Dame i gospodo, ova skupština je obesmišljena ne samo time što se bitne odluke ne donose u ovoj skupštini, gde bi i trebalo, nego i time što te odluke donosi neko drugi, Vlada Republike Srbije, a ova skupština je samo paravan za odlučivanje. Možda je to i opravdano, možda sada može i televizija da ne poštuje to pa da nema TV prenosa. Gospodo, vladajućom većinom mi smo ukinuli demokratske osnove, za koje smo se izborili u proteklim godinama, ukinuli ste TV prenose. Ipak, znaće sve to da cene građani Srbije i znaće da cene i ulogu onih koji su obesmislili rad ove skupštine.
Ovde se ne donose bitne odluke. Međutim, danas imamo jedan predlog Vlade, koji kao takav moramo podržati. Ujedno ovaj predlog ne može osloboditi Vladu od odgovornosti, koja se sastoji u tome što je prošlo više od dve godine da bi se ovakav zakon našao na dnevnom redu. Ovaj zakon je trebalo da bude pred nama najmanje pre dve godine, a ne pre dva - tri ili šest meseci.
To je dokaz navodnog reformskog kursa vladajuće većine u ovoj skupštini, koja se sastoji od poslanika i običnih građana. To je dokaz sve reformnosti, jer svi znaju i niko neće osporiti, čak ni ljudi koji nisu ekonomisti i nemaju veze sa finansijama, da je u jednoj državi, koja pretenduje da bude bogata, jaka, demokratska, osnov privreda, industrija, privredna aktivnost. Nije bilo bitnih pomaka za protekle dve godine, niti je bilo ozbiljne strategije da se oživi privredna proizvodnja u ovoj državi, da se omogući i pospeši razvoj malih i srednjih preduzeća i privatnog preduzetništva.
Sve te aktivnosti uglavnom su se svodile na lepe želje i reči, a kao što smo saznali prošle nedelje od gospodina ministra Vlahovića, Vlada je tek početkom ove godine usvojila "Strategiju razvoja malih i srednjih preduzeća". Ponavljam, dve godine nakon toga što je bila obavezna i što je morala po svim svojim principima i po osnovnoj odgovornosti da učini - a to je trebalo da bude učinjeno još početkom 2001. godine!
Neko će reći - bolje ikad nego nikad. Međutim, ne samo da je vreme novac, nego ovo propušteno vreme ne može se ni u kom slučaju nadoknaditi. To vreme je otišlo jednom za svagda i ovog trenutka se nalazimo tamo gde smo bili a gde je trebalo da budemo početkom 2001. godine.
Kao što sam rekao, Predlog zakona je trebalo uputiti mnogo ranije. Istakao bih da u ovom predlogu zakona dve odredbe govore o onom što je bitno, što bi trebalo da bude cilj, sadržina ovog zakona, a to je pružanje garancije i supergarancija malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima. To je član 1. i član 9. Sve ostalo je osnivanje jedne agencije, koja će ući u grupu od više desetina agencija, u grupu malog broja agencija koje su ustavne i po zakonu osnovane. Gro tih agencija, više desetina je protivzakonito osnovano odlukama Republičke vlade, odnosno neodgovornim ponašanjem i radom te Vlade.
Dakle, imamo samo dva člana koji govore o suštini, cilju donošenja ovog zakona, a svi ostali su već, svakodnevno, viđeni u ovom parlamentu: određivanje upravnog odbora, nadzornog odbora, direktora, što predstavlja suštinu gotovo svakog zakona, koji ovde usvajamo. Normalno, neću lamentirati nad tim, ali ću podsetiti na odluke i strategiju ove vlade, kojoj smo, nažalost, i mi početkom 2001. godine verovali, da je potrebno u državnoj upravi, odnosno u državnoj administraciji, u toj prvoj godini, smanjiti broj zaposlenih za dvadesetak posto. Ne da nije smanjen broj zaposlenih za protekle dve i po godine, nego je višestruko uvećan i to je otprilike iskrenost onih koji nam predlažu i ovaj zakon.
U članu 1. lepo je predviđeno, i to moramo podržati, da će se radi obezbeđivanja uslova za podsticanje razvoja malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u Srbiji osnovati garancijski fond. Međutim, ovo što se tiče preduzetnika verovatno će ostati mrtvo slovo na papiru, jer ne samo da će pažnja biti poklonjena malim i srednjim preduzećima, što je i normalno, a preduzetnici će vrlo teško moći da dobiju garancije po ovom zakonu i po uslovima poslovanja fonda, koji će se naknadno utvrditi odlukom upravnog odbora fonda.
Zamerio bih da u ovom zakonu ima malo transparentnosti. Namerno pominjem reč transparentnost, jer je to veoma popularna reč, pa preko te reči pokušavamo da prikrijemo sve što ne želimo da se vidi. Tako je veoma neozbiljno u ovom zakonu ne dati makar osnovne uslove kako, kome i pod kojim uslovima će se vraćati taj novac. Znači, te osnovne uslove treba predvideti zakonom, a onda dati mogućnost da opštim aktom upravni odbor ili neko drugi, Vlada Republike Srbije, određuje uslove davanja garancija i supergarancija.
