TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 31.10.2005.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

5. dan rada

31.10.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:10 do 17:20

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Šormaz, potom narodni poslanik Radiša Ilić, pa narodni poslanik Petar Cvetković.

Dragan Šormaz

Demokratska stranka Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, reče ovde narodna poslanica za koju znamo, već je pomenuto da je uvela ratno stanje pod formom vanrednog stanja u zemlji dok je obavljala određenu dužnost, da neki od nas obraćajući se ministru ovde rade promene i ovakve zakone zato što su to uslovi, a ne zato što osećaju potrebu za tako nečim.
Morao sam da reagujem prvo na to i na takvu, blago rečeno, neistinitu i netačnu izjavu, jer gospođa bi trebalo da zna da skoro 80% građana države Srbije i Crne Gore kada ih pitate, pokazala su ispitivanja javnog mnjenja, da li ste za to da Srbija bude deo EU odgovara sa "da".
Skoro 80% građana i sve koliko znam relevantne političke stranke u Srbiji isto to kažu i rade na tome da jednog dana budemo deo te velike evropske porodice gde nam je i mesto.
Ako smo već kao država doneli takvu odluku i radimo na tome da budemo deo velike evropske porodice, a logično je da ta velika evropska porodica daje nama uslove za priključenje EU, ne znam koji drugi termin da upotrebimo i koju drugu srpsku reč da upotrebimo. Ali, ako treba negde da se priključimo, logično je da ispoštujemo uslove te mnogo veće asocijacije nego što je naša država, jer ako treba zajedno sa njima da živimo u EU logično je da i naša država bude uređena na takav način kao i te države, a to su uslovi i ne treba ta reč da joj bude strana.
To su tzv. evropski standardi i logično je da mi kao država i u ovoj oblasti uskladimo naše zakonodavstvo sa evropskim standardima. Koji su to evropski standardi koji se traže od nas u ovoj oblasti da ih usvojimo? To je novo ustrojstvo policije i pretpostavke za decentralizaciju i ovlašćenja u okviru policije.
Zatim, nova organizaciona struktura, kao što novi zakon i predviđa, direkcija policije, policijska uprava za grad Beograd, područne policijske uprave, policijske stanice i načela za njeno funkcionisanje, potpunije i preciznije definisanje policijskih poslova i saradnja sa drugim državnim organima, sveobuhvatno uređivanje policijskih ovlašćenja i redefinisanje, značajne promene u domenu radnih odnosa, po prvi put uređivanje i kontrola rada policije, spoljašnja i unutrašnja. Zatim, uvođenje pomoćne policije umesto rezervnog sastava.
Insistira se na pravima lica prema kojima se policijska ovlašćenja primenjuju. Uređivanje položaja, dužnosti, prava i odgovornosti policijskih službenika samo u delu u kome se to razlikuje od ostalih državnih službenika. To je sve ono što se traži od nas, što je naša obaveza prema građanima države Srbije, bilo da smo vlast, bilo da smo opozicija. Naša je obaveza da stvorimo što jeftiniju državu za poreske obveznike, što jeftiniju policiju, a što efikasniju policiju. To se po starom zakonu nije moglo i naravno da je zbog toga bio potreban novi zakon.
Koje su to promene u zakonu o policiji?
Prvo, novi koncept javne bezbednosti. Po Zakonu o unutrašnjim poslovima od 1991. godine bezbednost je pružena građanima, državljanima Srbije, a po novom zakonu o policiji, koji imamo ispred nas, bezbednost se osigurava svima na teritoriji Srbije, znači i onima koji nisu građani Republike Srbije po našem Ustavu, a nalaze se na našoj teritoriji.
Drugo, operativna nezavisnost policije. Šef policije do sada je bio ministar unutrašnjih poslova, a sada po novom zakonu šef policije je direktor policije.
Zatim, demilitarizacija, ukidaju se dosadašnji činovi, uz restriktivne izuzetke u slučajevima gde to zahteva način komandovanja. Takođe, dosadašnja rezervna policija, sa vojnim obveznicima u njenom sastavu, zamenjuje se pomoćnom policijom, koja se formira u skladu sa principom dobrovoljnosti njenih pripadnika.
Dekoncentracija; prema novom zakonu poslovi se po prvi put raspodeljuju na sve nivoe organizovanja, precizno se određuje šta radi MUP, šta policija, šta direkcija, šta područne uprave, šta stanice policije, čime se odlučivanje, samostalnost i odgovornost spuštaju na lokalne nivoe, kada smo već pričali i o decentralizaciji.
