DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 12.10.2005.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

1. dan rada

12.10.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:15 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, obaveza predsednika Narodne skupštine iz člana 27. stav 1. tačka 4) Poslovnika Narodne skupštine je da se stara o primeni Poslovnika Narodne skupštine. Od 10 sati jutros predsednik Narodne skupštine se ne stara o primeni ovog poslovnika, odnosno od 10 do 13,15 prekršeno je više članova ovog poslovnika. Zaista je neozbiljno što pokušavate, zato što vas je 126, ali se očigledno mnogima jako žuri, pa svakog sekunda ili svakog narednog minuta će vas biti manje od 126 i nećete uspeti da izglasate dnevni red.
Dakle, neozbiljno je da zloupotrebljavate tu činjenicu da još uvek imate većinu u Skupštini i da sebi dozvoljavate da od Skupštine pravite Alajbegovu slamu. Dovoljno ste uradili kada ste doneli ovakav poslovnik. Govorili smo vam i tada da je restriktivan, da je nedemokratski, ali niste nas slušali, imali ste većinu i usvojili ste. Mogli ste tada da kažete da vam ni za usvajanje dnevnog reda ne treba većina. Mi nismo mogli da vas preglasamo.
Prevarili ste se, izglasali ste da bar u toku utvrđivanja dnevnog reda morate da imate većinu. Onda to zaista morate da imate i morate da obezbedite.
Ne možete da se igrate i da u 10 sati kažete da se nastavlja u 11, pa u 11 da se nastavlja u 12. U 11 sati ste morali da kažete da nastavljamo sutra u 10 sati. To je jedino ispravno po Poslovniku. Sasvim sam sigurna da svi pravnici u ovoj sali to dobro znaju. Znate i vi, gospodine Predraže Markoviću, ne sumnjam u to, ali zloupotrebljavate Poslovnik. Verujte, to će se vama obiti o glavu. Ovi koji vas teraju da to radite verovatno će proći samo tako što više neće biti u ovom parlamentu, a vi imate mnogo više i mnogo šire odgovornosti zbog zloupotrebe primene Poslovnika Narodne skupštine.
Razumem vas, vama se ne sedi u ovoj sali, niste navikli, zato ste i uveli ovakav Poslovnik, zato što vas ne interesuje ono što se ovde dešava. Vi ovde prošetate, vas 10, 20, u vrh glave 30 sedi u ovoj sali. Sad vidim da ste jako ljuti na poslanike Srpske radikalne stranke zato što mi pokušavamo da ukažemo na ispravnu primenu ovog poslovnika, a vi ste ljuti zato što mislite da zbog nas sedite u ovoj sali već sat i po vremena. Verujte, nije zbog nas. Što se nas tiče, slobodno idite, mi ćemo biti ovde i sutra u 10 i prekosutra u 10. Mi smo ovde da radimo, a vi malo da se prošvrćkate po Skupštini i ovoj sali.
Žao mi je, ali moraćete da nas slušate. Mi ćemo i dalje da upozoravamo na povrede Poslovnika. Ko nema strpljenja, izvolite, izađite. Vi valjda imate komotnu većinu, nije bitno da li neko mora negde da ode, moći ćete vi i bez tog nekog ko eventualno izađe.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospođo Radeta.
Iskreno se nadam da ćete deliti moje mišljenje da se, upravo po članu 105. stav 1, o redu na sednici Narodne skupštine stara predsednik Narodne skupštine. Zbog toga sam, shodno članovima Poslovnika, uredno od jutros, od trenutka kada se stiglo do stava 5. koji govori o neophodnosti kvoruma za glasanje, od tog trenutka sam uredno i određivao pauze i silazio i obaveštavao narodne poslanike o tome da još uvek nema uslova da se na taj način nastavi sednica. To je moja obaveza i ne pada mi teško.
Nadam se da ste zadovoljni ovim pojašnjenjem. Niste. U tom slučaju, pošto gospođa Radeta kaže da nije zadovoljna objašnjenjem, po članu 100. stav 4, o tome će se Skupština izjasniti u danu za glasanje, bez pretresa, kao što znamo.
Hvala vam na međusobnom razumevanju da radimo po Poslovniku.
Prelazimo na predloge za razmatranje po hitnom postupku.
Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o veterinarstvu, koji je podnela Narodnoj skupštini 6. oktobra 2005. godine (tačka 1. predloženog dnevnog reda).
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 124, nije glasalo dvoje, od prisutnih 126 poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog za hitan postupak.
Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije, koji je podnela Narodnoj skupštini 6. oktobra 2005. godine (tačka 2. predloženog dnevnog reda).
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 126, od prisutnih 126 poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Vlada je, pismom od 6. oktobra 2005. godine, predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, koji je podnela Narodnoj skupštini 30. septembra 2005. godine (tačka 3. predloženog dnevnog reda).
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 126, od prisutnih 126 poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Narodni poslanici Živodarka Dacin, Leila Ruždić-Trifunović, Snežana Stojanović-Plavšić, Miroslav Nedeljković i Milan Dimitrijević predložili su da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o izmeni Odluke o obrazovanju Anketnog odbora radi utvrđivanja istine o novorođenoj deci nestaloj iz porodilišta u više gradova u Srbiji, koji su podneli Narodnoj skupštini 4. oktobra 2005. godine, što je 4. tačka predloženog dnevnog reda.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 125, nije glasao jedan, od prisutnih 126 poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Narodni poslanik Veroljub Stevanović, predsednik poslaničke grupe Nova Srbija i samostalni poslanici devet plus devet, predložio je da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije, koji je podneo Narodnoj skupštini 29. septembra 2005. godine, što je 5. tačka predloženog dnevnog reda.
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 125, nije glasao jedan, od prisutnih 126 poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Narodni poslanik Miloljub Albijanić, na osnovu člana 90. i člana 140. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, predložio je da se obavi zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o veterinarstvu i Predlogu zakona o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije, što su tačke 1. i 2. dnevnog reda.
Da li narodni poslanik Miloljub Albijanić želi reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje ovaj predlog.
Za 126, od prisutnih 126 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.
Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku, na osnovu člana 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.
Za 126, od prisutnih 126 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Druge sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini, u celini.
D n e v n i r e d:
1. Predlog zakona o veterinarstvu;
2. Predlog zakona o Agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije (povučena posle načelne rasprave);
3. Predlog zakona o izmeni Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju;
4. Predlog odluke o izmeni Odluke o obrazovanju Anketnog odbora radi utvrđivanja istine o novorođenoj deci nestaloj iz porodilišta u više gradova u Srbiji;
5. Predlog odluke o izmenama Odluke o izboru članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije.
Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu sednice. Zahvaljujem svim poslanicima što su imali strpljenje da razjasnimo.
Pre toga dva obaveštenja. Članovi Odbora za saobraćaj i veze, obaveštavam vas da je sednica Odbora u 14,00 časova u sali na V spratu. Takođe, sednica Zakonodavnog odbora Narodne skupštine Republike Srbije održaće se u maloj sali nakon utvrđivanja dnevnog reda sednice Narodne skupštine.
Molim vas da strpljivo otpočnemo po dnevnom redu, a pauza će uslediti u 14,00 časova.
Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o veterinarstvu i Predlogu zakona o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije, a pre otvaranja zajedničkog načelnog pretresa, podsećam vas da, shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.
Samo da završi prethodni govornik i onda će imati reč, po Poslovniku, narodni poslanik Nemanja Šarović. Moramo da poštujemo svaki član Poslovnika.
Pošto ukupno vreme rasprave u zajedničkom načelnom pretresu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama sledeće: Srpska radikalna stranka – jedan sat 37 minuta 12 sekundi, Demokratska stranka Srbije – jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka - Boris Tadić – 44 minuta 24 sekunde, G17 plus – 37 minuta 12 sekundi, Socijalistička partija Srbije – 26 minuta 24 sekunde, Nova Srbija i samostalni poslanici 9 plus 9 – 21 minut 36 sekundi i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, četiri poslanika SPO-a, dva poslanika SDP-a i dva nezavisna poslanika, po pet minuta, na osnovu člana 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Istovremeno vas obaveštavam o ovlašćenim predstavnicima ispred poslaničkih grupa: za poslaničku grupu SRS narodni poslanik dr Zoran Mašić, G17 plus narodni poslanik Vladislav Kronić i ispred SPS-a Branče Stojanović.
Prelazimo na zajednički načelni pretres 1. i 2. tačke dnevnog reda: – PREDLOZI ZAKONA O VETERINARSTVU I AGENCIJI ZA VETERINARSKE, FITOSANITARNE I SANITARNE LABORATORIJE Po Poslovniku se javio narodni poslanik Nemanja Šarović.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Gospodine Markoviću, trebalo je da mi date reč odmah nakon što sam je zatražio, jer se ova odredba - odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika ne odnosi na vas, nego na onog ko je za ovom govornicom.
