TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 21.06.2007.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

21.06.2007

Sednicu je otvorio: Oliver Dulić

Sednica je trajala od 14:50 do 22:10

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo Treće vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 145 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 116 narodnih poslanika, odnosno više od jedne trećine narodnih poslanika, i da postoje uslovi za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da je narodni poslanik Esad Džudžević sprečen da prisustvuje sednici.
Nastavljamo rad po dnevnom redu.
Pre početka rasprave po dnevnom redu, molim narodne poslanike da minutom ćutanja odamo poštu preminulom poslaniku iz bivšeg saziva Parlamenta, gospodinu Siniši Aksentijeviću, koji je danas sahranjen. Slava mu.
Prelazimo na 9. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ODLUKE O IZMENAMA ODLUKE O IZBORU ČLANOVA ODBORA NARODNE SKUPŠTINE REPUBLIKE SRBIJE
Primili ste Predlog odluke, koji je podnela narodni poslanik Suzana Grubješić, predsednik Poslaničke grupe G17 plus.
Primili ste ispravku Predloga odluke, koju je, takođe, podnela narodni poslanik Suzana Grubješić, predsednik Poslaničke grupe G17 plus.
Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.
Saglasno članu 160. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, otvaram jedinstven pretres o Predlogu odluke.
Da li predstavnik predlagača, narodni poslanik Suzana Grubješić, želi reč? (Ne)
Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč? (Ne)
Da li neko želi reč po članu 93? (Ne)
Zaključujem jedinstveni pretres o Predlogu odluke.
Pošto smo obavili jedinstveni pretres, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu odluke.
Po Poslovniku, narodni poslanik Željko Vasiljević. Izvolite.

Željko Vasiljević

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče, po članu 226. Poslovnika Narodne skupštine, želeo bih samo da pokrenete jednu inicijativu pred našim ministarstvom inostranih poslova, ambasadom u Atini i konzularnim predstavništvom u Solunu.
Pre dve godine, u Uroševcu, albanski teroristi i separatisti kamenovali su tri Srpkinje, Ljiljanu Nikolić, njenu majku, koja je slepa, inače, Ljiljana Nikolić je paralizovana, i njihovu rođaku koja boluje od artritisa i koja pazi njih dve.
S obzirom na to da su zadobile teške povrede u tom kamenovanju, grčke jedinice KFOR-a su ih odvele u vojnu bolnicu u Solunu, koja nosi broj 424, tako se zove bolnica.
One danas, posle dve godine, žive u Solunu, u prostoriji, njih tri u šest kvadrata, u koju mogu da stanu samo tri kreveta.
Informaciju o ovome dobio sam od gospodina Panajotisa Vajanisa iz Kozanija, koji je, inače, završio Medicinski fakultet u Beogradu i koji je služio vojsku u ovoj vojnoj bolnici u Solunu.
Molim vas, gospodine predsedniče, da iskoristite svoj autoritet i funkciju koju obavljate da pokrenete inicijativu da predstavnici konzularnog predstavništva u Solunu posete ove tri gospođe i da vide šta im treba, da probamo nekako da ih izvučemo iz ove izuzetno teške ljudske i porodične situacije.
Hvala vam puno.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.

