SEDMO VANREDNO ZASEDANjE, 20.06.2001.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMO VANREDNO ZASEDANjE

7. dan rada

20.06.2001

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:30 do 19:05

OBRAĆANJA

Božidar Đelić

Ponovo se čuju čudne stvari. Čuje se da je ono što se desilo poslednjih 12 godina bila jedna primerena socijalna politika. Bože, čuvaj me socijalne politike koja me zameri sa celim svetom, čuvaj me socijalne politike koja prepolovi i kusur društvenog i nacionalnog dohotka, čuvaj me socijalne politike prema kojoj  kasni dve godine isplata dečijih dodataka, čuvaj me socijale politike koja kasni tri godine sa isplatom penzija seljaka, čuvaj me socijalne politike u kojoj kasne 26 meseci  davanja onima koji su najbedniji, kojima treba nega.
Ako se priča o populizmu, ako je populizam uspostavljanje kontrole nad stručnom institucijom kao što je Narodna banka Jugoslavije, koja posle nekoliko godina uvodi konvertibilni dinar i održava kurs, koja ima sada dva puta veće rezerve nego pre, onda to možda jeste dobra stvar. Ako je populizam preuzeti kontrolu nad jednom institucijom kao što je Savezna uprava carina, za one koji su videli podatke te administracije, biće jasno šta znači kompletno rasulo jedne administracije i ono što se dešava na jednom mestu gde ono što piše nije i ono što se dešava, jednom mestu gde ono što je uknjiženo nije i ono što se daje, a ono što je keš ne zna se kome ide. U stvari zna se, sve ono što je bilo predmet ovog zakona, a to je duboko oporezivanje onoga što je bila organizovana pljačka našeg naroda.
Što se tiče onih slobodnih strelaca, ne bojte se onih koji sami vrše utaju poreza ili su, pak, ogrezli u nekom kriminalu, kao što sam rekao, biće pred vama kroz koju nedelju, kroz koji mesec, najkasnije do jeseni, do septembra, jedan novi datum gde ćemo vam predstaviti ono što, očigledno, niste smatrali shodnim da uradite za 12 godina vladavine, a to je mogućnost unakrsne kontrole ispitivanja porekla imovine. Hvala. (Aplauz u sali.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još ko želi reč? (Ne želi.)
Stavljam na glasanje amandman na član 20. koji je podneo narodni poslanik Žarko Obradović.
Za 54, protiv 110, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 16, od ukupno 180 narodnih poslanika.
Na član 21. amandman je podnela Skupština Autonomne pokrajine Vojvodine.
Vlada, Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana ili ovlašćeni predstavnik Skupštine Vojvodine želi reč? (Nije tu.)
Da li ko drugi od ovlašćenih želi reč?
Ima reč narodni poslanik gospodin Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Odredba člana 21. stav 2. je besmislena, ali je još besmisleniji amandman Skupštine Vojvodine. Zašto? U stavu 2. je predviđeno kao izuzetno kod pravnih lica u društvenoj, odnosno mešovitoj svojini sa pretežnim učešćem društvenog kapitala, koja nisu u mogućnosti da plate porez u novcu, naplata može da se izvrši predajom odgovarajućeg udela u kapitalu takvih pravnih lica. Ta predaja se vrši Republici.

Skupština Vojvodine traži da to ne bude samo Republici, nego i gradu, gradu Beogradu itd.

I jedno i drugo je besmisleno.

Posle ove tačke dnevnog reda imamo projekat zakona o privatizaciji. Po tom novom projektu zakona o privatizaciji očigledno je - mada to nije izričito rečeno - da se društvena svojina smatra oblikom državne svojine. Glavni dokaz za tu tezu je činjenica da je pretežni oblik privatizacije prodaja.

Srpska radikalna stranka se već više od 10 godina zalaže za taj oblik privatizacije kao primarni. Ovo nije napad na zakon o privatizaciji, nego kritika ovog zakona i odredbe na koju se podnosi amandman i samog amandmana.

Ako je društvena svojina državna svojina, a objektivno jeste, onda je besmislena ova odredba da se obaveze izmiruju prema državi tako što će deo društvenog kapitala postati državni. On je svakako državni. Šta se tu menja? Pogledajte novi projekat zakona o privatizaciji. Sve ono što se ne proda ili ono na šta radnici ili građani nemaju besplatno pravo u onom jednom procentu, ostaje vlasništvo države i država prodaje preko svog akcijskog fonda. Novac ide za državne potrebe. To je uvek od te prodaje. Znači, državna je svojina.

U tom slučaju, ova odredba je besmislena. Bolja je odredba da se na društvena preduzeća ovaj zakon ne primenjuje. Besmislno je da se ovaj zakon primenjuje na društvena i državna preduzeća. Šta onda, u analognom slučaju, da radite sa onim preduzećima koja su po definiciji državna? Možete li tamo da kažete na ime ovih obaveza da će deo kapitala postati državni? Već je sve državno i formalno.

Ovaj zakon daje neku olakšicu, navodnu, društvenim firmama, a državnim ne. Besmislno je.

Sva odlivanja novca po osnovu ovog zakona, tamo gde je taksativno nabrojano, u članu 3, ako je taj novac i dalje ostao državni kapital, pravog odlivanja nije bilo. To je kao kad bih ja iz jednog džepa premestio 100,00 dinara u drugi džep. To je kod društvenog i državnog kapitala, odnosno sektora.

