Dame i gospodo narodni poslanici, bez obzira na to što ovaj predlog zakona liči na predlog zakona koji je već usvojen, a odnosi se samo na druge doprinose, moram da komentarišem član 1. Predloga zakona i da, eventualno, pokušam da vas ubedim da usvojite amandman koji sam predložio, zato što je po meni ne bolje rešenje, nego rešenje koje bi moglo neke prihode da donese u taj fond. Naime, predlagač je priznao u obrazloženju zakona da ove izmene i dopune zakona stvaraju uslove za korekciju (smanjenje stopa doprinosa za zdravstveno osiguranje).
Šta to znači? To znači da je članom 1. predviđeno da se po osnovu ovako povećane osnovice za uplatu doprinosa povećaju prihodi u fondu za zdravstveno osiguranje, odnosno da se više zahvata iz privrede za ovaj fond. Onda nam predlagač zakona kaže da, obzirom na to da je došlo do povećanih prihoda, da se stvaraju uslovi za smanjenje stopa, ali ovim predlogom zakona on te stope ne smanjuje.
Ostaje nam da pitamo predlagača zakona, ako je već uočio, ako je na nekom malom modelu proračunavao i video da će biti većeg izdvajanja, većih prihoda i video da stope mogu da se smanje, zašto nam nije odmah predložio i smanjenje stopa, kako bi građani Srbije shvatili da imaju posla sa jednom ozbiljnom vlašću. S jedne strane, predlagač nas ubeđuje da ćemo imati povećane zarade, da ćemo bolje da živimo, da će plate, narodski rečeno, biti veće, da će fond biti mnogo puniji, pa čak kaže da će fond biti puniji nego što treba i da se stvaraju uslovi za smanjenje stopa, ali ne lipši magarče, ne zna se kada će i da li će uopšte biti smanjivane stope doprinosa.
Istovremeno, predlagač kaže da će se ove osnovice iz člana 1. Predloga ovog zakona, koje on neosnovano, nestručno, nepravno naziva osnovicama iz člana 108b stava 2, iako ovaj zakon ima samo 13 članova, da će biti usklađene sa kretanjem prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom u Republici, u periodu februar-april 2001. godine, prema objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike. Šta to znači? To znači da mi zaista ne znamo, 1. juna, kada ovaj zakon stupi na snagu, odnosno kad stignu te junske plate, uopšte ne znamo koliko će novca poslodavcu, a to znači nama koji primamo plate, otići po osnovu ovog predloga zakona.
Predložio sam otprilike za 50% umanjene osnovice na koje će se obračunavati ovi doprinosi, zato što je to ono što je realno i ono što naša privreda ovog časa za bilo koje doprinose, poreze, može da izdvoji. Možemo mi ovde da pišemo da ćemo izdvajati hiljade i hiljade dinara, tog novca u privredi nema, taj novac se u privredi ne stvara, ne stvara se ni za plate, a kamoli za ovako povećane doprinose i obaveze koje imaju poslodavac i zaposleni prema državi. Bez obzira na to što je ovo usklađivanje sa budžetom koji je već usvojen, dužan sam da vas po ko zna koji put, sve dok su ovakvi predlozi zakona na dnevnom redu, upozorim da kad neko nema, ne možete da mu naplatite. Ubeđen sam da naša privreda, ovog časa pod vašom vlašću, a još se niko od vas nije usudio da organizuje proizvodnju, nema novaca, ne stvara ovaj dohodak i neće moći da uplaćuje ovako predviđene doprinose koje i ovaj zakon od poslodavaca traži.
(Predsednik: Vreme.)
Sa tim problemom se suočavala i ranija vlast, u vreme kada se više proizvodilo, ali je tržište bilo jako skučeno, pa ipak cene na domaćem tržištu nisu bile ovako visoke kao što su sada pod vašom vlašću. Mi smo morali raznim predlozima zakona da za izvesne privredne grane, posebno ugrožene i posebno one u kojima su niski lični dohoci, predvidimo da Vlada može da ih oslobodi čak i do 50% od zakonom predviđenih stopa i osnovica za doprinose.
Molim vas da o tome mislite i predlažem da prihvatite ovaj amandman.