Prelazimo na rad u pojedinostima o 1. tački dnevnog reda – PREDLOGU ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2007. GODINU, SA PREDLOZIMA ODLUKA O DAVANjU SAGLASNOSTI NA FINANSIJSKE PLANOVE ORGANIZACIJA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANjA ZA 2007. GODINU;
a) Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih,
b) Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika,
v) Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje samostalnih delatnosti,
g) Nacionalne službe za zapošljavanje i
d) Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, koje je podnela Vlada.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Čedomir Jovanović, Milorad Belić, Aleksandra Jerkov, Laslo Varga i Balint Pastor, Veroljub Arsić, Jorgovanka Tabaković, Aleksandar Martinović, Zoran Krasić, Saša Valjarević, Nataša Jovanović, Zoran Antić, Nebojša Stefanović, Dejan Mirović, Slaviša Topalović, Slavko Jerković, Aleksandar Vučić, Petar Jojić, Božidar Delić, Zoran Mašić, Milorad Krstin, Zvonko Mihajlović, Zdravko Topalović, Marina Toman, Elena Božić-Talijan, Vjerica Radeta, Radiša Ilić, Milan Škrbić, Marina Raguš, Veljko Kovačević, Božidar Koprivica, Jadranko Vuković, Milorad Buha, Momir Marković, Milovan Radovanović, Nemanja Šarović, Ognjen Mihajlović, Vesna Nikolić-Vukajlović, Marko Milenković, Dragan Živkov, Aleksandar Marton, Nadica Momirov, Miloljub Albijanić, Vladan Batić, Milan Nikolić, Željko Vasiljević, Borka Vučić, Ninoslav Dimitrijević i Miletić Mihajlović, Srđan Šajn, Arsen Đurić i Ninoslav Dimitrijević.

Narodni poslanik Vladan Batić podneo je, 18. juna 2007. godine, u 11,40 časova, 10 amandmana na Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2007. godinu, koje je povukao pismom od 18. juna 2007. godine, u 13 časova, i podneo nove amandmane na članove 5, 8, 12, 15. i 16. Predloga zakona.

Narodni poslanik Milan Nikolić podneo je amandman na član 5. razdeo 3, 18. juna 2007. godine, u 12 časova, koji je povukao pismom od 18. juna 2007. godine i podneo novi amandman na član 5. razdele 3. i 12. Predloga zakona.

Primili ste Izveštaj Zakonodavnog odbora.

Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Želeo bih da vas obavestim da ćemo, u skladu sa članom 85. Poslovnika, nastaviti rad i posle 18 časova, sa tačkom koja u tom trenutku bude na dnevnom redu.

Po Poslovniku, narodni poslanik Veroljub Arsić.

Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Dame i gospodo narodni poslanici, predsedavajući je već otvorio raspravu u pojedinostima o Predlogu zakona o budžetu, produžio rad sednice Skupštine Srbije, a narodni poslanici, koji treba da učestvuju u toj raspravi i, kasnije, u danu za glasanje treba da se izjasne o Predlogu zakona o budžetu i amandmanima, nemaju još pred sobom mišljenje nadležnih odbora o Predlogu zakona o budžetu.
U ovom slučaju, nemaju mišljenje Odbora za finansije, koji je nadležan.
Prema tome, svaki dalji nastavak ove sednice je kršenje Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije, jer se u članu 147. Poslovnika o radu Narodne skupštine kaže da su predlagač zakona, nadležni odbori i Vlada dužni da pre sednice Narodne skupštine razmotre amandmane koji su podneti na predlog zakona i da Narodnu skupštinu obaveste za koje amandmane predlažu da ih Narodna skupština prihvati, a za koje da ih odbije.
Samo bih hteo da podsetim i narodne poslanike i predsedavajuće da smo materijal za ovu sednicu, znači, Predlog zakona o budžetu, dobili u petak, kasno popodne, da smo imali jedva nešto više od dva dana da proučimo Predlog zakona o budžetu, da uradimo amandmane, da ih uskladimo sa Zakonom o budžetskom sistemu.
Istovremeno, Vladi i nadležnim odborima je, očigledno, bilo teško da se, evo, već tri ili četiri dana, od kako su amandmani podneti, sastanu i donesu predloge o tome koji se amandmani prihvataju, a koji odbijaju.
Hajde da kažem da razumem što to nije uradio Odbor za finansije, ali ne mogu da razumem zašto to nije uradila Vlada Republike Srbije, kao predlagač zakona o budžetu, pogotovo što je sednica Vlade, koliko znam, u toku.
Nemamo mišljenje Vlade o podnetim amandmanima, nemamo obrazloženje zašto neke amandmane prihvataju a neke odbijaju, odnosno nemamo na osnovu čega da diskutujemo, osim o ''suvim'' amandmanima, bez mišljenja predlagača i nadležnih odbora.
Prema tome, predsedavajući bi trebalo da odredi pauzu u radu Narodne skupštine, da sačekamo mišljenje, barem, Vlade Republike Srbije na amandmane koje su podneli svi poslanici, a kada dobijemo to mišljenje, onda da nastavimo rad.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem. Daću vam odmah i odgovor.
U pravu ste da član koji ste citirali kaže tako, ali postoji i član 139, koji u svojoj poslednjoj tački kaže - ukoliko nadležni odbori ne dostave izveštaje, odnosno Vlada mišljenje o predlogu zakona, predlog zakona će se razmatrati i bez tih izveštaja, odnosno mišljenja.
Da li ste zadovoljni odgovorom? (Ne)
Izvolite, gospodin Petronijević.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Dame i gospodo narodni poslanici, pored ovog pitanja, želim, pozivajući se na član 226, da dobijem obaveštenje i objašnjenje, koje je vrlo važno za dalji rad ove sednice, imajući u vidu da počinjemo raspravu o Predlogu zakona o budžetu u pojedinostima, a to je vezano i za član 146. i član 147.
Tražim sledeće objašnjenje. Dobili smo Izveštaj Zakonodavnog odbora, pred nama je. Ja ga ne razumem i nisam našao uporište nigde u Poslovniku. Iz tih razloga pitam, dakle, tražim objašnjenje.
U Izveštaju stoji da Zakonodavni odbor smatra da su pravno mogući sledeći amandmani, pa je nabrojano 20 amandmana. Iza toga, jedna formulacija koja treba da dobije objašnjenje - Odbor je razmotrio i predlaže Skupštini da odbije sledeće amandmane, pa je nabrojano 39 amandmana.
Zakonodavni odbor ima svoje tačno određene funkcije, zna se šta treba da radi; on, pre svega, posmatra zakon sa stanovišta usklađenosti sa Ustavom i pravnim sistemom.
Dakle, ako su prvih 20 nabrojanih amandmana pravno mogući, da li ovih 39 narednih nisu pravno mogući?
Drugo pitanje. Ako Zakonodavni odbor odbacuje amandmane, on može da ih odbaci samo ako su neblagovremeni, nepotpuni, uvredljivi, da ne nabrajam dalje. Posledica odbacivanja amandmana od strane Zakonodavnog odbora je da Skupština ne može da ih razmatra.
Dakle, ovaj izveštaj je potpuna konfuzija. Iz tih razloga, tražim objašnjenje u vezi s tim da li je ovih 39 amandmana pravno moguće. Ako jeste, pričamo dalje, a ako nije, tražim objašnjenje - zbog čega nije.
Sledeće pitanje. Ako, koristeći član 147, Zakonodavni odbor predlaže da se amandmani odbiju, onda je on ravnopravan sa svima drugima, to je druga priča, ali da li to onda znači da traži da se ovih prvih 20 prihvati?
Tražim objašnjenje pre nego što počne rasprava o amandmanima.
Hvala lepo.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Dame i gospodo narodni poslanici, gospodin predsednik Narodne skupštine očigledno želi da zbija šalu sa narodnim poslanicima, sa Narodnom skupštinom, ili ne znam već sa čime.
Znači, član 139. Poslovnika reguliše da se - ukoliko se nekim čudom desi, dok je ova vlada novog DOS-a na vlasti, da bude donesen neki zakon koji je predložila grupa narodnih poslanika, narodni poslanik ili neki drugi predlagač koji nije Vlada Republike Srbije, spreči blokiranje donošenja tog zakona u Skupštini Srbije od strane Vlade Republike Srbije. Samo tada može bez mišljenja Vlade da se nastavi rasprava o nekom zakonu, bez obzira na to da li je u načelu ili u pojedinostima.
Međutim, ovde je reč o tome da je predlagač zakona Vlada Republike Srbije i, valjda, njoj prvoj treba da bude u interesu da ovaj zakon u Narodnoj skupštini bude donet. Insistiranje predsedavajućeg da radimo bez mišljenja Vlade jeste poniženje Narodne skupštine Republike Srbije, jer Vlada Republike Srbije ne može da bude starija od Narodne skupštine. Mi smo ti koji bi trebalo da diktiraju pod kojim uslovima Vlada Republike Srbije radi.
Znači, ne pozivajte se na član 139. Bez mišljenja Vlade Republike Srbije, svaki nastavak rasprave u pojedinostima je kršenje Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije, ponižavanje Narodne skupštine i ponižavanje narodnih poslanika od strane Vlade Vojislava Koštunice.

