Dame i gospodo narodni poslanici, na član 5. u ime poslaničke grupe SRS amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta. Ovim amandmanom traženo je da se ova nesrećna formulacija, koja je data u Predlogu zakona i po kojoj Vlada može svog člana ovlastiti da raspolaže delom imovine Republike Srbije, briše.
Ovo je neophodno iz više razloga, a najpre zato što je Vlada, u skladu sa zakonom, ovlašćena da u ime Republike Srbije raspolaže imovinom koja se nalazi u svojini Republike Srbije. Obrazloženja koja smo čuli od predlagača da je Vlada kolegijalni organ, pa da je zbog toga neophodno da bude ovlašćen određeni član, ne piju vodu, u najmanju ruku.
Postavlja se pitanje, da li je Vlada do sada bila kolegijalni organ ili je to nešto novo što se sada uvodi u praksu. Postavlja se pitanje, kako je to do sada funkcionisala Vlada. Da li su se oni svi hvatali za ruke, pa išli zajedno i obavljali određene radnje povodom raspolaganja imovinom u svojini Republike Srbije ili je i do sada, u skladu sa opštim normama, Vlada svojim određenim članovima davala zaključkom ovlašćenje da u pogledu određene imovine raspolažu na način na koji to Vlada odluči.
Obrazloženje koje je dato ne stoji zbog toga što, kada kažete da je neko ovlašćen da raspolaže određenim delom imovine, pod raspolaganjem se podrazumeva da neko može tu imovinu otuđiti, da je može pokloniti, da je može dati u zakup ili raditi bilo šta drugo sa tom imovinom. Ovako formulisano ovlašćenje za raspolaganje imovinom praktično je generalno, da neko ko u jednom trenutku bude ovlašćen da raspolaže nekom imovinom, on u narednom periodu to može činiti, može menjati tu svoju odluku, pa na primer jedan dan dati nekome, jednom licu na besplatno korišćenje ili pravnom licu, a sutradan promeniti svoju odluku i slično.
U obrazloženju zašto se ne prihvata amandman se kaže da je ovaj stav 2. neophodan iz razloga što se njime utvrđuje pravilo da delom imovine može raspolagati samo član Vlade, a ne i druga postavljena ili zaposlena lica u ministarstvima. Sada bi bilo zanimljivo da nam objasni resorni ministar, gospodin Lončar, zašto ne bi moglo neko drugo lice u ministarstvu da raspolaže, ukoliko ga na to ovlasti Vlada.
Šta bi to smetalo, ima li bilo šta prirodnije da zamenik ministra ili pomoćnik ministra bude ovlašćen da u ime Vlade potpiše, na primer, ugovor o otuđenju neke nepokretnosti. Ukoliko Vlada donese takav zaključak, mislim da ne samo da ne bi trebalo zabranjivati da Vlada ovlasti pomoćnike ili zamenika ministra, već bi ona mogla ovlastiti bilo kog službenika zaposlenog u ministarstvu.
Ne vidim razlog zašto Vlada to ne bi mogla da uradi. Ukoliko Vlada donese takvu odluku, ne vidim zašto bi mi zakonom sprečavali bilo koga da u ime Vlade postupi na određeni način. Međutim, čini mi se da vi pokušavate ovim zakonom o Vladi da na neki način utičete i na budućnost, a krenuli ste od sebe. To se vidi posebno u onim odredbama koje se odnose na ministre, a gde ste predvideli praktično neograničen broj pomoćnika, savetnika, posebnih i specijalnih savetnika.
Zaista je neverovatno kakvi će to ljudi biti birani za ministre, da li predviđate da oni budu nepismeni, da nemaju apsolutno nikakvu sposobnost, pa će im onda, pored celog ministarstva, pored sekretara, trebati još i niz posebnih savetnika, specijalnih savetnika. Da li uopšte ima smisla birati takve ministre ili bi trebalo da nađete određena stručna lica.
Vi na ovaj način praktično predviđate da ćete i u narednoj vladi, ukoliko budete imali priliku da je sastavite, birati ljude ne po kriterijumu stručnosti, već da ćete to činiti kao što ste to radili i u ovoj vladi i da ste pravili međustranačke kompromise, pa su lideri i istaknuti funkcioneri stranaka mogli da budu...
(Predsedavajući: Prekoračili ste vreme.)
... morali da budu u ministarstvima, bez obzira na to što ne raspolažu potrebnim kvalitetima. Zato vi kažete, nema veze, ne mora ministar da bude sposoban ni za šta, ali zato ćemo mu dati 20 savetnika, pa će neko od njih znati šta radi. Mislim da bi morali da razmislite malo o ovome.
Ovaj amandman svakako je dobar i neće suštinski sprečiti Vladu da funkcioniše. Vlada će moći to da radi kao što su sve prethodne vlade. Ponavljam, na osnovu opštih pravila o davanju punomoćja, moći će da ovlasti pojedinog svog člana, kao što to Vlada radi i danas...
(Predsedavajući: Molim vas, privedite kraju, prekoračili ste vreme.)
... evo, završavam; i prethodnih godina, a što su sve vlade radile. Zaista ne znam čemu ovakva rogobatna definicija. Hvala.