DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 15.05.2001.

18. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Druge sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini.
Obaveštavam vas da prema službenoj evidenciji današnjoj sednici prisustvuje 129 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim vas da ubacite svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da imamo kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su odsustvo prijavili sledeći narodni poslanici: Ljubiša Đoković, Dušan Budišin, Željko Tomić, Ratimir Svirčević, Miloš Radivojčević, Petar Mišić, Sava Popadić, Dragiša Đoković, Vuk Antonijević, Marko Jakšić, Nenad Bogdanoviću, Dragiša Marinković, Ljubodrag Grbić, Anton Biač, Dragn Šutanovc, Vojislav Došen, Igor Soldatović, Teodora Vlahović, Sredoje Mihajlov, Branislav Pomoriški, Srđan Sikimuć, Velimir Živojinović, Stanko Kovačević i Ljubiša Kesić. Pre podne odsustvuju: Mihajlo Jagodić, Pal Šandor, Nataša Milojević i Milorad Stanulov, popodne - Vladan Jovičić, a Miloš Lučić i Milutin Prodanović su najavili zakašnjenje.
Obaveštavam vas da su pozvani da sednici prisustvuju: predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Prelazimo na 15. tačku dnevnog reda - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZDRAVSTVENOM OSIGURANjU (pojedinosti)
Pošto smo na jučerašnjoj sednici usvojili Predlog zakona u načelu, otvaram pretres Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Petar Petrović.
Vlada, Odbor za zdravlje i porodicu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li se neko drugi javlja za reč? (Da.)
Izvolite, ministar zdravlja, gospodin Obren Joksimović.

Obren Joksimović

Dame i gospodo narodni poslanici, pošto se radi o zakonu iz oblasti zdravstva i pošto sam juče dva puta nastupao, a imao sam obaveze kao ministar, ali na drugo mesto morao sam da odem. U međuvremenu su se desile neke stvari koje su izletele iz okvira normalnog. Kao čovek, kao ministar i kao lice zaduženo za poslove zdravlja, da kažem nekoliko reči. Svojevremeno, daleke 1994. godine na samom početku, kao poslanik u Saveznoj skupštini napao me je predsednik Radikalne stranke, gospodin Šešelj, najpogrdnijim izrazima ....

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Gospodine Joksimoviću, sada smo u raspravi, reći ću vam, sada smo u raspravi u pojedinostima, sada razmatramo amandmane. Zamolio bih vas da pravo na završnu reč koju imate iskoristite po završetku razmatranja amandmana, da ono što ste ....

Obren Joksimović

Izvinjavam se, mislio sam da nema niko više da govori.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ne, imamo amandmane. Kada završimo ovu raspravu, imaćete pravo na završnu reč.