Zatim, depolitizacija. Po starom zakonu politički odgovorni, pored ministra, bili su zamenik i pomoćnici ministra, a po novom zakonu politički odgovoran je samo ministar, dok su svi ostali u policiji odgovorni samo za struku i za posao koji obavljaju i biraju se samo na osnovu stručnog znanja i na konkursu, a ne kao što je do sada bilo postavljenjem. Imali smo slučajeve gde se postavljaju magacioneri u određenim opštinama, to je bilo u vreme DOS-a, za načelnike MUP-a.
Vezano za depolitizaciju i ovo što sam sada rekao je i profesionalizacija. Pomoćnici ministra biraju se u postupku predviđenom Zakonom o državnim službenicima. Taj zakon smo ovde usvojili, čime se obezbeđuje trajnost, depolitizacija i stručnost. U više zakonskih rešenja naglašena je lična odgovornost, kako lica na položaju, tako i svih drugih policijskih službenika. Dakle, biraju se na konkursu.
Uostalom, sam direktor policije se bira konkursom na pet godina, što znači da će on biti na pet godina izabran i sasvim sigurno raditi u mandatu dva ministra, jer jedna vlada ima rok trajanja od 4 godine. Eto vam dovoljan dokaz o depolitizaciji.
Redefinisanje policijskih ovlašćenja; starim zakonom se načelno i segmentarno uređuje samo nekoliko policijskih ovlašćenja, dok se novim zakonom utvrđuju i redefinišu sva policijska ovlašćenja, a detaljno razrađuje 21. Ostala su razrađena drugim zakonima, čime je ispunjen jedan od glavnih uslova koji se odnosi na policiju, na koje smo se obavezali prilikom prijema u Savet Evrope.
Daleko viši stepen zaštite ljudskih prava. U primeni svih ovlašćenja predviđene su garancije za zaštitu ljudskih prava po najvišim međunarodnim standardima, u praksi Međunarodnog suda za ljudska prava u Strazburu. U vezi sa prikupljanjem podataka valja naglasiti uvođenje seta potpuno novih odredaba zaštitnog karaktera u odnosu na lične podatke.
Po prvi put uređivanje kontrole rada policije. Starim zakonom nije uređivana kontrola rada policije, a novim zakonom se to sveobuhvatno čini, uređivanjem kako spoljašnje kontrole policije, tako i više oblika unutrašnje kontrole. Služba za unutrašnju kontrolu, bilo je ovde polemike da li tako da se zove ili ne.
Podsetiću vas da se u zemljama engleskog govornog područja to zove internal affairs, kada prevedete to su unutrašnji poslovi. Znači, postoji služba, postoji postupak po predstavkama i drugo, što je iznad zakonodavne prakse većine zemalja u regionu.
Znam to da kažem na engleskom, ne znam da kažem na francuskom, ti Momo izađi pa kaži na kineskom, ako znaš.
Princip saradnje daleko je razvijeniji novim zakonom o policiji, i to kod svih oblika saradnje u nacionalnim okvirima, ali i u pogledu međunarodne saradnje, kojim se stari zakon nije bavio. Princip javnosti, ovim pitanjem se stari zakon uopšte nije bavio, a novim zakonom je ovaj princip razrađen normama koje su u svemu u skladu sa domaćim zakonodavstvom, ali i sa međunarodnim standardima o dostupnosti informacijama, o obavezi zaštite poverljivih podataka itd.
Javna vidljivost, tj. kako mi volimo da kažemo transparentnost sredstava za rad policije daleko je iznad uređenosti ovog pitanja u starom zakonu. Kao ilustracija može da posluži da se po prvi put u našem pravnom poretku uređuju i sredstva za posebne operativne potrebe policije, što je bilo nezamislivo u vreme donošenja starog zakona - 1991. godine.
Narodni poslanici, poštovani prijatelji, ovo je zakon koji je jedan veliki korak napred i ovo je naša obaveza u odnosu na postojeće stanje i postojeći zakon. Možda nije u detalje, u tančine najsavršeniji, ali je mnogo bolji od postojećeg zakona.
Obaveza prema državi i prema narodu je da ovaj zakon usvojimo. Moje mišljenje je da svi koji u ovom parlamentu ne budu glasali za ovaj zakon, u stvari su protiv evropskih integracija i ulaska Srbije u Evropsku uniju. Zbog toga pozivam sve prijatelje, kolege narodne poslanike, da u danu za glasanje podrže ovaj zakon.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvolite, po Poslovniku, narodni poslanik Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, osvrnuću se na deo ovoga o čemu je govorio gospodin Šormaz. Nije internal affairs, ono što ste vi ovde govorili, unutrašnja kontrola. To je naziv samog ministarstva, tako da vam je potpuno pogrešan prevod, gospodine Šormaz.
