Dame i gospodo narodni poslanici, u članu 9. Predloga zakona pobrojane su nepokretnosti koje treba da se daju na trajno korišćenje crkvama i verskim zajednicama. Između ostalih, navedene su šume i šumsko zemljište i o tome ću nešto više govoriti.
SRS je na stanovištu da se imovina crkvama i verskim zajednicama mora vratiti u naturalnom obliku, što u ovom slučaju, po zamisli Vlade, ispada da kada su u pitanju šume i šumsko zemljište to izgleda nemoguće. Razumemo svi da je ovo neophodno i zbog imovine Srpske pravoslavne crkve na Kosovu i Metohiji, ali Vlada izgleda daje lažnu nadu da će u ostalom delu Srbije uraditi ono za šta se deklarativno zalaže u ovom zakonu.
Pre svega, Vlada verovatno zna da je reč o preko 100.000 hektara, koji su trenutno u vlasništvu šumskih gazdinstava, nacionalnih parkova, poljoprivrednih gazdinstava itd. Ako želi da ispuni odredbe ovog zakona suočiće se sa velikim problemom, jer su neka zakonska rešenja morala da uslede pre donošenja ovog zakona.
Pre svega mislim na Zakon o šumama, koji kasni zbog očiglednog usaglašavanja sa propisima EU, u koju nećemo ni ući. Čuli smo šta je o tome rekla Merkelova, mada će to usaglašavanje srpskog zakona o šumama ići u pravcu kako da se i ovo prirodno dobro raskrčmi i rasproda.
Dakle, pitao bih gospodina ministra kako će se dalje gazdovati tim šumama? To su ogromne površine koje pokrivaju ogroman prostor. Da li znate šta sve treba da se odradi da bi se gazdovanje šumama uspešno odvijalo, kako će u ovim uslovima da se radi šumska privredna osnova?
Da li znate šta sve treba uraditi da bi se došlo do izvođačkog plana za svako odeljenje pojedinačno, koje u površini ima od osam do deset hektara, a kako vidimo ovde su i čitave gazdinske jedinice u pitanju, koje imaju od tri do pet hiljada hektara.
Zatim, taksacije čitavih parcela po revirima, da ne govorimo o merama gajenja šuma, zaštiti od bolesti, od štetočina, imali smo i napad gubara, i ako crkva u svom vlasništvu bude imala na hiljade i hiljade hektara, kako će ona sprovesti zaštitu od tih štetočina, ako zakonom nije određeno kako će se gazdovati tim šumama?
Dalje, tu je vršenje doznake, izvođenje sanitarnih radova, saniranje požarišta, projektovanje puteva, to je ogroman posao koji mogu da rade samo radnici šumarske struke. Da bi šume, koje inače treba dati na trajno korišćenje crkvama i verskim zajednicama, mogle i dalje da se neguju i čuvaju potreban je zakon o šumama koji bi prethodio ovom zakonu. Ovako šume dajete crkvi bez zakonskog rešenja. Kako crkva da tim šumama raspolaže?
Kao prvo, crkva nije registrovana kao pravno lice koje bi se bavilo šumarskim poslovima, prometom drvnih sortimenata. U tom vremenskom vakuumu će najviše izgubiti i crkva i država. Crkvi će biti vezane ruke, a dotadašnji vlasnici, kao što su šumska gazdinstva, neće imati više interes da išta ulažu. Ukoliko Vlada misli da novčano nadoknadi crkvama vrednost šuma i šumskog zemljišta, to bi se odmah moglo kvalifikovati kao neizvodljivo, jer su u pitanju ogromna materijalna sredstva.
Država Srbija, Kraljevina Srbija, pre 100 godina zakonski je to lepo uredila i znale su se obaveze države prema tzv. crkvenim i manastirskim šumama. Samo bih vam pokazao kopiranu prvu stranu zakona o šumama iz 1891. godine, gde se lepo navodi u članu 81, podnaslov – postupanje sa manastirskim i crkvenim šumama: "Sa manastirskim i crkvenim šumama, nad kojima država vodi nadzor po članu 2. ovog zakona, postupaće se u svemu onako kako je ovim zakonom naređeno za opštinske ili seoske šume, a na ime ..." pa se tako navodi.
Sada bih samo napomenuo da termin – "opštinske i seoske šume" u ovim postojećim zakonskim propisima ne postoji. Na ovom prostom primeru se može videti kako to izgleda kada su u pitanju manastirske šume manastira Ravanice i Manasije u Braničevskoj eparhiji.
U posedu manastira Ravanice se do 1946. godine nalazilo ukupno 1.249 hektara. Tada je to oduzeto i dato šumskim gazdinstvima na korišćenje. Po pitanju manastira Manasije situacija je još drastičnija. Tada je oduzeto 3.625 hektara šuma i šumskog zemljišta. To su, u šumarskim terminima rečeno, čitave gazdinske jedinice. Nažalost, to su danas uglavnom degradirane, upropašćene šume, koje su besomučnom sečom skoro sasvim uništene. Evo primer kako izgleda ta manastirska šuma koja danas ne liči ni na šta.
To je još jedan od dodatnih motiva za crkvu da traži odštetu od države za očigledno upropašćavanje šumskog blaga, koje su godinama negovale generacije i generacije unazad. Dakle, to su ogromne površine za koje ministar verovatno neće imati neko rešenje u doglednoj budućnosti, pa će verovatno izmisliti neku zakonsku prepreku da se ovaj proces skrene još u pogrešnom smeru.
Takođe, poslanici bi trebalo da znaju da je recimo Fruška Gora, koja je nacionalni park, do 1946. godine bukvalno cela pripadala manastirima. Zatim, tu je Ovčarsko-Kablarska klisura, pa Studeničke šume i mnoge druge. Rešenje postoji, ali ono mora da bude napisano u vidu zakona, i to Zakona o šumama, jer ovo bitno menja poziciju značajnog procenta površine pod šumama u Srbiji.
Što se tiče međa i zapisa sa geometrijskih snimanja manastira i crkvenih šuma i šumskog zemljišta, oni se brižno čuvaju u srpskim manastirima i sedištima eparhija. Poslednje mere koje su izuzetno precizne i tačne, potiču iz graničnog protokola koji je rađen još u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca od 1928. godine do 1933. godine, a po rešenju Ministarstva šuma i rudnika koje je tada postojalo.
Nadam se da će u danu za glasanje poslanici prihvatiti ovaj amandman SRS.