Dame i gospodo, predlagač ovog zakona hteo je da reši četiri grupe problema koji se tiču načina izbora narodnih poslanika. Prva grupa problema odnosi se na izmeštanje biračkog mesta i glasanja birača koji nisu u mogućnosti da dođu na biračko mesto i da obave svoju građansku dužnost. Odnosi se na nemoćna i bolesna lica i u principu taj predlog je prihvatljiv, uz određene amandmane i korekcije. Treba prihvatiti predlog da i ti ljudi mogu slobodno da glasaju.
Drugi predlog odnosi se na lica, birače na izdržavanju krivičnih sankcija u pritvorskim jedinicama i proceduru oko njihovog glasanja, čime se smanjuje apstinencija ukupnog biračkog tela.
Treća kategorija lica kojima se omogućuje glasanje su naši državljani koji imaju boravište u inostranstvu, a prebivalište u zemlji. Takođe se pokušava da se omogući većem broju naših državljana, koji imaju trenutno prebivalište u inostranstvu, da ispune svoju građansku dužnost.
Problemi koji se javljaju tu i koje je pokušao da reši predlagač, ali po nama bezuspešno, mogli bi da se svedu na nekoliko stvari. Prvo, mesta za glasanje, znači biračka mesta predlaže Ministarstvo inostranih poslova, a odluku donosi Republička izborna komisija. Po pravilu se glasanje odvija u diplomatsko-konzularnim predstavništvima, a izuzetno na posebnim biračkim mestima. Predlog za ta posebna biračka mesta daje Ministarstvo inostranih poslova, a usvaja Republičke izborna komisija.
Članove biračkih odbora, opet po pribavljenom mišljenju Ministarstva inostranih poslova, određuje Republička izborna komisija. Predsednik biračkog odbora određuje se po pravilu iz redova diplomiranih pravnika članova diplomatsko-konzularnih predstavništava. Kao što se vidi, Republička izborna komisija sve te odluke donosi na predlog ili na preporuku Ministarstva inostranih poslova.
Neki od govornika juče su pominjali cifre da u Beču trenutno boravi 150.000 naših državljana koji nemaju prebivalište u Srbiji, da ih je u Čikagu 250.000 itd. To su neke procene, ali u predlogu se to ne vidi, što ukazuje da ni sam predlagač ne zna o kojoj cifri se radi, koji broj ljudi bi bio obuhvaćen time.
Iz toga proizilazi da se tačno ne zna broj biračkih mesta koji bi bio potreban da bude otvoren u diplomatsko-konzularnim predstavništvima i na drugim mestima koja predloži Ministarstvo inostranih poslova. Šta to praktično znači? To praktično znači da imamo jedne izbore u zemlji, koje sprovodi Republička izborna komisija po pravilima i po važećem zakonu o izboru republičkih poslanika, i imamo druge izbore, koji se sprovode u inostranstvu po preporukama, predlozima i mišljenjima Ministarstva inostranih poslova, što praktično znači da Ministarstvo inostranih poslova sprovodi izbore u inostranstvu. To praktično to znači.
Baš bih voleo da vidim Republičku izbornu komisiju koja će da odbije predlog ili mišljenje Ministarstva inostranih poslova povodom predloga oko predsednika biračkog odbora ili biračkog mesta koje će biti van konzularno-diplomatskog predstavništva.
Baš bih voleo da vidim tu odluku Republičke izborne komisije, pa će ona da nađe u Čikagu neko novo biračko mesto gde će se glasati.
Pored toga, niko nije pominjao u ovom predlogu proširen sastav biračkih odbora. Ostavljeno je strankama da se same snalaze, a to upućuje na to da bi stranke same trebalo da organizuju svoju stranačku infrastrukturu po inostranstvu. Tu bi se multiplikovao problem finansiranja. Znate da je stupio od 1. januara Zakon o finansiranju političkih organizacija i da je nemoguće više finansiranje političkih organizacija iz inostranstva.
Pojavio bi se organizacioni problem veze stranačkih organa u inostranstvu i organa u zemlji i problem da li treba država da snosi troškove članova biračkih odbora u proširenom sastavu koji bi vršili kontrolu izbora u inostranstvu. Ako hoćemo da se držimo načela višestranačke kontrole izbora, mi moramo jednostavno omogućiti, na ovaj ili onaj način, višestranačku kontrolu.
Znači, bilo da odlaze predstavnici stranaka iz zemlje i u inostranstvo, bilo da mi razvijamo stranačku infrastrukturu u inostranstvu i da naši članovi iz inostranstva koji žive tamo vrše kontrolu izbora, vrše kontrolu izbornih radnji na biračkim mestima.
Drugo, postoje i praktični problemi. Vi znate, ko god je učestvovao u izbornim procesima, ko god je od vas poslanika ili predsednika opštinskih odbora radio u svojim strankama, zna koji su problemi oko pribavljanja prebivališta, uverenja o prebivalištu, uverenja o državljanstvu, kako će naš kontrolor iz Melburna pribaviti uverenje o državljanstvu iz Novog Sada, da ima prebivalište u Novo Sadu.
Pojavljuju se mnoga tehnička pitanja na koja ovaj predlog ne daje odgovore. Što se tiče kampanje i vođenja kampanje, u zemlji je dozvoljena kampanja i sprovodi se, jednostavno nema odgovora na pitanje ko će i kako sprovoditi kampanju u inostranstvu, kako će stranke moći da agituju za svoje građane koji imaju prebivalište u inostranstvu i da animiraju to građanstvo da bi glasali za njih.
