JEDANAESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 18.05.2004.

8. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta, a posle nje narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
U članu 9. stav 1. zakona o registraciji privrednih subjekata, Vlada kao predlagač ovog zakona kaže: "Registratora imenuje Upravi odbor Agencije, uz prethodnu saglasnost Vlade Republike Srbije".
Pitam predstavnika Vlade da li su zaboravili ili slučajno ili namerno nisu napisali koje uslove mora da ispunjava lice koje će upravni odbor agencije imenovati za registratora. Da li ovo lice, nigde ne vidim u ovom predlogu zakona, koje će biti registrator, treba da bude poslovno sposobno, da li treba da ima završenu bar osnovnu školu ili je dovoljno da bude član ili aktivista neke od političkih stranaka na vlasti ili možda neko od članova porodice nekih iz vlasti.
Pošto imamo takva iskustva sa agencijama, naša sumnja je svakako potpuno opravdana i osnovana. Zato je kolega Braislav Blažić predložio da se menja član 9. Predloga ovog zakona i rekao da registarskog sudiju određuje predsednik suda na period od četiri godine, s tim što isto lice može biti ponovo određeno za registarskog sudiju.
Ovo rešenje je logičan sled naših prethodnih amandmana i naše osnovne teze o vođenju registara privrednih subjekata kod trgovinskih sudova, onako kako je to i do sada u Srbiji bilo, onako kako je to propisano i regulisano u savremenim i modernim državama, Francuskoj, Nemačkoj i Austriji. U mnogo toga se ugledate na ove države, pa ne vidim zašto se niste ugledali tamo gde je zaista bilo mesta da se ugledate na pravna rešenja ovog problema.
Kolege koje su komentarisale ovaj amandman kažu da smo prepisali ovaj period od četiri godini na koji se određuje registarski sudija i kažu da to nije u skladu sa zakonom koji reguliše nadležnost predsednika sudova.
A ko je ovde od srpskih radikala uopšte rekao da imamo pozitivno mišljenje o Zakonu o sudovima. Naravno, ni Zakon o sudovima vam nije dobar, ali o tome ćemo kada bude na dnevom redu taj zakon. Sada govorimo o rešavanju ovog problema koji ste stavili pred narodne poslanike.
Niko od narodnih poslanika iz SRS nije rekao da se sudije trgovinskih sudova žale zato što im se smanjuje obim poslova.
Mi, dame i gospodo, ozbiljno govorimo o ovom zakonu i ozbiljno obrazlažemo svoje amandmane. Mi smo iznosili i naš stav i stav sudija trgovinskih sudova da Vlada Republike Srbije, a očigledo i vladajuća većina u ovoj skupštini, nemaju poverenja u naše sudove.
Poslanici SRS, za razliku od vas, nemaju poverenja u ovu agenciju koju vi planirate da osnujete, iz jednog prostog razloga što upravni odbor, nadzorni odbor i direktora ove agencije imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije.
Naše poverenje je u svakom slučaju veće u sudsku granu vlasti, nego u izvršnu granu vlasti.
Naravno, niko od nas nije rekao ono što nam je takođe ovde prebačeno da su sudovi efikasni, da u sudovima nema nikakvih problema. Naprotiv, svesni smo i otvoreno i javno dugo već govorimo o tome da treba mnogo toga u sudovima da se promeni i, naravno, mi smo spremni i znamo konkretne načine kako bismo i šta bismo promenili u sudovima da bi sudovi postali efikasni i nezavisni.
Kada je u pitanju vođenje registra privrednih subjekata svakako je dovoljno da se postojeći trgovinski sudovi opreme tehničko-tehnološki, da ono što hoćete da uložite u Agenciju, onu 1,5 milijardu dolara koju ste već verovatno potrošili, pa sada morate navrat-nanos da donesete ovaj zakon.
Ta sredstva je trebalo da uložite u trgovinske sudove, pa ne samo da bi bila bolja i efikasnija evidencija i vođenje registra privrednih subjekata, nego bi sve ono što je u nadležnosti trgovinskih sudova bilo mnogo bolje i efikasnije rađeno, jer Vlada Republike Srbije kao izvršna vlast i Narodna skupština svakako treba da vode računa o materijalnom statusu i položaju sudija, a prepustimo sudijama da rade po zakonu i samostalno.
Ako imamo primedbi konkretno na nekog sudiju, naravno, onda treba da se uradi ono što je po zakonu predviđeno za takvog sudiju.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima predstavnik predlagača, pa Petar Jojić.

