SEDMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 01.12.2005.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u načelnoj raspravi o ovom zakonu u ime SRS govorili su doktori, profesori univerziteta i očigledno da su našli zajednički jezik sa ministrom, jer je ministar prihvatio dobar broj amandmana SRS i, zaista moram da kažem, pokazao jedan pravi odnos ministra prema narodnim poslanicima, odnosno prema amandmanima koji su zaista u ovom slučaju svi bili smisleni i dobronamerni.
Ovaj amandman na član 46, samo ću kratko da prokomentarišem, govori o istraživačko-razvojnom institutu, koji može obavljati naučnoistraživačku delatnost radi ostvarivanja opšteg interesa ako, pa između ostalog, ima u radnom odnosu na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, najmanje 12 istraživača, kompetentnih za oblast nauke kojom se institut bavi, od kojih najmanje sedam istraživača u naučnim ili nastavnim zvanjima, i u amandmanu stoji, mi smo dodali reči - od kojih je najmanje jedan sa zvanjem višeg naučnog saradnika i pet istraživača u zvanju istraživača saradnika ili višem zvanju.
Sličan amandman je ovaj koji je Odbor prihvatio i ministar je saglasan sa njim, u stvari jedan deo mog amandmana je sadržan u ovom amandmanu Vlade.
Sada kada bih bila cepidlaka, kada bih to htela, onda bi rekla da insistiram na mom amandmanu, ali zaista nema razloga, jer je kroz sve ovo prihvaćen i moj amandman.
I dobro je da je to tako, jer smo mi amandmanom u stvari hteli da zaoštrimo kriterijume za osnivanje naučnoistraživačkih organizacija i svakako da je to očigledno namera i ministra, i što mi u SRS mislimo da je dobro, jer na taj način ćemo izbeći situaciju da akademik političar npr. osnuje naučnoistraživačku organizaciju. Ili ono što je zamalo danas moglo da se desi, i meni je zaista drago da je to povukao gospodin predsednik Skupštine, sada se izvinjavam i predsedniku Skupštine, nije tu, dobro, čuće me, i ministru što mu uzimam vreme, ali moram vrlo kratko da se vratim na taj zakon, jer nisam imala priliku da govorim o ovom predlogu zakona o odlikovanjima Republike Srbije.
Dakle, zamalo se desilo da taj zakon prođe proceduru, da bude usvojen i onda bi se, dame i gospodo, desilo da Orden cara Dušana ponese neko ko je pozvao Srbe da na KiM izađu na izbore i na taj način legalizovao institucije takozvanog Kosova, odnosno kosovske institucije. Taj orden bi poneo onaj koji je pozvao papu Benedikta u Srbiju, bez saglasnosti Srpske pravoslavne crkve, koji je izjavio da Albanci imaju pravo na samoopredeljenje i samootcepljenje, odnosno da se otcepi Kosovo od Republike Srbije. Onaj ko je tražio podelu KiM, ko je rekao da njemu ne treba Ustav, jer on ima direktnu vezu sa narodom, a sećate se da su tako govorili Hitlerovi nacistički ideolozi u ono vreme, a taj neko je, valjda vam je svima jasno, Boris Tadić.
Šta bi se dalje desilo? Boris Tadić je kao predsednik Republike u ovom zakonu koji, hvala bogu, neće biti u tom tekstu donet, bio predviđen kao poglavar rimokatoličke crkve, izvinjavam se, tamo je stajalo - poglavar svih ordena, ali mene to asocira na poglavara rimokatoličke crkve. I šta bi se onda desilo? Onda bi poglavar Boris Tadić, verovatno dao orden svom prijatelju Bogoljubu Kariću, a Bogoljub Karić i Boris Tadić ovih dana rade jedan veoma opasan posao, u jednoj su veoma opasnoj misiji po Srbiju. Njih dvojica, potpomognuti finansijski od strane Tačija, i Ekrema Luke i šiptarskog lobija, saizvršioci su u rušenju države Srbije. To rade, nažalost, upravo preko ovog parlamenta, odnosno preko nekih ljudi iz ovog parlamenta.
Mi smo o tome govorili dosta ovih dana, ali jednostavno i posle onoga što se ovih dana u medijima, pogotovo na toj televiziji šiptarskoj, kako malo pre Krasić reče, a zove se BK televizija, sada se pokušava preko te televizije i preko Soroševe B92 da se nametne javnosti Srbije stav da su u stvari u pravu i Tadić i Karić, da poslanici jednostavno mogu da preleću sad ovde, sad onde, i da ruše Vladu, državu.
Naravno, da ne budem pogrešno shvaćena, ne bi meni bilo žao da se sruši Vlada Vojislava Koštunice, jer mi iz SRS radimo sve upravo da to uradimo, ali mi to želimo da uradimo samo onako kako dozvoljava Ustav, kako dozvoljavaju pozitivni zakoni. Nikada nikakvim lopovlukom, nikada nikakvom prevarom.
A ono što rade Boris Tadić i Bogoljub Karić, oni kradu. Onaj ko krade, u našem narodu se naziva lopovom. Onaj ko krade mandate i ruši državu na taj način zove se izdajnikom svoje države i svog naroda. Zato kažem da je dobro što je onaj prethodni zakon skinut sa dnevnog reda, a što se tiče ovog amandmana, pošto je predložen od strane Odbora, mislim da će i ministar da ga prihvati, nemam razloga više da ga obrazlažem. Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Hvala, gospođo Radeta.
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 58. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 63. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.
Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 70. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Reč ima narodni poslanik Zoran Mašić.

