DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 26.03.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

26.03.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:55 do 19:30

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Verovatno je ovo poglavlje samo po sebi zakon i možda je glavni razlog zbog čega se i donosi ovaj zakon. Ne treba onda da čude ovi amandmani kojima se traži brisanje ovog poglavlja, jer praktično tim poglavljem bićemo svi jednaki u siromaštvu.
To je ono na čemu se zasnivala neka prethodna ideologija.
Da ne bih ponavljao nešto što je rekao moj prethodnik, samo bih se osvrnuo na nekoliko opaski iz obrazloženja Vlade. Kaže se da su do ove matematike došli na osnovu analiza. Analize ne postoje. Čak ne postoji ni program, niti neka matrica na bazi koje je kao kvalitet izašao ovakav predlog zakona. Ako su to neke studije Centra za liberalno-demokratske studije, onda to nije ozbiljan dokument, a ako je ovo radio neko u Fondu penzijskog i invalidskog osiguranja, mada sumnjam, onda je to verovatno neki pripravnik, jer sramota je da ovoliko profesionalne nestručnosti stoji u jednom predlogu zakona. Verovatno je zbog toga ministarka na vreme izašla.
Kaže se ovde u obrazloženju da je stari obračun penzija, zapamtite ovo, nepravedan, odnosno ide u prilog onih koji imaju visoke penzije. Onaj ko ima penziju već je ostvario pravo na penziju i zašto bi ovaj obračun uticao na njegovu penziju, kada je on već korisnik prava. Misli se verovatno na osiguranika, odnosno na onog ko je podneo zahtev i traži da mu se obračuna penzija.
Prvo, ovo nije tačno. Sve ima neku svoju istoriju. U ovoj zemlji 80 i nešto godina postoji sistem penzijskog i invalidskog osiguranja. Da je ova vlada prepisala rešenja iz 60 i neke godine, kada su postojali komunalni zavodi za socijalno osiguranje, sigurno ne bi napravila ovoliku grešku, već bi pronašla bolje rešenje, a to su neki penzijski razredi, gde se u zavisnosti od kriterijuma staža i godina života utvrđuje neka uprosečena penzija i dolazi do toga.
Najpovoljniji desetogodišnji period, neprekidnih 10 godina, kao osnov ili kriterijum za utvrđivanje visine starosne penzije je uzet zbog toga što su i u onom prethodnomi sistemu obračuna, gde je uzimana u obzir zadnja godina rada i navodno neka ulaganja u penzijskom i invalidskom osiguranju, to sve matematička ulaganja, to su obračuni i to nikada nisu bila stvarna ulaganja.
Zbog čega? Zato što je taj fond poslovao sredstvima u društvenoj svojini. Svojinski odnos nije bio rešen u tom fondu. Nažalost, ni ovim predlogom zakona se ne rešava to najvažnije pitanje socijalne politike. Bez rešavanja svojinskog pitanja u oblasti socijalne politike sva rešenja će biti ružna, nakaradna, neće moći da se izvrše do kraja.
Skoro 99% amandmana podnetih na ovaj predlog zakona su rezultat nerazumevanja. Zašto? Zato što ne postoji ideološko opredeljenje prema kakvom penzijskom i invalidskom osiguranju želimo da idemo. Ne postoji stav o odnosu prema privatnoj svojini. Ne postoji stav o osnovama ekonomske politike u ovoj zemlji, zbog toga ćemo imati nakazan zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju i budite sigurni, kada ova rešenja budu zaživela, vi ćete imati penzionere na ulicama koje niko živi neće moći da smiri. Zbog čega? Izjednačava ih samo u bedi, a ne daje se odgovor na osnovno pitanje - da li je penzija socijalno pravo ili pravo po osnovu rada.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Žarko Obradović, predsednik poslaničke grupe SPS.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Poštovane kolege narodni poslanici, grupa poslanika SPS-a je predložila brisanje ovih članova, jer smatramo da oni nisu dobri za buduće korisnike penzija. Ovaj deo zakona, način obračuna penzija, gde se kao osnov uzima ceo radni vek u odnosu na prethodno rešenje, da se 10 najboljih uzastopnih godina računaju kao osnov za penziju, bio je i jeste jedan od sistemskih razloga zašto mi smatramo da ponuđeno rešenje ne valja i zašto logično predlažemo brisanje tih članova.
