Dame i gospodo narodni poslanici, trudiću se da budem kratak i koncizan, s obzirom na to da je ministar u sinoćnom ekspozeu bio vrlo opširan, detaljan i ne bih želeo da vređam vašu inteligenciju, niti naših građana koji nas gledaju.
Međutim, kada se radi o Predlogu zakona o budžetu, jasno je da će opozicija imati uvek kontraargumente. Uostalom, to je njen posao. Mi smo na to navikli. Bilo koji zakon da se nađe na dnevnom redu, pa i ovaj, koji je vrlo detaljan, vrlo iscrpan i, na kraju krajeva, posle dužeg vremena imamo i suficit od gotovo 40 milijardi. To samo po sebi govori dovoljno.
Pokušaću u najkraćim crtama da iznesem neka svoja razmišljanja o ovom predlogu zakona vama, odnosno građanima. Imajući na umu u kakvom su stanju bile finansije u Republici u prethodnom periodu, imajući na umu i onaj stepen zaduženosti i sveopšte stanje u društvu i privredi, ovaj suficit od 39,5 milijardi je svakako rezultat odgovornog rada pre svega Vlade, odnosno njenih ministarstava.
Kritičari će uvek pronaći kontraargumente, najčešće one koji su na klimavim nogama, ali činjenice govore suprotno. Ukazaću samo na neke činjenice.
Tačno je da u Srbiji živi najveći deo stanovništva, ali to je proces koji traje bar dve decenije unazad. Teško da može neko imati čarobni štapić i da, baš u ovom mandatu i baš u ovom trenutku i baš za godinu dana, uradi nekakve spektakularne, epohalne stvari, bar što se tiče poboljšanja kvaliteta življenja u Srbiji. To je jasno.
Međutim, sigurno je povećan procenat onih koji žive sigurnije, bolje. Naravno, tu ne mislim na one novokomponovane bogataše, tajkune. Jednostavno, mislim na građane u čijim je sredinama ili u čijim je gradovima sprovedena uspešna privatizacija, a privatizovano je, kao što ste mogli videti u Predlogu zakona, 316 preduzeća i oprihodovano gotovo 280 milijardi evra, a taj trend će se nastaviti, kao što smo čuli sinoć, i u 2006. godini, kada će praktično taj proces biti okončan.
Zatim, restrukturiranje velikih sistema, što je takođe jedan od prioriteta, a s druge strane jedan od vrlo složenih poslova i zadataka, takođe je doprinelo poboljšanju u određenim sredinama.
Značajna kreditna ulaganja, subvencije Vlade, a na kraju krajeva, ako hoćete i redovnost penzija, vraćanje Zajma za privredni preporod Srbije, stare devizne štednje itd, to je sve ono što je otpočelo u prošloj godini, praktično formiranjem ove nove vlade.
Ono što je naše, mislim na vladajuću koaliciju, predizborno obećanje, to je ulaganje u poljoprivredu. To je jedno od predizbornih obećanja svih nas bilo.
Vidite, tih ulaganja, odnosno subvencija po različitim osnovama ima više od 10 milijardi.
Da se ne bih ponavljao, ukazao bih na dve–tri stvari. Pre svega, definisani su ti dugoročni razvojni ciljevi poljoprivrede, da bi se po svakom osnovu približili Evropskoj uniji, što je cilj i građana Srbije i, naravno, ove vlade i svih nas koji sedimo u ovom domu.
U te subvencije, mere za unapređivanje poljoprivrede, odnosno različite poljoprivredne grane, vrlo značajna investiciona ulaganja, uključeno je čak i rešavanje problema seoskog vodosnabdevanja, izgradnje kanalizacione mreže, sanacije vodotokova, izgradnje seoskih puteva.
Ovo govorim zato što će nas građani najpre razumeti kada pričamo o ovim stvarima, koje njih najviše tište. Mi znamo u kakvom se stanju uglavnom nalaze sela, pa onda govorimo o prilivu gradskog stanovništva, odnosno pritiscima seoskog stanovništva na grad itd, zbog čega se prazne obodne oblasti Srbije.
Jedan od tih razloga je svakako i ovo što nije bilo definisano i što to mlado stanovništvo u selu nije bilo motivisano da ostane i da živi u selu.
