PRVO VANREDNO ZASEDANJE, 12.02.2002.

13. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANJE

13. dan rada

12.02.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

Dragan Čolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u članu 47. stav 2. se briše i osnovna motivacija podnošenja mog amandmana je shvatanje koncepcije organa lokalne samouprave, koju zastupa SRS.
Ne može se jednoj ličnosti, gradonačelniku ili predsedniku opštine, prepustiti da inokosno rukovodi, kao izvršni organ, svim poslovima grada, odnosno opštine. To bi značilo da sutra predsednik Vlade treba da obavlja sve funkcije ministara i da nam ministri ne trebaju. To znači da nam nije potrebna Narodna skupština, jer nema instrumenata da kontroliše rad premijera, odnosno nosioca izvršnih poslova.
Mi, srpski radikali, smatramo da se predsednik i Vlada moraju birati u parlamentu. Tako se mora birati izvršni odbor skupštine grada, ili opštine. Oni za svoj rad moraju odgovarati poslanicima, odnosno odbornicima.
Stav SRS je da predsednik opštine ili gradonačelnik ne mogu biti nosioci takvih ovlašćenja da neposredno odlučuju o svim izvršnim poslovima opštine ili grada, već to moraju biti organi izabrani na skupštini od odbornika, a odbornicima moraju odgovarati za svoj rad.
Samo tako će se ostvariti osnovna vrednost i ideja lokalne samouprave - da građani preko svojih izabranih predstavnika uređuju svoje odnose, vrše svoje poslove i zadovoljavaju svoje potrebe, kontrolišu rad organa koje sami biraju i, u zavisnosti od ocene kako obavljaju te poslove, razrešavaju, odnosno daju poverenje tim organima.
Ovaj katastrofalni predlog zakona o lokalnoj samoupravi gazi sve demokratske principe. Mi, srpski radikali, smatramo da podela vlasti mora da sadrži zakonodavnu, izvršnu, izvršno-upravnu i sudsku, i one jedna drugu kontrolišu.
Zbog nakaradnog shvatanja demokratije od strane DOS-a taj princip nije moguće ostvariti na lokalnom nivou. Funkcije predsednika opštine i gradonačelnika ne doprinose razvoju demokratije, već se uspostavlja predsednički sistem, koji nije dobar ni na nivou države i koji sigurno neće biti dobar na nivou lokalne samouprave.
Predsednika opštine nema ko da smeni, opštinska vlada ne postoji, a predsednik opštine, ili gradonačelnik, sam po sebi je vlada. Gde su tu elementarni principi demokratije, ako je predsednik opštine, ili gradonačelnik, kako to reče ministar Batić, lider?
Vi DOS-manlije predlažete predsednika opštine, ili gradonačelnika, koji je nedodirljiv, koji nikome ne polaže račune za svoj rad i koga, što je neshvatljivo, što je najgore, skupština ne može da smeni.
Iz svih ovih razloga, mi, srpski radikali, pokušavamo da vam ukažemo na sve nedostatke Predloga zakona o lokalnoj samoupravi. Možete da prihvatite, možete da ne prihvatite, da izbegnete odgovornost za usvajanje katastrofalnih zakona, ali odgovornost pred građanima Srbije i pred istorijom nećete moći da izbegnete.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč?

Ima reč narodni poslanik Žarko Obradović, predstavnik poslaničke grupe.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovano predsedništvo, kolege poslanici, naš kolega Branko Ružić je u ime poslaničke grupe SPS predložio da se briše stav 2. ovog člana, iz razloga što smatramo da je obim i sadržaj poslova koji se obavlja u jednom gradu tolikog opsega da ga objektivno ne može pojedinac ispuniti, objektivno ne može postići sve ono što funkcionisanje grada zahteva.
Ako se hipotetički može i tolerisati da u manjim opštinama, u opštinama sa manjim brojem stanovnika, sa manjom strukturom i svim onim što čini sadržaj jedne opštine, jedan inokosni organ eventualno obuhvati sve poslove, odnosno da ih izvrši, mi apsolutno ne verujemo da je u gradovima to moguće, odnosno smatramo da bi u gradovima apsolutno trebalo da postoji jedan kolektivni organ.
Mi se, naravno, konceptualno zalažemo za postojanje izvršnog odbora, sa svim onim nadležnostima koje izvršni odbor treba da ima. Mislimo da sa ovim postojećim obimom poslova, koji zakon o lokalnoj samoupravi daje opštinama, jedan kolektivni organ teško postiže da uradi sve ono što ima, a šta će tek biti sa ovim novim nadležnostima koje zakon o lokalnoj samoupravi daje opštinama? Mislimo da je ceo taj obim poslova, koje opštine sada zakonom dobijaju, takvog sadržaja, takvog opsega da se objektivno neće moći ispuniti.
Mislim da mi u Beogradu ovaj problem doživljavamo u još jačem intenzitetu nego ostali, jer u gradu koji ima skoro tri miliona stanovnika, koji ima sve ono što Beograd ima, sa 16 opština i sa svim onim što Beograd znači, mislimo da jedna ličnost apsolutno ne može obaviti sve one poslove koje zahteva funkcionisanje Beograda.
Sticajem okolnosti ovde, kao kolegu poslanika, imamo i gospodina Bogdanovića, pa je možda on kompetentniji da kaže o tome da li je to moguće postići. Lično ne verujem da ličnost gradonačelnika, ma kako se ona zvala, a sticajem okolnosti tu je sada gospođa Hrustanović, može da zameni ceo izvršni odbor.
Poslanička grupa SPS i ja smatramo da izvršni odbor apsolutno treba da postoji, pogotovu je to došlo do izražaja u gradovima. Iz tog razloga smo kao poslanička grupa i predložili da se stav 2. ovog člana zakona briše.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Pogrešno tumačenje, narodni poslanik Nenad Bogdanović.