Ali, sada bih hteo, pošto član 225. kaže da narodni poslanik ima pravo da bude obavešten o svim pitanjima potrebnim za vršenje funkcije narodnog poslanika, a nakon što ste utvrdili dnevni red i spojili raspravu da to bude što kraće, pravi stampedo je zavladao na ova vrata, pa vas molim ako imate takvu informaciju da podelite sa svima, da nije možda došlo do poplave u zgradi Narodne skupštine, da nije požar, šta se dešava?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Nemam takvu informaciju. Poslanici mogu da budu bezbedni.
Pošto smo otvorili zajednički načelni pretres, pitam da li predstavnik predlagača dr Ivana Dulić-Marković, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, želi reč?
Izvolite, gospođo Dulić-Marković.

Ivana Dulić-Marković

Dame i gospodo narodni poslanici, kao što znate, nedavno smo imali pretres zakona o veterinarstvu i zakona o veterinarskim, fitosanitarnim i sanitarnim laboratorijama i zakon, sticajem okolnosti, nije izglasan u Skupštini. Zbog toga je Vlada ponovo utvrdila predlog ova dva zakona i oni su identični sa prethodnim i u njih su uneseni svi prihvaćeni amandmani svih poslaničkih grupa.
Zakon o veterinarstvu na sasvim nov način i sa novim pristupom reguliše važna pitanja zdravstvene zaštite životinja, zaštite ljudi od zaraznih bolesti koje se sa životinja mogu preneti i unapređuje proizvodnju proizvoda životinjskog porekla i proizvodnju bezbedne hrane životinjskog porekla.
Sastavni deo ovog zakona je lista zaraznih bolesti životinja, sačinjena po preporukama OIE, po čijim smernicama će se pratiti zarazne bolesti životinja i sprečiti pojava i širenje zaraznih bolesti, što je od velikog značaja, naročito u međunarodnom prometu.
Novim zakonom veterinarske organizacije se osnivaju ako ispunjavaju veterinarsko-sanitarne uslove koji su propisani zakonom u pogledu stručnog kadra, objekata, opreme i ne posluju više kao javne službe.
To znači da će se novim zakonom poslovi veterinarske zaštite dodeljivati veterinarskim službama na osnovu kvaliteta rada, pruženih usluga i postignutih rezultata, jer se privatizuju javne stanice, a omogućava se da u područjima gde nema privatnog interesa za osnivanjem službi država organizuje javnu službu.
Donošenjem ovog zakona uspostavio bi se ceo sistem mnogo efikasnije kontrole i nadzora duž celog lanca proizvodnje hrane životinjskog porekla, a to nam je veoma važno da bismo stigli do tržišta koja imaju veći broj potrošača nego što je to trenutno u Srbiji.
U zakonu se jasno definiše dobrobit životinja. On obavezuje držaoce i vlasnike životinja da sprovedu mere u cilju unapređenja zdravlja i dobrobiti životinja.
Novim zakonom se uvodi i veća kontrola uvoza, jer je po njemu uvoz moguć samo iz potpuno kontrolisanih objekata. Zakon propisuje obavezu obeležavanja i evidencije životinja, što će poboljšati kontrolu životinja u prometu i sprečiti ilegalnu trgovinu.
Ovo je važno u kontroli zaraznih bolesti i sprečavanju pojave i širenja zaraznih bolesti. Na način propisan zakonom omogućiće se praćenje tokom celog procesa proizvodnje i postavljanje koncepta "od njive do trpeze".
Novim zakonom osniva se veterinarska komora, koja daje licence veterinarima i oduzima licence za rad nesavesnim i neprofesionalnim veterinarima.
Zakonom je regulisano i ovlašćivanje zaposlenih u veterinarskim stanicama za obavljanje pojedinih stručnih poslova veterinarske inspekcije, što smanjuje državnu administraciju. Zakonom će se uspostaviti i nova javna služba kafilerija, tj. uspostaviće se novi lanac objekata za prikupljanje, preradu i uništavanje otpadaka životinjskog porekla.
Dakle, ovo je zakon koji je usaglašavan dugo sa strukom i verujemo da će svi narodni poslanici u Skupštini glasati za njega.