Dakle, ministarstvo unutrašnjih poslova je ministry of internal affairs. Nije unutrašnja kontrola u samom ministarstvu, tako da izgleda ne znate kako se to naziva, ali šta da vam radim. Imate mogućnost da kažete na dva načina, u zavisnosti od toga da li je british english ili american english, da li je foreign affairs ili external affairs.
Izašao sam zbog nečeg drugog. Dame i gospodo, drago mi je da ste bili veseli tokom izlaganja gospodina Šormaza, nemam ništa protiv toga.
Izašao sam ovde jer smo jutros postavili jedno veoma značajno pitanje ministru Jočiću i uveren sam da naša policija, koja je veoma efikasna, veoma ozbiljna, uveren sam da mnoge stvari zna, podatke ima odmah.
U današnjem intervju visokog funkcionera Vlade Republike Srbije, novinar mu postavlja pitanje: "Aleksandar Vučić vam je poručio da ne idete čekićem na bager". To je posle činjenice da su predstavnici dve političke stranke objavile rat SRS, tako su oni rekli, to su SPO i DS. Onda sam rekao da mi ne želimo da učestvujemo ni u kakvom ratu, ali da od političkog sukoba sa njima nećemo da bežimo, a da im preporučujem da ne idu čekićem na bager. Odatle ovo pitanje.
Odgovor je bio sledeći: "Neće nas uplašiti. Nisu to učinili ni kada su slali kamione ubice na naše članove, kada su ubijali i spaljivali ljude u živom kreču". Nisu važne dalje ove laži oko toga da li je naš predsednik opštine vitlao pištoljem, pošto nije, vitlao je futrolom za mobilni telefon, istine radi. Dosta je bilo raznih lažova. Naravno, to su izmislili lažovi iz DS, zato što ih tamo gone ljudi za krađu od 7,5 miliona u stambenom fondu na lokalu. U tome je suština. Ali, da ne pričamo sad o tome. Vraćam se na ove dve ozbiljne stvari.
Gospodine ministre, tražim od vas da izađete, radi javnosti, popodnevni su sati, jutros oko 11,00 sati smo o ovome razgovarali i siguran sam da je četiri sata bilo više nego dovoljno vašoj službi u MUP-u da te navode proveri. Da li smo mi iz SRS, a prevashodno pitam da li sam to ja, pošto se pitanje odnosilo na mene, učestvovao u spaljivanju ljudi u živom kreču? Jesam ili nisam? Ili sam ubica, psihopata, ludak koji mora istog trenutka da ide u zatvor i nikada da ne izađe, ili vi imate visoke funkcionere Vlade koji su veliki lažovi, u najmanju ruku?
Neću da pričam o svemu drugom, hoću samo da kažem da su veliki lažovi u pitanju. Ili je jedno ili je drugo, treće ne postoji. Samo od vas očekujem odgovor. Znam da vi sada imate i skupštinsku većinu i znam da je to vama problem, ali vi ovde ne možete da se ponašate kao političar, ovde morate da se ponašate kao profesionalac, ako hoćete i kao stručnjak u svojoj oblasti, kao neko ko mora da se bavi tim poslom, jer za vas moram da budem jednak kao i svaki drugi građanin Srbije.
Ne može da se pojavi bilo ko i da kaže da su srpski radikali spaljivali ljude u živom kreču. Ili je to istina, uhapsite nas odmah. Ne tražim da hapsite onoga, nego samo kažite da je u pitanju veliki lažov i zadovoljan sam zbog toga.
Nemam ništa protiv toga što će neko da laže, ali hoću da građani Srbije znaju da je taj neko slagao.
(Predsednik: Vreme.)
Završavam, gospodine Markoviću.
Još jedanput hoću da kažem o čemu je ovde reč, da bi građani čuli, oni koji nisu imali prilike u prepodnevnim satima da gledaju sednicu Narodne skupštine. Čitavu kampanju u koju su krenule DS i SPO protiv SRS, postoji ta kampanja zbog jedne činjenice: zato što bi neki da trguju Kosovom i Metohijom, a pre svega da se zaštite od budućih hapšenja zbog lopovluka, kriminala i korupcije.
Zato što neki od njih znaju, "mi smo dobri sa ovima, sa onima, dogovorili smo se sa njima na različite načine, malo ćemo mi da vladamo, malo će oni da vladaju, pa ćemo malo zajedno, pa ćemo malo odvojeno i nikom ništa", znaju oni kad dođu radikali na vlast da onda više nema dogovora, nema više krađe, korupcije, mita, lopovluka, otimačine, uzimanja, uništavanja poslovnog prostora, uništavanja svega po Beogradu, na nivou cele Srbije. Zato građani Srbije traže promene i zato mi tražimo odgovor od ministra policije.
Evo, spreman sam odmah, sam ću sebi da stavim lisice na ruke ako sam to uradio, ili neka ministar kaže ko je lažov. Nema velike filozofije, istina mora da izađe na videlo i to očekujem od vas odmah gospodine ministre.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Replika, gospodin Šormaz, lično je pomenut.

