PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 11.02.2002.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANJE

12. dan rada

11.02.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:25 do 17:45

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Ako ne, stavljam na glasanje amandman na član 40.
Za 54, protiv 105, uzdržan jedan, nije glasalo 28, od ukupno 188 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 40. amandman je podneo narodni poslanik Predrag Čanović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 40. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Todorović i Hranislav Perić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč narodni poslanik Dragan Todorović.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Dame i gospodo, član 40. Predloga zakona o lokalnoj samoupravi samo dokazuje onu našu tvrdnju da je ovaj predlog zakona pun šupljina, tako da oni koji žele da nađu rupe u zakonu, ubuduće, ukoliko se ne usvoje ova amandmanska poboljšanja ovog zakona, neće imati mnogo problema da nađu te rupe u zakonu.
Naime, pošto se članom 40. pokušava regulisati status sekretara skupštine opštine, nigde se u članu 40. nijednim stavom, i to je dobro primetio kolega Čanović iz stranke SSJ, ne određuju uslovi za onoga ko bi mogao eventualno da bude nosilac funkcije sekretara skupštine opštine.
Podsetiću vas da je u ranijem Zakonu o lokalnoj samoupravi to bilo jasno definisano, mada je bilo nekih primera u praksi (naročito posle 1996. godine i dolaska na vlast u mnogim opštinama u Srbiji, kada su se konstituisale skupštine opština pod vlašću Koalicije "Zajedno") da se ni te odredbe o uslovima koji su bili propisani za sekretare skupština opština ne poštuju. Jedan od takvih primera je bio u Pirotu.
Dakle, kolega Čanović je dobro primetio da je član 40, kao i ceo zakon, nepotpun, pa je predložio da se doda novi stav 3. da se za sekretara skupštine opštine može postaviti lice sa završenim pravnim fakultetom i položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od tri godine.
Uz konstataciju da je ovaj predlog u redu, naše skromno mišljenje je da se, s obzirom na stanje koje se može zateći, naročito u malim opštinama, može desiti da mali broj ljudi ima ove uslove, pa se, kako glasi naš amandman, za sekretara skupštine može birati ili biti postavljeno lice koje ima pravni ili drugi fakultet društvenih nauka, položen ispit za rad u organima državne uprave, i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Kao što možete da primetite, razlika između našeg amandmana i onoga koji je podneo gospodin Čanović, a koji je usvojila Vlada, jeste u tome da se predlaže da se za sekretara može postaviti i čovek koji je završio bilo koji fakultet društvenih nauka, ali postoji i jedan restriktivniji uslov - da taj čovek mora imati najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Dakle, suština našeg amandmana jeste da se obezbedi stručnost onoga ko bude nosilac funkcije sekretara skupštine opštine, kako se ne bi u praksi dešavale stvari, koje bi mogle da otežavaju rad lokalne samouprave, s obzirom na sve ingerencije i svu nadležnost koju sekretar skupštine opštine ima po stavu 1. člana 40. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Ako ne, stavljam na glasanje amandman na član 40.
Za 53, protiv 106, uzdržanih nema, nije glasalo 27, od 186 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 40. amandman je podneo narodni poslanik Novica Đurašković.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Podnosilac amandmana povlači amandman, čime on prestaje da bude predmet rasprave u pojedinostima).
Narodni poslanik Zlatan Jovanović podneo je amandman kojim predlaže da se naziv Poglavlja 3.1.2. iznad člana 42. promeni.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Ima reč narodni poslanik Zlatan Jovanović.

