DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 05.11.2001.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

05.11.2001

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:50 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

U članu 42. tražila sam da se reči "visoki savet pravosuđa" zamene rečima "Vrhovni sud Srbije". Zaista je neprihvatljivo i neprimereno da predlagač zakona, ma ko da ga je pisao imenom i prezimenom, predloži da izbor sudija oglašava visoki savet pravosuđa.
Postavlja se onda pitanje o kakvoj nezavisnosti sudske grane vlasti je ovde reč, kada imamo u vidu ko su, po vašem predlogu i po posebnom zakonu, članovi visokog saveta pravosuđa - ministar, a to je direktno mešanje izvršne vlasti u oglašavanje izbora sudija, i predsednik Vrhovnog suda, koja je takođe vašom voljom izabrana.
Dakle, na način na koji je to zamislio predlagač uopšte nema mogućnosti da se dođe do potpune nezavisnosti pravosuđa i do nemešanja izvršne grane vlasti u odlučivanje. A ovo je zaista nešto skandalozno i potrebno je da se poslanici pozitivno izjasne o ovom amandmanu, jer je neprihvatljivo za svakog sudiju koji konkuriše na tu dužnost da visoki savet pravosuđa oglašava izbor sudija.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje ovaj amandman.
Za 23, protiv 115, uzdržanih nema, nije glasalo 35, ukupno prisutna 173 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 43. amandman je podneo narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? Izvolite.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
I u članu 42. je u poglavlju postupka za izbor sudija naš stav, kao što je moja koleginica već rekla, da izbor sudija treba da oglašava Vrhovni sud Srbije, a ne visoki savet pravosuđa. Dakle, principijelno smo protiv toga.
A član 43, koji govori o tome kome treba da se podnesu prijave kada je raspisan konkurs, zahteva intervenciju u tom smislu da se prijave za izbor podnose ne visokom savetu pravosuđa, nego Vrhovnom sudu, naravno, u roku od 15 dana, kako je ovde i predviđeno, od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS". Tu bi trebalo da stoji - i u drugom sredstvu javnog obaveštavanja, pošto u prethodnom stavu to stoji.
Međutim, ono što svakako treba da se briše u ovom članu to je stav 3, koji kaže da visokom savetu pravosuđa treba da se dostavi lični list za svakog kandidata koji potiče iz suda. Mi smo već govorili o tome da smo protiv toga da se vodi neka posebna kaznena evidencija i evidencija slična kaznenoj u Ministarstvu pravde za sve zaposlene u sudovima, pa i za sudije naravno.
Brisanje ovog stava 3. proističe iz razloga što vođenje ličnog lista za svakog sudiju, pre svega, nije u skladu sa Zakonom o radnim odnosima u državnim organima. Ovaj zakon bismo morali da poštujemo kao opšti zakon koji govori o tome kakva se sve evidencija o zaposlenima vodi i šta je to što u ličnoj dokumentaciji, odnosno u personalnom dosiju svakog zaposlenog u državnom organu mora da postoji.
Pored toga, dovode se u neravnopravan položaj kandidati koji dolaze iz pravosuđa i kandidati koji dolaze iz nekih drugih firmi, iz preduzeća iz privrede ili koji su bili zaposleni kod privatnika. Šta sa tim ljudima koji su godinama bili zaposleni, recimo, u nekoj samostalnoj delatnosti, pravnici su po struci, imaju dve godine staža, imaju položen stručni ispit, bavili su se spoljnom trgovinom, bavili se špedicijom, bavili se pravljenjem dugmića ili nekim drugim poslom, koji im je obezbeđivao prihod za život, odnosno kojim su obezbeđivali svoju egzistenciju, i konkurišu za izbor za ovako visoku funkciju.
Vi ste predvideli ovim vašim zakonom da takvi mogu da budu sudije. Trebalo bi da se ipak zadržimo na onome da sudija mora da ima neko radno iskustvo koje je stekao u sudu, kao sudijski pripravnik ili kao stručni saradnik, i tako stekao neke reference da bi mogao da konkuriše za tako visoku i važnu funkciju, koju bi trebalo svi da uvažavamo. Varaju se oni koji misle da će ovaj zakon doprineti tome da sudije budu više uvažavane, da će im plate biti veće, a njihov položaj nezavisniji. Predsednik Vlade Zoran Đinđić je izjavio da je njegova plata 10.000 dinara, pa prema tome neka sudije izračunaju kolika će njihova plata biti. Možda je, doduše, Zoran Đinđić slagao, ume on to da uradi.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč?
Stavljam amandman na glasanje.
Za 21, protiv 123, uzdržanih nije bilo, nije glasalo 32, ukupno 176 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 44. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Pop-Lazić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 24, protiv 121, uzdržan jedan, nije glasalo 30, ukupno 176 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 45. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li predlagač želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 21, protiv 124, uzdržanih nema, nije glasalo 31, ukupno 176 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 46. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Vučić.
Odbor za pravosuđe i pravu i Zakoknodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li predlagač želi reč? (Da.)