Da bi se zakon o veterinarstvu mogao adekvatno primeniti, kao i da bi se unapredio rad i drugih službi, Vlada je predložila zakon o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije. Ovaj zakon ovlašćuje Vladu da osnuje agenciju, u skladu sa Zakonom o javnim agencijama.
Agencija će, u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom, upravljati i koordinirati mrežu laboratorija koje obavljaju laboratorijske poslove koji se odnose na: veterinarsko-sanitarnu kontrolu, fitosanitarnu kontrolu, sanitarnu kontrolu i druge oblike kontrole hrane; veterinarsku kontrolu životinja i fitosanitarnu kontrolu biljaka koje se ne koriste u ishrani, kao i sanitarnu kontrolu pijaće vode, i kontrolu ispravnosti i sastava nad biološki aktivnim materijalima koji se koriste za poljoprivrednu proizvodnju.
Ova agencija će uspostaviti institucionalnu strukturu za laboratorije radi obavljanja analize, koja će pomoći u sprovođenju niza postojećih i budućih propisa koji se odnose na bezbednost hrane. Država mora da bude garant kontrole ispravnosti poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. Mislimo da je ovo jedan dobar način da se izgradi mehanizam da bi država mogla da uspostavi svoju ulogu.
Dakle, svrha agencije je uvođenje reda, smanjenje zloupotreba i korupcije, upravljanje u odnosima između inspekcija i laboratorija i kod uzorkovanja, kod primanja uzoraka, praćenja uzoraka, praćenja izvršenja testiranja, troškova analize i izdavanja rezultata.
Isto tako, na ovaj način će se u raznim institucijama moći odvojiti savetodavna služba od kontrolnih funkcija države. Naravno, to će ostaviti prostor mnogim institutima i fakultetima da se bave svojom osnovnom delatnošću, a to je naučni rad ili obrazovanje.
Ovo su dva dobra zakona koja će pomoći da poljoprivredni proizvodi na brži način stignu do tržišta i da naši potrošači budu uvereni u bezbednost i ispravnost hrane koju kupuju.
Pozivam vas da glasate za ova dva zakona. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala, gospođo Dulić-Marković.
Pitam da li izvestioci nadležnih odbora žele reč? (Ne.)
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne.)
Obaveštavam vas da su, saglasno članu 93. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, do otvaranja zajedničkog načelnog pretresa prijave za reč u pisanom obliku, sa redosledom narodnih poslanika, podnele dve poslaničke grupe – poslanička grupa Srpska radikalna stranka i poslanička grupa G17 plus. Dakle, dve poslaničke grupe, Srpska radikalna stranka i G17 plus su prijavile govornike.
Dakle, prvo će reč imati gospodin Dragoslav Milković, zatim narodni poslanik Dragan Rafailović, a sada ima reč ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS gospodin Mašić, a potom i ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS Branče Stojanović.

Zoran Mašić

Srpska radikalna stranka
Uvaženo predsedništvo, uvažena gospođo ministre, uvaženi gospodine direktore Uprave za veterinarstvo, uvažene dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da kao ovlašćeni predstavnik Srpske radikalne stranke nešto kažem o ova dva zakona o kojima danas raspravljamo.
U prethodnoj raspravi sam opširno govorio i izneo i dobre strane pre svega zakona o veterinarstvu, a i neke propuste koji su učinjeni u tom zakonu, i sa neodobravanjem izneo argumente zašto zakon o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije ne treba da se usvoji. Sugestija je bila da se povuče iz procedure.
Međutim, nažalost, imali smo situaciju, moram reći na moje žaljenje, pre svega kao veterinara, prema kolegama koji čekaju gotovo 14 godina donošenje novog zakona, da taj zakon o veterinarstvu nije izglasan. Vladajuća većina, zahvaljujući pre svega medijima, vrlo vešto je zamaskirala tu činjenicu da jedan značajan, jedan kapitalni zakon nije usvojen u narodnom parlamentu, nego je čak na državnoj televiziji to veče rečeno – izašli su iz skupštinske sale poslanici Srpske radikalne stranke i Demokratske stranke i iz tih razloga nije izglasan zakon, a ne ono što je bilo istinito, a to je da za taj zakon nisu glasali predstavnici Srpske radikalne stranke, tj. za oba zakona, zatim predstavnici Socijalističke partije Srbije, a da su poslanici Demokratske stranke bili uzdržani, znači nisu glasali.