Dragan Šormaz

Demokratska stranka Srbije
Gospodine Vučiću, možda nije tačno ono što sam rekao, ali vidim da volite da proveravate. U Engleskoj se ministarstvo unutrašnjih poslova zove Home secretary, a svaki građanin koji gleda bilo koji američki kriminalistički film može da vidi da se služba unutrašnje kontrole u američkoj policiji zove Internal afairs i to je ono što sam rekao, ne vidim zašto ste zbog toga izlazili. Možda  grešim, a za ovo drugo, to će odgovoriti ministar.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Thank you very much. Reč ima ministar Jočić.

Dragan Jočić

Ovako, s obzirom na vaš prepodnevni zahtev, gospodine Vučiću, nijedan od navoda iz izjave nije bio predmet provera kriminalističke policije. Takođe, nadležna javna tužilaštva nisu stavila zahteve za prikupljanje potrebnih obaveštenja u vezi navodnih događaja o kojima se govori u izveštajima, odnosno u napisima.
Prema raspoloživim podacima, MUP nije dobio bilo kakvo obaveštenje o navodnim događajima iz drugih izvora, kao što su predstavke, anonimne ili potpisane, javno pogovaranje, sredstava javnog informisanja i drugo. To je Uprava kriminalističke policije.
A iz Uprave za borbu protiv organizovanog kriminala sam dobio, na osnovu mog usmenog zahteva koji sam dao, "da po vašem pitanju, a odnosi se na aktivnosti pripadnika SRS u vezi izvršenja krivičnih dela, odnosno ubistva, obaveštavamo vas da na osnovu raspoložive evidencije nemamo saznanja u tom smislu."

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Dobili ste informaciju, nemojte odgovarati na informaciju, nije korektno.
Po Poslovniku reč ima narodni poslanik Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Bilo bi nečasno da nisam izašao za govornicu, a vama se zahvaljujem gospodine ministre na tome što ste bili efikasni i na tome što ste saopštili istinu.
Ustanovio sam da je visoki funkcioner Vlade Srbije veliki lažov, zbog toga sam zadovoljan, a sada su to čuli i građani Srbije, a nadam se da ćete i ubuduće efikasno rešavati probleme. I sada je potpuno jasno kako, na koji način i kojim se sve sredstvima služe u borbi protiv SRS, što još jedan pokazatelj da nas neće zaustaviti. Hvala vam.