Zoran Mašić

Srpska radikalna stranka
Gospodine potpredsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, izvinjavam se što ću kratko diskutovati o članu koji je predložio Odbor i nadam se da će ga parlamentarna većina prihvatiti, a samim tim pogotovo mi je drago da je ovaj amandman prihvatio ministar, tako da su napravljene izmene u članu 70.
Obzirom da juče nisam mogao prisustvovati Odboru, obzirom da nisam član, a bio sam zauzet i drugim poslovima, u toku načelne rasprave sugerisao sam određenu izmenu u ovom članu vezanu pre svega za zvanje istraživač-saradnik.
Nažalost, u ovom amandmanu kojim se menja član 70. stoji otprilike isto što i u Predlogu zakona, da zvanje istraživač-saradnik može steći lice koje je upisalo doktorske, odnosno doktorske akademske studije, koje je prethodne nivoe studiranja završilo sa ukupnom prosečnom ocenom najmanje osam, bavi se naučnoistraživačkim radom i ima objavljene recenzirane naučne radove.
Ovo je sve nesporno i sve može da stoji, ali ono što je bilo do sada osnovni kriterijum da neko lice bude birano u istraživača saradnika je njegova magistratura, odbranjeni magistarski rad.
U načelnoj raspravi sam sugerisao da ovde stoji da zvanje istraživač-saradnik može steći lice koje ima odbranjen magistarski rad, upisalo doktorske, odnosno doktorske akademske itd.
Imaćemo situaciju da lica koja su sada ovih dana magistrirala treba da čekaju svoj izbor od strane naučnog veća u zvanje istraživač-saradnik do onog momenta kada upišu ili konkurišu za doktorske studije, a to će biti tek na jesen sledeće godine, obzirom da je počela školska godina, a nažalost, iako većina fakulteta nije napravila programe doktorskih studija. Prosto, ukočićemo izboru u zvanje istraživač-saradnik lica koja su magistrirala do donošenje ovog zakona ili će magistrirati nakon donošenja, koji su već završili svoje magistarske teze i steći će zvanje magistra nauka, a normalno uvažavajući da ta lica moraju da imaju prosečnu ocenu iznad osam u toku magistarskih studija.
Ako postoji mogućnost tehničke redakcije i pod uslovom da se ministar slaže sa ovom mojom sugestijom, bio bih vrlo zadovoljan. Mislim da ćemo učiniti uslugu određenom broju lica koja su stekla zvanje magistra nauka u proteklom periodu i da će moći normalno ići u postupak izbora u zvanje istraživač-saradnik od strane svojih naučnih veća gde će raditi i gde će kao istraživači-saradnici konkurisati za projekte početkom sledeće godine, jer taj konkursni rok tj. nastavak istraživanja na nekim projektima će biti već početkom naredne godine.
Ako je ministar saglasan i ako postoji mogućnost tehničke redakcije, mislim da ovo što predlažem je apsolutno suvislo i od interesa za lica koja su magistrirala, a isto tako od interesa i za sve one koji će u narednom periodu završavati magistraturu. Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Stefan Zankov