Izvolite.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici,  moram da priznam da se nije lako snaći u ovim amandmanima i ovim zakonima. Dakle, u članu 46. u odeljku koji govori o izboru sudija i u kojem se kaže da Narodna skupština može da izabere samo kandidata koga visoki savet pravosuđa predloži, ta norma je direktno suprotna Ustavu Republike Srbije, kao u ledž superior-y, kao najvišem aktu, i stoga ta odredba ne može da ostane i opstane u pravnom prometu.
Naime, potpuno je jasno ko je ovlašćen u Ustavu Republike da vrši izbor sudija i ne može biti ograničen bilo kojim drugim telom ili organom, niti izvršnom vlašću, a posebno ne nekim ekspertskim telom ili bilo kakvim drugim orgnizacionim telom, tako je to predlagač nazvao, u obavljanju svojih dužnosti i u obavljanju svojih ovlašćenja.
U mom amandmanu se kaže, u stavu 1, da Narodna skupština Republike Srbije bira predsednika i sudije Vrhovnog suda. Ono što jeste dakle naše ovlašćenje, kao Narodne skupštine Republike Srbije, s tim što u skladu sa onim što sam već rekao da je program SRS za obezbeđenje nezavisnosti sudstva. Vrhovni sud Srbije bi birao predsednike sudova i sudije sudova nižeg ranga, na predlog opšte sednice Vrhovnog suda Srbije. Mislimo da bi to bilo najlogičnije i najpametnije rešenje, da bi to bilo najnormalnije. Zaista je gotovo neverovatno i pomalo čudno da predlagač zakona insistira na rešenju da se određene ingerencije i određeni prerogativi vlasti oduzmu Narodnoj skupštini Republike Srbije, a daju nekom drugom telu, koje ni po Ustavu ni po zakonu ne može i ne sme da ima ovakva ovlašćenja i ovakve ingerencije.
Još nešto, Narodna skupština Republike Srbije u tom slučaju ima u potpunosti vezane ruke. Znači, svaki put kada dobije određeni predlog ili listu kandidata ili će prihvatiti sve, znači an blok listu, ili će morati da odbije, pa ponovo da čeka predlog visokog saveta pravosuđa, a on može da bude i potpuno istovetan, da nema nikakve razlike. I ako Narodna skupština to odbije, mi nemamo sudije, mi nemamo sudova, mi nemamo ničega.
Potpuno je neverovatno da na takav način mogu da budu vezane ruke Narodnoj skupštini Republike Srbije, kao najvišem zakonodavnom telu, kao nekome ko po Ustavu treba da obavlja dužnost izbora najviših pravosudnih funkcija, zato što visoki savet pravosuđa smatra da to ne bi trebalo da se na takav način učini.
Ako se nama ne dopada određeni predlog ili određeni kandidati iz mnogo razloga, ako ni zbog čega, onda zbog onoga što sam kritikovao, a to je dostojnost sudijske dužnosti, onda će visoki savet pravosuđa reći: vas 250 tamo koje je narod izabrao, vas 250 koje je narod birao, vi ste budale, a mi smo pametni, pa ćemo mi to sada isto da predložimo, ali to morate da usvojite. Ako to ne usvojite, a vi tamo u Narodnoj skupštini ne znate ništa, mi ćemo celom srpskom narodu i svim građanima da saopštimo kako vi blokirate izbor sudija, kako vi blokirate rad sudova, kako vi nećete u stvari da funkcioniše pravosudni sistem u Republici Srbiji. Više bih voleo da neki koji su dobacivali - opomena, opomena - da su nešto slušali, možda bi nešto i čuli, o čemu je reč, bar u ovim zakonima, umesto što se bave zavlačenjem ruku u tuđi džep.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ako se više niko ne javlja za reč, stavljam amandman na glasanje.
Za 26, protiv 129, uzdržanih nema, nije glasalo 23, ukupno 178 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 47. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li predlagač želi reč? (Da.)
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Iako 80% poslanika DOS-a nije slušalo šta smo govorili u prilog tome šta je zalaganje SRS, jedino pravedno, a to je da Narodna skupština Republike Srbije, ali tek pošto se u tom smislu promeni Ustav, bira članove i predsednika Vrhovnog suda Srbije, a da Vrhovni sud Srbije bira sudije i predsednike opštinskih i okružnih sudova. Nismo bili dovoljno uverljivi, zbog toga što mnogi od vas apsolutno nezainteresovano prate ovu sednicu.
Ovde su samo da bi im isteklo vreme do 18,00 časova, uz to onemogućavaju narodne poslanike da iznose svoje primedbe i da obrazlažu amandmane, a očigledno je da je predsednik Narodne skupštine nesposoban da svojim autoritetom uvede red u salu i da možemo da razgovaramo u jednoj atmosferi, koja treba da bude atmosfera Narodne skupštine Republike Srbije.