Predrag Bubalo

Razumljivo, sve ono što je u domenu krađe vremena neću komentarisati. Bilo je jedno konkretno pitanje vezano za uslove koje treba da ispunjava registrator i član 9. To imamo rešeno u članu 8. Predloga zakona o Agenciji za privredne registre, gde se u stavu 2. kaže da upravni odbor obavlja sledeće poslove, pa tačka 1) - donosi statut, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i druge opšte akte.
Kao i svuda, tako će i u ovoj agenciji upravni odbor odrediti sistematizaciju radnih mesta, sa svim propisanim potrebnim uslovima, a u poslednjem stavu kaže se da na statut, godišnji plan rada i godišnji finansijski plan saglasnost daje Vlada Republike Srbije. Otprilike je model kao i u svim drugim javnim preduzećima, gde Vlada imenuje upravni odbor, upravni odbor imenuje direktora, a isto tako utvrđuje i sva opšta normativna akta.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, opet imamo inflaciju propisa, bespotrebnih i brojnih zakona koji apsolutno nemaju nikakvog opravdanja da se donose, jer u praksi ovi zakoni neće ništa bolje doneti državi Srbiji i srpskom narodu no što su to propisi koji su regulisali registraciju privrednih subjekata.
Ono što je osnovno, ako je trebalo predlagač bilo šta da menja ili da usavršava, da unapredi, to jeste da izmeni samo neke odredbe koje se odnose na organizaciju i efikasnost trgovinskih sudova. Ovako se baca prašina u oči srpskom narodu. Kako? Neka ministar informiše narodne poslanike kolika je to navala za registraciju privrednih subjekata od 1. januara do danas. Zar nisu sposobni trgovinski sudovi da to obave? Ovakva tvrdnja ne može se prihvatiti.
Drugo, kritikovati rad trgovinskih sudova na način kako smo danas i juče čuli je neprimereno. Trgovinski sudovi obavljaju svoju funkciju, registraciju obavljaju zaklete sudije, koje su položile zakletvu, i trgovinski sudovi neće dozvoliti da se politika meša i da utiče na registraciju, i neće moći kod sudija 16 trgovinskih sudova u Srbiji da se izvrši uticaj, kao što se može izvršiti uticaj putem jedne agencije.
Ne vidim da je tolika navala i da je tolika jagma i potreba, da su građani izrazili toliku spremnost i da su navalili da se registruju kod trgovinskih sudova u poslednjih nekoliko godina. Naprotiv, imamo mnoge subjekte koji su registrovani, a koji se na njihov zahtev sada i brišu, zbog toga što nemaju uslove za poslovanje.
Ovaj predlog zakona bi imao možda neko uporište ukoliko bi se stvorili ekonomski uslovi da građani mogu u većem broju da budu stimulisani, da imaju interes da se registruju i da unapređuju svoju delatnost.
Ovim zakonom nećemo dobiti ništa. Dobićemo samo to da će se agencija sa sedištem u Beogradu formirati i osnovati, koja će imati područne jedinice, možda u 160 opština, jer se predviđa u zakonu o agenciji da agencija ima sedište u Beogradu i da može imati područne organizacione jedinice.
Ako ostavite tu mogućnost, samo da može, to znači, ne sadašnji ministar, ali možda neki drugi koji sutra dođe kaže - pošto mi je data mogućnost i uporište u zakonu o agenciji, formiraću sada 160 područnih jedinica. Koliko će to koštati Srbiju i poreske obveznike? Jako mnogo.
Mi imamo stručne sudije u trgovinskim sudovima i znam da su se neke političke stranke žalile na sudije pojedince i na pojedine sudove, iz nekih njima poznatih razloga i zbog kojih interesa to oni najbolje znaju.
Međutim, kako se razrešava pitanje rada trgovinskih sudova? Na taj način što se preko nadležnih pravosudnih organa ostvari nadzor koliko ima predmeta u radu, koliko je registrovano, koliko traje spor u privrednom sudu, koliko traje upis u registar suda.
Ali, ako ovo prepustimo nekome sa strane, a 50 godina smo imali trgovinske sudove, i ranije privredne, koji su uspešno vršili registracije i vode sporove, ne može se prihvatiti ovo uporište i stanovište. Čemu ovo vodi? Vodi tome da se formira veliki broj agencija.
Znate u prethodnoj vladi koliko je bilo agencija i postavlja se pitanje zašto je devet agencija ukinuto, a zašto se sada nove formiraju, gde idemo. Radimo ono što se radilo u prethodnom režimu. Zbog toga smatram da ovaj zakon neće doneti ništa bolje od stanja postojećeg koje je trebalo usavršiti, dograditi i unaprediti.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima predstavnik predlagača, pa narodni poslanik Vojkan Tomić.

