ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.12.2004.

10. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 19. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O AGENCIJI ZA PRIVATIZACIJU
Primili ste predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandman koji je na Predlog zakona podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.
Amandmani koji budu podneti do otvaranja načelnog pretresa, biće vam naknadno uručeni. Primili ste izveštaje Odbora za privatizaciju i Zakonodavnog odbora.
Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Pošto ukupno vreme rasprave u zajedničkom načelnom pretresu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka jedan sat 38 minuta 24 sekunde, Demokratska stranka Srbije jedan sat, tri minuta i 36 sekundi, Demokratska stranka – Boris Tadić 44 minuta 24 sekunde, G17 plus 37 minuta 12 sekundi, Srpski pokret obnove – Nova Srbija 26 minuta 24 sekunde, Socijalistička partija Srbije 26 minuta 24 sekunde i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, a to su tri poslanika Socijaldemokratske partije, po pet minuta, saglasno članu 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.
Istovremeno vas obaveštavam da su ovlašćeni predstavnici po ovoj tački za DSS Radmilo Milošević, DS Aleksandar Vlahović , za SPO - NS Miodrag Stamenković.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.
Da li predstavnik predlagača, dr Predrag Bubalo, ministar privrede, želi reč? Da, izvolite.

Predrag Bubalo

Poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, na današnjoj sednici je pitanje iz portfelja Ministarstva za privredu, pa imamo relativno lak zadatak, jer je u pitanju izmena samo jednog člana i to je vezano za usklađivanje sa Zakonom o stečaju.
Znači, predmetni zakon je Zakon o agenciji za privatizaciju. Zakonom o Agenciji za privatizaciju je osnovana Agencija za privatizaciju i tim zakonom su definisane njene nadležnosti. Ona kao svoju osnovnu obavezu ili delatnost ima praćenje procesa i vođenje procesa privatizacije.
Zakonom o stečaju je predviđeno da za društvena i preduzeća koja su u državnoj svojini, ukoliko nesolidno posluju ili su nesolventna, proces stečaja vodi Agencija za privatizaciju. Ovo je iz razloga celishodnosti, iz razloga veće društvene kontrole, tako da je to bio razlog zašto smo se opredelili da dođe do izmene Zakona o Agenciji za privatizaciju.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dužan sam da vas obavestim o sledećim promenama. Izvinjavam se, predsednik poslaničke grupe DS - Boris Tadić Dušan Petrović, povukao je ovlašćenje za gospodina Vlahovića,  a G17 plus je ovlastila Nikolu Novakovića za ovu tačku.
Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Odbora za privatizaciju - Nikola Novaković - ne, i Zakonodavnog odbora - Miloš Aligrudić, predsednik Odbora – ne.)
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? Da, Tomislav Nikolić, predstavnik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, po pravilu, zakon koji ima jedan član skoro nikada ne zavređuje posebnu pažnju, obično se radi o usaglašavanju, na šta nas i sada upućuje predlagač zakona.
Samo želim da raščistimo jednu dilemu koja se javlja kod članova jedne poslaničke grupe, a pošto se radi o ovlašćenom predstavniku ministru Bubalu, koji je jednog dana izabran sa 129 glasova, a 129. glas je bio glas jednog poslanika SRS, da prvo to obrazložim.
Naime, naš poslanik je zaista laktom pritisnuo "za". Kada smo svi skočili na njega, on je iščupao brzo karticu, nesvestan toga da, kada izvadite karticu, ostane zabeleženo ono kako je glasao. Pošto je bio 129. glas, nije bilo bitno, ali ću da vam otkrijem kako se on iskupio predsedniku poslaničke grupe za grešku. Doneo mi je 50 kg kupusa iz Futoga. Toliki je to bio greh, tako da to vredi otprilike 50 kg, kilo tamo - ovamo.
Što se tiče samog zakona, naravno, vezan je sa Zakonom o stečajnom postupku, ali me interesuje, nije nam predlagač ovde rekao, koliko će zaposlenih sada morati da ima Agencija. Ovo je jedna potpuno nova, ogromna oblast za Agenciju, posebno u ovoj državi u kojoj su stečajevi svakodnevna stvar. Zato me interesuje da li je baš to sagledano na najbolji mogući način.
Zašto nije bila agencija za stečajeve, ako se sve već rešava agencijama, ako Narodna skupština neprekidno osniva nekakve agencije, nešto mi nije u vezi privatizacija sa stečajem. Sve sam nešto naivno verovao da je privatizacija u vezi sa proizvodnjom, povećanjem obima proizvodnje, povećanjem obima prometa, a ovde mi dovodite u vezu, samo ozvaničujete ono što se u Srbiji dešava od 2000. godine, dovodite u vezu privatizaciju sa stečajem. Samo mi to smeta.
Nema logičke veze, a pobornik sam privatizacije, favorizovali smo je u svojim političkim nastupima već 13, 14 godina. Da ne ispadne građanima Srbije da svi koji smo govorili o privatizaciji, da smo govorili o stečaju njihovog preduzeća. Nije privatizacija valjda put u stečaj, nego put u proizvodnju.
Nažalost, do čega smo došli sada 2004. godine, krajem njenim, otprilike stečaj i privatizacija ili ide prvo stečaj, pa privatizacija, ili ide privatizacija, pa stečaj, ali povezali ste nam strašno jako ta dva pojma. Sada preko agencije, konačno, tu simbiozu, tu vezu ozvaničujete.
Zato bih voleo da nije u Agenciji za privatizaciju stečaj, a naravno da imam strašnih primedbi na sve dosadašnje stečajeve, na stečajne upravnike, na privredni sud i na njegovo ponašanje, a posebno sudija koji su u javnosti ozvaničeni kao ljudi koji se nemoralno bave svojim poslom. Ako je ovo način da malo uredite ovu oblast, neka vam bude.
Rezultati dosadašnji ne govore da sam bio u pravu kada sam toliko favorizovao privatizaciju, bez obzira na to ko je na vlasti. Od sada sam zastupnik samo one privatizacije koja se obavi u vreme vladavine Srpske radikalne stranke. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Da li još neko od ovlašćenih predsednika ili predstavnika želi reč? (Ne.)
Ministar želi reč, izvolite.