Jer, upravo svojim amandmanom govorim o tome da izabrane sudije, znači posle promene Ustava, na onaj način na koji se zalaže SRS, polažu zakletvu, umesto pred predsednikom Narodne skupštine, pred predsednikom Vrhovnog suda. Ostalo je još u odredbama stupanja sudija na dužnost nejasno - koje su posledice po izabranog sudiju ako ne bude položio zakletvu.
Zaista je nemoguće da vi mirno posmatrate, ili uopšte ne posmatrate, ne znate o čemu se ovde radi, da se na ovakav način, kroz ovakav predlog zakona, sadašnje ustavne nadležnosti Narodne skupštine Republike Srbije, kao najvišeg zakonodavnog tela, suspenduju kroz uvođenje specijalnih, posebnih tela, navodno nezavisnih od zakonodavnog i izvršnog dela vlasti.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Ukoliko ne, stavljam amandman na glasanje.
Za 26, protiv 126, uzdržana tri, nije glasalo 24, ukupno 179.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 48. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li predlagač želi reč?
Ima reč narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovo je zanimljiv član, a glasi: "Zakletva sudije glasi: "Zaklinjem se Svemogućim Bogom da ću svoju dužnost vršiti verno ustavu i zakonu, po najboljem znanju i umeću i služiti samo istini i pravdi".
Zakletva (drugi stav) može da se položi i bez reči "Svemogućim Bogom". Ne znam čime bi se posle čovek zaklinjao, kada mu se posle ne pominje ni čast, ni porodica, ni imanje, ni država, ni narod, a sve je to sadržano u reči Bog.
Predložio sam veoma slučnu formulaciju, ali mnogo više odbavezujuću, a to je da će sudija na kraju reći: "Kako ja budem ovu zakletvu poštovao, tako mi Bog pomogao". Naravno, na početku nema "svemogućim Bogom".
Čuo sam tu tumačenja da to ne liči na sekularnu državu, da mi poštujemo još Francusku buržoarsku revoluciju, koja je odvojila državu od crkve. Međutim, mi uvedosmo veronauku u škole, pa čak zažali i predsednik Vlade što mu dete nije malo manje, pa da ga upiše od prvog razreda na veronauku, da uči veronauku.
Postavlja se pitanje - kome bi smetalo pominjanje Boga u zakletvi koju sudija polaže pred predsednikom Narodne skupštine ili predsednik Vrhovnog suda pred celom Narodnom skupštinom? Tu nema verske netrpeljivosti. Sve vere, monoteističke vere, kažu da Bog postoji, sve vere se ravnaju prema tom Bogu, i tu ne bismo mogli da kažemo da sada mi, koji smo u većini u ovoj državi, i mi koji smo u većini u SRS, da sada nekome namećemo nešto što je protivno njegovim stavovima.
Možda je trebalo reći - i Centralnom komitetu, pa da zadovoljimo i ove staroverce i novoverce, kojih sada ima i kod predlagača zakona i kod onih koji će ga pomagati, a koji ne veruju u Boga. Ali iskreno da vam kažem, ko ne veruje u Boga, nemoj ni da bude sudija. Jer, onda više neće poštovati nikakve zakone i nikakvu pravdu. Neću da se mešam u to kako mu se Bog zove, na kom jeziku ga poziva, na kom jeziku mu se moli, ali molim Narodnu skupštinu da utvrdi nešto što obavezuje generacije onih koji odlučuju o sudbinama ljudi.
Imaćete sudiju koji treba da izrekne mnoge kazne. Nadam se da ni jedan sudija neće izricati smrtnu kaznu. Lično sam protiv smrtne kazne, i tu sam se i našao u SRS, koja se zalaže da se to odmah ukine. Ali, sudija koji izriče teške kazne, rigorozne kazne, mora da pomisli da postoji neko viši, neko jači, neko ko kontroliše naše postupke i neko ko se uglavnom ne sveti nama, nego onima koji su potpuno nevini, onima koji bi ostali iza nas, onima koji nastavljaju našu lozu.
Dame i gospodo narodni poslanici, mislio sam prvo da tražim utvrđivanje kvoruma, ali pred ovaj član, evo ne insistiram čak ni na utvrđivanju kvoruma, molim vas da ozbiljno razmislite - hoćete li prihvatiti onaj neprihvatljivi amandman, hoćete li prihvatiti amandman koji više ne može da se podnese, prošao mu je rok, pa isključiti Boga iz zakletve, ili ćete dokazati da postoji nešto čega se i vi, koji ste revolucijom na vlast došli, plašite?
Ja vam upućujem, nekima i savet, iz godina, a ne samo iz iskustva - verujte u Boga i plašite se Boga, zato što su vas, izgleda, naučili da ničega ne treba da se plašite. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Ukoliko ne, stavljam amandman na glasanje.
Za 41, protiv 81, uzdržana 22, nije glasalo 34, ukupno 178.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 48. amandman je podneo Odbor za pravosuđe i upravu.
Predlagač je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć. Predstavnik Vlade je prihvatio ovaj amandman. Time je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 48. amandman je podneo narodni poslanik Đorđe Mamula.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč narodni poslanik Đorđe Mamula.