Zatim, vrlo je značajno i ono što se tiče podsticaja turizma. O tome smo, takođe, čuli. Za nas je to posebno značajno. Dolazim iz jedne od tih turističkih regija.
Pre svega Divčibare je, kako naš narod u Valjevu kaže, zaista sve zaslužilo da ponovo dobije status vazdušne banje. To su bukvalno pare pod otvorenim nebom, ali da je samo trebalo da bude neki domaćin, gazda koji će shvatiti to i otpočeti ulaganja, da bi vratio turiste i da bi oživeo tu regiju po osnovu turizma.
Veoma je korisno što je u Predlogu zakona o budžetu značajan deo sredstava izdvojen za kulturu, čak 130 miliona za podršku srpskom filmu. Ovde moram da budem i malo zlurad.
Ne bih voleo da vidim ministra u glavnoj ulozi, kao što se to desilo u prethodnom periodu, kada je ministar kulture, Lečić, finansirao filmove, igrao u tim filmovima, ali i usput – ona jedna cela garnitura, klan koji se sada okuplja u nekim novim strankama itd.
Naravno, ima puno mladih i neafirmisanih glumaca koji žele svoje mesto pod suncem. Na kraju krajeva, ova naša domaća publika zasitila se više tih likova.
Znamo ko je bio najveći heroj, ko je pobio najviše Nemaca u jednom periodu samoupravnog socijalizma. Isto tako, to se dešava i poslednjih godina, pa onda ne može da se snimi film od Bjele, Koje itd.
Takođe, voleo bih da ovih 932 miliona, koji su predviđeni za program i projekte u kulturi po posebnim odlukama Vlade, iskoristio bih priliku da preporučim Ministarstvu kulture, odnosno samom ministru da značajan deo tih sredstava usmeri u opremanje, po bilo kom osnovu, Arhiva Srbije.
Ako ste imali prilike, a ja jesam, da obilazite te ustanove kulture – od Arhiva Srbije, pa do Arhiva Srbije i Crne Gore, bivšeg Arhiva Jugoslavije i, na kraju krajeva, do međuopštinskog Istorijskog arhiva u Valjevu – zaista je svim tim kućama neophodna pomoć i što se tiče investicija, znači ulaganja u njihovo opremanje. A znamo da smo letos usvojili Zakon o popisu i evidentiranju oduzete imovine, pa i u tom smislu treba računati da će arhivima biti potrebna značajna pomoć.
Verujem da ova stavka od 1,5 milijardi predviđena za RTS, da se to tiče onih poznatih davanja, odnosno ulaganja po osnovu TV pretplate, jedne bolne teme, o kojoj smo pričali, ali sa kojom smo bili, prosto rečeno, suočeni. Pretpostavljam da je to ta cifra, s obzirom na to da se radi o značajnom, značajnom ulaganju.
Takođe, 40 miliona za rekonstrukciju bioskopske mreže u Srbiji, od kojih su samo apostrofirani Sremski Karlovci i Niš. Pa i tu bih ukazao na jednu veoma, veoma lošu situaciju i stanje.
Svi ti bioskopi trpe, vape za nekim ulaganjem lokalne samouprave, koje su najčešće nemoćne, a mnogi od nas su sentimentalno vezani za taj čarobni prostor bioskopskih sala, kada su dolazili filmovi, pa možda posle jedne određene pauze, koji su se vrteli tamo po svetskim centrima. Ali znamo da ništa ne može zameniti onaj ambijent, bez obzira na video i DVD, šta naša deca sada gledaju i kažu, dokle je otišla naša tehnika. Zato bih pozdravio i ovu stavku.
Što se tiče Ministarstva vera, ovih 150 miliona što je izdvojeno za rekonstrukciju i adaptaciju verskih objekata, moram samo da vam kažem da je opština Valjevo, bez obzira što se nalazi negde u dnu po nekim parametrima po kojima se rangiraju određene lokalne samouprave, u 2005. godini je izdvojila više za rekonstrukciju verskih objekata nego što je celo Ministarstvo vera, koje nije imalo ovu predviđenu stavku. Naravno, tu računam i infrastrukturu, odnosno put, vodovod, elektromrežu, a ne samo verske objekte.
