TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.12.2001.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Nikoliću, ponovo da vam kažem, mada je Narodna skupština donela odluku, samo da ste se ranije setili, znači posle tri dana zasedanja ste se setili da vaš predlog nije stavljen na dnevni red. Da ste to učinili prvog radnog dana, blagovremeno, greška službe bi bila ispravljena. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Vi ste povredili Poslovnik, gospođo Mićić, zato što vi mene upućujete da  treba da radim vaš posao i posao vaših službi. Nije moj posao da vas podsećam kako treba da vodite sednicu, izuzev kada utvrdim da ste povredili Poslovnik. Nisam službenik ove Narordne skupštine, nisam njen sekretar, nisam njen predsednik i nije moje da  vas blagovremeno opominjem šta nije stavljeno u dnevni red. Mene interesuje kada propustite sve rokove da vas onda opomenem i da to ide u knjige koje pišemo o tome kako nova demokratska vlast vodi sednice Narodne skupštine Republike Srbije.
Nemojte da pravdate to nečinjenje time što sam ćutao da vi povređujete Poslovnik. Imao sam razloga da oćutim na toj sednici, a šta bi vredelo, gospođo Mićić, i da vas upozorim. Vi vrlo dobro znate da su zahtevi za smenu ministara stari već devet meseci, da je poslovnički rok od tri do 15 dana. Šta hoćete, da se ponižavam, da izađem za govornicu i da vas upozorim da su rokovi prošli, da vi to stavite posle na glasanje, da Skupština većinom utvrdi da rokovi nisu prošli. JelÄ vam to cilj? JelÄ mislite da će time vaša savest biti oprana? Time što u Poslovniku piše da morate da pitate Skupštinu hoće li ovo da stavi na dnevni red i vi ne stavite. Je li vaša savest oprana time što sam to posle oćutao?
Ima li uopšte načina da se opere savest, gospođo Mićić? Je li to novac, je li to privilegija, položaj, pratilac muškog pola, pratilac ženskog pola, službeni auto, stan, ima li načina da se opere savest, gospođo Mićić, za način na koji se vodi Skupština?
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Niste ni istakli na koji član Poslovnika stavljate primedbu, tako da nisam dužna da vam odgovorim ali ostajem pri mom obrazloženju da ste izgubili pravo zato što niste blagovremeno reagovali.
Reč ima narodni poslanik Dragan Tomić, u svojstvu predstavnika poslaničke grupe SPS.

Dragan Tomić

Poštovana gospodo narodni poslanici, primedba poslanika Socijalističke partije u načelnoj raspravi kada je u pitanju opredeljenje sredstava za poljoprivredu se sastojala u tome da mi smatramo da je trebalo više uložiti u ovu oblast, jer ste u ekspozeu govorili o tome da je jedini rast proizvodnje ostvaren u privredi Srbije za ovu godinu bio u oblasti poljoprivrede i da je iznosio 28%.
Taj rast proizvodnje mislim, kao i poslanička grupa Socijalističke partije, da je trebalo ozbiljnije tretirati, posebno u oblasti prerađivača poljoprivrednih proizvoda, u oblasti industrije u poljoprivredi, u preradi, u kapacitetima i to je jedna od mogućnosti gde postoje uslovi za masovnije zapošljavanje radne snage u Srbiji.
Očigledno da je ovaj budžet u toj oblasti restriktivan, a vidimo da bogato nagrađuje neke druge pozicije. Kada sastavite troškove poslovnih putovanja, opšte usluge po ugovoru, usluge obrazovanja kadra i specijalizovane usluge, poljoprivredu sa druge strane, to dođe negde da jedni i drugi dobijaju po 7.400.000.000. Očigledno da tretman poljoprivrede, koja je jedina u ovoj godini iskazala dobit, nije adekvatno prikazan, nije ova vlada u tu oblast uložila ništa specijalno, osim što priča da jeste.
Kada običan domaćin, građanin napravi kalkulaciju na početku svoje poslovne godine, a pravi verujte mi, imaće ponovo visoko poresko zaduženje i u toj oblasti ostaju poreski propisi o kojima smo govorili prošle godine. Cene struje, grejanja, nafte, naftnih derivata, cene đubriva, semena su izuzetno visoke i biće još više, jer će doći do rasta, novog rasta cena u toj oblasti i očekivanog rasta, a sami ste najavili da će biti rast u toj oblasti. Prema tome, kalkulacije poljoprivrednih proizvođača, (evo Stanko Kovačević mi stalno nešto dobacuje, valjda se i on razume, a mislio sam da se Stanko razume u turizam).