Obren Joksimović

Izvinjavam se, mislio sam da je to završeno.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Hvala. Ako se više niko ne javlja za reč, stavljam amandman na glasanje.
Za 37, protiv 101, uzdržanih dva, nije glasalo 16, ukupno je prisutno 156 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amanmdan.
Na član 1. amanmdan je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Vlada, Odbor za zdravlje i porodicu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, bez obzira na to što ovaj predlog zakona liči na predlog zakona koji je već usvojen, a odnosi se samo na druge doprinose, moram da komentarišem član 1. Predloga zakona i da, eventualno, pokušam da vas ubedim da usvojite amandman koji sam predložio, zato što je po meni ne bolje rešenje, nego rešenje koje bi moglo neke prihode da donese u taj fond. Naime, predlagač je priznao u obrazloženju zakona da ove izmene i dopune zakona stvaraju uslove za korekciju (smanjenje stopa doprinosa za zdravstveno osiguranje).
Šta to znači? To znači da je članom 1. predviđeno da se po osnovu ovako povećane osnovice za uplatu doprinosa povećaju prihodi u fondu za zdravstveno osiguranje, odnosno da se više zahvata iz privrede za ovaj fond. Onda nam predlagač zakona kaže da, obzirom na to da je došlo do povećanih prihoda, da se stvaraju uslovi za smanjenje stopa, ali ovim predlogom zakona on te stope ne smanjuje.
Ostaje nam da pitamo predlagača zakona, ako je već uočio, ako je na nekom malom modelu proračunavao i video da će biti većeg izdvajanja, većih prihoda i video da stope mogu da se smanje, zašto nam nije odmah predložio i smanjenje stopa, kako bi građani Srbije shvatili da imaju posla sa jednom ozbiljnom vlašću. S jedne strane, predlagač nas ubeđuje da ćemo imati povećane zarade, da ćemo bolje da živimo, da će plate, narodski rečeno, biti veće, da će fond biti mnogo puniji, pa čak kaže da će fond biti puniji nego što treba i da se stvaraju uslovi za smanjenje stopa, ali ne lipši magarče, ne zna se kada će i da li će uopšte biti smanjivane stope doprinosa.
Istovremeno, predlagač kaže da će se ove osnovice iz člana 1. Predloga ovog zakona, koje on neosnovano, nestručno, nepravno naziva osnovicama iz člana 108b stava 2, iako ovaj zakon ima samo 13 članova, da će biti usklađene sa kretanjem prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom u Republici, u periodu februar-april 2001. godine, prema objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike. Šta to znači? To znači da mi zaista ne znamo, 1. juna, kada ovaj zakon stupi na snagu, odnosno kad stignu te junske plate, uopšte ne znamo koliko će novca poslodavcu, a to znači nama koji primamo plate, otići po osnovu ovog predloga zakona.
Predložio sam otprilike za 50% umanjene osnovice na koje će se obračunavati ovi doprinosi, zato što je to ono što je realno i ono što naša privreda ovog časa za bilo koje doprinose, poreze, može da izdvoji. Možemo mi ovde da pišemo da ćemo izdvajati hiljade i hiljade dinara, tog novca u privredi nema, taj novac se u privredi ne stvara, ne stvara se ni za plate, a kamoli za ovako povećane doprinose i obaveze koje imaju poslodavac i zaposleni prema državi. Bez obzira na to što je ovo usklađivanje sa budžetom koji je već usvojen, dužan sam da vas po ko zna koji put, sve dok su ovakvi predlozi zakona na dnevnom redu, upozorim da kad neko nema, ne možete da mu naplatite. Ubeđen sam da naša privreda, ovog časa pod vašom vlašću, a još se niko od vas nije usudio da organizuje proizvodnju, nema novaca, ne stvara ovaj dohodak i neće moći da uplaćuje ovako predviđene doprinose koje i ovaj zakon od poslodavaca traži.
(Predsednik: Vreme.)
Sa tim problemom se suočavala i ranija vlast, u vreme kada se više proizvodilo, ali je tržište bilo jako skučeno, pa ipak cene na domaćem tržištu nisu bile ovako visoke kao što su sada pod vašom vlašću. Mi smo morali raznim predlozima zakona da za izvesne privredne grane, posebno ugrožene i posebno one u kojima su niski lični dohoci, predvidimo da Vlada može da ih oslobodi čak i do 50% od zakonom predviđenih stopa i osnovica za doprinose.
Molim vas da o tome mislite i predlažem da prihvatite ovaj amandman.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč?
Izvolite, gospodine Jovanoviću.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Gospodine predsedniče, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, mi smo dobrim delom rekli sve što se moglo reći na osnovu činjenica i argumenata po pitanju ovih osnovica. Mislim da smo u tački dnevnog reda, u kojoj smo se bavili izmenama i dopunama  Zakona o penzionom i invalidskom osiguranju, definisali šta je to osnovica, šta nju čini i, između ostalog, ukazali na revalorizacije i promene do kojih je došlo u međuvremenu.
Dakle, predloženim amandmanom se definišu osnovice koje bi bile manje od onih koje trenutno postoje. Možda bi to bilo olakšanje za poslodavca, ali sasvim sigurno ne bi išlo u prilog onima koji na takav način ostvaruju svoja prava. Dakle, potrebno je uvažiti činjenice, realnost. Niko u ovom društvu ne misli da je samo po sebi lako izvršiti postojeću reformu na kojoj insistiramo, ali očigledno da bismo mi mogli opet da uđemo u raspravu koju smo vodili tokom prošle nedelje. Ovo su osnovice koje su kalkulativne, ali su veoma precizno u tom smislu definisane, pre svega kroz proceduru kojom se do takve osnovice dolazi.
Molim vas da, ako možemo, ubrzamo našu raspravu, kako bismo razgovarali o onim stvarima o kojima do sada u ovom parlamentu nismo razgovarali. O ovim osnovicama smo sve rekli, u situaciji u kojoj smo se bavili penzionim i invalidskim osiguranjem. Mislim da je jasno da mi od svoje politike nećemo odustati, baš kao što nema puno argumentacije u kritikama kojima smo izloženi, a tu pre svega mislim na one kojima se opisuje trenutno stanje u privredi.
Plate su uvećane. Istina, to je pratilo porast cena, ali ne kao posledica loše politike koju mi vodimo, već, pre svega, kao posledica ispravljanja onih depresiranih vrednosti koje su bile posledica, opet, nastojanja Vlade da takvim oblikom socijalne politike održi kakvu - takvu ravnotežu u društvu. To nije bila dobra politika i očigledno je da se tako nešto mora menjati, jer samo po sebi nije dugovečno. Mi smo digli cenu struje, ali cena struje nije veća od one cene koja je karakteristična za takvu vrstu proizvoda u našem okruženju. Dakle, to je sve deo politike usklađivanja sa našim potrebama, ali i usklađivanjima sa potrebama proizvođača. Molim vas da, ako možemo, ubrzamo ovu raspravu i pređemo na sledeću tačku dnevnog reda. Sve smo rekli o ovom pitanju.