Što se tiče obrazovanja, time bih završio, što se tiče onih pozitivnih stvari u ovom budžetu, to je Ministarstvo nauke i zaštite životne sredine, što značajna sredstva opredeljuje i za stipendiranje najboljih srednjoškolaca i studenata, i zaista taj trend treba da se nastavi, kako bismo na bilo koji način pokazali da želimo da zaustavimo i da zadržimo tu pamet ovde u Srbiji.
Šta je moglo biti bolje, i kroz neke amandmane koje smo podneli, mislim na poslanike Nove Srbije i samostalne poslanike 9+9? Pa, naravno, ta famozna Narodna kancelarija, o kojoj smo već govorili kada smo pričali o Zakonu o zaštitniku građana.
Vidite, u celom Predlogu budžeta ne postoji specifikacija rashoda, ne postoji posebno izdvojena Narodna kancelarija u razdelu 2, koji se tiče instituta predsednika države.
Međutim, zato je ima, malo kasnije (na strani 120), u obrazloženju sredstava po pojedinim korisnicima. Velika je zabluda, pre svih građana, koji smatraju da je ta Narodna kancelarija nešto što im zaista može rešiti neke njihove probleme, po bilo kom osnovu.
Dakle, građani se žale, ali videli ste u jučerašnjoj štampi, ili prekjuče, oko 15 hiljada dopisa je stiglo i kabinetu predsednika Vlade. Različitih ima tamo žalbi itd. O čemu se radi?
Prosto, ne bih ponavljao, govorio sam o tome kada smo pričali o Zakonu o zaštitniku građana, mi sada imamo predviđenih 30,8 miliona dinara u razdelu 46, koji se baš tiče postojanja i rada zaštitnika građana.
Sa tim predviđenim sredstvima, naravno, omogućeno je zaštitniku građana da radi, imaće svoja četiri zamenika, a kao što znamo po zakonu predviđeno je da u lokalnim samoupravama, znači opštinama, mogu postojati i tzv. ombudsmani.
Veoma su bitna ovlašćenja koja imaju zaštitnici građana, sve ono što nema Narodna kancelarija. Narodna kancelarija ne samo što je jednopartijski servis i meka za udomljavanje partijskih kadrova DS – taj film smo gledali kada smo govorili, sećate se, i o tzv. Vladinoj kancelariji u prethodnom sazivu, pa tamo gde su bile neuspešne lokalne samouprave ili gde nije bilo uporišta DS, DS je formirala tzv. Vladine kancelarije – nego su sada to kancelarije opet tamo neke sive eminencije, dakle, gospodina Đilasa i onih šetača koji se šetkaju po Srbiji i, naravno, troše naše pare.
Prema tome, ombudsman ili zaštitnik građana ima i zakonsko pravo da pokreće inicijativu za opoziv funkcionera koji su se ogrešili o prava građana. To je sasvim dovoljan razlog. Tu možemo videti kako se troše pare, po kom osnovu, što ne možemo videti u razdelu 2, koji se tiče predsednika države.
Dalje, racionalizacija ukupnog broja zaposlenih u organima državne uprave. Moram da priznam da mi tu ministar sinoć nije bio jasan. Video sam tabelu 2004, 2005. i 2006. godina.
Da li to znači da se u 2006. godini neće vršiti restrikcija radne snage u državnoj upravi, odnosno u ministarstvima, s obzirom da je ta kvota ispunjena u 2005. godini.
Nisam baš siguran da je to ispravno, s obzirom da, ako pogledamo druge stavke, videćemo da se iz budžeta, bilo na indirektan ili direktan način, finansira još 186.547 zaposlenih. Sigurno da tu ima prostora za dalje smanjenje javne potrošnje, što je bolna tema, zbog čega nas pritiskaju i zbog čega je ovaj budžet prilično restriktivan.
Tu moram istaći pozitivan primer opštine Valjevo, koja je od 2000. godine do 2005. godine umesto nekih 150 ili 160 zaposlenih, koliko je optimalan broj, naravno po različitim osnovama, zaposlila duplo veći broj.
Kada uporedite Užicem sa Kraljevom što se tiče prostora ili broja stanovnika, vi sada imate situaciju da nova opštinska vlast ima jednu neprijatnu situaciju, jer nikome nije jednostavno da ostavlja nekoga bez posla, ali je nužna racionalizacija i to je na vrlo uspešan način i urađeno.
