DRUGO VANREDNO ZASEDANjE, 11.06.2002.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Ako ne, nastavljamo raspravu.
Na član 26. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 26. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Vukosav Tomašević, Vladimir Dobrosavljević i Bojana Aleksić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Podnosioci amandmana nisu prisutni.
Nastavljamo raspravu.
Na član 33. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Nastavljamo raspravu.
Na član 38. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Vladimir Garčević i Rade Bajić.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima podnosilac amandmana, narodni poslanik Rade Bajić. Izvolite.

Rade Bajić

Poštovani narodni poslanici, u ime SPS-a Vlada Garčević i ja smo podneli amandman na član 38. da se u stavu 1. broj "8" zameni brojem "12". Naime, o čemu se radi? Mi smo išli na jedno kompromisno rešenje, jer do sada je bilo da u roku od 18 sati posle zatvaranja biračkog mesta birački odbor dostavi rezultate glasanja i svu dokumentaciju izbornoj komisiji. Vlada je u svom predlogu predložila osam časova.
Svi ste vi svedoci da u nekim sredinama, u prigradskim naseljima, pa i gradskim, nekada ne mogu dostaviti materijal sa biračkog mesta za osam sati - zbog nedostatka prevoznog sredstva, zbog sporijeg rada komisija, što je obiman posao; pogotovo se to ne može desiti u seoskim sredinama ili u planinskim sredinama gde je mnogo velika udaljenost od mesta izborne komisije, naročito u nepovoljnim klimatskim uslovima. Prema tome, predlažemo da se rok od osam sati, kada je birački odbor obavezan da dostavi dokumentaciju i rezultate glasanja, produži na 12. Mislim da je taj amandman potpuno relan i regularan i da ga treba kao takvog prihvatiti. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Nastavljamo raspravu.
Na član 39. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Đura Lazić i Dragan Jovanović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Đura Lazić.

Đura Lazić

Poštovano predsedništvo, uvažene kolege i koleginice, sa kolegom Draganom Jovanovićem u ime poslaničkog kluba SPS, predložio sam amandman na član 39. predloženog zakona. Ovim amandmanom predlažemo da se u stavu 1. broj "24" zameni brojem "36". Zašto? Vlada je u članu 39. predložila da u roku od 24 časa od  zatvaranja biračkih mesta izborna komisija mora da utvrdi rezultate glasanja na biračkim mestima, ukupan broj birača upisanih u birački spisak, broj birača koji je glasao na biračkim mestima, broj birača koji je glasao van biračkog mesta, ukupan broj primljenih glasačkih listića, ukupan broj nevažećih i važećih glasačkih listića, broj glasova datih za svaku izbornu listu i, na kraju, da izvrši raspored odborničkih mandata između različitih izbornih lista.
Očigledno je da, zbog obima navedenih poslova i tačnog utvrđivanja svih činjenica, izborna komisija taj posao, po našem mišljenju, ne može završiti u roku od 24 časa od zatvaranja biračkih mesta. Propisani rok u do sada važećem zakonu iznosio je 48 časova. Amandmanom predlažemo da se taj vremenski rok smanji na 36 sati i mislimo da je to ostvarljiv rok da izborna komisija, uz puno angažovanje, obavi sve propisane poslove.
Još bih hteo da dodam - mnoge opštine su razuđene i imaju udaljena sela, treba vremena dok ti birački odbori prebroje glasove, dok ti materijali stignu; posebno bih želeo da obratim pažnju na birače koji glasaju van biračkog mesta i vreme potrebno da ti glasački listići stignu. Mislim da je nerealno da u roku od 24 sata sve ove poslove može izborna komisija da obavi. Zato predlažemo da se taj rok malo produži, da bi omogućili izbornoj komisiji da kvalitetno obavi svoj posao.
Možda će neko reći - pa, evo, sada je tehnika napredovala, ima kompjutera i tome slično. Sve to stoji. To je bilo i ranije. Naglašavam, dok stignu birački glasački listići sa mesta gde glasaju birači van biračkog mesta, sa udaljenih mesta i dok se to sve prebroji i izračuna, mislim da je 24 časa malo za izbornu komisiju i da bi dobro bilo, zbog efektnijeg rada komisije, preciznijeg, da taj rok produžimo na 36 časova. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Nastavljamo raspravu.
Na član 40. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Ćirković.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč.
Reč ima narodni poslanik Zoran Ćirković.