Zlatan Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, ovo je ključni amandman u ovom predlogu zakona. Naime, SRS ovim amandmanom zadržava rešenje iz postojećeg zakona o lokalnoj samoupravi. Drugim rečima, ovim amandmanom briše se naziv "predsednik opštine", a uvodi se naziv "izvršni odbor".
Da bi se ovo objasnilo i bliže prikazalo građanima Srbije, moram da napomenem, a već je više puta rečeno u raspravi, da je ovim predlogom zakona uvedena funkcija predsednika opštine, koji će biti izvršni organ.
Postojeći zakon pretpostavlja izvršni odbor kao izvršni organ jedne skupštine opštine, odnosno lokalne samouprave. Da bi građani Srbije ovo bolje shvatili i prihvatili, iz ovog obrazloženja Predloga zakona citiraću nadležnosti koje ovaj predlog propisuje, odnosno daje predsedniku opštine: "Umesto dosadašnjeg složenog i neefikasnog skupštinskog sistema jedinstva vlasti, predlaže se uvođenje specifičnog sistema podele vlasti između skupštine, kao predstavničkog organa i predsednika opštine, kao nosioca izvršne vlasti.
Polazeći od principa podele vlasti, predlaže se da predsednik opštine ne bude odbornik skupštine opštine i da se bira neposredno tajnim glasanjem.
Predsednik opštine predstavlja i zastupa opštinu, neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata skupštine opštine, predlaže odluke i druge akte koje skupština donosi, usmerava i usklađuje rad opštinske uprave i vrši nadzor nad njenim radom, postavlja i razrešava načelnika opštinske uprave i vrši druge poslove utvrđene statutom i drugim aktima opštine.
Od posebnog je značaja obaveza predsednika opštine da skupštini opštine ukaže u roku od 30 dana od dana donošenja opšteg akta na njegovu suprotnost Ustavu, zakonu i statutu.
Predsednik opštine može biti opozvan i pre isteka mandata, a predlog za opoziv podnosi najmanje 10% biračkog tela, skupština opštine, odnosno Vlada Republike Srbije".
Iz svega ovoga što sam pročitao proizilazi da ovaj predlog pretpostavlja za ovu funkciju predsednika opštine nekog supermena, koji će biti sposoban, stručan za sve oblasti javnog života, sposoban da sprovede sve odluke opštine u praksi.
Otvoreno je pitanje ovde razrešenja predsednika opštine. Naime, u Predlogu zakona stoji da je moguće njegovo razrešenje i pre isteka mandata, ali na predlog 10% od biračkog tela skupštine opštine, odnosno Vlade Republike Srbije. Kada se ta inicijativa pokrene, razrešenje predsednika opštine moguće je samo voljom birača. Znači, raspisuju se izbori koji će promeniti situaciju, odnosno na kojima će se opozvati predsednik opštine. Prosto je nemoguće u ovakvim uslovima...
(Predsedavajuća: Tri minuta i 30 sekundi.)
Gospođo Čomić, citirao sam minut i po obrazloženje, tako da to vreme ne može da uđe u ovih tri minuta.
Znači, prosto je neverovatno dovesti do smenjivanja predsednika opštine na ovaj način, jer tu smenu moraju da verifikuju birači, odnosno da ga opozovu birači na slobodnim izborima. S druge strane, u jednoj situaciji kada ćemo imati različite nosioce vlasti na republičkom i na lokalnom nivou, doći će do situacije da ćemo imati vrlo česte izbore, a to, na kraju krajeva, ovaj zakon nije precizno ni definisao. Znači, imaćemo situaciju da ćemo vrlo često morati praviti izbore na lokalnom nivou da bi se opozvao predsednik opštine, jer ćemo verovatno, zbog pripadnosti različitim političkim opcijama predsednika opštine i većine skupštine opštine, doći vrlo često u situaciju da imamo inicijativu za smenu predsednika opštine.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Interesantno je obrazloženje sa kojim Vlada Republike Srbije odbija skoro sve amandmane pripadnika opozicionih partija. Formulacija se ponavlja skoro doslovno od amandmana do amandmana. "Amandman se odbija, jer se u njemu predlaže zadržavanje rešenja iz postojećeg Zakona o lokalnoj samoupravi". To je argument Vlade Republike Srbije. Zapravo, Vlada nema argumenata, pa ideološki diskvalifikuje predlagača i amandman. Nešto ne valja zato što predstavlja preuzeto rešenje iz dosadašnjeg zakona. Ništa pre vas nije valjalo, a od vas pa nadalje sve valja. Ta logika je boljševička po prirodi, potpuno boljševička.
Međutim, nije to bitno. Ovde je bitno da se raspravi jedno mnogo važnije pitanje. Znate, mi se ne trudimo zbog vas da ovoliki broj amandmana podnesemo na sve zakonske projekte, nego zbog srpske javnosti koja to prati i koja kroz to posmatra vaše političko ponašanje. Ovde se postavlja pitanje šta je u demokratskom smislu svrsishodnije kada je reč o najvišim organima upravne vlasti - da li da taj organ bude inokosni ili kolegijalni?
Politička teorija demokratskog usmerenja je to pitanje odavno raščistila. Formalno, u načelu izvršno-upravne vlasti uglavnom stoji inokosni organ. Ali, u skoro svim modernim demokratijama se vodi računa da njegova ovlašćenja, njegove nadležnosti budu čisto simboličke prirode (kao nadležnosti predsednika Republike Srbije - čisto simbolične). A, stvarni najviši organ upravne vlasti je redovno kolegijalni organ. Vlada je kolegijalni organ. Vlada je organ uprave iznad ministara. Predsednik Vlade je samo prvi među jednakima. Svi su ministri inokosni organi, ali postoji telo koje njihovu delatnost objedinjava, a to telo je kolegijalnog karaktera, da bi se održao osnovni demokratski princip.
Taj princip se mora provesti kroz celokupnu strukturu političkog sistema u jednoj državi: od saveznog nivoa, nivoa federalne jedinice, nivoa autonomije ili regiona, ako ikada bude postojao, do nivoa lokalne samouprave. Ne može na jednom nivou biti jedno rešenje, a na drugom nivou sasvim suprotno. Takav politički sistem je u haosu. Takav pravni poredak teško može da funkcioniše. Onaj princip koji postoji na državnom vrhu, mora se provesti do najnižeg organa vlasti.
(Predsedavajuća: Tri minuta i 30 sekundi.)
Taj najniži organ vlasti, a ujedno i organ lokalne samouprave, u našem sistemu je opština. Struktura vlasti u opštini mora po tom osnovu da podseća na strukturu vlasti u Republici Srbiji, sa izuzetkom sudske vlasti koja isključivo mora biti vezana za državu, i to za najviši državni nivo.
(Predsedavajuća: Četiri minuta.)
Republika je definisana kao država. Dakle, ne sme se vezivati ni za regione ni za autonomije, a kamoli za lokalnu samoupravu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Stavljam amandman narodnog poslanika Zlatana Jovanovića na glasanje.
Za 47, protiv 105, uzdržanih nema, nije glasao 31, od ukupno 183 narodna poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 42. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su zajedno narodni poslanici Jovan Deretić i Zoran Novaković i narodni poslanik Dragan Tomić.
Vlada, Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko od podnosilaca amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dragan Tomić.