Smatramo da nije razmatrano prosečno porodično domaćinstvo, domaćinstvo koje ima 10 do 15 hektara, domaćinstvo koje se isključivo u ovoj državi bavi proizvodnjom, domaćinstvo koje stvara i domaćinstvo od koga svi živomo.
Prema tome, naša procena je da su ovde ulaganja trebalo bi veća, posebno radi podsticaja, ali ne samo na troškovnoj strani. Znači podsticaja, pre svega da proizvođači poljoprivredne mehanizacije mogu da proizvedu više u toj oblasti, da prerađivači u toj oblasti budu bolje zaštićeni, da oni što su izvozno orijentisani u toj oblasti dobiju veće podsticaje, a toga u ovom budžetu nema.
On je i u ovoj oblasti takođe restriktivan, pa nemojte se onda hvaliti da ste značajno uložili u ovu oblast. Ova oblast je opet prepuštena Bogu, kiši, suncu i umešnosti našeg domaćina da se snađe i naredne godine. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam amandman na glasanje.
Za 51, protiv 111, uzdržana dva, nije glasalo 17, od ukupno 181 narodnog poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 7. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.
Odbor za finansije nije prihvatio ovaj amandman, a amandman će obrazložiti narodni poslanik Srboljub Živanović.
Izvolite.

Srboljub Živanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici,  podneo sam amandman na član 7. i on glasi: Posle reči "zakonom", umesto zapete treba da stoji tačka, dok reči na rasporedu "sredstava vrši Vlada" briše se."
Deo primanja iz čl. 4. ovog zakona namenjen transferima ostalim opštinama i gradovima u iznosu od 919 miliona dinara, rasporediće se, na ime dopunskih sredstava, prema kriterijumima utvrđenim posebnim zakonom, koji donosi Narodna skupština Republike Srbije. Tim zakonom bi se obuhvatilo, kako vi kažete, transparentno stanje privrede svake opštine ili grada.
Ja ću vam slikovito, transparentno, prikazati stanje u šabačkoj opštini. Metalna industrija vrlo teško radi ili ne radi, šećerana ne radi, fabrika za preradu voća i povrća ne radi, metalno - prerađivačku industriju je prisvojio predsednik Privredne komore, Veselinović, vlasnik "Galeba", jer je uzeo sredstva iz Fonda za razvoj, a o tome sam mnogo puta govorio u ovom domu. Ne znam da li radi ili ne radi.
Zatvoriste šabačku banku, koju su stvorili šabački privrednici i tako ih sprečiste da i dalje mogu poslovati i privređivati.
Hemijska industrija "Zorka" radila je sve dok vi niste došli na vlast i dok nisu krizni štabovi postavili novo rukovodstvo, koje samo sanja o prodaji i Zapadu.
Umesto da je Vlada sastavila ekspertski tim, zajedno sa lokalnom vlašću, za realizaciju sanacije u većini privrednih kolektiva, ona u stvari pristupa zajedno sa lokalnom vlašću uništenju svakog proizvodnog kapaciteta.
Selo ste uništili, što se vidi osvrtom na Mačvanski okrug, jer otkupiste njihove proizvode po cenama koje vama odgovaraju, kao što je slučaj sa pšenicom, danas je to slučaj sa otkupom žive stoke, što je ispod svake rentabilnosti, a sami znate, i ovde govorite, da bez sela i seljaka nema opstanka države.
Prema tome, vidite i sami da ministar Veselinov treba sam da da ostavku.
Gospodo, DOS-ovska vlast je nastavila sa indoktrinacijom komunističkog režima, pod parolom "Danas živimo teško, da bi nam sutra bilo bolje".
Predlog budžeta za 2002. godinu je toliko rasipnički, nerealan, da su opet pojedine grane u povlašćenom položaju u odnosu na one koje proizvode, a to je selo. Jer, sredstva koja ste predvideli za poljoprivredu opet će otići na neku drugu stranu (verovatno gospodinu Čoviću) ili u realizaciju sive ekonomije. Ovaj budžet je rasipnički, inflatoran i dosta nestručno urađen. Predlažem da ova vlada hitno da ostavku.
