Hvala lepo.
Dame i gospodo, u načelnoj raspravi o predloženim izmenama i dopunama poslovnika Narodne skupštine, fokusiraću se na prilog u okviru moje rasprave, u dva dela.
Prvi je ono šta mi vidimo kao razloge za donošenje, glasanje za ili protiv ovakvih izmena i dopuna poslovnika, a drugi je molba i zahtev za podršku amandmanu koji sam podnela u ime poslaničke grupe DS.
Ovakav predlog poslovnika podnet je na osnovu pogrešne procene da izmenama proceduralnih pravila možete nadomestiti nedostatak suštinskih dogovora, pa onda, ako hoćete, i nacionalnih dogovora o raznim temama, među kojima je, bar što se nas parlamentaraca tiče, rad Narodne skupštine, naravno, prioritet. To je uvek zabluda u koju se lako skoči i verovatno će i budući saziv Skupštine imati, nadam se sa mnogo manje lošom procenom, nameru da se proceduralnim pitanjima zamenjuje rasprava o suštinskim pitanjima.
Suština argumentacije, koju delimo u toku rasprave o izmenama i dopunama ovog poslovnika Narodne skupštine, jeste da li se namerava ukinuti, smanjiti, restriktivno reagovati, delovati na prava opozicije u Skupštini.
Znači, kada čujete to pitanje u raspravi, to bi trebalo da vam bude signal da ne možete proceduralnim pitanjem zameniti raspravu o tome šta su to zahtevi opozicije.
Još je veća zabluda da bilo kojim restriktivnim, tehničkim, kakvim god hoćete, odredbama, možete zaustaviti, sprečiti ili, ne daj bože, narediti opoziciji da dobrovoljno prati ova pravila. Narodni poslanici dobacuju – to ste i vi radili. Upravo u prilog tome izlažem ovo što izlažem. Jednog dana u Srbiji moramo da imamo trenutak da se nauče lekcije i da ne budemo večiti ponavljači. Dakle, ako imamo nekakve lekcije iz prošlosti, možemo dokazati da smo osnovne stvari iz tih lekcija naučili i da idemo dalje. To rade moderni i uspešni narodi.
Dakle, kakvu god odredbu da stavite u Poslovnik Narodne skupštine, nema načina da sprečite kreativnost opozicije. Ako hoćete da ograničite vreme u kome će opozicija raspravljati o amandmanu ili u načelu, ako hoćete da ograničite frekvenciju kojom poslanici opozicije mogu da se javljaju, naći će se način da pravo bude zadovoljeno. To je lekcija koja bi trebalo da je naučena.
Govoriti da se radi o tome da se ravnopravno tretiraju i poslanici vladajuće većine ili opozicije – ne stoji, zato što u postojećem Poslovniku niko nije sprečavao poslanike vladajuće većine da svaki dan, svakog radnog dana, u broju od 84, budu prisutni u sali za sednice Narodne skupštine.
Zašto? Zato što nisu obavljeni razgovori o suštinskim pitanjima i to je problem koji još u suštini nije otvoren ni u ovoj skupštini, a, naravno, ni u društvu, šta su to suštinske teme od kojih mi, kao predstavnici političkih stranaka, možemo da imamo saglasnost u društvu, koje su to teme oko kojih možemo da se složimo, oko kojih može biti dogovora.
Ovakav princip u suštini, u nameri se vidi, treba da obezbedi da poslanici bilo koje vladajuće većine, a ne govorim o ovoj prisutnoj, ne moraju da budu u sali za sednice. To je poruka koja ide.
Bez obzira što sam potpuno sigurna da to nije namera predlagača – namera je osnaživanje rada odbora, da se poslanici zaista bave zakonskim aktima i da se usaglase odredbe ovog našeg poslovnika – poslovnicima koji su u upotrebi u parlamentima Evropske unije.
To tako ne izgleda ni u ovoj sali, ni na sednicama Administrativnog odbora, a pogotovo ne izgleda u javnosti. Koliko god bilo potrebno menjati pravila svog rada da bi Skupština zaista funkcionisala kako treba, toliko je potrebnije razumeti, ako u bilo kojoj raspravi imate izražen strah opozicije, bila ona brojčano jaka ili brojčano slaba – nešto sa pravima opozicije nije u redu. Imamo zajednički problem i o tom problemu se mora razgovarati. To je lekcija koja bi trebalo da je naučena, ali očigledno nije.
Dodatno, u predlozima za izmene i dopune ovog poslovnika za sada se ne vidi, očigledno, da li zbog tempa rasprave koju predlagač ima ovde u Skupštini ili na sednicama odbora, da ste vi u suštini pogoršali uslove za rad.
Dakle, jedna dobra namera, zato što je želja da se procedurom zameni rasprava u suštini, vrlo brzo će se videti da je onaj prethodni poslovnik bio bolji. Ko pažljivo čita odredbe i zna kako se odvija rad Skupštine, to može sa sigurnošću da tvrdi. Par kolega poslanika poput mene to već zna.
