TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 22.06.2006.

11. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE

11. dan rada

22.06.2006

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:10 do 16:45

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 4. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Amandman na član 4. podnela je narodni poslanik Nataša Jovanović, takođe, zbog preciziranja teksta zakona. U članu 4. u Vladinom predlogu opet imamo iznad člana, naslov u kojem je reč o isplatama plata. Nismo amandmanski u tom smislu intervenisali, ali eto imam potrebu da kažem da je to potpuno nepotrebno, da iznad člana stoji isplata plata, pa onda je trebalo valjda još nacrtati ovako novčanice da se vidi da je to isplata plata, a ispod toga piše – državni službenici i nameštenici imaju pravo na mesečnu platu. Plata se isplaćuje u tekućem mesecu za prethodni mesec.
Nataša Jovanović je amandmanom intervenisala da se briše ova reč "mesečnu" i da onda tekst ostane – državni službenici i nameštenici imaju pravo na platu, jer reći "pravo na mesečnu platu" sada ako slobodno tumačimo taj vaš tekst i ovu reč u okviru ovog prvog stava člana 4. zakona, onda može logično da se zaključi da ako neko radi 15 ili 20 dana, pa mu prestane radni odnos da će tih 15 ili 20 dana ili 25, 29 da će mu biti neplaćeno, zato što mu u zakonu stoji da ima pravo isključivo na mesečnu platu.
Ovo je jedna potpuno nepotrebna reč, formulacija, da bi se stekao utisak kako je ovo neki visokouman član. Zamislite, u zakonu piše da zaposleni ima pravo na platu, i to mesečnu platu. Zaista je trebalo mnogo rada i truda da se dođe do ovako pametne konstatacije.
Vlada kaže da ne prihvata amandman Nataše Jovanović, i to zato što pravo na mesečnu platu, predviđeno članom 4. Predloga zakona, znači da se plata, određena prema zakonu, obračunava i isplaćuje za kalendarski mesec. Kao deo osnovnih odredaba Predloga zakona, odredba je načelna i ne zadire u ostvarivanje prava na platu državnih službenika i nameštenika koji zasnuju radni odnos u toku meseca, ili im radni odnos prestane pre isteka meseca. Član 3. Predloga zakona je jasan: "Državni službenici i nameštenici ostvaruju pravo na platu od dana kada stupe na rad", a to pravo im prestaje "od dana kada im prestane radni odnos".
Ovo obrazloženje koje smo dobili od Vlade Republike Srbije samo je potvrda da je amandman koleginice Nataše Jovanović trebalo usvojiti i da je zaista smislen, da tehnički doteruje zakon, što i jeste naša namera u ovom delu, ali imamo i one suštinske amandmane, mislim da je to amandman gospodina Vučića a koji se tiče najviše i najniže plate državnih službenika.
Kažem, ovi amandmani, i prethodni, i onaj na član 7, su zaista amandmani koje bi trebalo prihvatiti da bi zakon imao jednu pravu zakonsku formu, u duhu srpskog pravnog sistema, u duhu srpskog jezika. Ništa vam suštinski ne zadiremo ovim amandmanom u koncepciju vašeg zakona.
U skladu sa onim što ste vi malopre rekli – da ste želeli mnogo precizan zakon, da bi bio jasan onima koji ga primenjuju, zašto onda ne prihvatite ovo, da bi zaista bilo potpuno jasno, da kažemo državnim službenicima da će primiti platu i ako im radni odnos prestane u toku meseca ili ako počnu radni odnos u toku meseca. Dakle, ne samo ako rade ceo mesec, kako je napisano u stavu 1. člana 4. Predloga zakona. Dakle, još
jedanput poziv da prihvatite ovaj amandman, da vam bar na nešto liči zakon.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana 7. amandman je podneo narodni poslanik Milan Veselinović.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Predrag Marković.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podnela narodni poslanik Ljiljana Nestorović.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman je podneo narodni poslanik Momir Marković.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici Ljiljana Nestorović i Vjerica Radeta.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podnela narodni poslanik Ljiljana Nestorović.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Vučić.