Predrag Bubalo

Zaista bih iskreno zamolio sve poslanike i govornike ako mogu da ne vrše zamenu teza oko rasprave i stručnosti sudija. Niti u obrazloženju, niti u dva ili tri dana diskusije niko ovde nije dovodio u pitanje stručnost sudija. Zaista, ko god se koristi tom pričom to je čista zamena teza. Pazio sam šta pričam, a i bez pažnje znam da sudije to obavljaju stručno i savesno.
Znam isto tako da je registracija suviše jednostavna stvar za sudije. Sudije se bave mnogo složenijim stvarima. Ovo što se obavlja vezano za registraciju, to rade službenici sa srednjim obrazovanjem. Sudije samo imaju kontrolnu funkciju. Znači, u pitanju je promena i uvođenje jednog savremenog sistema. Nijednog momenta nije dovedena u pitanje stručnost sudija, čak i onda kada je rečeno da postoji različita sudska praksa. To je činjenica, to je fakat.
Čim ima različitih sudova, različitih osoba koje o tome odlučuju, ali stvarno mislim da je nekorektno, na kraju i prema mojim kolegama, jer nijednog momenta nisam spomenuo, niti jedan od govornika koji je branio ove predloge, da su naše sudije nestručne, niti je ocenjivao njihovu stručnost.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vojkan Tomić.

Vojkan Tomić

Demokratska stranka Srbije
Stvarno imam osećaj da sam doveden u zabludu kada slušam poslanike SRS u Skupštini i kada slušam vašeg predsedničkog kandidata kada je u kampanji. Gospodo radikali, vi podržavate status kvo, želite da ostane po starom, imate tu crtu, onu koju deo srpskog naroda ima, da ima sve protiv svega onoga što je novo, što je reformsko i što je demokratsko.
(Predsednik: Tema.)
Prema tome, koristite zamenu teza, to se vidi i u obrazloženju ovog amandmana, a to je da smo mi protiv sudija trgovinskih sudija i da smo protiv trgovinskih sudova, što apsolutno nije tačno. Kažete da se ovim ne stvara povoljniji privredni ambijent, a podsetiću vas na to da ste se vi u vašim kampanjama uvek oslanjali na to da je potrebno da se oslonimo na svoju privredu, da se zatvorimo u jedan zabran, koji će se zvati Srbija. Gospodo radikali, to neće moći.
Kada koristite argument da formiramo novu agenciju, nemojte da zaboravite da kažete da smo ukinuli agencije koje nisu formirane na osnovu zakona, već na osnovu podzakonskih akata, odnosno uredbi. Ostajemo principijelni iza tog stava da nećemo formirati nijednu agenciju na osnovu uredbe, već ćemo je formirati na osnovu zakona, što je i definisano ovim zakonom o agenciji za vođenje privrednih registara.
Prema tome, nemojte vršiti zamenu teza, jer se upravo ovim zakonom omogućuje sudijama trgovinskih sudova da sude u meritumu, da se bave onim poslom za koji su izabrani.