Dame i gospodo poslanici, prošli put je u kratkom roku završena sednica, tada sam ostao dužan komentare, koji su bili u načelnoj raspravi, a koji će direktno ili indirektno imati veze sa amandmanima koji se predlažu. Hoću kratko da se osvrnem na neke od primedbi koje su se javljale.
Kada je reč o antimonopolskom zakonu, stoji jedna primedba, možda je najznačajnija, da se antimonopolski zakon do sada nije ni primenjivao. To je verovatno najtačnija konstatacija koja je bila. Zato sam rekao da je uvođenje komisije za zaštitu konkurencije i njen uspešan rad jedna zaista gotovo revolucionarna novina i nadam se da će se, u tom smislu, komisija brzo snaći i brzo početi da radi, jer će imati pune ruke posla.
Bila je jedna primedba da je ovo ministarstvo imalo slabu zakonodavnu aktivnost, jer je podnelo samo jedan zakon. Međutim, podsetiću, pošto je primedba došla iz reda jedne odgovarajuće poslaničke grupe, da prethodni ministar koji je pripadao toj poslaničkoj grupi, za njegovog mandata nije donet ni jedan zakon. Nadam se da ćemo mi ovde doneti makar pet, a verovatno i 10-tak zakona. Čak i kada jedan podelite sa nulom, dobijete plus beskonačno.
Što se tiče nekih primedbi koje su se javljale, moram da kažem ovde nekima od narodnih poslanika da se ovaj prvi zakon zove zakon o zaštiti konkurencije, a neki od narodnih poslanika nisu dobro pročitali naslov, pa su rekli da je u pitanju zakon o zaštiti od konkurencije.
Taman posla, gospodo narodni poslanici, ovo je zakon o zaštiti od monopola, zakon o zaštiti konkurencije. Niste rekli, gospođo Radeta, ne mogu biti siguran, ali nekoliko pripadnika vaše poslaničke grupe je ovaj zakon nazvalo zakon o zaštiti od konkurencije. Pročitajte pažljivo naslov, a mnogo više se udubite u suštinu predloga.
Što se tiče nekih primedbi, jedna od primedbi je bila da li se komisija za zaštitu konkurencije može finansirati iz budžeta? Može u prvoj godini, ali smo mi i kasnije predvideli nekim amandmanima koji su postali sastavni deo zakona da, kada postojeća sredstva nisu dovoljna za rad komisije, onda se može javiti budžet kao mehanizam koji će premostiti nedostatak sredstava da bi obezbedio nesmetan rad komisije.
Bila je jedna od primedbi vezana za donacije koje su usmerene na antimonopolsku komisiju, odnosno komisiju za zaštitu o konkurencije, ali je tamo jasno rečeno da oni, na koje se odnosi ovaj zakon, ne mogu ni u jednoj varijanti biti donatori, što je izuzetno važno.
To su najvažnije primedbe, čini mi se, koje su bile vezane za zakon o zaštiti konkurencije.
Kada je reč o zakonu o oglašavanju, grupisao sam nekoliko osnovnih primedbi. Recimo, jedna je primedba da ovim zakonom nije istaknut problem elektronskog oglašavanja i nije dovoljno naglašen. Može se reći da se sva pravila, koja se odnose na oglašavanje, odnose i na elektronsko oglašavanje.
Ali, isto tako, dajem vam informaciju da mi sada spremamo još dva zakona: zakon o trgovini i zakon o elektronskoj trgovini, koji će dodatno regulisati materiju elektronskog oglašavanja i koji će, nadam se do kraja godine, biti takođe na dnevnom redu Skupštine.
Zatim, ovaj zakon je potpuno usaglašen sa Zakonom o radio-difuziji. Nije bila tačna primedba da zakon jednim delom nije usaglašen sa Zakonom o radio-difuziji. Zakon o radio-difuziji reguliše pitanje reklama, dok ovaj zakon reguliše pitanje oglašavanja, što je ipak šira oblast od pitanja reklama.
Primedba da Radiodifuzna agencija nema ovlašćenja ili da ona ne treba da odlučuje o sportskim programima, o tome koji je program od nacionalnog značaja, takođe ne stoji, jer je u odgovarajućim članovima Zakona o radio-difuziji to pravo nedvosmisleno dato radiodifuznom savetu, odnosno radiodifuznoj agenciji.
Primedba koja je bila vezana za radio program takođe mislim da ne stoji, jer u zakonu lepo kaže da će se pravila oglašavanja shodno primenjivati i na radio oglašavanje. Reč "shodno" ne znači da će biti identična primena, nego znači da će se uvažavati specifičnosti medija kakav je radio.