Vlada i Administrativni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Prihvatiću čak i sugestiju gospodina Balinovca da se dopuni ova razmera svim onim, da ne postoji mogućnost samovolje ili bilo kakvog arbitrarnog ponašanja u okviru odnosa tri prema jedan, ali mislim da je ovaj odnos spas za državne službenike i nameštenike, kako to kaže Vlada Republike Srbije, a to ste mogli da vidite i ovde u Narodnoj skupštini.
Nije ovde reč, zarad javnosti to hoću da kažem, o narodnim poslanicima, reč je o ljudima koji rade u državnoj upravi, reč o ljudima koji obavljaju svakodnevno teške poslove i o ovim devojkama koje vode stenografske beleške, o onima koje moraju da čiste ovu zgradu i koje moraju da urade sve što je potrebno da bi bila osposobljena za prijem i rad narodnih poslanika. Ti ljudi ne mogu da prihvate da taj odnos bude tako dramatično veliki, kako je predviđeno ovim zakonom, i traže mnogo više poštovanja principa pravde i pravičnosti i nekog racionalnog odnosa države.
Ljudi, ne može odnos da bude devet prema jedan. Nismo ni mi za uravnilovku, nismo za socijalizam, ali hajde da malo te razlike smanjimo, da to bude tri prema jedan, pa će svi biti zadovoljni, i onaj ko je
dobio onaj jedan, zato što zna da onaj koji ima viši položaj, koji je radio više ili je bolje ocenjen, da ima samo tri puta veća primanja.
Ako mu kažete da ima devet puta veća primanja, onda mislim da će tu dolaziti do velikih problema i da neće moći da funkcioniše državna uprava. Iz iskustva znam kakva je sujeta i kakvi su problemi.
Da ne pričam o tome da se suočavamo sa tim da ljudi u državnoj upravi zaista imaju velike muke, kako i na koji način da prežive. U vreme dok smo mi bili deo državne uprave i na taj način kontrolisali i videli kako ljudi rade i kako funkcionišu, a vi se tog perioda sećate, gospodine Balinovac, znači, ljudi imaju platu po sedam, osam hiljada dinara i oni od toga ne mogu da žive i šta da radite - hajde da mu dam bonove hiljadu, dve hiljade dinara mesečno ili bilo kako, da bi mogao nešto svojoj deci da obezbedi ili bilo kome drugom.
Danas situacija nije mnogo bolja. Neću da imam fatalistički pristup, pa da govorim da je sve gore, da je sve lošije, da je ne znam šta, ali pitajte ovu decu ovde, pitajte sve ove ljude koji žele da napreduju, koji žele da rade. Naravno, razlikovala su nam se mišljenja po tome kako im se omogućava ili obezbeđuje napredovanje na ovakav način, ali razlika u primanjima, po kojoj će jedan da ima deset hiljada, a drugi će da ima devedeset hiljada, to ne mogu da razumem, niti to može iko od njih da razume, niti može razlika u kvalitetu rada, razlika u angažovanosti, razlika u stručnoj spremi i u svemu drugom da bude tolika. To je nešto što je potpuno neprihvatljivo. Hajde da te razlike smanjimo, pa da ta najniža osnovica bude značajno viša i da ljudi mogu da prežive od svog rada i da mogu da prehranjuju svoje porodice.
Da znate, mi nemamo nikakav lični interes ovde, niko od nas. Mi vam ovo govorimo samo zato što je to interes svih ovde zaposlenih, ali apsolutno svih. Svako će vam to reći. Ne postoji nijedan koji će vam reći da postoji neki drugi interes ili neka druga želja. Najviše su zainteresovani baš za ovaj amandman.
Spreman sam da vidimo, da vi kroz sednicu Odbora na bilo koji način provučete i nekakvu vrstu tehničke dopune, ako je to potrebno, da bi se izbegla samovolja bilo čija i u tom odnosu između jedan i tri, ako je to potrebno, zato što mislim da je to važno za ljude koji rade u državnoj upravi, da bi se prihvatanjem tog amandmana mnogo toga i suštinski promenilo i da bi bilo neuporedivo bolje za veliki broj ljudi, za veliki broj građana koji svoju decu i svoje porodice moraju da izdržavaju, a rade u državnoj upravi.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Direktor Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, gospodin Balinovac, izvolite.