Ono što treba da podelimo kao činjenicu je da ako opoziciji, na nivou utiska i percepcije, uskratite pravo da se obrati, pravo da obrazlaže, pravo da radi nešto na sebi svojstven način, oni će ili iskoristiti kreativno sve vrste mehanizama koje postoje u poslovniku ili će napraviti od postojećih odredaba u poslovniku situaciju gde je samo opozicija vidljiva u parlamentu. Znači, po vašem predlogu, vi u suštini imate da se pretvara u realnost jedna nesporna politička činjenica u ovoj sali, a to je da predstavnici opozicionih političkih stranaka u suštini vode debatu.
Dakle, ono što vide građanke i građani Srbije – vide predstavnike dve opozicione stranke koji imaju suprotstavljena mišljenja. Vrlo malo ili uopšte ne vide predstavnike vladajuće većine koji brane neki stav. Činjenicom da ih "oslobađate" prisustva u sali za sednice, to će biti još jače izraženo. To je činjenica koju ne sporim, niti hvalim, niti ne odobravam. Prosto, to je nešto što proizilazi iz primene odredaba ovog poslovnika. Digresija. Vrlo birajte bar još jednog potpredsednika Skupštine. S obzirom na postojeći raspored predsednika i potpredsednika Skupštine, imaćete otkazivanja sednica zbog nedolaska predsedavajućeg, jer će se formalno, kako sada stvari stoje, rad Skupštine svoditi na rad predsednika i jednog potpredsednika, što je dosta teško svima nama iz opozicije koji imamo nameru da vrlo ozbiljno kritikujemo svaki predlog Vlade i da ozbiljno radimo, kako smo i do sada radili.
Ono što je dodatni problem za predloge iz izmena i dopuna Poslovnika je što ne postižemo cilj, za koji ne sumnjam da ga predlagač ima, a to je svest o tome koliko je rad na odborima važan. Ono što bi trebalo jasno i otvoreno reći – da sav verbalizam i sva demagogija o tome da je ovo naša zajednička kuća i zajednička odgovornost, kada vidite da kao predstavnik opozicije imate dobar amandman, dobar predlog.
Ali, iz političke nezrelosti vladajuće većine, imate emocionalni odgovor, a ne racionalni odgovor parlamentaraca. To je tema za Skupštinu, ne procedura, nego: "zašto nećeš da prihvatiš amandman?", "zašto nećeš da se stavi na dnevni red predlog zakona koji podnosi opozicija, kada je to očigledno dobro?". E, zato što je iz opozicije.
Nisu tema poslovnici i pravila, ovo je tema. Dokle god se ne bude postigla saglasnost o tome, dotle ćemo biti u opasnosti da opozicija primeni krajnju meru. Znači, uvek opozicija može da napusti parlament i time automatski skida kredibilitet vladajuće većine. Očigledno doprinosi političkoj krizi i destabilizaciji u zemlji i to radi iz opravdanog razloga percepcije da nekakva prava, koja se smatraju prirodnim da ih opozicija ima – i ima ih tek kad neko iz opozicije kaže: "Jeste, uživam, ta prava nisu zadovoljena".
Dakle, nikako ne sporeći potrebu napretka i promena, naglašavam da je želja DS da u ovoj skupštini povedemo razgovor o suštinskom problemu, o suštinskim razlozima za nepostojanje prave komunikacije između opozicije i vladajuće većine, kao i da poradimo na tome da uklonimo način komunikacije, da je važno ko govori, a nikad šta se govori, i da se naša komunikacija mahom svodi na diskvalifikaciju ili kvalifikaciju onoga ko govori, a vrlo retko, nažalost, onoga šta govore.
U minutu koji mi je preostao, u vremenu poslaničke grupe DS, zamoliću Narodnu skupštinu da se u danu za glasanje pozitivno izrazi o amandmanu koji smo podneli na Predlog izmena i dopuna Poslovnika, koji glasi: "Pravila ponašanja narodnih poslanika". Administrativni odbor je upravo odbio da 16 stavova u članu koji se odnose na pravila ponašanja, a zasnovana na prvom članu Poslovnika Narodne skupštine, koji ne trpi izmene bude usvojeno.
Ne postoji argumentacija kojom biste mogli da odbijete amandman kojim se traži, praktično, dobrovoljna izmena o tome kakvi hoćemo da budemo, kakve hoćemo da nas drugi vide i kakvi hoćemo da budu ljudi koji se bave bilo kojim javnim poslom, uključujući i politiku. Odbijanje ovakvog amandmana je samo dokaz u prilog tezi da, u suštini, pričom o proceduri hoćemo da prikrijemo nedostatak hrabrosti, sposobnosti ili volje da zaista pričamo o suštinskim temeljima institucije kakva je Skupština.