Građani koji žele da glasaju u diplomatko-konzularnim predstavništvima ili na biračkim mestima koje odredi Ministarstvo inostranih poslova, verifikuje RIK, upućeni su na to da se prijave. Znači, oni moraju da se prijave našim diplomatsko-konzularnim predstavnišvima da bi mogli da glasaju.
Rečeno je da ti spiskovi koji se prave nisu posebni spiskovi, da oni ulaze u ukupno boračko telo. Konkretno, naši građani koji bi glasali u Londonu, morali bi znači da se prijave našem diplomatsko-konzularnom predstavištvu u Londonu.
Naš ambasador u Londonu, ako se ne varam to je Vladeta Janković, bivši potpredsednik DSS-a, pa ne vidim zašto bi Vladeta Janković upućivao građane Srbije da glasaju za bilo koju drgu stranku sem za DSS.
Ili, ambasador u Vašingtonu je Ivan Vujačić, koji je član DS-a, on će svakako naše državljane koji imaju boravište u SAD-u usmeriti da glasaju za Demokratsku stranku. Znači, oni već imaju infrastrukuru koja će vršiti propagandu u inostranstvu. Drugim strankama ne omogućavaju čak ni elementarnu kontrolu izbornog procesa.
Što se tiče smanjenja cenzusa i tzv. pozitivne diskriminacije, tu moraju da se daju određena razjašnjenja; pozitivna i diskriminacija su strane reči, nisu naše, zarad lakšeg razumevanja, diskriminacija znači razlika, treba pročitati Vujakliju, a pozitivna znači stvarna, istinita, pozitivna činjenica. Pozitivna diskriminacija znači stvarna razlika, postojanje stvarne razlike.
Ti termini stvarno uspostavljaju stvarnu razliku. Stavljaju predlog da stranke nacionalnih manjina nemaju cenzus, samo treba da ostvare svojstvo da su stranke nacionalnih manjina, automatski ne podležu cenzusu, a za sve ostale stranke predviđen je cenzus od 5%.
Šta se dešava u toj situaciji? Dešava se da stranka kojoj je priznato pravo da ima status naconalne manjine može sa 15 do 16 hiljada glasova da osvoji jednog poslanika, jedno poslaničko mesto, a realno, stvarno realno postoji opasnost, i to ćete videti na sledećim izborima, da stranka G17 plus osvoji 150 hiljada glasova i ne uđe u Skupštinu, ne osvoji nijednog poslanika.
Pazite, osvojili su 10 puta više glasova i zar to nije diskriminacija. To je ogromna diskriminacija da glas jedne stranke, da glas jednog člana stranke koji glasa za stranku političke manjine 10 puta više vredi od glasa građanina koji je glasao za stranku G17 plus, i to bi stvarno bila velika nepravda prema jednoj tako velikoj i ekspertskoj stranci kao što je G17 plus.
Dalje, u članu 12. preširoko je data definicija šta su to političke stranke nacionalnih manjina. U stavu 2. kaže da su to one stranke čiji je osnovni cilj predstavljanje i zastupanje interesa nacionalnih manjina i zaštita i poboljšanje prava pripadnika nacionalnih manjina, u skladu sa međunarodni standardima. To teško ko može da protumači i da tačno zna šta znači. To je tako uopštena formulacija da pod to može da se podvede šta god se hoće. Pri tome se daje RIK-u da ona odluči o tome da li neko potpada pod tu kategoriju ili ne.
Pored ovog interesantnog predloga koji ima predlagač, bio je i jedan amandman DS-a – Boris Tadić, koji je još interesantniji. A to je da način i postupak utvrđivanja posebnog biračkog spiska nacionalnih manjina određuje RIK, pa pripadnik nacionalne manjine ima pravo da glasa za opštu i manjinsku listu. Znači, ima pravo dva puta da glasa. Pripadnik nacionalne manjine može da glasa samo za listu nacionalnih manjina na čijem se biračkom mestu nalazi. Znači, može a ne mora. Ako hoće, hoće, ako neće, neće. Na svu sreću taj amandman je odbijen i to će se malo podrobnije razjasniti u raspravi o pojedinostima.
Na kraju, načelno, ove izmene i dopune ovog zakona ni u kom slučaju nisu dobre, zato što ispuštaju jedan veliki nedostatak, a to je za one koji u praksi spovode izbore, da ne postoji veza između RIK-a i biračkih odbora. Znači, da mora da postoji jedno međutelo, a to je opštinska izborna komisija, koja bi olakšala sam proces izbora. Postoji neka inkompatibilnost sa zakonom o lokalnim izborima.
Znači, ako hoćemo da ujednačimo stavove, treba prihvatiti amandman SRS-a da se spusti cenzus na 3% za sve građane i za sve političke stranke i da ne delimo političke stranke po nacionalnoj osnovi, nego da ih delimo po programima, pa ako je na lokalnom nivou cenzus 3%, da bude i na republičkom nivou. Pogotovo što je ovaj zakon, Zakon o izboru narodnih poslanika, supsidijarni zakon za primenu Zakona o izboru predsednika Republike i Zakona o lokalnim izborima.