DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Ovih dana ministar Đelić priča da mu Dinkić nije dao kredit radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta, da su zbog toga izostala socijalna davanja, da je to mnogo naljutilo ministra Gordanu Matković i da je to prelilo čašu zbog koje se Đelić posvađao sa svojim prijateljem Mlađanom Dinkićem.
Da se ne bi desilo da neki budući guverner ucenjuje nekog budućeg ministra finansija, ako ovaj traži kredit radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta, a neki novi Dinkić mu kaže - može, ali to može da bude samo dugoročni kredit, ovim amandmanom sam pokušala da ispravim jednu nepreciznost i da naglasim da se krediti radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta mogu davati samo kao kratkoročni. Celim ovim amandmanom se uređuje kratkoročno finansiranje budžeta Republike Srbije.
Pošto sam sinoć čula da ministar Đelić reče da je prihvatao predloge svih znanih i neznanih belosvetskih nazovistručnjaka, da je ovde, mislim da ne bi bilo nikakvog razloga da ne prihvati i ovaj amandman, s obzirom da je zaista i smislen i logičan i da daje neku sigurnost u odnosima između Vlade i Narodne banke Srbije.
Inače, iz onog sinoćnjeg prijateljskog ćaskanja između aktuelnog ministra finansija i samozvanog guvernera Narodne banke, mislim da će se desiti rezultat koji će izgledati tako što će guverner da bude razrešen, ministar će da podnese ostavku, a stvarni guverner, stvarni ministar finansija, stvarni predsednik Vlade Srbije, Vilijam Montgomeri, definitivno i trajno će napustiti Srbiju i Crnu Goru.
Onda to opet znači da više nema razloga da se čeka, da je zaista krajnje vreme da se odlučite na ono što morate, a to je raspisivanje vanrednih izbora i konačno sređivanje stanja u Srbiji, dok to još nije kasno, s obzirom da samo treba da razmišljamo šta ćemo da radimo sa oko 2,5 milijarde kredita koji su protrčali kroz budžet Republike Srbije, od kojeg nije unapređena proizvodnja i koji ne znamo kako ćemo i kada ćemo vraćati.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovaj amandman je značajan zbog toga što se odnosi samo na kratkoročno zaduženje Republike Srbije prema Narodnoj banci Srbije. Ovim članom treba da se da ta mogućnost da Narodna banka Srbije može kratkoročno da kreditira budžet Republike Srbije, radi premošćivanja onih situacija kada priliv sredstava u budžet ne ide planiranim tempom, a obaveze koje mesečno dospevaju kucaju i traže svoje. Zato se traži ta promena u stavu 1. člana 39.
Takođe, mi predlažemo da se doda i novi stav 3, gde bi se obezbedila sigurnost da se taj kratkoročni kredit vrati do kraja budžetske godine, a ukoliko se ne vrati, da nadležni najviši organ vlasti u ovoj zemlji o tome bude obavešten i da se utvrde razlozi zašto nije došlo do vraćanja tog kratkoročnog kredita.
Ovaj problem, ako se neko u budžetu 15. decembra zaduži, kako će da vrati do kraja godine, nije problem kratkoročnog zaduživanja putem kredita, jer ugovor o kreditu predstavlja saglasnost obeju ugovornih strana, ali po pravilu se tada problemi rešavaju hartijama od vrednosti i preko tzv. poslovnih banaka, gde za sada ne postoji smetnja budžetu da se zadužuje.
To što su neki iskoristili ovu ideju i napravili svoje amandmane, naravno, to Vlada usvojila, ne znači ništa. Moram da vam kažem da ne znači ništa, jer je, praktično, samo promenjena ideja, zamenjene su teze, zamenjeno je mesto. Kratkoročno kreditiranje je verovatno naša nužnost, ali kako ste vi u stavu 2. dali koliko može da iznosi ukupan obim tog zaduženja, praktično on može da iznosi 30 milijardi dinara, jer ne može da pređe tri puta veći iznos osnovnog kapitala Narodne banke. Jednim članom ste utvrdili osnovni kapital Narodne banke od 10 milijardi dinara. Znači, 30 milijardi dinara. Za budžet Republike Srbije je to verovatno značajan iznos sredstava.
Nije dobro što ste limitiranje do kog iznosa može da se zaduži vezali za samo jednu godinu i dali pet procenata. Uvek se u praksi uzima trogodišnji prosek i to ne onoga ...