Predrag Bubalo

Zahvaljujem gospodinu Nikoliću za ovo pitanje, zato što imam priliku da objasnim neke stvari oko privatizacije. I lično sam imao u ovim raspravama, kada je donošen Zakon o stečaju, kada je rađen, veliku rezervu prema tome da se privatizacija vrši putem stečaja.
Sa predstavnicima Svetske banke i sa svim drugima koji su učestvovali u izradi ovog zakona, nacrta itd, govorio sam da Zakon o stečaju nama treba kao i svakoj drugoj tržišnoj ekonomiji za čišćenje onih privrednih subjekata koji ne mogu da ispunjavaju svoje obaveze. Veliki sam protivnik da se privatizacija vrši kroz stečaj, zato što imamo Zakon o privatizaciji.
Razlog zašto je dopuna ovog člana kod Agencije za privatizaciju, znači, imaćemo agenciju za licenciranje stečajnih upravnika. Stečajni upravnici, pojedinci će raditi svoj posao u svim privatnim preduzećima, malim, srednjim itd. Međutim, kod društvenih i državnih preduzeća, samo za te slučajeve, prioritet ima restrukturiranje.
U Agenciji za privatizaciju imamo odeljenje ili sektor za restrukturiranje, ljude koji se bave već godinu, godinu i po dana tim velikim preduzećima, a upravo u cilju racionalizacije, da ne uvodimo nove ljude koji će od početka da se bave problemima tih velikih preduzeća, u cilju uštede i smanjenog broja angažovanja novih ljudi, pri Sektoru za restrukturiranje će se obavljati i stečajni postupak, kada su u pitanju društvena preduzeća, odnosno preduzeća sa većinskim državnim kapitalom.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Baraliću, po Poslovniku? Izvolite.

Rajko Baralić

Socijalistička partija Srbije
Gospodine predsedniče, povređene su odredbe člana 38. Poslovnika Narodne skupštine, stav 2. i 3.
U toku sednice Narodne skupštine poslanička grupa može ovlastiti jednog svog člana da predstavlja poslaničku grupu po određenoj tački dnevnog reda, a o čemu predsednik poslaničke grupe pismeno obaveštava predsednika Narodne skupštine najkasnije do otvaranja rasprave o toj tački dnevnog reda.
Stav 3 – ako poslaničku grupu predstavlja zamenik predsednika, odnosno ovlašćeni predstavnik, on preuzima ovlašćenja predsednika poslaničke grupe.
Gospodin Dušan Petrović neovlašćeno je povukao ovlašćenje za gospodina Aleksandra Vlahovića, dok se rečena tačka dnevnog reda ne završi gospodin Vlahović je predstavnik poslaničke grupe i ne može niko u njegovo ime da povuče njegovo ovlašćenje. Dakle, to je inače ovde praksa. Skupština je konstatovala da je gospodin Aleksandar Vlahović ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe DS – Boris Tadić. Nakon toga, niko to ovlašćenje ne može da povuče. Zahvaljujem.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Dužan sam objašnjenje. Upravo prema članu 38. stav 2, koji ste čitali, u toku sednice, do početka rasprave je moguće i onda se definiše kako. Dakle, pročitao sam to ovlašćenje, a onda je pre početka rasprave gospodin Petrović povukao svoje ovlašćenje, a što je u skladu sa tim. A da se dogodilo da je to po otpočinjanju rasprave, Poslovnik bi bio povređen i vi biste bili u pravu. Da li ste zadovoljni pojašnjenjem? Hvala vam.
Pošto nema na listama poslaničkih grupa prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa, pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Da.) Izvolite, gospodine Petroviću.
...
Demokratska stranka

Dušan Petrović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, poštovani gospodine ministre, sasvim kratko, a imam potrebu da to kažem ovde, nije nelogičan ovakav predlog izmena i dopuna Zakona o agenciji za privatizaciju.
Dobro je da se institucija pojavi kao stečajni upravnik u stečajevima gde je društveni kapital većinski u preduzećima. Moja zebnja, gospodine ministre, polazi od toga što sticajem okolnosti, a imajući nevolju da radim sa Centrom za restrukturiranje, imajući nevolju zbog ljudi koji su tamo i trude se već zbog velikih problema koje taj centar ima, u postupku restrukturiranja "Zorke" imam saznanja koliko problema i koliko nevolja vredni referenti, saradnici, ili kako se već zovu, u Centru za restrukturiranje imaju u sprovođenju postojećih predmeta.
Bilo bi mi značajno, a značajno je građanima Šapca, jer pored drugih stvari koje radim i predstavljam ovde, da bismo imali jasnu predstavu o tome koliko brzo može da restrukturiranje "Zorke" bude privedeno kraju, kako će se stavljanjem novih poslova, a to su poslovi sprovođenja stečajeva u preduzećima koja su definisana zakonom, odraziti na tekuće poslove Centra za restrukturiranje, pa samim tim i cele Agencije za privatizaciju. Građani znaju da u Srbiji ima 67 velikih sistema i to su veliki privredni sistemi koji predstavljaju ili su predstavljali kičmu privrede Srbije.