Vlada je takođe požurila da ponovo vrati u proceduru ovaj zakon, ne želeći na pravi način da ga izmeni u skladu sa datim primedbama u toku načelne rasprave i rasprave u pojedinostima, sa obrazloženjem da će ta procedura trajati još možda narednih mesec dana, da se dobiju iznova sve saglasnosti relevantnih ministarstava, pa da onda ponovo ide u proceduru.
Jednostavno, posle nepune dve nedelje vraćeni su ovi zakoni, sa određenim izmenama u zakonu o veterinarstvu putem određenih amandmana. To su bile sitne popravke nekih članova, gde su prihvaćeni amandmani poslanika Srpske radikalne stranke i drugih stranaka.
Suštinski, zakon o veterinarstvu je samo donekle izmenjen, a ono što je bila suštinska primedba ovde u ovom parlamentu, a što je bio zahtev pre svega veterinarske struke, to ni u ovom predlogu zakona nije učinjeno.
Jedino, istine radi, moram reći sa ovog mesta da su predložena dva amandmana od poslanika vladajuće većine, i to pre svega poslanika iz grupacije odakle potiče i gospođa ministar, poslanika G17, da se ono što je bilo predloženo kao amandmani od poslanika SRS i što smo mi želeli da se promeni u tom predlogu zakona i poboljša.
Tako da će ovaj predlog zakona o kome ćemo raspravljati danas i najverovatnije sutra u pojedinostima u suštini biti izmenjen amandmanima G17, a nije nažalost prihvaćeno da to bude iz poslaničke grupe SRS, bez obzira što je to predložila moja malenkost koja ima neki ugled i autoritet u veterinarskoj struci, bez ikakve lažne skromnosti. To je politika i to je nešto što je donekle i normalno u parlamentu.
Obrazlažući ovde Predlog zakona gospođa ministar je rekla da je splet okolnosti uticao da se ne prihvate ili ne izglasaju ova dva zakona. Ne bih se složio da je to splet okolnosti; upravo je to bio politički stav stranaka koje su tog momenta glasale. Najverovatnije je u međuvremenu promenjen politički stav stranke koja podržava vladajuću većinu u ovom parlamentu i Vladu i stekli su se uslovi da se taj zakon izglasa.
Međutim, ja moram reći da je donekle, da ne kažem možda najviše, krivo upravo Ministarstvo i uz sve uvažavanje gospođe ministra mislim da je ona dobrim delom kriva što i u tom prvom glasanju taj zakon nije izglasan, jer nije, prvo, želela da iskaže više razumevanja za podnete amandmane.
Poslanička grupa SRS je imala ozbiljnu nameru da podrži u celosti taj zakon, ja sam to predočio i na Odboru za poljoprivredu i ovde za govornicom, da su bili podržani naši amandmani, ali se nije imalo razumevanja za to.
S druge strane, mislim da politika koju vodi Ministarstvo poljoprivrede u oblasti poljoprivrede nije dobra i da su previše u oblacima ljudi iz Ministarstva, i samim tim i ministar, u odnosu na ocenu koja je data od strane Evropske ekonomske zajednice za reforme koje su učinjene u oblasti poljoprivrede. Ja ih stvarno ne vidim, jer, prvo, doneto je malo zakona. Nešto što je urađeno nije predočeno javnosti.
Želim sa ovog mesta da pitam – šta je sa strategijom razvoja poljoprivrede? Vlada Republike Srbije je usvojila pre dva meseca ili nešto više, niko tu strategiju ovde od nas poslanika, prvo da pođem od članova Odbora za poljoprivredu, nije ni video ni dobio. Možete reći da to stoji na sajtu Ministarstva, pa možete tamo pročitati.
Ja se slažem, najverovatnije postoji, mada nisam otvarao sajt Ministarstva za poljoprivredu skoro, ali ima određeni broj poslanika koji jednostavno neće tim putem da se informiše, a pogotovo naši građani koji su i te kako zainteresovani, i to pre svega poljoprivredni proizvođači, za strategiju poljoprivrede koju je ova država usvojila. Vi taj dokument nigde niste prezentirali. Mislim da je to nešto što je trebalo da se učini.
Programom Vlade Republike Srbije i Ministarstva budžetom su opredeljena značajna sredstva za podsticaj poljoprivrede u ovoj i prošloj godini i u obliku kredita podeljena su značajna sredstva poljoprivrednim proizvođačima. Do današnjeg dana vi niste hteli dostaviti članovima Odbora za poljoprivredu informaciju ko je dobio sve ta kreditna sredstva i jesu li namenski iskorišćena, a obavezni ste bili, prema uredbi koju je Vlada donela.