Ne može se nikako reći da je postojeći način utvrđivanja penzije nepravedan. Zašto? Mi smo imali ranije i nažalost još uvek smo zadržali dosta nekih sistemskih rešenja koja suštinski opredeljuju položaj ljudi, položaj zaposlenih.
Tržište ne deluje na način kako bismo mi to želeli. Pojedina preduzeća imala su i imaju monopol. Za mnoge zaposlene važno je gde rade. Poznato je i sada je prisutno da su javna preduzeća imala i imaju visoke lične dohotke. Sada imamo situaciju da zaposleni u javnim preduzećima, čak i na nivou lokalne samouprave, što ranije nije bio slučaj, imaju visoka primanja, rukovodioci, da, predsednici skupština opština imaju visoka primanja.
Mi smo smatrali da se rešenjem sa 10 najboljih uzastopnih godina daje mogućnost pojedinim kategorijama ljudi da izvuku nešto što bi bilo dobro da penziju mogu da koriste, starost da prožive i da imaju onoliko sredstava koliko im je potrebno za normalan život.
Smatramo da ovim predloženo rešenje neće biti dobro budućim korisnicima penzijskog osiguranja, da će jednostavno penzije biti male, da ima kategorija ljudi koji su jednostavno radili u granama koje su nisko akumulativne, koji su imali mala primanja, a pomenuću kao izrazit primer tekstilnu industriju. Moram reći da nažalost ni zaposleni u prosveti nisu kategorija koja je imala visoke lične dohotke. Godinama unazad, a ni sada to nemaju i pitanje je koliko uopšte ima kategorija koje se mogu, sem onih u preduzećima koja imaju monopolski položaj, pohvaliti dobrim ličnim dohocima što im mogu služiti kao osnova za buduća primanja.
U svakom slučaju, poslanici SPS-a su podneli predlog da se ovi članovi brišu, apsolutno uvereni da je postojeće rešenje za svakog korisnika daleko bolje nego ovo koje nudi Predlog Vlade Republike Srbije, odnosno sadrži zakon.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 69. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja prihvatio je ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Amandman sa ispravkom, kojim predlažu da se u poglavlju 8. posle člana 73. doda novi podnaslov, zajedno su podneli narodni poslanici Nebojša Jović, Joca Arsić, Toma Bušetić, Golub Rajić, Dragan Jovanović, Žarko Obradović, Zoran R. Anđelković, Rade Bajić, Đura Lazić, Momir Radoičić, Sreten Mitrović, Miomir Ilić, Slobodan Tomović, Miloš Nešović, Dušan Cvetković, Živanko Radovančev, Živodarka Dacin, Slobodan Pavlović, Milan Janković, Rajko Baralić, Bora Drakulović, Ljubomir Mucić i Jovan Todorović.
Zakonodavni odbor je na osnovu člana 142. stav 4. Poslovnika odbacio ovaj amandman, zbog čega amandman ne može biti predmet rasprave na sednici Narodne skupštine, a po stavu 5. istog člana Poslovnika.
Amandman kojim predlažu da se posle člana 73. dodaju novi članovi 73a, 73b i 73v zajedno su podneli narodni poslanici Nebojša Jović i grupa poslanika SPS-a.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja predlažu da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se neko javlja za reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč od ovlašćenih učesnika u raspravi? (Ne.)
Prelazimo na sledeći amandman koji su podneli narodni poslanici Borislav Pelević, Dragan Marković, Petar Petrović, Miloš Lukić, Adam Urošević i Đuro Popović zajedno i to je amandman kojim predlažu da se posle člana 73. doda novi podnaslov i članovi 73a, 73b i 73v.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja predlažu da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite.

