - Elvira Kovač: Zahvaljujem. Zaključujem, znači... Da, da. Ko je protiv? Uzdržani?

01:17:17 - Elvira Kovač: Konstatujem da je Odbor većinom glasova usvojio Izveštaj o pregovorima o pristupanju Republike Srbije Evropskoj uniji tokom predsedavanja Republike Poljske. Ministre, hvala vam na prisustvu. Imamo još samo jednu tačku, tehničku, treću tačku dnevnog reda. Određivanje delegacije Odbora za bilateralnu posetu Odboru za evropske poslove Parlamenta Irske. Od Odbora za evropske poslove Parlamenta Irske stigao je poziv da tročlana delegacija našeg Odbora ide u bilateralnu posetu.

01:17:49 - Elvira Kovač: Podsjetiću vas da su oni bili kod nas u bilateralnoj poseti. Bili smo dobri domaćini. Ovo je uzvratna poseta. Na, poseta bi bila posle intenzivnih pregovora službe i pretumbavalja određenih Odbora, određenih datuma i njihovih obaveza. Datum koji smo dogovorili je 14.

01:18:08 - Elvira Kovač: oktobar eh, ove godine. To je jednodnevna poseta. Imali bi- Da, ne, program od nekoliko sati, ali putovali bi trinaestog i vratili se petnaestog. Nakon konsultacija, pošto sam ja zainteresovana i zvala sam zamenika predsednika Odbora, a on nije u mogućnosti, stoga je poslanička grupa SNS predložila, aa, Sanju-Sanju Đajić kao članicu Odbora i kao predstavnika opozicije pred-predlažem Anu Jakovljević člana Odbora. Stoga je predlog da u Irsku putuje narodna poslanica Elvira Kovač, predsednik Odbora Sanja Džajić, član Odbora i Ana Jakovljević, član Odbora.

01:18:49 - Elvira Kovač: Da li neko ima nešto da kaže? Ukoliko ne, stavljam na glasanje ovaj predlog. Molim da se izjasnite ručno. Ko je za? Očigledno protiv i uzdržanih nema.

01:19:00 - Elvira Kovač: Konstatujem da Odbor jednoglasno usvojio predlog da nas tri putujemo u Irsku. Četvrta tačka dnevnog reda. Razno. Da li neko možda ima nešto? Ukoliko ne, ja sam pitala službu da proverimo da li imamo neke predloge zakona koji treba da se usklade sa AKI-jem.

01:19:20 - Elvira Kovač: Eh, do sad smo odradili sve. Od najnovijih predloga je jedan koji treba da stavimo na dnevni red. Zbog prisustva ministra nisam htela da opterećujem ovaj dnevni red, da se ne dogovaramo sada sa Ministarstvom koje treba da predloži zakon. Uz konsultacije imaćemo sednicu Odbora, samo ćemo videti kada. Sednica će verovatno najranije sredinom septembra.

01:19:43 - Elvira Kovač: Eh, ne bih volela da naš zakon bude problem, tako da ćemo u najgorom slučaju tu negde osmog prepodne imati sednicu ako bude hitno zbog sednice plenarne. Ako ne, onda sredinom meseca. Ukoliko se ne javlja niko više, zaključujem dvadesetu sednicu Odbora za evropske integracije. Zahvaljujem se na prisustvu.
Snimak sednice

NAPOMENA: Transkript sednice odbora generisan je pomoću softvera za automatsko prepoznavanje govora. Uloženi su značajni napori da se osigura tačnost, ali se mogu javiti manje netačnosti. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.

Poslednji put ažurirano: 18.12.2025, 14:58