Radite nešto što je netransparentno, nešto što ne može da bude interes građana, a ne može biti ni prava politika ni Ministarstva za poljoprivredu, ni Vlade Republike Srbije, jer to su sredstva svih građana i obaveza je Ministarstva poljoprivrede da da prave informacije, pogotovo što je Odbor za poljoprivredu u dva navrata tražio te informacije, a Ministarstvo se oglušavalo pozivajući se na Zakon o bankarskom poslovanju, da se iz tih razloga ne može dati na uvid ko je sve i u kom iznosu i za koje namene dobio sredstva, a uredbom je to drugačije regulisano.
Prema tome, gospodo iz Ministarstva, gospođo ministre, morate shvatiti da je možda dobrim delom takva politika Ministarstva bila razlog nedonošenja ovog zakona na prošloj raspravi. Nadam se da u narednom periodu... Da apstrahujem i odnos, u poslednje vreme, Ministarstva poljoprivrede prema Odboru za poljoprivredu, gde na prošloj raspravi nije bila prisutna gospođa ministar. Na poslednju raspravu Odbora, gde se raspravljalo o štetama izazvanim poplavama, došao je načelnik inspekcije, čovek koji kao da je pao sa neba.
Glasao je tamo, za šta god su članovi Odbora glasali, on podiže ruku i glasa, glasa kao da je član Odbora. Ako šaljete ljude u Odbor za poljoprivredu kada raspravljamo o konkretnim stvarima, onda pošaljite kompetentne ljude, jer se i mi trudimo da budemo kompetentni za ono o čemu raspravljamo ili bar pozivamo kompetentne ljude.
Ja želim sa ovog mesta kritički da se osvrnem pre svega upravo na te činjenice koje su dobrim delom i doprinele da ovako jedan važan zakon - zakon o veterinarstvu, koji se toliko dugo pripremao i koji je od značajnog interesa za veterinarsku struku, nije prošao. Ja nisam kao veterinar srećan što ponovo moram da raspravljam o tom zakonu, jer je on svakako jedan od značajnih zakona pre svega za veterinare, za unapređenje...
(Predsedavajuća, Gordana Pop-Lazić: Gospodine Mašiću, da li koristite i drugih deset minuta?)
Da svakako. Za unapređenje zaštite zdravlja životinja, ali isto tako je značajan i za unapređenje razvoja stočarstva i pogotovo naše pojavljivanje na svetskom tržištu, a pogotovo što imamo jednu značajnu situaciju pojava određenih zaraznih bolesti životinja koje se masovno pojavljuju i zaraznih bolesti koje se sa životinja prenose na ljude, tako da nam je i te kako značajan ovaj zakon.
Zato ćemo mi u ovoj raspravi kao poslanička grupa pokušati da damo kritički osvrt na ono što nije na pravi način regulisano ovim zakonima.
Što se tiče političkog stava o agencijama, naš politički stav kao političke stranke je nepromenjen, mada amandmanima koji su podeljeni pre početka rasprave mi pokazujemo dobru volju, i polazimo od činjenice da se neće prihvatiti ono što u osnovi predlažemo da se brišu članovi i ne prihvati ovaj zakon; dali smo i predlog tri amandmana da se popravi taj zakon. Bojim se da ni to neće biti prihvaćeno, no vi na to, kao vladajuća većina i predlagači, imate pravo.
Ono što želim posebno da apostrofiram, vezano za zakon o veterinarstvu, što nije na pravi način regulisano, pre svega, kod veterinarske komore. Veterinarska komora jeste telo koje se osniva radi zaštite i unapređenja stručnosti i očuvanja profesionalne etike, zaštite profesionalnih interesa veterinara i članstvo u komori je obavezno za sve veterinare.
Međutim, krucijalni kontrolor veterinarske komore je Ministarstvo poljoprivrede. Znači, od toga da statut te komore treba da odobri, na neki način da da saglasnost Ministarstvo, do određenih drugih stvari koje su propisane pre svega članom koji reguliše delatnost i poslove komore. Između ostalog, to su cene veterinarskih usluga. Zalaganje veterinarske struke je bilo da komora formira najniže cene veterinarskih usluga, jer one objektivno ne mogu biti identične na celom području Republike Srbije.
I pogotovu, zahtev struke bio je da veterinarska komora bude partner Ministarstvu za poljoprivredu kod određivanja cena veterinarskih usluga iz programa mera zdravstvene zaštite životinja, onoga što država finansira iz budžeta.