Samo tamo gde je došlo do zloupotrebe u privatne svrhe, treba primenjivati sankcije, ali one, po prirodi stvari, mogu biti isključivo krivične. Onda nema oporezivanja. Kod privatnih firmi ili građana pojedinaca koji su zloupotrebnom raznih pogodnosti došli u posed velike količine novca ili nekretnina, zašto se ne primeni ova odredba? Ako je privatnik na osnovu povoljnog kredita iz primarne emisije ili na osnovu kupovine deviza po kursu kod Narodne banke Jugoslavije, ulažući u proizvodnju, što je bilo legalno, jer je sam Dragoslav Avramović milijardu maraka podelio na taj način i društvenim i privatnim firmama, najviše društvenim, ako je to uloženo u proizvodnju, zašto po istom osnovu nije predviđeno da će onaj ko je koristio pogodnosti, pa ulagao u proizvodnju deo svojih akcija u odgovarajućoj vrednosti, preneti na državu 10%, 20%, 30%, pa u jednoj privatnoj firmi koja danas ima 100% privatnog kapitala, da bude 30% državnog kapitala? Tu već ima logike. Ne bi ljudi morali da prodaju budzašto firme da bi ispunili ovu obavezu, jer ako sami ne prodaju, onda im firma ode na doboš. Uvek je bolje kad čovek sam proda, jer na taj način postigne veću cenu, nego kad mu država prodaje na javnoj licitaciji. To se popularno zove doboš.

Ovim vam pokazujem da zakon ima još jednu nesuvislu odredbu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)

Vlada, Odbor za finansije i Zakonodavni odbor inače nisu prihvatili ovaj amandman.

Ako više niko ne želi reč, stavljam na glasanje amandman na član 21. koji je podnela Skupština Autonomne pokrajine Vojdovine.

Za 9, protiv 135, uzdržana tri, nije glasalo 33, od ukupno 180 narodnih poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Na član 22. amandmane u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanici Božidar Vujić i Radojko Petrić i grupa narodnih poslanika zajedno, koju čine Branislav Kovačević, Teodora Vlahović, Ratimir Svirčević, Karolj Kermeci, Živica Predojev, Zoran Bošković, Bojan Kostreš, Branislav Pomoriški, Branislav Grubački, Višnja Nežić i Novica Đurašković.

Vlada i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.

Pošto su ovaj amandman prihvatili Vlada, Odbor za finansija i Zakonodavni odbor, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.

Na član 22. amandman je podneo narodni poslanik Slađan Mijajlović.

Vlada i Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Narodni poslanik Slađan Mijajlović povlači amandman. Konstatujem da je podnosilac amandmana povukao predlog amandmana i time nema potrebe za daljim razmatranjem amandmana na član 22. narodnog poslanika Slađana Mijajlovića.

Na član 22. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.

Vlada,Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li podnosilac amandmana želi reč?
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
 Bolje  bi bilo da se sama štitiš time što bi jednom bila dama u ovoj skupštini. Ni jednoj dami nikada ništa nisam rekao , a ko mi dobacuje ne zaslužuje da bude dama i zato se obuzdaj Milka, ionako nisi tri sata bila u sali.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim narodnog poslanika da se usredsredi na temu.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Omogućite mi jednom da pređem ova četiri koraka bez dobacivanja.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Molim vas da svi zajedno uvažavamo jedni druge i bez dobacivanja.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, stav 2. člana 22. Predloga zakona razlikovao je do sada, dok niste prihvatili ovaj amandman,  dva slučaja neplaćanja jednokratnog poreza na vreme. Stav 1. govorio je o tome da će poreski obveznik koji ne plati jednokratni porez plaćati kamatu po stopi propisanoj zakonom kojom se uređuje zatezna kamata. Stav 2. govorio je o tome kako će se plaćati kamata na potraživanja koja dospevaju u skladu sa dogovorom sa prvostepenim organom i zaista mislim da je predlagač zakona bio u pravu kada je predložio zakon, a nije bio u pravu kada je prihvatio amandman.
Nije isto da li neko ne plaća porez ili ima sporazum sa Republičkom upravom javnih prihoda o tome kako će na rate platiti porez. Zašto bi poreski obveznik uopšte pravio sporazum sa Republičkom upravnom javnih prihoda ako mu je kamata ista kao da nije pravio sporazum? Čemu onda sporazum o plaćanju na rate ako je kamata ista i za onoga ko ne plaća porez i za onoga ko plaća u tri rate ili, već kako je predviđeno, na vreme.
Mislim da kada predlažete jedan zakon i kada to zamislite, da tek tako menjati odredbe zakona u skladu sa nekim amandmanom kojim se potpuno ruši jedan princip, nije zdravo logički prihvatljivo. Ovde se potpuno ruši princip koji ste ustanovili samo jednim članom, dva člana pre toga, u kome ste rekli da može poreski obveznik da se dogovori da plati na rate, a sada kada se dogovori da plate na rate vi mu kažete - jesi se ti dogovorio sa nama, ali isto će da te košta kao da se nismo ni dogovarali, kao da si pobegao iz zemlje, kao da se kriješ.
Mislim da se ovde govori i o tome da vi niste dosledni. Ako predlagač zakona prekjuče jedan amandman ne prihvati , danas ga prihvati, ako predlagač zakona napiše član, a onda prihvati amandman koji potpuno ruinira taj član, onda mi to govori o vama, kao što govore i oni pozivi da građani ne plaćaju struju, da ne plaćaju porez. Čak je bilo i javnog bacanja u kante za otpatke, u kontejnere računa za struju i računa za porez, a sada im stižu ti računi ponovo, samo sa novom kamatom, koju im obračunava DOS. Meni to onda liči na vaša obećanja. Kažete da ste obećali građanima ovaj zakon. Jeste li im obećali da će ovim zakonom njihove fabrike biti zatvorene, neke i zauvek? O tome nije razmišljao predlagač ovog zakona.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Čedomir Jovanović, kao predsednik poslaničke grupe.

Whoops, looks like something went wrong.