Srpska radikalna stranka | Predsedava
Hvala, gospodine Mašiću. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 70. amandman je podneo Vojislav Mihailović.
Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 86. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 89. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 91. amandman je podneo Vojislav Mihailović.
Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na naziv iznad člana 99. i član 99. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Mihailović.
Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 104. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 106. amandman je podneo Odbor za nauku i tehn. razvoj.
Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 106. amandman, sa ispravkom, podneo je narodni poslanik Paja Momčilov.
Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Zoran Mašić.

Zoran Mašić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, dozvolite mi da u ime gospodina Paje Momčilova obrazložim amandman podnet na član 106. Gospodin Momčilov je predložio da se u članu 106. doda iza stava 2. novi stav 3. koji glasi: "Naučnoistraživačka organizacija koja je konkurisala za ostvarivanje predloženog programa odnosno projekta biće određena oda strane matičnog odbora." U međuvremenu, prvobitno predloženi amandman je imao ispravku, tako da u mesto nacionalnog saveta stoji matični odbor.
Suština ovog predloga je da se ovim članom 106. definiše pravo konkurisanja, tj. ostvarivanja onoga što je definisano članom 10, a to su programi od opšteg interesa. Normalno, Ministarstvo raspisuje konkurs, institucije koje su zainteresovane podnose svoje programe i projekte za ostvarivanje. Gospodin Momčilov je smatrao da ocenu podobnosti, ispunjenosti uslova i svega ostalog za ostvarivanje programa od opšteg interesa, utvrđenog u članu 10, treba da da matični odbor.
Upravo ovim predlogom zakona je precizirano da matični odbori imaju ključnu ulogu u oceni kako prijave na projekte, tako i izveštaja po projektima. Smatrao je da treba da se dopuni ili preciznije definiše ovaj član 106. Zato je predložio ovakav amandman.
Cenim da ima osnova da predlagač ovog zakona prihvati predlog izmene, tj. dopunu člana 106. upravo na temelju toga da se daje ili konkretizuje u suštini uloga i značaj matičnog odbora i kod ocenjivanja tih tzv. posebnih programa definisanim u članu 10. Predlogu zakona. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Mašiću. Još neko po istom amandmanu? Izvolite, ministre.

Aleksandar Popović

Nažalost, predlagač ne može da prihvati ovaj amandman, odnosno mogao bi da prihvati ovaj amandman kada bi Srbija zaista bila idealna zemlja.
Spomenuli smo u diskusiji u načelu Bolonjsku recenziju. Često se događalo, a to je i sadašnje iskustvo, da projekti koji su jako dobro bili recenzirani u Bolonji daju vrlo loše rezultate i obrnuto, da projekti koji su loše prošli u Bolonji daju odlične rezultate. Sama činjenica da neko ima sjajnu ideju ne mora da znači da on ili ekipa istraživača oko njega je u stanju da tu ideju obrade naučno kako treba.
To je ono što je jedan deo bolonjskog iskustva. Dakle, da nisu ideje dovoljne, da je neophodno ocenjivati ekipu ljudi koja stoji iza njih. U sadašnjem sistemu ocenjivanja projekata koje je Ministarstvo za nauku i životnu sredinu razvilo, čak veći deo ukupne ocene nosi prethodno iskustvo, prethodni radovi ekipe koja je to predložila, manji deo sama ocena ideje koja postoji. Bolonja nas je tome naučila.
U idealnoj situaciji, u idealnoj Srbiji, sa idealnim ljudima, mogućnost da matični odbor za jedan predlog projekta kaže - predlog je odličan, ali smatramo da to neko drugi treba da radi, možda bi funkcionisala sasvim dobro. Srbija, nažalost, nije idealna zemlja i plašimo se da je amandman suviše idealistički i da otvara mogućnosti za zloupotrebe, a uveren sam da poslanik Momčilov to nikako nije želeo.
To bi možda imalo smisla, verovatno imalo smisla ne za projekte iz člana 10, već možda za projekte iz člana 103, gde se kaže "kao i posebni projekti i projekti koji su od strateškog značaja za proučavanje i razvoj nacionalne kulture i unapređenje opšteg civilizacijskog nivoa društva". Ovo je jedna od novina, da se dogovorimo šta su projekti koji su nam od strateškog značaja za proučavanje i razvoj nacionalne kulture. Dva projekta regulišemo sada zakonom: enciklopediju i rečnik.
U takvim situacijama bi svakako bilo opravdano da matični odbor kaže - ovo je nešto što naciji i državi treba i to treba da odrade najbolji, a najbolji su ovi. Međutim, kod člana 10. plašimo se da to otvara suviše veliku rupu i da je to preveliki zalogaj za Srbiju onakvu kakva danas jeste.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vam, gospodine Popoviću.

