Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gospodine ministre, pred nama se nalazi Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju.
On praktično ima dva člana ili dve teme o kojima mi treba danas da razgovaramo, a razgovaraćemo o tome i na samoj sednici Odbora za kulturu i informisanje, i to se tiče produžavanja roka za privatizaciju lokalnih medija koji su u vlasništvu lokalne samouprave, pisanih i štampanih medija. Zakon je prilično jasan i on kaže da lokalni mediji, odnosno štampani mediji u vlasništvu lokalne samouprave do 22. aprila ove godine prestaju sa radom.
Dakle, da li će prestati sa radom ili će se privatizovati, to zavisi od samih medija koliko su kvalitetni i od interesovanja koje vlada u toj sredini. Svakako da bismo mi voleli da to bude privatizacija, da ti mediji i ti novinari nastave da rade, upravo vezano za ono što je govorio moj uvaženi prethodnik.
Sa zadovoljstvom mogu da kažem da je Odbor za kulturu i informisanje od Ministarstva tražio još 6. decembra 2004. godine informaciju o broju javnih glasila koja treba da prestanu sa radom u skladu sa Zakonom o javnom informisanju.
Takođe smo pokušali da dođemo do broja zaposlenih u tim glasilima, o njihovom budućem statusu, odnosno da li postoji neki socijalni program i da li će ti ljudi ostati na ulici.
Odgovor koji smo dobili od Ministarstva kulture 12. januara 2005. godine je bio da Ministarstvo za kulturu i informisanje u ovim uslovima ne može na pravi način da vodi evidenciju glasila koja su u vlasništvu lokalne samouprave, pošto nema nikakvu zakonsku mogućnost da to radi.
Dakle, to se vezuje za ovaj drugi deo koji se tiče evidencije, ali ono što je bilo bitno za nas kao Odbor i zbog čega je cela priča bila pokrenuta, to je bilo da su ti mediji kasnili sa privatizacijom ili prestankom rada iz jednog prostog razloga, bar većina, zbog toga što je prethodno Ministarstvo za kulturu, ne ovo koje vodi gospodin Kojadinović, nego prethodno, tumačilo zakon tako da lokalna samouprava može da bude vlasnik medija. Naravno, u zakonu jasno piše da ne može da bude osnivač i to je jasan put ka demokratizaciji štampanih medija u Srbiji.
Ispričaću, prosto je indikativan primer. Dakle, uzećemo za primer jedan grad u kome u jednom štampanom mediju sadašnji direktor tog štampanog medija, a osniva ga lokalna samouprava, kaže čoveku koji je dugo godina pisao za te medije, za te novine, da više ne računaju na njegove usluge, zbog toga što on u svojim obraćanjima napada predsednika opštine ili gradonačelnika.
Čovek koji ima dugogodišnje iskustvo, saradnik je tih novina, naravno da ne napada, nego kritički piše o onome šta taj gradonačelnik ili predsednik opštine radi i kaže, izvinite, ali već 20 godina pišem za ovaj medij, čak sam i o prethodnom direktoru loše pisao. Sadašnji direktor kaže - dragi gospodine, pišite o meni šta god hoćete najgore, nemojte pisati samo loše o gradonačelniku ili predsedniku opštine, jer on neće dati plate za ovih 50 zaposlenih.
Upravo zbog toga da se ne bi pojavljivao neki lokalni šerif koji će kreirati lokalnu politiku preko medija na taj način što će se on slikati, ovo jeste intencija zakona da niko ne može državnim i društvenim parama da osniva javno glasilo i da na taj način manipuliše. Dakle, to se odnosi i na državu, to se odnosi na lokalnu samoupravu.
Druga stvar koja se tiče ovog zakona, a tiče se evidencije koju bi trebalo da vodi Ministarstvo za kulturu, naime, G17 plus, u čije ime govorim ovde i čije stavove zastupam, ovde će imati malo više primedbi ili malo više pitanja koja će postaviti, pre svega, ministru kulture.
Dakle, jasno je da je ovakva vrsta evidencije potrebna zbog transparentnosti medija. Ni na koji način evidencija medija, što štampanih, što elektronskih, ne bi trebalo da sprečava slobodu medija.
Ovde je reč o jednoj bazi podataka koju Ministarstvo kulture želi da napravi. Ovde se postavlja pitanje, pošto u Predlogu zakona piše da evidencija nije obavezna, šta se postiže neobaveznom evidencijom?
Ako pogledamo amandmane koji su pristigli na ovaj zakon, oni se mogu svrstati, kada se tiče evidencije, u dve vrste: jedna vrsta amandmana govori o tome da evidencija ne treba da postoji, a druga da evidencija mora da postoji, i ako neko ne poštuje evidenciju mora da snosi konsekvence zbog toga.