U tom smislu je predložen jedan amandman; bio je predložen i prošli put u nešto izmenjenom obliku od kolega iz DS-a, ali ovaj put smo predložili ispred Srpske radikalne stranke taj amandman, ali predlagač juče na rastavi na Odboru nije prihvatio, tako da ostaje da komora određuje cene usluga kao najniže cene i faktički da komora nema nikakvog udela u određivanju cene rada veterinara u okviru programa mera, kako veterinara operativaca, tako i veterinara u specijalističkim ili naučnim veterinarskim institucijama.
Sledeća stvar na koju želim da ukažem jeste, po meni, nedovoljna angažovanost Uprave za veterinarstvo u ovih proteklih mesec i po dana, kada se govori u medijima o pojavi jedne opasne zarazne bolesti, to je influenca živine. Nekako je primat u informisanju građana o opasnosti od te bolesti preuzela zdravstvena služba i maltene svaki dan se ministar zdravlja ili neko iz Ministarstva pojavljuje da objašnjava građanima koje su opasnosti od te bolesti, a ministar poljoprivrede i gospodin Krnjajić, kao direktor Uprave, po mom mišljenju, po mojoj informisanosti, po onome koliko ja pratim, nedovoljno ističu taj problem sa veterinarskog aspekta.
Primarno je to bolest životinja od koje živina oboleva u značajnom broju i nažalost uginjava. Istina je da taj virus može mutirati, da je mutirao u nekim državama i da su ljudi oboleli, ali još uvek nije utvrđeno da li se prenosi sa ljudi na ljudsku populaciju, nego je za sada utvrđeno direktno prenošenje sa životinja na čoveka.
Usvajanjem zakona i osnivanjem ovog saveta za veterinarstvo, on bi trebalo da se bavi procenom analize rizika unošenja, pojave i širenja zaraznih bolesti i procenom mogućih negativnih efekata po zdravlje životinja i ljudi. Time upravo veterinarska struka treba da dobije veći ugled i popularnost, da se više čujemo u medijima kod naroda i da ono što pripada nama kao struci mi i više afirmišemo.
Poslednjih dana imamo na TV reklamu Ministarstva o uvođenju HASAP sistema. Istina je, ovim zakonom se uvodi obaveza uvođenja kontrole kritičnih tačaka u procesu proizvodnje, pre svega, u objektima gde se kolju životinje, i to je dobro, to je nešto što je nužno kod nas.
Međutim, mislim da ta reklama ili reklamiranje na taj način ovoga nije primereno sadašnjem vremenu, a pogotovu vremenu za koje se govori da će se uvesti taj sistem. Ja vam odgovorno tvrdim da se nigde, ni u jednoj klanici ne može za tri meseca uvesti HASAP sistem.
Sa druge strane, dato je obećanje građanima ili bolje rečeno onima koji imaju te objekte da će Ministarstvo pomoći sa 80%, da će pokriti troškove, što isto tako mislim da nije u redu, iz agrarnog budžeta. Jer, to je nešto što neko, ako želi kvalitetnije da proizvodi ili želi da bude konkurentan na tržištu, treba da uvede pre svega svojim sredstvima, većim delom svojim sredstvima.
Na primer, pomoći jednom gospodinu Matijeviću u Novom Sadu, koji ima industriju mesa sa 80% uređenog sistema HASAP-a, mislim da je van pameti, uz sve izvinjenje, ili nekim drugim klaničarima. Pare koje se odvajaju za tako nešto treba usmeriti na drugu stranu, tako da je moja sugestija upravo u tom smislu.
Dalje, mislim da Ministarstvo treba da objašnjava šta čeka građane koji se bave proizvodnjom namirnica životinjskog porekla, da tako kažem, ili, to je sada zakonom regulisano, proizvoda životinjskog porekla – to je da onaj ko iznosi na pijacu zaklane piliće ili drugu živinu ne može više klati kod svoje kuće i nositi na pijacu, nego se isključivo ta živina može klati u registrovanim klanicama za klanje živine ili eventualno kunića. To je nešto za šta treba građane pripremati, da ih donošenjem ovog zakona čega tako nešto i u tom smislu se oni i prestrojavaju.