(Predsedavajuća: Tri minuta.)
Samo još jednu sekundu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, molim vas, s obzirom da poslednjih 15 sekundi vi uopšte ne govorite o amandmanu koji je na dnevnom redu.
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 39. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Panajotović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije su prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 43. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljubomir Mucić i Rade Bajić.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Mucić.

Ljubomir Mucić

Gospođo Čomić, gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SPS predložila je svojim amandmanom brisanje predloženog člana 43. ovog zakona, imajući u vidu da se već nekoliko puta i u članu 4. i u članu 14. isto ponavlja, a to je, pre svega, da se kroz član 4, član 14, pa sada i kroz član 43. pokušava da reguliše neki vid nezavisnosti Narodne banke Srbije u odnosu na Vladu Republike Srbije, ministarstvo i druge državne organe.
Ovako stoji: "Narodna banka Srbije, uz saglasnost Vlade, utvrđuje režim kursa dinara". Drugo, ono što je značajno i šire, u odnosu na utvrđivanje režima u kreditno-monetarnoj politici: "Narodna banka Srbije samostalno vodi politiku kursa dinara".
Mi smo kroz ovaj amandman pokušali da ovaj zakon oslobodimo onoga što se ponavlja u više članova i više navrata, imajući u vidu da je i ovaj član na jedan način pokušao da definiše ono što mu nije svrha. Takođe, mislim da ovo kako je predloženo i prihvaćeno u ovom amandmanu - u članu 43. stav 1. postaje stav 2, a stav 2. postaje stav 1, mislim da samo promena stavova u okviru jednog člana ne postiže cilj i da jedan ovako savremen i solidno pripremljen zakon ne treba da bude opterećen nizom stavova koji se ponavljaju od jednog do drugog člana.
Isto je ovde postavljeno i postavlja se bitno pitanje, šta ako Vlada Republike Srbije ne da saglasnost na promenu režima kursa dinara. Da li se o tome neko obaveštava, da li će o tome Narodna banka Srbije obavestiti Skupštinu, ministarstvo ili bilo koga u ovoj državi Srbiji, da postoje namere od strane Narodne banke Srbije da se promeni režim kursa dinara, i da li će uopšte neko bilo kakve mere oko toga preduzeti.
Znamo šta u ovom trenuktu znači ovaj nerealan kurs dinara pre svega za izvoznike. Pošto je ovo poslednji amandman koji obrazlažem, zaista pošto ministra nema da mi odgovori na ono pitanje koje sam juče postavio, ponavljam - ako je žena postavljena za guvernera, u skladu sa vašim novim pravopisom, kako će se zvati: guvernerka, guvernerica ili guvernanta?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaničke, ako već imate dosetku pripremljenu za svoje izlaganje, gledajte sledeći put da ta dosetka bude u okviru tri minuta ili poštovanja Poslovnika, tako da vam izričem upozorenje za nepoštovanje Poslovnika.
Da li se još neko drugi javlja za reč? (Ne.)
Na član 43. amandman je podneo narodni poslanik Milovan Radovanović.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milovan Radovanović.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa Srpske radikalne stranke podnela je na član 43. Predloga zakona o Narodnoj banci Jugoslavije amandman koji glasi: "Narodna banka Srbije predlaže Vladi režim kursa dinara. Vlada i Narodna banka Srbije obavezno sarađuju u utvrđivanju politike kursa dinara koju samostalno sprovodi Narodna banka Srbije. Ako se ne postigne saglasnost i usled toga dovede u pitanje ostvarivanje ekonomske politike Vlade, ili vršenje poslova za koje snosi odgovornost Narodna banka Srbije, Vlada i Narodna banka Srbije dužne su da odmah obaveste Narodnu skupštinu Republike Srbije".
U ovom trenutku, za nas u Srpskoj radikalnoj stranci nije od bitnog uticaja za utvrđivanje režima kursa dinara da li će to da rade ljudi koji su bliski Demokratskoj stranci ili G17 plus, ili su to ljudi iz Narodne banke Srbije ili iz Vlade Srbije, da li će to biti pojedinačno Mlađan Dinkić ili Kori Udovički, Stevan Mickovski ili Ljubiša Jovanović, apsolutno je svejedno. Da li će to biti neko ko je u Narodnu banku Jugoslavije ulazio upotrebom dugih cevi ili će to biti neko izabran od strane ove nelegitimne većine Narodne skupštine Republike Srbije, u svakom slučaju neće biti dobro rešenje.