Dragan Tomić

Dame i gospodo narodni poslanici, mislim da se suština primene ovog zakona može najpre odslikati u članu 42. koji govori o predsedniku opštine. Mislim da su ovi koji su hteli zakonom da prikažu nekakvu novotariju u stvari  doveli do jedne totalne zabune, i ako bude ovaj zakon primenjivan nastaće jedan apsolutni haos u lokalnoj samoupravi.

Ovde su korišćeni termini o jakim ljudima, jakim ličnostima, favoritima u politici, koji će imati svoju intuiciju i snagu da nose razvoj opštine itd. Ono što će se definitivno dešavati u praksi je sledeće: imaćemo, s jedne strane, predsednika skupštine, celu opštinsku administraciju, sekretara i zamenika; s druge strane, predsednika opštine sa svim ovlašćenjima i željom da na određeni način, sa svojim menadžerom i načelnikom za određena pitanja, vodi opštinu onako kako on misli. Imaćemo i odbornike koje je takođe birao narod, pa će jedni odbornici da vode svoje stranke kod predsednika skupštine, drugi kod predsednika opštine - svako će imati svog favorita. Onda se neće znati ni ko pije, ni ko radi, ni ko vlada u opštini. To su definitivne činjenice i to će tako biti.

Mislimo da su to rešenja, koja ste vi prihvatili; jeste vladali i vladate u 74 opštine, a niste se mnogo ni bunili oko ovog modela i načina funkcije lokalne samouprave - da skupština ima predsednika opštine, da je predstavnički sistem, da imamo skupštinu u kojoj se donose odluke - koji je funkcionisao na dovoljno određen način sa postojanjem izvršnog odbora.

Brojni su rezultati rada u opštinskim upravama, kod ozbiljnih ljudi, tamo gde je postojala tolerancija u odnosima i gde su razumeli i suprotnu stranu postojanja opozicije, gde je postojala i određena saradnja u funkciji, gde su narodni poslanici mogli da učestvuju u radu SO. Sa ovim izvedenim neposrednim izborima, gde će građani birati predsednika opštine, neće niko moći da ga smeni, jer je definitivna činjenica da je na 100.000 birača dovoljno 15-tak hiljada glasova za izbor predsednika opštine, ali da bi ste ga smenili trebaće vam bar 30 do 40 hiljada glasova. To su evidentne činjenice, jer na izborima će se glasati između četiri do 10 kandidata, a na zahtevu za smenu moraćete da glasate za i protiv, a ako izađe 60% birača treba vam najmanje 30 do 32 hiljada birača da bi ste smenili takvog predsednika opštine....

 
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Upozoravam vas na prekoračenje vremena.

Dragan Tomić

Ne može nam biti cilj njegova nesmenljivost, već odgovornost pred skupštinom i u opštini za ono što radi. Hvala lepo.