Zoran Ćirković

Dame i gospodo narodni poslanici, u načelnoj raspravi sam rekao da sam amandmanski intervenisao na one članove zakona koji tretiraju izbornu materiju. Esencija ovog zakona jeste metod koji je uveden u izboru odbornika, a to je taj Hejr-Nimajerov. Ne znam da li su ova gospoda Hejr i Nimajer matematičari, sumnjam; zakonopisac je možda prepisao te reči o većem delu razlomka, ali to će biti u stvari član 41. Ovde u članu 40. isti tekst je ostao, samo sam intervenisao uvođenjem veličina Li i Mi.
Veličina Li je broj glasova koju je dobila odnosna izborna lista, a veličina Mi je broj mandata koji pripada odnosnoj izbornoj listi primenom date formule. Kasnije u stvari uvodimo formulu, pa je zato bilo potrebno da prethodnim članom uvedemo te veličine.
U stavu 4. se briše poslednjih pet reči, a to znači da ceo stav integralno ostaje nepromenjen, osim zadnjih pet reči. Znači, prvi deo je sasvim u redu, a ceo stav glasi da u raspodeli mandata učestvuju izborne liste koje su dobile najmanje 3% glasova od ukupnog broja važećih glasačkih listića. Zaista ne znam šta je to odboru smetalo, jer je zakonopisac napisao - broj glasova birača koji su glasali.
Kad kažemo - glasovi birača koji su glasali, u tu sumu glasova ulaze i oni listići koji su nevažeći, jer su ti ljudi izrazili svoju biračku volju. Doduše, oni su glasali tako što su izašli na izbore, ali nisu podržali nijednu izbornu listu. Ali, obzirom da ti glasovi ne učestvuju u raspodeli mandata, potpuno je logično da se oni i eliminišu u datom cenzusu. Ako se cenzus od 3% odnosi na sve glasove, na sve birače koji su glasali, onda je on veći. Zašto? Zato što je suma onih koji su izašli veća od sume važećih listića. Naravno, ta razlika neće biti posebno velika. Molim vas, gospodine ministre, kad završite sijelo, obavestite me.
Gospodin ministar nije bio ovlašćeni predstavnik Vlade na poslednjoj sednici, kada smo razgovarali o ovom zakonu u načelu. Priznajem da sam i ja izašao, ali su mi oni koji su pažljivo pratili izlaganje gospodina Čovića rekli da je gospodin Čović moj amandman podržao. Iz tog razloga sam živeo u blagoj zabludi da je pravosudni odbor prihvatio ovaj amandman naknadno, nakon intervencije ovlašćenog predstavnika Vlade. Sa žalošću konstatujem da to on nije učinio.
Zato koristim priliku što je prisutan ovlašćeni predstavnik Vlade, u nadi da se on slaže sa potpredsednikom Vlade, gospodinom Čovićem, da ovaj amandman bude prihvaćen, iz prostog razloga što on samo pojašnjava tekst i ništa ne smeta; on je samo koristan. Ovaj amandman nije uopšte plod nikakvog strančarenja i nijedna poslanička grupa nema nikakvog razloga da ovo ne prihvati. Ovo je blaga intervencija u kojoj se tekst samo upodobljuje, precizira tako da on postaje jasniji. Čović je rekao da će sugerisati Odboru da to prihvati. Pogledajte zapisnik. Ima tu svedoka koji mogu to potvrditi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Nastavljamo raspravu.
Na član 40. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Marković.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima podnosilac amandmana, narodni poslanik Dragan Marković.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, pravo da vam kažem, nisam navikao da govorim gde je mali skup, jer kad odem u prodavnicu sakupi se 150 ljudi da čuje nešto pametno; ali, šta ću, vaš Poslovnik koji ste doneli pre par dana kaže da je dovoljno i da 84 čoveka bude u ovoj sali. Ali, pazite, ni ta 84 čoveka ne slušaju predložene amandmane. Gospodin Žarko je izašao, njegov amandman je bio na član 5, a diskutovao je i govorio o amandmanu na član 18. To je čudo. Niko ga ne opominje, ni predsednik Skupštine.
(Predsedavajuća: Narodni poslanik Žarko Obradović je diskutovao o amandmanu na član 14.)
Uzmite stenogram i pogledajte. Dobro, da pređem na moj amandman.