Adam Urošević

Poštovane dame i gospodo, ovaj amandman neću obrazlagati, jer usvajanje ovog amandmana je praktično nužno, ukoliko usvojite amandmane koje je podnela SSJ na član 18. i član 36. Dozvolite mi da vam pročitam tekst amandmana.
Posle člana 73. dodaje se novi podnaslov "2a Prava po osnovu smanjene radne sposobnosti" i tri nova člana.
Ovo bi bilo posebno poglavlje koje bi regulisalo prava po osnovu smanjene radne sposobnosti. Mi predlažemo da se doda član 73a koji glasi: "Osnov za određivanje visine novčane naknade iz člana 36b ovog zakona čini zarada, naknada zarade, odnosno osnovica osiguranja, kao i ugovorene naknade koje su služile za obračunavanje i plaćanje doprinosa za PIO, koje je osiguranik ostvario u prethodnom tromesečju na dan nastanka invalidnosti, i iznosi:
1) 100% od osnova, ako je invalidnost prouzrokovana povredom na radu ili profesionalnom bolešću;
2) 70% od osnova, ako je invalidnost prouzrokovana bolešću ili povredom van rada.
Novčana naknada iz stava 1. ovog člana usklađuje se tromesečno sa kretanjem zarada kod poslodavca, odnosno sa prosečnom zaradom zaposlenih na teritoriji Republike, ukoliko je poslodavac prestao sa radom".
Predlažemo član 73b iz iste oblasti: "Osiguranik sa smanjenom radnom sposobnošću pravo na raspoređivanje na drugi posao, kao i prava na novčanu naknadu za vreme od dana nastanka invalidnosti do dana raspoređivanja ostvaruje kod poslodavca kod koga je zaposlen na dan nastanka invalidnosti.
Raspoređivanje osiguranika u smislu stava 1. ovog člana poslodavac vrši pod uslovima i na način koji su utvrđeni zakonom, opštim aktom poslodavca ili ugovorom".
Takođe, predlažemo član 73v koji glasi: "Osiguranik sa smanjenom radnom sposobnošću kome nezavisno od njegove volje prestaje zaposlenje, pravo na ponovno zaposlenje i pravo na novčanu naknadu za vreme od dana prestanka prava na novčanu naknadu, u skladu sa propisima o zapošljavanju, do ponovnog zaposlenja ostvaruje kod Fonda.
Pravo na novčanu naknadu iz stava 1. ovog člana prestaje danom ispunjenja uslova za sticanje prava na starosnu ili invalidsku penziju".
Kao što sam rekao, ne bih da posebno obrazlažem ovaj amandman, jer smo to već učinili povodom amandmana na član 36 (kolega Đuro Popović) i na član 18(vidi moju diskusiju). Hvala na pažnji.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanici Slobodan Adžić i Dragoljub Vojinović zajedno su podneli amandman kojim predlažu da se posle člana 73. doda novi podnaslov i novi članovi 73a i 74b.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja predlažu da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
...
Demokratska stranka

Slobodan Adžić

Radi se o amandmanu da se posle člana 73. dodati podnaslov - Pravo na novčanu naknadu za negu i pomoć. Članovi 73a i 73b definišu parametre na osnovu kojih se može utvrditi ko ima pravo na tuđu negu i pomoć.
Ovaj amandman je posledica amandmana na član 3. kojim se zadržava pravo na tuđu negu i pomoć. Ne bih se zadržavao na ovim formulacijama, ali hteo bih da kažem da je ovim zakonom predviđeno u prelaznim odredbama da pravo na tuđu negu i pomoć prestane danom stupanja na snagu ovog zakona, a da će osiguranici koji su to pravo ostvarili do dana stupanja na snagu ovog zakona to pravo uživati sve do donošenja novog zakona, kojim će se regulisati to pravo.
Imaćemo tri kategorije. Jedna će biti, znači, lica koja će uživati i dalje to pravo do donošenja novog zakona. Druga će biti lica koja kao osiguranici fonda PIO neće moći da ostvaruju to pravo na tuđu negu i pomoć, jer se ukida. Treća će, na osnovu ovih kriterijuma, imati pravo na tuđu negu i pomoć, ali po propisima o socijalnoj zaštiti.
Dakle, zakon će za jedan period ta lica odvojiti u tri kategorije. To nije dobro rešenje i zato mislim da bi ipak trebalo da ostane pravo na tuđu negu i pomoć, dok se sistemski ne reši taj problem. Sistemski će se rešiti kada se bude rešilo pitanje utvrđivanja tog prava iz socijalne zaštite na pravi način.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima Gordana Matković, ministar Vlade Republike Srbije.

Gordana Matković

Ta razlika između onih koji imaju pravo po Zakonu o socijalnoj zaštiti i onih po osnovu isplata iz fonda je takva kakva je. Treća kategorija neće postojati, jer ulazak u pravo ovim zakonom do donošenja odgovarajućih propisa se ne sprečava. Znači, ulazak u pravo će postojati i kada je reč o penzionom fondu.
"Pravo na novčanu naknadu za pomoć i negu drugog lica ima osiguranik i korisnik penzije do donošenja odgovarajućih propisa." Znači, prelaznim odredbama je potpuno regulisano, ne samo kada je reč o zatečenim, a to je član 245, nego i ulazak novih korisnika u to pravo, sve dok se ne donesu odgovarajući propisi. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Prelazimo na član 74. na koji je amandman podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Ministar Gordana Matković u ime predlagača prihvata amandman koji je na član 74. podnela narodni poslanik Nataša Jovanović. Imate vi prava na reč, nego zbog stenograma. Moram da kažem da je u ime predlagača ministar Gordana Matković prihvatila amandman. Vlada je prihvatila. Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja nije. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč, izvolite.