U vezi deviznog poslovanja i utvrđivanje režima kursa dinara, dugo vremena nas je obaveštavao Mlađan Dinkić, aktuelni guverner Narodne banke, ranije Jugoslavije, a sada Srbije, i često je govorio o deviznim rezervama, ali nikako nije rekao da su veliki iznosi deviznih rezervi na stranim računima, odnosno računima u stranim bankama, i da je prema njima poverilac Savezna Republika Jugoslavija.
Sada kada je došlo do razdvajanja, faktički i u izvesnom pravnom smislu, između Srbije i Crne Gore, nikako Mlađan Dinkić ne izlazi u javnost da nam kaže kolike su te devizne rezerve u vezi deviznog poslovanja i utvrđivanja kursa dinara koje pripadaju Republici Srbiji. Da li je trebalo efektivu iz rezervi uključiti u javnu potrošnju ili u ulaganje, odnosno investiciona ulaganja? Da li je potpunu samostalnost kod utvrđivanja režima kursa dinara dobro dati Narodnoj banci Srbije, kada imamo u vidu da je već dve i po godine aktuelni guverner Narodne banke Jugoslavije i sada Srbije imao običaj da troši ko zna za šta novac.
Redovno je imao neka putešestvija po zapadnoj Evropi, Engleskoj i Nemačkoj, gde je novinarima davao do 30-40 evra za njegovu promociju, kada javno izjavljuje da mu je plata 100.000 dinara, koja je enormno velika u odnosu na platu ministra, člana Vlade u Srbiji, pošto je najveći krivac za gašenje dvadesetak banaka, pri čemu su 8.000 radnika u tim bankama ostali bez posla, ili kada Narodna banka Srbije, odnosno Jugoslavije u prošloj godini ima utrošak budžeta od 28 milijardi i 130 miliona, za razliku od činjenice da su svi sudovi u Srbiji utrošili svega 4 milijarde i 165 miliona dinara.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovo je treći ili četvrti član u kome predlažemo ovu intervenciju i verovatno stav 3. ovog našeg amandmana može da vas ubedi koliko je ovo ozbiljno pitanje, u čijoj je nadležnosti režim, a u čijoj nadležnosti sprovođenje politike kursa dinara.
Sve se vrti kod nažalosti u monetarnoj sferi, jer robni fondovi su tanki, gotovo da ne postoje. Ovaj kurs dinara dve godine, dve i po godine guverner brani otkupom preko menjačnica, kreditima iz inostranstva. Za te kredite su doneti posebni zakoni u Saveznoj skupštini o zaduženju Savezne Republike Jugoslavije, sada državne zajednice Srbija i Crna Gora, u ime i za račun Srbije. Ovde idu kontragarancije i sve to što se radi moglo bi da se, šire posmatrano, stavi u kontekst sprovođenja ekonomske politike.
Vlada praktično omogućava Narodnoj banci da veštački čuva ovaj kurs, a on je toliko poguban za našu privredu da su odavno naši privrednici prekinuli da razmišljaju o tome da nešto izvoze pošto gube. Sada razmišljaju o tome šta da rade, jer na svemu što se radi gubi se.
To je ta opasnost koja postoji kod nas. Obesmišljen je rad, privredna aktivnost. Formalno-pravno odgovorna je Vlada, a suštinski besmisleno se drži ovako čvrst kurs, od koga svi imaju štete, povećava se dužničko ropstvo. Ovaj narod i ova država treba da vrate te kredite za trenutnu monetarnu stabilnost bez rezultata. To je dupla šteta, a para nema.
Insolventnost, nelikvidnost, stečaj, verovatno ćemo za mesec dana imati novi zakon o stečaju, turbo postupak za gašenje firmi. Kada dođe vreme, niko nije kriv, a to što se desilo moralo je da se desi, jer je neko isplaćen odavno da dovede u ovo stanje. Zato vam kažem da je ono sinoć bila samo obična nesuglasica.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 43. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran D. Nikolić i Milan Stanković.
Predstavnik predlagača i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosioci amandmana ne žele reč.
Reč želi zamenik predsednika poslaničke grupe Socijalističke narodne stranke, narodni poslanik Dragan Tomić.