No, i ovakav zakon se može primenjivati uspešno, ali ovakav zakon ne može uspešno primenjivati Republička vlada. Ne samo ovaj zakon, jer koliko god da su dobri i svi drugi zakoni, oni ne proizvode ili sumnjam da će proizvesti ono dejstvo koje je potrebno, jer nema ozbiljne namere niti volje, ni strategije nosilaca vlasti u ovoj Republici; a znamo gde je mesto odlučivanja, da te zakone sprovode i da u konkretnom slučaju ožive proizvodnju, odnosno privredne aktivnosti u Srbiji koje su uslov za sve sledeće reforme ili demokratizaciju u društvu.
Mi smo iz izlaganja ministra Vlahovića saznali, čega inače nema u Predlogu zakona, da će biti pružene garancije do visine od 50%. To je problem, kao što je već istaknuto, jer kako će preduzetnik doći do ovih garancija - znam, vrlo teško - a kako će malo i srednje preduzeće obezbediti drugih 50% garancija?
Svedoci smo i sa ove govornice sam kritikovao Zakon o premeru i katastru, kazao sam da on neće zaživeti tako brzo kao što ste vi to zamislili i rekli, jer velika većina ili gotovo sva imovina velikih i malih preduzeća nije uknjižena, pa zato i nije moguće koristiti, po osnovu te imovine, garancije i podizati kredite.
Takođe, nemamo ni zakonom regulisane uslove da kao garancija, na primer, bude i dragocenost. Znači, nema ozbiljne namere i nema strateške namere da se krene sa oživljavanjem proizvodnje.
Isto tako, fond koji je predviđen za ovu svrhu, a za Garancijski fond to je iznos od 600 miliona dinara, kako je rekao ministar, mislim da je beznačajan iznos i njime se ne može mnogo postići osim neke medijske propagande rada i Parlamenta i Vlade. Beznačajan je iznos a može da dođe do situacije da i taj iznos ne bude iskorišćen, jer pretpostavljam da postoji velika opasnost kao što je to bilo kod Fonda za razvoj malih i srednjih preduzeća, gde dajem primer Leskovaca gde su data neka sredstva ali su uslovi za davanje kredita bili jako teški i nepovoljni za mala i srednja preduzeća, pa gro tih para nije iskorišćen. Setite se da je to medijski propraćeno veoma naglašeno, sa krupnim rečima, posetom pokojnog premijera Leskovcu. Sredstva su povučena vrlo tiho, bez medija i bez ikakvog saopštenja. Jer, ljudi nisu mogli pod tim uslovima da iskoriste te, navodno, ponuđene kredite.
Dakle, bukvalno se to svodi na sledeće: ponudim nešto ili vi ponudite nešto što korisnik ne sme da prihvati jer sebi stavlja omču oko vrata ukoliko te uslove prihvati. Verovatno će i ova sredstva biti dovoljna za ovaj garancijski fond jer inače i ne bi u ovako malom iznosu bila izdvojena, a verovatno će i uslovi biti oštri; možda i neće biti uslova, zavisiće sve od nekog pojedinca sa vlasti, možda će se za kredit tražiti i pristupnica Demokratskoj stranci itd.
Pretpostavljam da će ova sredstva biti dovoljna, a medijski će ovo biti eksponirano utoliko da, evo, vladajuća većina poslanika i građana, Republička vlada misli toliko o privredi koja se ne pokreće više od dve i po godine; podsećam vas, svi pokazatelji u odnosu na prva tri meseca prošle godine, a isto i u odnosu na bilo koji period od pre dve i po godine, prikazuju pad proizvodnje, porast nezaposlenosti i svi ekonomski i statistički kriterijumi pokazuju da ne dolazi do oživljavanja privrednih aktivnosti, već dolazi do daljeg pada.
Postavlja se pitanje da li ima dna, da li ima kraja propadanju? Mislim da pod ovom vladajućom većinom nema kraja propadanju. Propadanje može ići sve dotle dok je ova vlast koja nema podlogu u želji naroda u izborima.
Osnovna stvar i ono na šta smo ukazivali, odnosno na šta ste i vi ukazivali u kampanji 2000. godine, jeste da ćete privući strani kapital. Toga nema. Bile su samo navodne donacije koje prestaju i koje će doći na naplatu kroz godinu ili dve, a većina od onoga za šta je rečeno da su donacije u stvari bili su krediti. Drugih bitnih pomaka nema. Nema rezultata!
Ovaj zakon ćemo usvojiti bez obzira na sve kritike, jer je on morao biti mnogo ranije donesen. Doduše, mogao je temeljnije i bolje da reguliše tu materiju, ali ovakav zakon dati u ruke ovakvoj vlasti, znači da on neće biti primenjivan. Daj Bože da grešim i da nisam u pravu, ako je tako prvi ću vam se izviniti, ali posmatrajući sve do sada donesene zakone, koji se primenjuju selektivno, znajući dosadašnje načine ponašanja, znajući šta želi vladajuća većina, sumnjam da će i ovaj zakon biti uspešno primenjivan, i sumnjam da će u dogledno vreme biti preduzete adekvatne mere za oživljavanje procesa proizvodnje. Hvala.