Prosto mislim da u ovakvom obliku, dakle gde je evidencija dobrovoljna, ona ništa ne znači, jer na koji ćete način vi naterati ili zaintrigirati određene medije da se upišu u registar evidencije. Na osnovu te evidencije, ova država, dakle, građani Srbije bi prosto mogli da znaju ko je u stvari osnivač određenih medija, da li postoji mogućnost neke nedozvoljene medijske koncentracije, da li su neki vlasnici televizija u isto vreme i oni koji učestvuju kapitalom u izdavanju nekih štampanih medija.
Na ovaj način želite da uredite ovu jako ozbiljnu oblast na ozbiljan način, tako što ćete utvrditi ko koliko ima. Ne može se sa kapitalom, sa novcem koji nema određeno poreklo, više baratati, i u tom smislu podržavam postojanje evidencije. I ako će ona na taj način omogućiti transparentnost, onda ta evidencija, čini mi se, mora da bude obavezna za sve ili ne treba da bude ovako paušalna.
Dakle, predlažem da Odbor za kulturu i informisanje kada bude razgovarao o ovim amandmanima, koji na neki način mogu da poprave ili pokvare intenciju samog predlagača, prosto uključi i stručnu javnost u celu ovu priču, pa da dođemo do najboljeg mogućeg kompromisnog rešenja, a taj način neće ugrožavati ničiju slobodu, da se tu prosto niko ne ugrožava i nije ni namera predlagača da ugrožava.
Potpuno je slobodno da vi otvorite medij, naravno kada govorimo o štampanim medijima, to vas ne ograničava da slobodno radite. Ponavljam, trebalo bi da evidencija bude obavezna za sve ili je ne bi trebalo biti.
Takođe se otvara još jedna mogućnost, pitanje za predlagača ovog zakona, da ne dođemo u situaciju da možda dupliramo neko evidentiranje.
Dakle, Radiodifuzna agencija, koja hvala bogu radi i dobili smo predlog njihovog statuta, i uskoro ćemo pretpostavljam o tom statutu govoriti, naravno priprema sve ono što je potrebno da bi možda već od septembra i oktobra počele da se dele dozvole koje se tiču elektronskih medija. Ona već u samom zakonu ima jednu obavezu evidentiranja.
Da li će to biti dupliranje evidencije ili će se ovo samo odnositi na štampane medije, to je pitanje na koje treba svi zajedno u ovoj diskusiji ili u diskusiji kada bude bilo priče o pojedinostima, o amandmanima, da damo odgovor.
Dakle, ono što je jako bitno i što je naravno značajno za stranku G17 plus, a pretpostavljam da je značajno i za javnost, ovim amandmanima, ovim predlozima da se nešto promeni ili ovim predlogom zakona ne postoji ona obaveznost koja bi trebalo da bude uslov za početak rada medija. Mediji naravno rade, štampani mediji se svakako bez takve obaveznosti formiraju i počinju da rade, i ne postoji mogućnost da država na ovaj način vrši bilo kakav pritisak na medije.
To je ono što je, čini mi se, najbitnije, da mediji slobodno rade, a sa druge strane bilo bi dobro da Ministarstvo kulture svakako dobije mogućnost da na pravi način posmatra kako se ovaj zakon sprovodi, dakle ono što je njihova obaveza da se bave nadzorom nad sprovođenjem ovog zakona, jer u ovoj situaciji kada se govori o medijima, a naročito o štampanim medijima, mi smo došli u jednu paradoksalnu situaciju da možda tajkunizacija medija ili ako možemo da kažemo tabloidizacija medija u Srbiji u ovom trenutku postoji.
To naravno nije dobro, kao što nije dobro da se ne zna ko su osnivači i vlasnici medija, da se ne zna koji je kapital tu. Ne možemo da dođemo do tih osnovnih podataka koji bi bili značajni. Kao što javno glasilo nema svojstvo pravnog lica, a znate da osnivač javnog glasila, neko udruženje, organizacija koja se bavi, naravno izmišljam, izvozom malina, proizvodnjom cigli, a uz to izdaje novine. Prosto se mora razgraničiti čime i kojim kapitalom se bave mediji.
Ono što je naravno bitno, čini mi se da treba slušati medijske stručnjake koji pričaju o tome, ne ono što mi kao poslanici stičemo sedeći ovde kao utisak ili gledajući, čitajući medije. Ono što medijski stručnjaci pričaju to je da se prilična nestručnost pojavila u medijima, u nekim određenim medijima, dakle da se dva izvora prosto ne pitaju za informaciju, a to je jedno od načela novinarstva, ili da se obe strane ne čuju, ili da se prečesto poziva na anonimne izvore.
Mislim da će jedna vrsta evidencije, koja će biti uspostavljena na pravi način, da niko neće biti time ugrožen, omogućiti Ministarstvu kulture da na pravi način prati kako se situacija sa medijima razvija u Srbiji. U tom kontekstu G17 plus će podržati ovaj predlog zakona, a prosto ostaje da na sednici Odbora, kada budemo o pojedinostima razgovarali, nađemo najbolje moguće rešenje.