Zoran Balinovac

Moram samo da kažem o čemu je ovde reč. Zakonom o državnim službenicima i pratećim podzakonskim aktima određena su radna mesta na kojima se radi u državnoj upravi. U tom kontekstu imamo tzv. izvršilačkih radnih mesta osam i imamo pet položaja.
Najveći službenički položaj je položaj – direktor posebne organizacije. Najniže izvršilačko radno mesto je radno mesto mlađeg referenta. Da biste radili na radnom mestu mlađeg referenta, potrebno je da imate srednju školsku spremu i šest meseci radnog staža. Da biste došli u prvu grupu položaja, potrebno je da prođete konkurs, konkursne komisije, potrebno je da imate najmanje devet godina radnog staža i imate mnogo veću odgovornost. Između su različita zvanja, različita radna mesta referenta takođe sa srednjom školom, mlađeg saradnika i saradnika sa višom školom, mlađeg savetnika, savetnika, samostalnog savetnika i višeg savetnika sa visokom školom i grupe položaja kojih ima pet. To su praktično oni koji rukovode sektorima u organima, koji su sekretari ministarstva, rukovode posebnim organizacijama itd.
Napredovanja koja su u okviru izvršilačkih radnih mesta, mogu se vršiti u okviru iste platne grupe, to su jedinice i dvojke koje se pojavljuju, umanjuju tu razliku. Drugim rečima, želim da kažem, dok mlađi referent o kome ste govorili da je odnos 1:9, može da napreduje do referenta, pa ako završi višu školu i do mlađeg savetnika, dotle onaj koji je na položaju ne može da napreduje. Dakle, mogućnost povećanja plate onoga koji je na položaju je nemoguć, ne postoji takva mogućnost.
Sa druge strane, onima za koje ste rekli da su najniže plate, postoje različiti mehanizmi uvećavanja plate putem napredovanja u zavisnosti od rezultata rada. Prema tome, to 1:9 shvatite kao načelni postupak. Ali ona se bitno koriguje sistemom napredovanja, jer kažem, oni koji imaju devet puta veću platu, ne mogu napredovati, oni su na takvu platu osuđeni.
Druga stvar, ti koji imaju platu najvišu, nemaju pravo na isplatu prekovremenog rada, nemaju pravo ni na kakve dodatke za platu, osim na dodatke na osnovu minulog rada. Dakle, ovi sa najvišom platom praktično dodatke nemaju. Ovi ostali imaju sve druge dodatke. Najviša plata koju imaju na rukovodećem položaju, nema pravo na dodatke prosto zato što je rukovodilac dužan da radi, ako treba, za svoju državu i danju i noću, jer ima veću platu, jer ga je država postavila na odgovorno mesto.
Prema tome, sistem dodataka i sistem napredovanja, kao i kod nameštenika, o čemu ćemo govoriti kasnije, sistem tzv. nagradnih bonusa, bitno umanjuju ovu razliku, čine je drugačijom i fleksibilnijom i jednostavno podstiču mobilnost državne uprave. Naravno, sam amandman je problematičan, prosto što nije vodio računa ni o položajima, ni o zvanjima, ni o čemu, postavio je proporciju 1:3 i prosto je nemoguće sprovesti taj amandman u praksi sve i kada bi pravno-politički postupci na kojima se on zasniva bili ispravni.
To bi značilo da je rukovodilac po svom nahođenju u mogućnosti da samostalnom savetniku da veću platu od onoga ko rukovodi organom itd.
Dakle, došli bismo do apsurdnih situacija koje se sugerišu, možda, iz brzine kojom je pisan amandman, ali zato je on između ostalog neprihvatljiv. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Hranislav Perić.

Hranislav Perić

Socijalistička partija Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, javio sam se po ovom amandmanu i u potpunosti podržavam ovaj amandman gospodina Vučića. Smatram da je Balinovac ovde nešto pomešao oko matematike, pa je trebalo Mikija Albijanića da pozove u pomoć, pošto je to njegova struka.
Jedan prema devet, kaže ovaj što ima devet, on je oštećen, ne može više da mu se povećava. Ima najveću platu i on je jadan oštećen. Ne razumem. Postavljam jedno pitanje ovde, da gospodin Balinovac kaže, po njegovoj matematici – kolika je to plata kada se izračuna najmanja plata, a ne može da bude manja od 15.000, puta devet, ispada da jedan od službenika će imati 150.000 platu. Valjda po onom izveštaju ni predsednik Vlade nema 150.000 platu.
Sledeće, on kaže – dobro, najmanja plata. Najmanja plata je 15.000-16.000, šta radnik da kupi sa tim? Ujutru kad dete pođe u školu, pita - tata, šta ti radiš, zašto nisi završio školu, nego kaže – daj mi 100 dinara da imam za doručak u školi i sa drugovima da pojedem jedan sladoled. Znači, biće mnogo problema oko ovoga i mislim da ovo nije uređeno na najbolji način i ne prihvatam objašnjenje Balinovca, ovo što je on govorio, to je malo zamajavanje. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Direktor Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, gospodin Balinovac, izvolite.

Zoran Balinovac

Hteo sam samo da kažem da mi je izuzetno žao i izuzetno teško što Hranislav Perić nije prihvatio moje objašnjenje.