Gospodo, ovde nema srpske vlade, ova gospoda, u stvari Vlada, predstavljju vlade pojedinih država, jer njihovo ponašanje nam to govori. Jer, oni žele ovu zemlju da pretvore u protektorat ili koloniju zemalja koje predstavljaju.
Danas u Vojvodini, dame i gospodo, mi imamo gospodina Čanka, koji želi da imitira Arafata. Toliko i hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?
Ima reč gospodin Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, šta ćete kada čitav budžet stane u jedan član, svi izdaci budžeta, a onda može jedna poslanička grupa da ima samo jedan amandman i samo dva obrazloženja - onoga ko zastupa i predstavnika poslaničke grupe.
Ovo nije relevantna rasprava o budžetu. Posle ovakve rasprave samo se brzo donosi budžet, a nikako se ne donosi budžet o kome se raspravilo, o kome su ispoljeni različiti stavovi, o kome će razmišljati onaj ko sada glasa, pa onda negde u junu, julu, utvrdi da je budžet doneo štetne i pogubne posledice za državu i narod.
Što se tiče člana 7, on sublimira tzv. dopunska sredstva od 919 miliona dinara i kaže da će to biti izvršeno prema kriterijumima utvrđenim posebnim zakonom, a raspored sredstava vrši Vlada.
Ako je Vlada samo tehnički servis za raspoređivanje sredstava, to mogu da prihvatim, s tim što bi zakon mogao da predvidi i potpuni automatizam. Ali, mene interesuje - a kada će biti donet zakon?
Nikada nije još usvajan budžet, a da uz njega, kao prateći, ne ide zakon, kojim će se utvrditi - koji je iznos sredstava, koja visina sredstava, koji procenti od ostvarenih prihoda se ustupaju jedinicama lokalne samouprave za finansiranje njihovih poslova, koje im je poverila Republika.
Kada će Narodna skupština Republike Srbije, koja 1. januara ulazi u vanredno zasedanje, odlučiti kako će sredstva, ubrana 1. januara, biti raspodeljena? Kada? Ili će to Vlada uredbom, do donošenja zakona. Pa zar vam nije dosta uredbi, dame i gospodo narodni poslanici, zašto dozvoljavate da vam neprekidno neko prebacuje kako ste posegli za jednim instrumentom koga ne priznaje demokratski svet, za vladanjem mimo zakonodavnog tela?
Pa čak i ovo što ovde radite, kada nećete ni reč da kažete protiv loših predloga, može da bude opravdano - ista većina formirala Skupštinu, kao zakonodavno telo, ista većina Vladu, kao izvršni organ, i šta ćete - ćutite, imate većinu, glasate. Jednoga dana se to, valjda, slomi na izborima, ukoliko se pre toga zemlja ne slomi.
Ali, vi se sada lišavate i prava da budete zakonodavni organ. Vi ste sebe podredili izvršnom organu, koji ste vi izabrali, niko od vas ne izađe za govornicu da kaže - zašto nam budžet dostavljate 20 sati pre rasprave o budžetu? Pa i vama je to poniženje.
A sada, jasna odredba člana 7. govori da poveravate Vladi od 1. januara da u lokalnoj samoupravi, u kojoj i vi vršite određenu vlast, mada mislim da to nije vlast, da vam Vlada određuje kako ćete ići. Nema zakona o tome. Već i sami znate koliko ćete biti uštrpnuti za te prihode. Zašto ne idemo redom, zašto se sva prateća akta ne usvajaju na jednoj istoj sednici? Može li jedno bez drugoga, može li budžet bez zakona koji regulišu kako će budžet biti i prikupljan i trošen. Ne može. Ako se budžet ustanovljava na osnovu zakona, ne mogu prihodi budžeta na osnovu uredbe, ne mogu rashodi budžeta na osnovu uredbe, ne mogu.
Inače, šta će nam zakon o budžetu. Onda je Vlada trebalo da donese uredbu o budžetu. Ko bi vam to oborio? Niko, Ustavnog suda Republike Srbije nema od kako ste vi došli na vlast. JelÄ to ne smeta vama, profesori Pravnog fakulteta, da li vam ne smeta to što nema Ustavnog suda Republike Srbije? Da li ste vi možda kreirali situaciju u Srbiji po kojoj nema Ustavnog suda Republike Srbije? A čime ste zadovoljeni i oprali ste svoj obraz - time što ste predsednici upravnih odbora velikih državnih preduzeća. Vidite, pojedini profesori su dužni čak i da služe. To im ne služi na čast.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu?
