SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 14.05.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

14.05.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:00 do 18:05

OBRAĆANJA

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Amandman na član 19. u suštini je posledica člana 18. koji reguliše odgovornost za pravne nedostatke. Članom 18. je jasno rečeno da  davalac lizinga odgovara ako na predmetu lizinga postoji pravo trećeg lica koje isključuje, umanjuje ili ograničava neometanu državinu primaoca lizinga.
Član 19. dalje razlaže obaveštavanje davaoca lizinga, pošto je on jedini i odgovoran, ako postoje neki pravni nedostaci. Po nama, stavovi 2, 3. i 4. potpuno su suvišni, obzirom da ovu materiju reguliše Zakon o obligacionim odnosima. Možda zbog toga što ste hteli potpuno da suspendujete praktično taj zakon ovim zakonom i zbog toga što ste već u stavu 2. člana 1. rekli da se na subjekte i pravne odnose iz posla finansijskog lizinga, nastalog u skladu sa ovim zakonom, odredbe drugih zakona primenjuju u slučajevima koje ovaj zakon ne uređuje, pa ste i ovo uzeli da uređujete. Ovo je trebalo prepustiti Zakonu o obligacionim odnosima, odnosno da se ovaj zakon supsidijarno primenjuje u odnosu na Zakon o obligacionim odnosima. Bilo bi sasvim moguće da član 19. ima samo jedan stav koji bi glasio ovako kako glasi amandman, sa obrzaloženjem koje je moj kolega gospodin Srboljub Živanović dao pre mene.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana i član 20. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Vakić.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za finansije takođe, Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Izvolite.

Branislav Vakić

Dame i gospodo narodni poslanici, na član 20. Predloga zakona o finansijskom lizingu    podneo sam amandman koji glasi: U naslovu iznad člana 20. reč "sankcije" zamenjuju se rečju "posledice". U članu 20. stav 1. posle broja "19." brišu se reči "stav 1.". Reč "neometane" zamenjuje se rečju "prava", a posle reči "državine" dodaju se reči "i korišćenja". U stavu 3. reč "pretrpljene" briše se. U stavu 4. posle predloga "o" dodaje se reč "finansijskom", a reči "njegova neometana državina" zamenjuju se rečima "njegovo pravo držanja i korišćenja".
Ovim amandmanom slede se prethodni amandmani, a u obligacionim odnosima pravni nedostaci mogu da proizvedu samo posledice, a ne i sankcije. Srpska radikalna stranka pokušava da svojim amandmanima popravi zakon, da tekst zakona oslobodi suvišnih reči i stavova, da upotrebi prave izraze i termine kako bi zakon bio određen i jasan. I u ovom slučaju, amandmanom kojim sam podneo u ime poslaničke grupe Srpske radikalne stranke, pokušavam da tekst člana 20. Predloga zakona postane jasniji i čitljiviji.
Mislim da je neophodno, pre nego što tekst zakona dođe pred narodne poslanike, ozbiljno poraditi na jezičkom sređivanju. Zakon mora biti jasan, nedvosmislen, određen i čitljiv. Pozivam narodne poslanike da podrže ovaj moj amandman.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 22. amandman je podneo narodni poslanik Lazar Marjanski.
Vlada nije prihvatila ovaj amandman, Odbor za finansije takođe, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč.

Lazar Marjanski

Srpska radikalna stranka
Gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 22, kako bi se razlikovao finansijski lizing od drugih lizinga. Naime, rekao sam da posle slova "o", gde piše lizing, treba da bude finansijski lizing. Naime, postoji i naturalni lizing. Po meni bi jednostavnije bilo da smo firme pustili da dođu u Srbiju i da oni daju lizing, "Volvo", "Skanija", "Man", "Gatapilar", veoma razrađen i dobar lizing imaju. Posrednik koji uzima lizing i onaj koji daje je bespotreban. "Volvo" ima najbolje razrađen lizing.
Ima jedna kategorija građana koji ne mogu da dobiju lizing. To je kategorija poljoprivrednika. Vidite, kada bi poljoprivrednik trebalo da digne lizing, neku mašinu na ovaj lizing, on ne može da digne. Šta, da li treba da da hipoteku na zemlju? Šta ako bude suša jednu ili dve godine? Ne može da plati te dve godine zakup tih mašina. Mislim da bi trebalo da se primeni švedski metod lizinga, koji je daleko bolji i povoljniji nego ovaj što se nudi. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 24. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Radič Joković i Miodrag Stamenković.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za finansije takođe, Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac ne želi reč.
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Na isti član 24. amandman je podneo narodni poslanik Ljubomir Kragović.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za finansije takođe, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Kragović.