Da podsetim sve narodne poslanike da predsedavajući, po Poslovniku, daje repliku, a da je dobacivanje iz klupa Poslovnikom kažnjivo i nedopustivo.
...
Demokratska stranka

Nenad Bogdanović

Biću veoma kratak. Prvo, kada je u pitanju Beograd, ako ste dobro pročitali ovaj zakon, a očigledno da niste, u njemu piše da će se Beograd urediti posebnim zakonom. Prema tome, mislim da će to biti dobro uređeno i prijatno ćete se iznenaditi. Znači, Beograd će imati potpuno posebnu organizaciju, imaće poseban način organizovanja vlasti i to je potpuno normalno.
Što se tiče beogradskih opština, one će biti uređene na način kako su sve opštine u Srbiji. Prema tome, ne treba se mnogo brinuti, biće to sve kako treba.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Kada biste samo znali koliko se građani Srbije brinu zato što vide kako obavljate poslove koje su vam poverili na izborima.
Treba li još bilo kakve argumentacije da vas ubedimo da je nemoguće da sada gradonačelnik obavi poslove koje su ranije radili i predsednik skupštine opštine i izvršni savet. Ako već tvrdite da je to moguće, zašto onda (ako ste moralni i čestiti ljudi) produžavate, ko zna do kog roka, ovaj loš sistem. Ako je zaista jedino pravo rešenje gradonačelnik i skupština opštine koja je potpuno razvlašćena, zašto nam ne kažete - hitno je, bitno je, idemo na izbore idućeg meseca, da biramo te organe koji se predviđaju ovim predlogom zakona.
Ako taj do sada važeći zakon nije bio tako dobar, zašto mučite građane Srbije, zašto im ne pružite priliku da uživaju u blagodetima novog zakona. Zašto? Zašto ne prepustite sada jednim aktom toj gospođi Hrustanović da ona vrši sve vaše poslove? Žena je sposobna, imate poverenja u nju, izabrali ste je i već je zovete gradonačelnicom Beograda. Šta će onda izvršni odbor? Zašto ta gradonačelnica ne počne da obavlja poslove predviđene ovim zakonom?
Nije tačno. Na dva miliona stanovnika, ubeđivali ste nas, potreban je čak poseban zakon, a sada, odjednom - vršiće gradonačelnik poslove. Nije vam samo Beograd grad. Novi Sad je ogroman grad, a za Novi Sad niste predvideli nikakav dopunski zakon. Bilo da grad ima 500.000 stanovnika ili dva miliona, to je za naše razmere ogroman grad. Da ne pominjem Niš, Kragujevac, Prištinu, nažalost, gde nemamo ingerencije. Možda će neko od vas, ko stiže za minut iz države u državu, stići da obavlja ove poslove sam, ali onda je član 134. Predloga zakona besmislen.
Vi nas sada mučite - hitno vanredno zasedanje, ubeđujete nas da ne valja dosadašnji sistem, princip lokalne samouprave, da smo potpuno izvan Evrope, a onda odjednom - to će važiti još dve ili tri godine. Pa, možemo li mi izvan Evrope još dve ili tri godine, ili treba odmah (ako već ovaj zakon predstavlja oslobođenje naroda od tiranije, tutora, birokratije i centralizacije) ovaj zakon da ima amandman pravosudnog ili Zakonodavnog odbora i da se kaže - ili prihvatite naš amandman, ili će se izbori, za organe konstituisane ovim zakonom, obaviti u roku od dva meseca. Onda ću vam verovati da iskreno želite bolje narodu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje amandman.

Za 28, protiv 99, uzdržan jedan, nije glasalo 18, od ukupno 146 narodnih poslanika.

Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.

Obaveštavam vas da ćemo nastaviti rad u 15,00 časova, raspravom o amandmanu na član 47, koji je podnela grupa narodnih poslanika, a da će se sednica Odbora za pravosuđe i upravu održati u 14,45 časova u sali 1 u prizemlju.

(Posle pauze.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da utvrdimo kvorum radi nastavka sednice.

Molim narodne poslanike da zauzmu svoja mesta, da bismo nastavili rad.

Konstatujem da imamo kvorum i da možemo nastaviti rad.

Na član 47. amandman je podnela grupa narodnih poslanika: Vladimir Dobrosavljević, Petar Madžarević, Zoran M. Nikolić, Dragan Jočić, Dušan Golubović, Slavoljub Matić, Milutin Prodanović i Petar Cvetković.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Molim predstavnika podnosilaca amandmana, narodnog poslanika Dušana Golubovića da nam obrazloži amandman.

Dušan Golubović

Hvala. DSS povlači amandman, jer je to regulisano amandmanom Odbora za pravosuđe i upravu. Inače, ovo je ujedno i stav DSS-a, znači onaj ključni stav o formiranju opštinskih i gradskih saveta, a u ovom slučaju veća. Naime, ovo je ono što je ključno. Ovim se smanjuju ingerencije gradonačelnika, odnosno predsednika opština. O tome smo se složili. To je bio osnovni cilj DSS-a. Hvala.