Na član 109. amandman je podnela Skupština AP Vojvodine.

Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj prihvatili su ovaj amandman, Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.

Na član 109. amandman, sa ispravkom, podneo je narodni poslanik Branislav Blažić.

Predstavnik predlagača i Odbor za nauku i tehnološki razvoj prihvatili su ovaj amandman, sa ispravkom.

Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, ali Zakonodavni odbor se nije izjasnio o ispravci, te će to uraditi, pretpostavljam, u narednom periodu. Nema razloga da se o tome diskutuje.

Na član 107. amandman je podneo Odbor za nauku i tehnološki razvoj.

Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.

Da li još neko želi reč? (Ne.)

Na član 108. amandman je podneo Odbor za nauku i tehnološki razvoj.

Predstavnik predlagača prihvatio je ovaj amandman.

Da li još neko želi reč? (Ne.)

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača dr Aleksandar Popović, ministar nauke i zaštite životne sredine, želi završnu reč? (Ne.) Hvala.

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O SRPSKOJ ENCIKLOPEDIJI (pojedinosti)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada.

Primili ste amandman koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.

Primili ste izveštaj Odbora za nauku i tehnološki razvoj i Zakonodavnog odbora.

Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Na član 7. amandman, sa ispravkom, podneli su narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Meho Omerović.

Odbor za nauku i tehnološki razvoj i predstavnik predlagača, na sednici Odbora, prihvatili su ovaj amandman, sa ispravkom, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije, ali se nije izjasnio o ispravci amandmana, tako da imamo istu situaciju.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača dr Aleksandar Popović, ministar nauke i zaštite životne sredine, želi završnu reč? (Da.) Izvolite.

Aleksandar Popović

Nemam mnogo šta da dodam od onoga što sam već rekao na kraju rasprave u načelu o ova četiri zakona. Želim svima da vam se zahvalim.

Mislim da je srpska nauka, ponoviću, najbolji deo srpskog društva danas i da su srpski naučnici zaslužili i ove zakone i, iznad svega, jednu korektnu i konstruktivnu raspravu i rat argumentima koji smo često ovih dana vodili.

Sa moje strane Narodna skupština ima reč da će Ministarstvo učiniti apsolutno sve da ovi zakoni budu do kraja sprovedeni u najboljem duhu stanja koje oni danas opisuju. Hvala vam puno.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Popoviću.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u Danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O REČNIKU SRPSKE AKADEMIJE NAUKA I UMETNOSTI
Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto na Predlog ovog zakona nisu podneti amandmani, pre nego što zaključim pretres u pojedinostima, da li predstavnik predlagača dr Aleksandar Popović, ministar nauke i zaštite životne sredine, želi završnu reč? (Ne.) Hvala.
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima. Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Budući da su predlagači dva zakona koja su od strane poslanika, glasanjem po hitnom postupku, postala dodatno sastavni deo dnevnog reda, Vlada Republike Srbije jutros, uz prisustvo ministra Popovića i predlagač drugog zakona povukli tokom pretresa predloge zakona, Narodna skupština je ovim obavila raspravu o svim tačkama dnevnog reda ove sednice.
Saglasno članu 85. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, određujem 8. decembar 2005. godine, sa početkom u 10,00 časova, kao dan za glasanje o tačkama dnevnog reda Sedme sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.
Zahvaljujem se svima, i poslanicima i stručnim službama, koje su i subotu i nedelju i svih ovih dana radile. Hvala vam mnogo. Prijatno.