Ljubomir Kragović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ispred SRS podneo sam amandman na član 24. Predloga zakona koji reguliše raskid ugovora zbog neisporuke. To je član 24. predloženog zakona gde u stavu 1. stoji da ako isporučilac primaocu lizinga ne isporuči predmet lizinga ili ako ga isporuči sa docnjom ili ... Uopšte, umesto - ugovor o lizingu, treba da stoji - ugovor o finansijskom lizingu, da bi se konkretno odnosilo na ovaj predlog zakona.
Dobio sam obrazloženje Vlade gde se kaže da u članu 2. ovog predloga zakona stoji da će se dalje upotrebljavati reči - ugovor o lizingu. To se sve dešavalo kada je ovaj zakon predat u proceduru, međutim u obrazloženju Vlade Republike Srbije na strani 2. isto tako stoji i: u daljem tekstu - ugovor o finansijskom lizingu.
Znači, u jednom delu Vlada koristi reč - lizing, a u drugom delu koristi termin - finansijski lizing, tako da ni sam predlagač zakona nije jasan da li će koristiti termin lizing ili finansijski lizing. Mislim da je, ako se već zove zakon o finansijskom lizingu, onda neophodno precizirati da se dalje koriste reči - finansijski lizing, u svim članovima ovog zakona.
Zatim, u sledećem stavu kaže se - u slučaju ako isporučilac ne može da isporuči ono što je ugovorom postavljeno, davalac lizinga može da održi ugovor ako bez odlaganja sam isporuči predmet lizinga primaocu lizinga, pod uslovima predviđenim u ugovoru o lizingu. Mi smo ovde u prethodnom članu govorili - ako dođe do kašnjenja, ako dođe do neisporuke, a onda drugim članom dajemo šansu davaocu lizinga da naknadno isporuči ono što je ugovoreno, a to je jedan član koji je suvišan. I, kako će on to da ostvari, meni to prosto nije jasno.
Predložio sam da se stav 2. ovog člana briše.
U trećem stavu stoji - do ispunjenja obaveze isporuke koja je u skladu sa ugovorom o lizingu, primalac lizinga ima pravo da obustavi isplatu nadoknade. Predložio sam da ovde stoji da nije dužan da plaća lizing, ne da obustavi, jer još nije ni počeo da plaća nadoknadu, jer još nije ni dobio, a to je stanje kada još nije primio ona sredstva koja su ugovorom o finansijskom lizingu predviđena.
Zadnji stav 4. je suvišan u ovom predlogu zakona i potrebno je da se briše.
Ono što još pravi nedoumicu ili neku pravnu zabludu kod ovog člana je što se pominju davalac, primalac i isporučilac. Ovde je konkretno zakonom predviđeno da se ugovor sklapa između davaoca i primaoca lizinga. Isporučilac je jedna posebna karika koja to omogućuje i nema potrebe da tako funkcioniše.
Inače, da nije sve tako, da je ovaj predmet takav, ne bi se sada desilo Čoviću, kao davaocu lizinga, da traži Musliju Šefćeta kao primaoca lizinga, ovo je jedan političko - finansijski lizing, da nema Štajnera kao isporučioca. Zašto bi on to morao da radi, taj isti Čović je u više navrata imao sastanke, besede, sklapao više ugovora, dogovora, u zadnjih dve i po godine, sa istim tim Musliju Šefćetom, a sada mu je palo na pamet i traži ga da mu ga Štajner isporuči.
Znači, pre dve i po godine mu je bio dobar i vredan, čak je i na televiziji sve to propraćeno glamurozno, kako će biti boljitka, naročito za Srbe na jugu Srbije, a sada se ispostavlja da je to jedan od zlikovaca, na šta je normalno bilo i ukazivano, pogotovu od strane srpskih radikala, u ono vreme, da sa đavolom tikve sadi, da će se te tikve obiti o glavu, kao što se dešava u ovom konkretnom slučaju. Nadam se da su ovi argumenti koje sam izneo dovoljni da poslanici prihvate ovaj predlog i da tako ovu pravnu zabludu koja postoji u članu 24. otklonimo ovim predlogom koji su podneli srpski radikali, i zakon će imati smisla. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, pretpostavljam da nas je ministar napustio, jer je u toku sednica Vlade koja odlučuje hoće li ili neće biti televizijskih prenosa; očigledno je sve iz kuhinje Vlade Srbije oko obustave televizijskih prenosa, pa ćemo valjda po njegovom povratku znati šta su odlučili.
Žao mi je što nije ovde zato što je ovaj član 24. vrlo nespretno napisan. U stavu 1. predviđene su situacije i posledice raskida ugovora zbog neisporuke, pa se kaže da ako isporučilac primaocu lizinga ne isporuči predmet lizinga ili ga isporuči sa docnjom, ili ako predmet lizinga ima materijalni nedostatak, primalac lizinga (koji trpi određene štetne posledice) može odbiti prijem isporuke ili raskinuti ugovor.
Znači, došli smo u situaciju da on nije primio opremu, on nema druge. Odbio je prijem, a raskinuo je ugovor i sada nastupaju neke situacije koje prenebregavaju ovu činjenicu, pa je onda stav 2. potpuno suvišan, jer on predviđa da davalac lizinga može održati ugovor ako bez odlaganja sam isporuči predmet, a to više nije lizing, to je onda običan ugovor o lizingu, to prerasta u običan ugovor.
Stav 3. potpuno gubi smisao, kako da obustavi isplatu, kao i četvrti, uostalom, kako kada nije ni primio robu. Njegovo plaćanje počinje tek kada robu primi. Prema članu 11. on nije bio dužan da plaća ono što već nije u njegovom posedu i što ne koristi, ako se vratimo na član 11.
Ovaj član izazvaće velike zabune u slučaju sporova, bilo da se oni pred našim sudom odvijaju, bilo pred međunarodnom arbitražom. Zahteva svakako intervencije ako ne usvojite ovaj amandman, trebalo bi da se Vlada pozabavi samim sadržajem ovog člana da bi razjasnili situaciju koja može da nastane, a koju ja ne vidim da može da se protumači onako kako bi to trebalo, da bi eventualno ovakve situacije mogle pred bilo kojim sudom da se na neki način završe tako da bude zaštićen primalac lizinga.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Prelazimo na član 25. na koji je amandman podneo narodni poslanik Dragan Pavlović.
Vlada nije prihvatila amandman, Odbor za finansije takođe, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč.
Reč ima narodni poslanik Dragan Pavlović.