Izvolite, narodni poslanik Dragan Tomić, u svojstvu predstavnika poslaničke grupe.

Dragan Tomić

Gospodo narodni poslanici, ovih 919 miliona koji su predviđeni za opštine i gradove u Republici Srbiji, u ovom momentu teško je dokučiti da li su dovoljna sredstva za poverene poslove koje opštine i gradovi u Srbiji treba da ostvare za državu Srbiju. Ovo govorim, recimo, u odnosu na rast sredstava za ovu famoznu komisiju, kako se zove, kojoj predsedava Nebojša Čović, tamo je utvrđen nivo sredstava, za ukupno 29+3 opštine, 964 miliona. To je uvećanje sredstava za jedan put. Ako postavimo pitanje izvora, da li su  u ova sredstva za taj deo, znači za te 32 opštine, uračunata i ona sredstava koja se Uredbom Vlade Republike Srbije ostvaruju prometom roba sa Kosovom i Metohijom, postavlja se ozbiljno pitanje, koji je to nivo sredstava koji će tamo biti ubran za te namene.
Ovamo smo limitirali sredstva za 160 opština u Srbiji koje treba da ostvare poverene poslove. Ko ostvaruje poverene poslove u opštinama, to su šefovi mesnih kancelarija, matične službe i sve one službe koje u opštinama rade, recimo u jednoj opštini od 150 zaposlenih, to radi bar polovina na poverenim poslovima. Mislim da u priči o decentralizaciji u zalaganju za kvalitetniji život u opštinama, za bolju uslugu građana, ova sredstva govore suprotno.
Osim političke priče, da mi kao želimo da sredimo stanje u opštinama, da nam te opštine bolju funkcionišu i to 160 opština u Srbiji, ova sredstva od 919 miliona to apsolutno demantuju. Očekujemo, pošto ovog puta nemam ispred sebe što je neuobičajeno, zakon o finansiranju opština i gradova u Srbiji, a on dođi kasnije kako smo čuli uz zakon o lokalnoj samoupravi, koji treba da bude razmatran od 15. januara pa na dalje. Sve opštine u Srbiji su prinuđene ovih dana da donesu odluke o privremenom finansiranju.
Čuli smo, ali nismo videli, žale se ljudi, kažu da je značajno smanjeno učešće kod poreza na promet, recimo za jednu prosečnu opštinu Šabac, iz koje dolazim, gde je učešće u porezu na promet bilo 15,3%, a ove godine je svedeno na svega 7%. Prosto je neverovatno kada imamo okruženje i privredu koji donosi taj porez na promet, koja odlazi saveznoj državi, Republici i opštini u kojoj treba da se ostvari funkcija. Jasno je da ta sredstva služe za finansiranje, pre svega, usluga tog javnog sektora, a recimo za finansiranje rada predškolskih ustanova i drugih javnih funkcija koje su poverene od strane države.
Moram da primetim da je očigledno još restriktivnija politika ove vlade prema lokalnoj samoupravi. Mi smo u neko vreme optuživani da smo apsolutni centralisti, da smo sve uzeli, u jednu ruku i da se tako vladalo. Ovo upravo govori suprotno, da je u ono vreme bila veća decentralizacija lokalne vlasti, kada znamo da su u 90% opština investicije koja je radila lokalna samouprava gotovo u najvećoj meri zaustavljene. Investicija u oblasti solidarne i stambene gradnje gotovo da ne postoji. Završavaju se oni objekti koji su započeti u prethodnom periodu.
Moram da kažem da ovde ima puno predsednika opština, da su njih birali građani. Možda je, gospodo, bez obzira što ste u DOS-u, trebalo malo drugačije da reagujete. Kada se vratite u vaše opštine, pitaće vas građani da li možete da ostvarite ono što treba da radite sa ovim nivoom restriktivnog finansiranja i onako kako je predloženo u ovom momentu. Naravno, kada uporedimo ovaj bilans od 919 sa 964 miliona, moram da kažem da je skromno povećanje i učešće...
(Predsednik - vreme)
.... u finansiranju opština i gradova. A kada je u pitanju povećanje ovog dela gde već nemamo rat, kaže se da je sve mirno u ove tri opštine na jugu Srbije, uvećanje je za jedanput. Hvala lepo.