Samo još malo o ovom članu i o koncepciji koju je predložila DSS. Naša koncepcija je da opština, koja po novom Zakonu o lokalnoj samoupravi ima znatno veća ovlašćenja, a u skladu sa predizbornim obećanjima DOS-a o decentralizaciji države - smatramo opština sada ima velika ovlašćenja baš kad je reč o školstvu, baš kad je reč o finansiranju škola, o popravkama - nije vlasnik škola, ali ima prenesena ovlašćenja sa Republike i u velikoj meri utiče na život škola, bolnica i uopšte.
Smatramo da opština, na neki način, mora da ima kad je reč o upravljanju školom veće ingerencije. Zbog toga umesto da Ministarstvo imenuje ova tri člana školskog odbora, logično je da to uradi lokalna samouprava. Pretpostavljam da će i po Predlogu zakona tako u praksi biti, pošto je tako rađeno i do sada, jer Ministarstvo ne može imati uvid o ljudima na terenu, ne može znati koji su to ljudi, naročito u udaljenijim mestima, u manjim mestima, koji tu treba da budu predloženi.
Znači, i po Predlogu zakona, mada to tako ne piše, u praksi će se svesti na to da će u stvari lokalna samouprava te ljude delegirati, a ministarstvo samo preuzeti njihove kandidate. Zato je mnogo logičnije da se unapred, otvoreno lokalnoj samoupravi to pravo i da.
Drugo i osnovno u našoj koncepciji je što smo mi predvideli da umesto tri člana, koje bi delegirao savet roditelja, koji na nivou srednjih škola uopšte ne funkcioniše, u osnovnim školama je to još i bilo prihvatljivo za nas, jer su tamo i postojali saveti škola; međutim, kada je reč o srednjim školama toga do sada uopšte nije bilo, i nelogično je, bar u ovo prvo vreme, kada već to nismo imali, da se sada zbrda - zdola, srednje škole, odnosno roditelji učenika srednjih škola, organizuju na brzinu.
Mnogo je bolje, po našem mišljenju, da lokalna samouprava umesto ta dva roditelja odredi po dva profesora iz visokoškolskih ustanova, ili jednog profesora iz visokoškolske ustanove a drugog predstavnika lokalne privrede; pogotovo ako znamo da su srednje škole u velikoj meri vezane - a treba da budu još više, ako hoćemo da na pravi način razvijamo sistem školstva - za tu lokalnu privredu i da ti mladi ljudi, koji završavaju te srednje škole, mnogo više prakse imaju upravo u lokalnoj fabrici, lokalnom rudniku, uopšte, a zavisno naravno od grada do grada, odnosno od toga šta je za grad najbitnije, i da odmah, po završetku te srednje škole, na neki način ih čeka radno mesto i da već budu osposobljeni da se tim poslom bave.
Vlada opšte mišljenje ...
(Predsednik: Vreme.)
... (evo, završavam) da se u našim školama mnogo više stiču teoretska znanja, koja je kasnije teško primeniti u praksi ili treba vremena i mnogo više prakse, ali kasnije, znači po završetku škole, pa bi bilo mnogo bolje da škole daju više prakse tokom same nastave i da učenici budu mnogo spremniji za to.
Zbog toga mi ovaj amandman nećemo povući. Ostajemo pri amandmanu.