Predložio sam da cenzus bude 5%, umesto 3%. Zašto? Dame i gospodo - da bi izbegli male, sitne partije koje su u DOS-u, jer zbog tih malih partija mnogo nakaradnih zakona je u ovoj skupštini doneto. Kada bi se prihvatio ovaj moj amandman nikada partija gospodina Veselinova ne bi ušla u ovu skupštinu, jer gospodin Veselinov do sada nije radio ono što njegov resor zahteva od njega, a to je da cena poljoprivrednih proizvoda bude normalna, da ne kaže 20 dana pre žetve da će cena žita biti 8 dinara, a zaboravlja da je ministar Đelić rekao da je inflacija u prošloj godini 40%. Ako je 40%, a cena žita u prošloj godini je bila 7 dinara, znači da u ovoj godini cena žita treba da bude 9,80 dinara. To gospodin ministar za poljoprivredu zaboravlja. Pored toga što ne misli o poljoprivednim proizvođačima, direktno pravi štetu poljoprivrednim proizvođačima, jer ide noću u lov i gazi žito.
(Predsedavajuća: Molim narodnog poslanika da govori o temi dnevnog reda.)
Govorim o cenzusu i pominjem neke partije koje nikada ne bi mogle da osvoje taj cenzus. Kada bi narod na izborima vodio računa o malim partijama, u Kragujevcu, na primer, jedna mala partija nikada ne bi dobila cenzus 5%, odnosno ni 3%, a možda ni 0,03, jer je ta mala partija koja ima moć u ovoj državi, kupila 5.000 "pežoa" iz inostranstva, uvezla u Srbiju, umesto da su uzeli automobile od "Zastave" pa da se puni budžet, da radnicima bude dobro. Dame i gospodo, policajcima ne treba luksuz. Oni traže dobre plate, voziće oni i one "stojadine", ali traže dobre plate i da se ne šalju u Hag. To oni traže, jer nisu to zaslužili. Znači, ta partija ne bi osvojila ni 0,00001%.
(Predsedavajuća: Molim narodnog poslanika da se vrati na temu amandmana.)
Molim vas da slušate. Kada bi se izašlo na lokalne izbore i kada bi zdravstvo odlučivalo za koga će glasati, nikada ne bi glasalo za neke partije, pa čak ni za ove velike, jer nemamo ministra zdravlja. Dame i gospodo, Urgentni centar u Beogradu, Klinički centar, odnosno Ortopedski centar, gde su neophodna pomagala, gde su neophodna sredstva kako bi izašli u susret bolesnim ljudima, nemaju to u bolnicama. Lekari isto kažu - zašto nemamo ministra zdravlja, kada će ti lokalni izbori, pa da vidimo koliki će oni da osvoje cenzus, a nama takođe nisu važne velike plate, ali nam je važno da nam stvorite određene uslove da možemo da pregledamo naše pacijente kako to doliči.
Kada bi sutra bili lokalni izbori, nikada ne bi 3% osvojile neke male partije, pa ni one velike, jer i te velike imaju veliku krivicu. Postoji trgovina i kada nešto nećete, onda vam oni ponude neku funkciju, vi prihvatite i izglasate neki nakaradni zakon. Ko tu gubi - gube Srbi sa Kosmeta. Niko o njima ne vodi računa, oni su glasali za vas. Smejte se vi iz DOS-a, smejte se. Vi ne samo da ne vodite računa o njima ovde u Beogradu, nego ne odlazite na Kosmet. Evo, gospodin Batić kaže da odlazi, ja to nisam čuo i video. Znam da Čović odlazi, pošto on stalno priča kako odlazi, ali ništa ne reševa. Svi očekujemo kada će da reši taj problem. Dame i gospodo, ti Srbi sa Kosmeta nikada neće glasati...
(Predsedavajuća: Narodni poslaniče, po tri osnova kršite Poslovnik: ne govorite o temi dnevnog reda, izričete stavove koji se odnose na odluke iz života drugih lica i prekoračujete vreme određeno za amandman.)
Pričam o temi, ali nema veze, ovaj novi poslovnik je kadija, može da vas pošalje u zatvor odmah, bez svedoka.
Danas diskutujemo o jednoj veoma važnoj temi, o amandmanima. Ko zna kada ćete vi to iz DOS-a da stavite na glasanje i da li će neko da zapamti ovaj moj amandman i šta sam ja to hteo da kažem. Ali, ja ću vam reći kako da ga zapamtite - da je ovaj amandman spas da se eliminišu ove male partije i dajmo da ga nazovemo "Apolo 18", jer postoji "Apolo 9", to je cirkus, a "Apolo 18" da se zove ovaj moj amandman, jer DOS ima 18 partija.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Nastavljamo raspravu.