Oliver Dulić

| Predsedava
Zahvaljujem.
Pored člana 139, koji sam vam malopre citirao, hoću da vam citiram i član Poslovnika koji se tiče hitnog postupka, a budžet se donosi po hitnom postupku. To je član 163. stav 1. koji, takođe, definiše ovu oblast i kaže - ukoliko nadležni odbori ne dostave izveštaj, odnosno Vlada mišljenje o predlogu zakona, predlog zakona će se razmatrati i bez tih izveštaja, odnosno mišljenja. Dakle, mi postupamo i po tom članu.
Ja sam vam citirao dva člana koja definišu istovetnu situaciju, u kojoj se danas nalazimo. Da li prihvatate ovo obrazloženje? (Ne)
Ukoliko ne, molim službu da se u danu za glasanje izjasnimo o tome da li je bilo kršenja Poslovnika.
Takođe, dugujem odgovor i narodnom poslaniku Petronijeviću. O odbijenim amandmanima će se raspravljati i o njima će se glasati danas, u raspravi o pojedinostima, tako da ne postoji nikakav problem niti sumnja da se o amandmanima odbijenim na Zakonodavnom odboru neće glasati i raspravljati.
Po Poslovniku, narodni poslanik Dragan Todorović, potom, takođe, po Poslovniku, narodni poslanici Vjerica Radeta i Rajko Baralić.
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Gospodo narodni poslanici, gospodine predsedniče, razumem vašu situaciju i da pokušavate da na neki način izvučete Vladu iz vrlo neugodnog položaja u kome se nalazi, jer je bila dužna da u toku ova 24 sata, a imala je i ranije vremena, sve dostavljene amandmane razmotri i da, na osnovu toga, da svoje mišljenje.
Tačno je da je ovde, nažalost, Poslovnik urađen loše i da su određeni članovi Poslovnika jedan drugom suprotstavljeni.
Ali, ako ih pažljivo pročitate, doći ćete do nedvosmislenog zaključka, da smo mi sada morali da imamo mišljenje Vlade o amandmanima koji su predloženi.
Čak i ovaj član 163, na koji se vi pozivate, vrlo precizno kaže, u stavu 3 - o amandmanima se izjašnjavaju predlagač zakona, nadležni odbori i Vlada.
Znači, nema dileme. Vlada je morala da se izjasni o ovome.
Imate član 139. st. 1, 2, 3, 4. i 5 - ukoliko nadležni odbori ne dostave izveštaje, odnosno Vlada mišljenje o predlogu zakona, predlog zakona će se razmatrati i bez tih izveštaja, odnosno mišljenja.
Ali, član 147, deo koji se odnosi na amandmane, vrlo je precizan i kaže: ''Predlagač zakona, nadležni odbori i Vlada dužni su'', ovde nema nikakve alternative, ''da pre sednice Narodne skupštine razmotre amandmane koji su podneti na Predlog zakona i da Narodnu skupštinu obaveste za koje amandmane predlažu da ih Narodna skupština prihvati, a za koje da ih odbije''.
Ovo je, apsolutno, nedvosmisleno, imperativ koji mora da se poštuje. Ne postoji mogućnost alternative. Vlada je bila obavezna da se o svim predlozima amandmana izjasni i da to dostavi Skupštini.
Ukoliko nećete da kršite Poslovnik, vi možete da prekršite Poslovnik, ali ukoliko budete poštovali ovaj poslovnik, mi bismo morali da imamo mišljenje Vlade o amandmanima.