Vidim da je predviđeno samo obrazovanje, osnovno i srednje, i to 6.711 zaposlenih, pa nisam siguran, bez obzira na ona tri ili četiri osnova koja su ponuđena mojim kolegama u prosveti, kako će to ići i na koji način?
Dobro je što neće biti zasnivanja radnog odnosa bez saglasnosti Vlade i što se plata može povećavati samo do 9% u iznosu na septembarsku, u protivnom ona transferna sredstva, koja su dobrim delom jedan od vrlo značajnih izvora finansiranja pojedinim siromašnim opštinama, biće obustavljena.
Na kraju, time bih završio, u razdelu 13, gde se govori o finansiranju Ministarstva za kapitalne investicije, moram da podsetim javnost, a naravno i sve nas, da je u prošloj godini rebalansom budžeta najveći komad otkinut upravo Ministarstvu za kapitalne investicije, više od dve milijarde dinara.
Međutim, rezultati su sasvim drugačiji, izuzetno uspešno Ministarstvo, izuzetno uspešan ministar, to moram da kažem, pre svega zbog onih neodmerenih napada, zbog onih organizovanih napada koji se svakodnevno vrše na ministra Velimira Ilića.
Dovoljno je samo uveče pre svake informativne emisije da pustite onaj izveštaj iz Srbije, Auto-moto saveza - Stanje na putevima, i videćete da je od Subotice pa dole do Peštera ili do juga Srbije zaista Srbija pretvorena u gradilište, bar što se tiče puteva.
Znamo da su vrlo povoljne ocene i MMF-a što se tiče restrukturiranja ovih velikih javnih preduzeća. Znamo izuzetno zalaganje tog ministarstva, zahvaljujući čijim sredstvima su obnovljeni i pojedini verski objekti, pa i u mom valjevskoj kraju svetilište "Lelić", koje će postati verujem u međunarodnim okvirima ono što su neka druga verska svetilišta, sada da ih ne nabrajam, po svetu. Zatim, angažovanje ovog ministarstva prilikom onih poplava itd.
Baš zato što su najbolji rezultati, otuda su i najžešći bili napadi, a naročito kako se rejting Nove Srbije bliži onoj famoznoj cifri, odnosno postotku od 5%, onda su ti dirigovani napadi učestali, pretpostavljam upravo da je i to posao Narodne kancelarije i onih sličnih tamo službi, mentora, paradržavnih institucija itd.
Na kraju, da mojim Valjevcima i čitavom Kolubarskom okrugu ne bih ostao dužan, zaista bih pitao i ministra, bez obzira na sve ono što nam je obrazložio zbog čega je budžet ovako kresan, zbog čega je Direkcija Kolubarskog okruga za razvoj i otklanjanja posledica od zemljotresa ponovo ostala bez 300 miliona?
Kažem bez 300 miliona, jer smo u prošloj godini planirali 500 miliona, pa je rebalansom skinuto na 200 miliona.
U 2005. godini imali smo tih 500 miliona, ali dinamika priliva tih sredstava je bila vrlo loša, odnosno u ovoj sezoni radova kada je trebalo najviše, tada je bilo dosta problematično. U narednoj godini planirano je svega 200 miliona, što je neprihvatljivo iz više razloga.
To ću prilikom obrazlaganja amandmana naširoko pokušati da objasnim, ali da znate da samo u Kolubarskom okrugu, u tih šest opština, još uvek ima blizu 5.000 nerešenih zahteva građana, čiji su objekti za stanovanje oštećeni od zemljotresa.
Duga je priča zašto to nije rađeno 1998. i 1999. godine, pa 2000. i tako dalje, ili kome je rađeno, kakve su zloupotrebe bile? Krivu Drinu nikada niko nije ispravio.
Samo govorim da će država, ako ovako bude ostalo, ući u jedan svestan rizik da će građani podneti tužbe, a to je i obaveza koju je država preuzela, praktično ugovorna obaveza sa građanima, i zbog toga se nadam da ćemo kroz usaglašavanja na poslaničkom klubu i ovde, što se tiče amandmana, uspeti da nekako malo ispeglamo i tu stavku.
Zahvaljujem, i ako sam se ponovio negde, izvinjavam se i vama i građanima.