Dalje, bilo je nekih primedbi, recimo, vezanih za zakon o cenama. Dve su osnovne: da li treba eksplicitno da uđu oni proizvodi ili grupe proizvoda koji će biti predmet kontrole, odnosno posebnog režima. Mislili smo da ne treba, jer te grupe proizvoda jesu promenljiva kategorija; nekada će se desiti da se poveća grupa proizvoda, a nadam se da će se vremenom desiti da se grupa proizvoda, koji su pod nekom vrstom društvene kontrole, smanjuje.
Takođe, kada je reč o Zakonu o NB i njegovoj ulozi u pogledu stabilnosti cena, kažem sledeće: cilj stabilnosti cena je zapisan u Zakonu o NB. Znači, reč je o cilju. Isto tako, taj cilj je i u ovlašćenjima, odnosno u delokrugu rada ovog ministarstva i Ministarstva za finansije.
Pošto je inflacija jedan kompleksan fenomen, nije dovoljno i vrlo često je nemoguće zaustaviti inflaciju isključivo merama monetarne politike koje su u domenu NB, nego je za to potrebno primenjivati i mere koje su vezane za snabdevenost i stabilnost tržišta, kao i mere koje su vezane za fiskalnu politiku, koja je naravno u domenu ovlašćenja Ministarstva finansija.
Što se tiče ove uloge prvostepenog, drugostepenog organa, itd. mislim da je to jasno iz zakona.
Tamo gde su povereni poslovi tačno se zna koji je organ prvostepeni, koji drugostepeni na nivou lokalne samouprave. Tamo gde su ovlašćenja zadržana u okviru ministarstva, onda je drugostepeni organ ministar. Tu se tačno zna da je to pitanje na odgovarajući način rešeno.
Bilo je dosta primedbi koje su govorile o tome da nemamo makroekonomsku stabilnost. Možda ovo nije do kraja povod, ali hoću da kažem da imamo skoro potpunu makroekonomsku stabilnost. Imamo prilično visoku stopu rasta društvenog proizvoda. U prošloj godini je bila najviša u okruženju. Imamo znatno poboljšan saldo spoljnotrgovinskog bilansa, koji će verovatno za trećinu biti bolji od prošlogodišnjeg. Imamo znatno ubrzanje procesa privatizacije.
Praktično, ako izuzmemo javne sisteme, s kojima je, takođe, otpočela privatizacija, taj proces se privodi kraju, i imamo stopu inflacije koja će, skoro sam siguran, biti do kraja godine ispod 15% i koja je možda za svega 3% više od projektovane, prvenstveno zbog činjenice da raste cena nafte na svetskom tržištu. Prema tome, o tome u kojoj meri je tržište snabdeveno, zaista nema potrebe detaljnije da objašnjavam.
Takođe, bila je jedna primedba da ovi zakoni nisu bili podložni širokoj javnoj raspravi. Ne znam da li ima zakona koji su više bili predmet javne rasprave nego što su to bili ovi zakoni. Oni su bili i na Privrednoj komori Srbije i grada i na drugim regionalnim privrednim komorama, na raznim udruženjima potrošača, stručnim i profesionalnim udruženjima. Imala je prilike da se o njima izjašnjava akademska javnost, razne međunarodne institucije, uključujući institucije EU koje su u Beogradu i predstavnici brojnih drugih agencija, uključujući i medije.
Kada je reč o komisiji za zaštitu konkurencije, kako su primedbe nastajale, tako sam ih zapisivao. Rečeno je da će trebati 50 miliona dinara da ona radi. Naravno, biće potrebno u povoj godini, a posle toga će se iz sopstvenog tarifnika i naplate odgovarajućih usluga, skoro sam siguran, komisija sama izdržavati i na taj način neće biti teret za budžet i za građane. Međutim, mislim da će se pozitivni efekti rada ove komisije u narednim godinama, ako bude radila kako treba, meriti stotinama miliona evra.
Zato je taj početni iznos od 50 miliona dinara zaista simbolična cifra u odnosu na pozitivne efekte, koje će dobra primena ovog zakona doneti za potrošače i za privredu Srbije.
Konačno, kada je reč o makroekonomskoj stabilnosti, uprkos činjenici da cene rastu nešto malo brže od onoga što smo projektovali, statistika dokazuje da kupovna moć raste brže od nivoa cena, odnosno da plate rastu u proseku brže od nivoa cena i zato beležimo iz meseca u mesec rast kupovne moći. Hvala.