Na član 40. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Žarko Obradović i Sreten Mitrović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima podnosilac amandmana, narodni poslanik Žarko Obradović.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovano predsedništvo, kolege poslanici, vidi se restriktivni karakter ovog poslovnika. Pitanje je da li ko koga sluša u sali Skupštine, ali sam ubeđen da kolega Marković mene nije slušao, jer da me je slušao, čuo bi da sam pričao o amandmanu na član 13. ovog predloga zakona.
Sa kolegom Mitrovićem sam podneo amandman na član 40. ovog predloga zakona i to na stav 4. koji se odnosi na broj glasova potrebnih za raspodelu mandata, broj glasova od ukupnog broja onih birača koji su glasali.
Naime, taj amandman ima dva dela - jedan se odnosi na političku stranku, a drugi na političke stranke ili izborne koalicije. Naime, po našem mišljenju, predlagač zakona je utvrdio veoma nizak cenzus za učešće u raspodeli mandata. Takav nizak cenzus bi, po našem mišljenju, mogao dovesti do preterane fragmentacije Skupštine, otežati logično formiranje skupštinske većine, a time objektivno dovesti u pitanje i funkcionisanje cele lokalne samouprave.
Smatramo da je cenzus od 5% primereniji, jer se tako u opštinskom parlamentu nalaze one političke grupacije koje uživaju i relevantnu podršku u biračkom telu. Drugi deo ovog amandmana se odnosi na zajedničke liste. Naime, predložili smo da izborne liste koalicije stranaka, da bi učestvovale u raspodeli mandata, moraju da dobiju najmanje 6% glasova od ukupnog broja birača koji su glasali.
Zašto smo to predložili - male stranke i grupe građana koje su objektivno bez nekog značajnijeg uticaja u biračkom telu na nivou izborne jedinice predizbornim koalicijama mogu objektivno da izigraju suštinu ovog zakona, odnosno predviđenih uslova. Predizbornim koalicijama te stranke se objektivno dovode u jedan privilegovani položaj, jer više tih nezavisnih političkih subjekata, udruženi, moraju da ispune isti cenzus kao i one političke stranke koje nastupaju samostalno. Znači, samim tim mogu da učestvuju u raspodeli mandata.
Dosadašnja iskustva, vezana za visinu izbornog cenzusa, govore da posle izbora, kad je reč o tim zajedničkim listama koalicija i više malih stranaka, dolazi do konflikata i do raskidanja tih koalicija, najpre povodom svađe oko raspodele mandata, zatim oko polaganja prava na koaliciju, pretendovanja da jedni, drugi ili treći, u zavisnosti koliko ih ima, raspolažu izbornom voljom građana itd.
Sve to objektivno može da utiče loše i na funkcionisanje lokalne samouprave u celini. Posledica koja se javlja nakon toga jeste da trpe građani, zbog blokade tih institucija, jer nisu u situaciji da ostvaruju svoja prava i zadovoljavaju svoje potrebe na nivou lokalne samouprave.
Zato smo kolega Mitrović i ja smatrali da bi bilo nužno da koalicione liste moraju osvojiti broj glasova u duplom iznosu od zakonom predviđenog izbornog cenzusa, da bi učestvovale u raspodeli mandata za odbornike. Na taj način izjednačile bi se koalicije i političke stranke i grupe građana koje samostalno nastupaju u izborima, i to u onoj najvažnijoj fazi, a to je faza raspodele mandata.
Smatramo, takođe, da bi se na ovaj način otklonile i neprincipijelne i nelogične predizborne koalicije, od stranaka koje ne uživaju značajniji rejting među građanima tj. biračima, i na taj način bi se stvorili uslovi da se što jasnije iskaže politička volja građana, i naravno, i na izborima, odnosno u Skupštini, nakon raspodele tih mandata.
Na kraju krajeva, ovo rešenje uopšte nije nepoznato i ono je primenjeno u mnogim zemljama Evrope; bilo bi logično, ako se već pozivamo na njihova iskustva u drugim stvarima, da i povodom ovog pitanja primenimo takođe njihova iskustva i da te odredbe ugradimo u ovaj predlog zakona. Hvala.