Dalje, dobra je ideja da se osnuju javne ustanove koje će se baviti sakupljanjem, preradom i uništavanjem leševa, ali u odnosu na sredstva u agrarnom budžetu, u odnosu na stanje tih subjekata, da li je i koliko je realno da se to stavi u funkciju? Ako to već zakonom donosite, onda očekujem da se prilikom usvajanja novog budžeta odvoje značajnija sredstva za tako nešto. Pogotovu zbog pojava zaraznih bolesti masovnog karaktera, gde će morati da se ubija veliki broj životinja, moramo imati objekte gde će se takve životinje neškodljivo uklanjati. Ja to pozdravljam, samo se pitam da li imamo para da to revitalizujemo i pripremimo dalje.
S obzirom da vreme ističe, uvažiću tu činjenicu; govoriću u načelnoj raspravi ono što nisam rekao, a to je o zakonu o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije. I, nisam se dotakao izdavanja dozvola, jer imamo i tu velikih problema. Ja sam i prošli put govorio – uvozimo životinje koje su zaražene opasnim zaraznim bolestima, koje prema našem zakonu ne smeju da se uvoze, ali biću konkretniji kada budem govorio u načelnoj raspravi. Hvala.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Hvala, gospodine Mašiću. U popodnevnom delu prvi je gospodin Stojanović, a sada dajem pauzu do 15,00 časova. Hvala.
(Posle pauze – 15.10)

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dame i gospodo, nastavljamo sa popodnevnim tokom sednice.
Reč ima ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS Branče Stojanović, a potom ćemo, ako se u međuvremenu ne prijavi neki ovlašćeni predstavnik ili predsednik poslaničke grupe, krenuti po prijavljenim govornicima, pa će prvi reč imati Dragoslav Milković, a potom narodni poslanik Dragan Rafailović, pa narodni poslanik Paja Momčilov. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Branče Stojanović

Socijalistička partija Srbije
Hvala, gospodine predsedniče, uvažena gospođo ministre, gospodine Krnjajiću, dame i gospodo narodni poslanici, pred vama je ponovo, kao što smo čuli, kao što znamo, zakon o veterinarstvu. To kako je on dugo pripreman i kako ima "sreću" da bude po drugi put u skupštinskoj proceduri, mislim da na neki način govori o važnosti tog zakona. To je jedan od ključnih zakona u procesu pridruživanja EU. Pripada grupi zakona iz oblasti poljoprivrede, gde negde oko 35% ukupnog prilagođavanja mora da prati zakonska regulativa.
Odmah da kažem, na početku, da su nesuglasice i izvesne nedoumice koje su postojale u poslaničkoj grupi SPS na sastanku sa ljudima zaduženim za ovu oblast iz Ministarstva poljoprivrede i sa ministrom poljoprivrede, kako da kažem, usaglašene i uvažavajući značaj ovog zakona i regulative koju ovaj zakon tretira, poslanička grupa SPS će podržati i glasaće za zakon o veterinarstvu. Slično je i sa zakonom o agenciji. Mislim da je izvestan broj amandmana koje su podneli poslanici SRS-a važan, a pre svega oni koji se odnose na akreditaciju, a o tome ćemo naravno reći svoj stav kada budemo razgovarali o amandmanima.
Ovaj zakon je veoma važan, mislim da ćemo oko toga svi da se složimo, a između ostalog, definiše i determiniše dalji razvoj stočarstva. Znamo koliko je to značajno za poljoprivredu naše zemlje, jer stočarstvo je viša faza prerade ratarske proizvodnje. Ako mislimo da razvijamo poljoprivrednu proizvodnju, ako je poznata činjenica da se 42% bruto dohotka naše države ostvaruje u poljoprivredi, to govori o značaju ovog zakona.
Zakon tretira nekoliko oblasti, a pre svega reorganizaciju veterinarske službe. Zatim, mislim da je vrlo važno ovo što se tiče osnivanja veterinarske komore. Ona je, naravno, postojala i do sada, ali njena uloga nije bila prevashodna i značajna u tom smislu. Veterinar može da dobije, odnosno da izgubi licencu, što je po meni vrlo važno.
Ono što je važno, a mislim da je gospodin Mašić to rekao u svojim uvodnim napomenama, to je da je izvestan broj amandmana, a pre svega amandmana poslanika SRS za koje su dobili podršku i nas poslanika iz poslaničke grupe SPS, ugrađen. Mislim da je to dobar gest i dobar potez od strane ljudi iz Ministarstva. Prema tome, zakon je važan, a mi shvatamo njegov značaj i s tim u vezi je i ovakva odluka vezana za podršku ovom zakonu. Hvala.